Permalänk
Medlem

Lokalkännedom (Taxi)

Tjena.

Tänkte ta mig en utbildning via Taxi Göteborg. Men behöver en bra lokalkännedom utav Göteborg. Vet ni om det finns utbildning med handledare som man kan träna med? Lärarledd utbildning. Eller ska man skaffa sig en karta, GPS, och en hel del bensin för att träna in lokalkännedom?

Hör av dig om du jobbar för ett taxiföretag, förklara vad kraven är och hur mycket lokalkännedom som verkligen behövs, och vilken typ; med det menar jag, vilka gator, hotel, och andra saker man behöver kunna.

Tack om du kan svara snabbt.

Permalänk
Medlem

ingen aning, men det är ju bara att fråga en random taxi som står parkerad.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av akka
ingen aning, men det är ju bara att fråga en random taxi som står parkerad.

Redan frågat, men man får inget konkret svar. Dem säger ring till företaget och fråga eller att dem inte har tid just nu. Ville helst veta lite mera från dem som redan kör taxi, hur det går till i det vardagliga arbetet. Vilka mål dem kör mest till och sånt. Vad för byggnader man ska memorera och hålla koll på.

Därför undrar jag om det fanns en lärarledd utbildning för lokalkännedom. Så att man genom teori och praktik kan få den bästa kombination. Har kollat lite om det, men jag hittar inget i GBG. Finns i andra orter.

Permalänk
Medlem

Ingen kan begära att en nyutbildad taxichafför ska hitta överallt, det du dock bör kunna är: vårdcentraler, sjukhus (både till sjukhuset och navigera inne i sjukhuset, ibland är du tvungen att hjälpa kunder in och ut ur sjukhusets avdelningar), skolor, hotel, flygplats, järnvägscentral, turistinformation. Sedan att du inte kan specifika gatuadresser är bara meh, det lär du dig med tiden och du har gps och karta till hjälp. Sedan beror det på vilket företag du kör åt, men det är ju alltid bra att hitta till hämtplatser där det ofta kliver på avtalskunder. Taxikurir har t.ex metso och sca då är det bra om man vet vart SCA och Metso HK finns samt underavdelningar t.ex SCA research.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Ingen kan begära att en nyutbildad taxichafför ska hitta överallt, det du dock bör kunna är: vårdcentraler, sjukhus (både till sjukhuset och navigera inne i sjukhuset, ibland är du tvungen att hjälpa kunder in och ut ur sjukhusets avdelningar), skolor, hotel, flygplats, järnvägscentral, turistinformation. Sedan att du inte kan specifika gatuadresser är bara meh, det lär du dig med tiden och du har gps och karta till hjälp. Sedan beror det på vilket företag du kör åt, men det är ju alltid bra att hitta till hämtplatser där det ofta kliver på avtalskunder. Taxikurir har t.ex metso och sca då är det bra om man vet vart SCA och Metso HK finns samt underavdelningar t.ex SCA research.

Men han måste ju ändå klara av lokalkännedomsprovet och där finns det krav på att hitta specifika gator och liknande.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Finns en gigantisk taxitråd på Flashback som kanske kan vara nyttig att läsa igenom

https://www.flashback.org/t172037

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Men han måste ju ändå klara av lokalkännedomsprovet och där finns det krav på att hitta specifika gator och liknande.

För det första så finns bara krav på lokalkännedomsprov i Stockholm för det andra så nämner han inget om något prov.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
För det första så finns bara krav på lokalkännedomsprov i Stockholm för det andra så nämner han inget om något prov.

Nej han nämner inget prov men om han måste klara av ett prov hade det ju varit relevant i sammanhanget. Men du menar att det inte sker ett kartprov i göteborg utan detta är något som enbart gäller i stockholm?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Nej han nämner inget prov men om han måste klara av ett prov hade det ju varit relevant i sammanhanget. Men du menar att det inte sker ett kartprov i göteborg utan detta är något som enbart gäller i stockholm?

Taxibolaget han jobbar åt kan ju kräva lokalkännedom och hålla ett prov själva (för att han ska få jobb), men det är endast i Stockholm där det finns ett absolut krav på lokalkännedom innan du ens kan få din legitimation och det provet gör du som en del av de övriga proven på vägverket.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Taxibolaget han jobbar åt kan ju kräva lokalkännedom och hålla ett prov själva (för att han ska få jobb), men det är endast i Stockholm där det finns ett absolut krav på lokalkännedom innan du ens kan få din legitimation och det provet gör du som en del av de övriga proven på vägverket.

