Uppgraderingspaket, är det ett bra köp?

Permalänk

Uppgraderingspaket, är det ett bra köp?

Har plockat ihop lite nya delar:

http://www.komplett.se/k/cart.aspx?mode=share&ShoppingListId=...
(hoppas det länkas rätt)

Här är en lista iaf.

Chassi: CM Storm Sniper Black Edition

PSU: Corsair HX 750W PSU

HDD: Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2 (tre stycken)

Kylare: Corsair H50 Hydro Series CPU Kylare

RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9 (Två stycken, 8gig totalt)

MB: ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366

CPU: Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930

Headphones: Logitech G35 Gaming headset

Mus: Logitech MX518 Optical Mouse

1. Är någon av delarna ett dåligt köp?

2. Är det kompatibelt? Räcker PSU m.m.?

3. Behöver jag köpa till något t.ex. kylpasta eller följer det med så att det är redo att monteras?

Permalänk

Billigare på Inet.se skulle jag tro, dyrt chassi, Fractal Design för 790Kr är populärt och riktigt bra.

Nätaggregatet räcker mer än väl.

8gb? Såvida du inte sysslar med avancerad photoshopping och bildredigering räcker 4GB och blir över.

Visa signatur

Alienware 17

Permalänk
Medlem

ska du inte ha ett grafikkort också?
till 1366s ska det vara tripple channel minnen (3x2)

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Ja just det, glömde några detaljer.

Jag har ett GeForce 275 redan.

Kommer lira BF:BC2 med polarna och liknande spel så grafiken behöver vara på max men mitt gfx är ganska nytt så jag känner inte att jag kan motivera en uppgradering där.

Kör en del tyngre applikationer t.ex. videoredigering och ljudproduktion. Mycke processer samtidigt.

Processorn kommer klockas upp till 3.5 ghz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoBb3
ska du inte ha ett grafikkort också?
till 1366s ska det vara tripple channel minnen (3x2)

+1, Byt minnena till trippel channel minnen, annars ser det bra ut.

Permalänk

Inte så insatt i trippel channel, gissar på att dom fördelar arbetet bättre eller liknande, får jag prestandahöjning av att plocka bort 2 gig?

Och skulle ni kunna länka till några kompatibla minnen ni rekomenderar för min konfiguration?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av isaakmedextraa
Inte så insatt i trippel channel, gissar på att dom fördelar arbetet bättre eller liknande, får jag prestandahöjning av att plocka bort 2 gig?

Ta ett 6GB kit så kommer det med största sannolikhet vara optimerat för triple chanel. Finns även 12GB kit. Core i7 har stöd för tre minneskanaler och man vill därför köra 3 eller 6 stickor för att det ska bli optimal fördelning.

EDIT: https://www.inet.se/artikel/5305474/corsair-6gb-3x2gb-1600mhz...

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Har hört att jag kan behöva klocka ner minnena för att det lätt blir problem att köra dom på 1600.

Just nu är jag ganska säker på de mesta förutom minneskonfigurationen.

"har hört" innebär att polaren satt jämte mig och var säker på sin sak då han berättade om andra vänner som har haft problem.

Permalänk
Medlem

Köp långsammare minnen då, så får du en annan ratio mellan QPI länken och minnena.

1333 MHz minnen borde duga gott. Annars är det minnes kit på väg som har en betydligt lägre spänning vilket kommer leda till att det inte blir några problem vid överklockning då man måste höja volten på minnena.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB