Permalänk
Medlem

Vilken kamera ska man välja??

Hej

Är inne på att skaffa mig en ny kamera. Har för tillfället en Casio exilim men vill ha en med bättre zoom. Jag har kollat runt en hel del och verkar fastna mellan Canon PowerShot SX200 IS och Nikon Coolpix S8000.

Det jag vill ha med kamera är grym zoom,bred vid-vinkel och bra bildkvalitet, och vill även kunna ta bra bilder i halvkasst ljus.

Jag förstår mig inte på det hela med ljuskänslighet,sensorer och brännvidd. Så vad är skillnad mellan de ovanstående och vilken skulle passa mina kriterier bäst( om det finns någon skillnad) eller har någon ett annat alternativ. Priset sätter jag upp till 3500 kanske....

Tack!

Permalänk
Medlem

Re: Vilken kamera ska man välja??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bellboll
Hej

Är inne på att skaffa mig en ny kamera. Har för tillfället en Casio exilim men vill ha en med bättre zoom. Jag har kollat runt en hel del och verkar fastna mellan Canon PowerShot SX200 IS och Nikon Coolpix S8000.

Det jag vill ha med kamera är grym zoom,bred vid-vinkel och bra bildkvalitet, och vill även kunna ta bra bilder i halvkasst ljus.

Jag förstår mig inte på det hela med ljuskänslighet,sensorer och brännvidd. Så vad är skillnad mellan de ovanstående och vilken skulle passa mina kriterier bäst( om det finns någon skillnad) eller har någon ett annat alternativ. Priset sätter jag upp till 3500 kanske....

Tack!

Tyvärr är det inte alltid lätt att kombinera just "vid" vidvinkel med som du uttryckte det "grym zoom" (den korrekta termen är långt tele-läge), och sen finns det få kompakter i den prisklassen, och inte någon däröver heller för den delen, som tar bra bilder i svagt ljus... De är helt enkelt inte byggda för det.

Kvaliteten hos kompakter (förutsatt att det är bra sådana, och inte billigt krafs för ett par hundra, är tämligen likvärdig. Så kolla vilka som har "mest zoom", borde ligga runt 10x kanske (har inte så stor koll faktiskt), be att få testa dem hos din lokala kedja, och se vilken som känns bäst (bäst menyer, snyggast, bäst storlek, etc.)... Jag har en tendens att föredra Canons kompakter om jag promt måste ha en liten kamera, men det är bara en subjektiv bedömning.

Permalänk
Medlem

Ok, det är en djungel det där.

Tack

Permalänk

Jag är inne på ungefär samma spår men har även tänk mig TZ7.
Men jag har ingen aning vilken som är "bäst".

Permalänk
Medlem

Ok, jo den har jag haft med i beräkningarna också men så har jag läst en del omdömen där dom premierar den främst för en bra filmfunktion och jag använder inte den speciellt mycket. Jag vill främst ha bra stillbilder så att säga.

Permalänk
Avstängd

Först bör du nog bestämma dig för om du ska ha en kompaktkamera (billiga) eller en systemkamera (något dyrare > mycket dyra)!

Ska du ta bra bilder så rekommenderar jag Nikon eller Canon. Två systemkameror som finns i prisklassen från 5K o uppåt. 10K är en hyfsad nivå att starta på.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Undrar om det blir några bra bilder med 10-12 ggr zoom när man håller kameran i handen, oftast en bit från kroppen då man annars inte ser displayen. Risken för skakningsoskärpa är uppenbar.
Nikon är generellt sett dåliga på att göra kompaktkameror. Deras systemkameror är mycket bra.
Digital zoom är inget man har nån nytta av. Det blir samma resultat om du beskär bilden i datorn efteråt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videofilmaren
10K är en hyfsad nivå att starta på.

Klokt inlägg när han sätter en budget på upp till 3500, och uppenbart ville ha en kompaktkamera med stort zoomomfång...