Ja men det var ju det jag menade. Därmed så kan det bli relevant att kunna mer än vårdcentraler och "andra viktiga platser" som du nämnde. Det är ju i allra högsta grad relevant om det är detta han syftar på med sin inlärning.

Är ju en väldig skillnad om han måste klara av det. Därför vore det nyttigt att just specificera om han skall klara av ett sådant prov trots att han inte nämner det. Det kan mycket väl vara underförstått att han ska klara av ett prov.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Ja men det var ju det jag menade. Därmed så kan det bli relevant att kunna mer än vårdcentraler och "andra viktiga platser" som du nämnde. Det är ju i allra högsta grad relevant om det är detta han syftar på med sin inlärning.

Är ju en väldig skillnad om han måste klara av det. Därför vore det nyttigt att just specificera om han skall klara av ett sådant prov trots att han inte nämner det. Det kan mycket väl vara underförstått att han ska klara av ett prov.

Om det nu skulle vara så att han ställs inför ett prov så tror jag fortfarande inte det rör sig om annat än samhällsnyttiga platser plus de övriga jag nämnde (hotell, flygplats, järnväg osv) han klarar sig åtminstone väldigt långt med de platser jag nämnde. Det är ju bara i princip på helgnätter du har någon nytta av annat, för de flesta resor som sker är ju trots allt affärsresor till/från flyg/tåg till/från hotell eller så är det färdtjänstresor och sjukresor. Kunskap bör ju så klart även finnas om förorter och annat liknande för färdtjänstresor kan ofta vara från ganska knepiga platser. Jag gjorde ett lokalkännedomsprov och det bestod av samhällsnyttiga platser, hotell, flygplats, järnväg, turistinfo, de platser vi hämtar våra avtalskunder på samt kunna lokalisera oss inne på sjukhuset.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gorion
Om det nu skulle vara så att han ställs inför ett prov så tror jag fortfarande inte det rör sig om annat än samhällsnyttiga platser plus de övriga jag nämnde (hotell, flygplats, järnväg osv) han klarar sig åtminstone väldigt långt med de platser jag nämnde. Det är ju bara i princip på helgnätter du har någon nytta av annat, för de flesta resor som sker är ju trots allt affärsresor till/från flyg/tåg till/från hotell eller så är det färdtjänstresor och sjukresor. Kunskap bör ju så klart även finnas om förorter och annat liknande för färdtjänstresor kan ofta vara från ganska knepiga platser. Jag gjorde ett lokalkännedomsprov och det bestod av samhällsnyttiga platser, hotell, flygplats, järnväg, turistinfo, de platser vi hämtar våra avtalskunder på samt kunna lokalisera oss inne på sjukhuset.

Okays, ja det låter rimligt så som du uttrycker det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Okays, ja det låter rimligt så som du uttrycker det.

Desto mer du kan desto bättre förstås, andra gator som kan vara nyttiga är ju gator med mycket affärer eller som ligger i närheten kring stadstorget (ofta brukar det vara köpmangatan, storgatan osv osv) jämna nummer på höger sida och ojämna på vänster. Generellt men inte alltid så börjar gatnumren från havet och blir högre desto längre från havet du kommer. Uteställen är bra att kunna om du ska köra kvällar/helger eller det är inte bara bra utan du bör nog faktiskt lära dig uteställen. Äldreboenden är bra att känna till.

Visa signatur

AMD X2 3600+ @ 3000Mhz, ASUS M2R32-MVP, 4096Mb Corsair DDR2 800, Gecube Radeon HD3850

Permalänk

Instuderingsfrågor för taxiförarlegitimation, delprov lokalkännedom, för taxiförare verksamma i Stockholms län enligt Länsstyrelsens föreskrift om lokalkännedom sedan 1a november 2010 för provskrivnnig hos myndigheten, nuvarande Trafikverket.

Länsvägar, Adresser, Stadsdelar mm
http://glosor.eu/anvandare/45536.130397.html

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Medlem

Själv har jag inte åkt i någon taxi senaste åren som inte har haft navigator.
Finns det ingen original har de alltid en Tom-Tom eller Garmin av vad jag har kunnat se.
Varför ska man ha lokalkännedom, liksom?
GPS:en lär ju fungera tillräckligt länge för att man ska hinna lära sig on-the-fly imo.

Permalänk

Tja är chaufför i Göteborg, dock ej Taxi.
Du kommer använda GPS:sen mycket i början men sedan är den bara ett verktyg som är bra att ha med sig.
Ett bra tips är väl att spana in alla turistattraktioner och knutpunkter.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"