Acer Aspire 5741 - Bra prestanda och snygg design för en billig peng

Permalänk
Medlem

Acer Aspire 5741 - Bra prestanda och snygg design för en billig peng

Tänkte starta en tråd om ovanstående dator. Det finns nämligen mycket lite information om just denna dator på nätet. Tänkte därmed bidra med lite intryck av denna dator, för er som undrar över den. Har nämligen beställt en sådan till en kompis och har just installerat den klart.
Priset för datorn inkl frakt och postförskott: 5540kr från Inet.se (Glöm inte fraktfritt för sweclockers medlemmar)
Mycket bra med tanke på att det är en Intel i3 330 i + andra godbitar i den. Acer har verkligen vänt i mina ögon, från att ha varit ett billigt skräpmärke till att ha mycket bra kvalité för pengarna som man betalar. Samt att i och med Timeline serien, så har designen också ändrats från plastighet till kvalitét, iaf på denna dator. Bra jobbat Acer!

Här kommer lite för- och nackdelar som jag hittills hittat. (som ni ser är nackdelarna få)

Fördelar:
+ Väldigt snygg
+ Mycket bra prestanda för pengarna
+ suveränt tangentbord, med numrerisk del, bra tryckkänsla, samt att det inte flexar för mycket, om något alls faktiskt.
+ Mycket tyst
+ Bra ljud (Helt ok med tanke på priset och tjockleken)
+ Bra skärm (jämfört med andra LED-skärmar)
+ Klarar HD-filmer utan problem
+ Suverän kvalitékänsla
+ Går att välja operativsystem med alla nordiska språk samt engelska. (akta dock att inte välja fel, för detta går inte att ändra på i efterhand)
+ multitouch och ciralscroll, fantastikt bra. Detta borde vara ett måste på alla datorer

Nackdelar:
- Batteritiden i dagens läge. 4 timmar enligt Acer, men säkert helt ok för att vara en i3 330
- Ingen Operativsystem Skiva medföljer
- Mycket bloatware
- Strömkontakten på kabeln, till strömuttaget på datorn, verkar vara lite väl klen. Kan hända att den går sönder vid mycket ryckande, men man måste givetvis vara försiktig.

Skall återkomma med lite bilder vid senare tillfälle

Visa signatur

"Once u go Intel, U never go back"

Permalänk
Medlem

Ser fram emot lite bilder! *finns alldeles för få bilder online på den här datorn*

Permalänk
Medlem

Lägger tråden på bokmärken och kollar in lite då och då

Permalänk
Medlem

Hur är det med tillverkargaranti på denna modell? Jag har fått för mig att Acer har 1 år normalt vilket jag tycker är för lite. 2 år känns ok för då börjar datorn iaf bli lite gammal.

Edit: Såg att det är 1 år

Visa signatur

Desktop Intel Q6600 | Gigabyte P35-DS4 | Corsair XMS2-6400 2x2048MB | Leadtek 8800 GTS(G92) | Corsair HX-520W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Intel X25-M G2 80GB | HP w2207 | Antec P182 |
HTPC Athlon X2 250 | Gigabyte 785GMT-UD2H | Corsair XMS3-12800 2x2048 | Antec Earthwatts 380W | Antec NSK2480 | Scythe Ninja Mini Rev B

Permalänk
Medlem

men hur är det med grafikkortet (Intel GMA HD 128 MB)?
vilka spel klarar den av ifall man har tänkt spela någon gång?

Toshiba L500-12K (https://www.inet.se/artikel/1968670/toshiba-l500-12k) och HP ProBook 4510s (HP ProBook 4510s - Inet.se) har samma pris, men vilken är bäst egentligen?

tack)