Laptop-ca 10k-14-16 tum - Mest ordbehandling och surf, lite spel. Snabb viktigt!

Permalänk
Medlem

Laptop-ca 10k-14-16 tum - Mest ordbehandling och surf, lite spel. Snabb viktigt!

Hej,

Jag ska köpa ny dator. Min 4 år gamla toshiba har gjort sitt :).

Vad som är viktigt för mig:

--Runt 10 000 kr är rimligt
--Kommer mest att användas för ordbehandling, surfande, filmtittning och lite spel. Alltså helst en dator med kraftig processor så det går fort.
--Vill inte ha en jätteskärm, runt 15 tum vore lagom.

I övrigt spelar det inte så stor roll, men bluetooth, tyst fläkt, lång battteritid och sånt vill ju alla ha.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Jag har precis beställt en Asus x77JA (även om det står JQ hos komplett). Asus har bra kvalitet överlag och väldigt bra ljud (en liten sub inbyggd). Däremot är skärmen kanske i största laget (17"). JQ-versionen har en i7 processor som klarar det mesta men kostar 13k. JA-versionen har en i5:a som är dualcore men klarar en del klock. Grafikkortet är något klenare än MSI:s 640 men Asus har oftast bättre kvalitet och finish. Du kan spela alla spel på hyfsad grafik med grafikkortet som är ett klockat 5650 (då heter det 5730). Det är egentligen bara MSI som toppar det i denna prisklassen och då är det en fråga om kvalitet, ljud och tangentbord anser jag, men det finns säkert fler åsikter.

EDIT: såg batteritid i efterhand och den är ju inte så bra på något av de alternativ som jag diskuterar. Är detta en viktigt prio skulle jag sikta på Asus UL30!

Lycka till!

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539320

i3 processor, 14tums skärm, ganska hyfsat grafikkort. Får bra betyg på prisjakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=560649

Nya Timeline serien.. Bra batteritid och i5 processor.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag hade tänkt i5 men osäker på om det är värt i jämförelse med i3. 17 tum är alldeles för stort för mig, kommer bära runt den en hel del.

Acer har jag hört e lite småkasst kvalitetsmässigt?

Den där vaion verkar va riktigt schysst iofs. Tittat lite på den men nackdelen att den har i3 när jag helst vill ha i5. Så slipper man även de där jävla numpadsen :).

Permalänk
Medlem

Antar även att grafikkortet i vaion, GeForce GT 330M, talar för den?

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog ha beställt från deviltech.de. ati 5650, i5 520, full hd 16:9, hdd 7200, 4gb o.s.v. för ganska precis 8000 inkl frakt. Detta är också nästan det enda alternativet om man vill ha något högre upplösning på 15" än vad dagens 10"are har.

Visa signatur

Clevo P150HM: I7 2630QM 2,0-2,9 GHz, 8 GB DDR3 1333 MHZ, 15,6" 1920x1080, ATI Radeon 6970M, Corsair Force 3 180GB

Permalänk
Medlem

TimelineX serien som 5820 tillhör.. ska även komma med en version där grafikkortet Ati HD 5650 ingår.. - Just Timeline serien verkar ha generellt lite bättre kvalité o nöjdare användare enligt vad jag läst/skummat fram på nätet.

Väntar själv in just den datorn.. Då den verkar vara ett att få vettiga alternativ, med bra batteritid och hög prestanda. (till rimligt pris)

Vaion har ett bättre grafikkort ja.. som tydligen går att överklocka en hel del, om man så vill.. (läs forumtråd här på sweclockers)