Permalänk
Medlem

minnesbyte + ESD

I manualen för laptop står det att man ska dra ur sladden +batteri vid byte av ram minne.

Hur ska man då jorda sig med ett ESD armband?

Ska man klömma krodilklämman i lilla metall biten på jordat uttag?
finns risker med denna metod?

Permalänk
Medlem

ett element av metall kan du använda

Permalänk
Medlem

eller om du har någon antistat påse brukar ha dom som handskar när jag gör nått med datorn, bara för att jag inte orkar mitt ESD armband xD

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem

Re: minnesbyte + ESD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
I manualen för laptop står det att man ska dra ur sladden +batteri vid byte av ram minne.

Hur ska man då jorda sig med ett ESD armband?

Ska man klömma krodilklämman i lilla metall biten på jordat uttag?
finns risker med denna metod?

Hej,

jag har även jag funderingar kring detta och hade varit trevligt att få något svar av någon som är utbildad inom ämnet. Dock tror jag att jag kan ge dig lite mer utförligare svar en de övriga som du fått.

Sedan flera år tillbaka använder jag själv ett anti-stat armband och en anti-stat matta när jag utför hårdvaru arbeten med datorer, dessa är då kopplade (med krokodil klämma) till en kabel (tråd) som endast sitter fast på Jord i en vanlig kontakt och naturligtvis i själva kontaktdosan i väggen (jordat uttag är en förutsättning).

Att säga att du ska sätta den på ett element av metall var kanske inte det bästa, då de flesta element har ett hölje av metall (inte alla ÄR jordade även om de SKA vara det), vad som säkert avsågs var en fast installation av ett vattenelement. Dock är jag själv lite osäker här då det även kan förekomma rör av plast som leder vattnet till elementen, huruvida dessa element är bra att jorda i kan jag inte svara på.

Det verkar som att den metod som är vanligast för att jorda sig här är att man sätter krokodilklämman på den komponent eller på chassit som man jobbar med.

Vilken av dessa metoder som är mest rätt eller som öht fungerar kan jag som du märker inte helt säkert svara på, jag vet bara att den metod som jag själv använder blev jag rekommenderad i ett forum från medlemmar som var sk. "power users" och därmed bör ha hög relevans. Hoppas att du nu iaf fått ett lite mer nyanserat svar och att någon som har lite utbildning på området vill dela med sig av sin kunskap.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chander
ett element av metall kan du använda

Alla element är väl av metall?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elghinnarisa
eller om du har någon antistat påse brukar ha dom som handskar när jag gör nått med datorn, bara för att jag inte orkar mitt ESD armband xD

vad jag hört så skyddar inte utsidan mot Esd? eller du vänder ut och in på dom kanske?

Visa signatur

3900X | Dark Rock Pro 4 | X570 Aorus Elite | RTX 2080S | 16GB Trident Z 3200MHz CL14 | RM750X v2 | 970 NVMe | 860 Sata |

Permalänk
Medlem

Re: Re: minnesbyte + ESD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkCC
Hej,

jag har även jag funderingar kring detta och hade varit trevligt att få något svar av någon som är utbildad inom ämnet. Dock tror jag att jag kan ge dig lite mer utförligare svar en de övriga som du fått.

Sedan flera år tillbaka använder jag själv ett anti-stat armband och en anti-stat matta när jag utför hårdvaru arbeten med datorer, dessa är då kopplade (med krokodil klämma) till en kabel (tråd) som endast sitter fast på Jord i en vanlig kontakt och naturligtvis i själva kontaktdosan i väggen (jordat uttag är en förutsättning).

Att säga att du ska sätta den på ett element av metall var kanske inte det bästa, då de flesta element har ett hölje av metall (inte alla ÄR jordade även om de SKA vara det), vad som säkert avsågs var en fast installation av ett vattenelement. Dock är jag själv lite osäker här då det även kan förekomma rör av plast som leder vattnet till elementen, huruvida dessa element är bra att jorda i kan jag inte svara på.

Det verkar som att den metod som är vanligast för att jorda sig här är att man sätter krokodilklämman på den komponent eller på chassit som man jobbar med.

Vilken av dessa metoder som är mest rätt eller som öht fungerar kan jag som du märker inte helt säkert svara på, jag vet bara att den metod som jag själv använder blev jag rekommenderad i ett forum från medlemmar som var sk. "power users" och därmed bör ha hög relevans. Hoppas att du nu iaf fått ett lite mer nyanserat svar och att någon som har lite utbildning på området vill dela med sig av sin kunskap.

tack, mycket utförligt svar!

Jag kommer nog att fortsätta koppla ESD armband till datorchassit.
Kommer när möjligt göra det med strömsladd ikopplad.

men vad jag förstått borde datorn ha noll potential även när strömsladden nyss tagits ur.

Permalänk
Medlem

Poängen med ESD armband och antistatiskelektricitet är att inte ha någon potential mellan dig, komponenten och datorn. Så jordar du i datorn så har ni sen samma potential och ingen spänning uppstår mellan er = gött mos. Akta däremot när du tar upp en komponent från bordet om du lagt det där, för du är ju inte jordad (samma potential) i bordet. Ta ur ESD påsen och direkt in i datorn som du är jordad i.

Permalänk

Re: minnesbyte + ESD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av joioi50
I manualen för laptop står det att man ska dra ur sladden +batteri vid byte av ram minne.

Hur ska man då jorda sig med ett ESD armband?

Det är aldrig fel att va försiktig Men det låter som överkurs i mina öron Har byggt och meckat med datorer jäkligt mycket Och skulle aldrig ens komma på tanken att använda ESD armband bara för att byta ram minnet

Visa signatur

Lycklig ägare till denna fattigmanslaptop. Nypris under 4000:-
Asus 1215B 500GB 4GB minne och W7 Ultimate tweakat
och nerbantat till max Så datorn är riktigt pigg

Permalänk
Hedersmedlem

Finns flera trådar som behandlar detta ämne. Dessutom med mindre felaktiga antaganden.
Vitsen med ESD-armband är att du och det du arbetar med ska ha samma potential. Ge FAN i elementen.

* Tråd låst enl. §2 *

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.