Permalänk
Medlem

HDMI utgång problem

Tjena har ett problem med min tv (jag tror det är tvn det är fel på)

Jag har kört med en hdmi kabel från min dator till tvn utan problem. och med samma kabel brukar jag koppla ur från datorn och in i mitt ps3, och det har funkat utan problem det också.
Men sen för ett tag sen så skulle jag koppla ur kabeln ur ps3an och in i datorn igen då när jag skulle koppla in den så kom det små små gnistor när jag satte in den i datorn och när den var inkopplad så hittade datorn ingen signal till tvn, och när jag kopplade in den i ps3an så hittade den inte tvn heller
har testat med en annan hdmi kabel också men ingen signal då heller.

så jag antar att det är fel på tvn, men vad för fel vet jag inte.

Hjälp någon!

Permalänk

När jag sticker in VGA kontakterna i datorn från datorskärmarna så gnistrar det lite grann. Så det är nog inte det som har gjort att det har gått sönder eller vad som har hänt.

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Medlem

okej, men tänkte att jag skrev de ifall det kan ha varit det som var felet. fattar inte vad som hänt annars, för det har som sagt funkat utan problem innan :S

Permalänk

Gnistor? Det låter inte hälsosamt, har du testat på en annan hdmi-ingång?

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Rekordmedlem

Du har spänning mellan jordarna, troligen så beror det på att du kör pcn i ojordat utag och att tvn är jordad via antennen, det här kan förstöra apparaterna om du kopplar med nätkablarna i, du måste koppla bort alla elkablarna från väggutagen när du flyttar signalkablarna, och du skall aldrig koppla när utrustningen är påslagen!!
du kan åtgärda det genom att ansluta prylarna till jordade uttag och sätta en skiljetransformator på tvantennen, den kan du köpa hos tv installatörer, storköpen typ siba, kanske inte har det, men installationsfirmor brukar ha det.
Troligen har du förstört ingångarna på tvn nu..........

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem

Nätfiltren i en pc brukar vara konstruerade så att det sitter kondensatorer från båda inkommande polerna mot jord, och ger en spänningsdelning som leder till att du får halva nätspänningen till schassijord på pcn om man inte ansluter den till jordat uttag, strömmen som kan uppstå är emellertid låg så det är ingen personfara, men den räcker definitivt till för att förstöra elektronikkomponenter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

fattar inte ett dugg av allt snack med jordat å ojordat... men antagligen så e ju utgången paj.
Men finns det något man kan göra själv åt det elller måste ja lämna in tvn på lagning?

Permalänk
Rekordmedlem

Lagarna för elinstallation ändrades 1995 så att alla elutag som nyinstallaerats efter 95 är jordade och numera skall även alla antennuttag som installeras i flerfamiljshus vara försedda med isolering som förhindrar "jordströmar", det här har tyvärr blivit ett vanligt problem, numera så är det bortbyggt vid nyinstallation av kabeltvsystem, men det hjälper ju inte dig.

Ingången på tv är troligen trasig, utgången funkar nog........
Men du måste fixa jordfelet!! ,annars händer det igen eller så dör din ps3a eller pc eller nått annat, reparerar du tvn och ansluter på samma sätt är det stor risk att det går sönder igen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrqaffe
Du har spänning mellan jordarna, troligen så beror det på att du kör pcn i ojordat utag och att tvn är jordad via antennen, det här kan förstöra apparaterna om du kopplar med nätkablarna i, du måste koppla bort alla elkablarna från väggutagen när du flyttar signalkablarna, och du skall aldrig koppla när utrustningen är påslagen!!
du kan åtgärda det genom att ansluta prylarna till jordade uttag och sätta en skiljetransformator på tvantennen, den kan du köpa hos tv installatörer, storköpen typ siba, kanske inte har det, men installationsfirmor brukar ha det.
Troligen har du förstört ingångarna på tvn nu..........

Jag har då kopplat båda skärmarna och datorn i jordade uttag, fast det kommer ändå gnistor. Fast man kanske inte ska kalla det gnistor egentligen, för det är typ om jag gnider sladden mot utgången på datorn så lyser det upp en minimal liten prick om det är mörkt i rummet. Kan det ändå förstöras? Hur ska jag fixa det?

Visa signatur

Stationär: [Intel i5 750 2,66Ghz]-[XFX Radeon HD5770 1GB DDR5]-[ASRock P55 Extreme]-[Corsair 2x2GB DDR3]-[WD Black 640GB]-[Corsair TX 650W]
Bärbar:  MacBook Pro 13" 2011 - Unboxing - Galleri
TV-spel: Playstation 3 40GB, Xbox 360 Elite, Wii, Gamecube, N64, NES

Permalänk
Rekordmedlem

Det ÄR gnistor !!
Du behöver nog isolera antennen med en transformator.
Och gnistorna (spänningen)är det som förstör!! koppla inget utan att dra ur samtliga nätsladdar, du kommer att förstöra mera prylar och det blir dyrt. Datorn tål inte hur mycket som helst den heller.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.