Permalänk
Hedersmedlem

Usch vad "Mac" det såg ut, blev rätt besviken faktiskt. Tycker gott de kunde fortsatt med sin egen stil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Är det Ubuntu-utvecklarna som har bestämt att Pulse ska användas så mycket? Kollade nämligen på mina Debian-burkar, de har varken OSS eller Pulseaudio installerats och ljudet fungerar klockrent. (mycket bättre än det gjorde i Ubuntu)

Wine + Windows-spel har stora problem med ALSA, så det kan finnas en idé med att köra OSS som i de fallen fungerar klockrent. Enda sättet att köra _både_ ALSA och OSS och sömlöst växla mellan dem är fnv genom att använda Pulse ... oundvikligt mao ...

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Har inte lyckats installerade det, skivan startar ser en logo, och röda prickar som blinkar. Sen fortsätter den och laddar som en galning från skivan och hårdisken. Väntade 20 min sen gav jag upp. Ska försöka bränna en ny skiva.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Wine + Windows-spel har stora problem med ALSA, så det kan finnas en idé med att köra OSS som i de fallen fungerar klockrent. Enda sättet att köra _både_ ALSA och OSS och sömlöst växla mellan dem är fnv genom att använda Pulse ... oundvikligt mao ...

Jag har dock inga problem alls med ljudet i Wine, sen jag bytte till Debian dvs.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

var kan man få tag på drivrutiner till intel x3100 för ubuntu? har hittils alltid fått drivrutinerna automatiskt med "Hardware drivers" men nu fick jag bara standardgrejerna. försökte installera de från intels hemsida, katastrof... nu vill inte ens youtube funka. ideer? eller ska jag bara byta tillbaka till 9.10?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

oj vad jobbigt det va med krysset mm till vänster! men det är väl en vanusak,

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Jag har dock inga problem alls med ljudet i Wine, sen jag bytte till Debian dvs.

Kör du moderna 3D-spel då? Det är nämligen de som oftast brukar kräva OSS, Spotify etc brukar gå att få igång med ALSA men det är inte alls lika robust som OSS.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FenioN
oj vad jobbigt det va med krysset mm till vänster! men det är väl en vanusak,

Starta terminalen

Citat:

gconftool-2 --set /apps/metacity/general/button_layout --type string "menu:minimize,maximize,close"

så har man knapparna tillbaka på "rätta" sidan....

Megabugg om detta:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/light-themes/+bug/5...

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Kör du moderna 3D-spel då? Det är nämligen de som oftast brukar kräva OSS, Spotify etc brukar gå att få igång med ALSA men det är inte alls lika robust som OSS.

Det gör jag iofs inte!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lyckades installera det efter jag genom en annan dator gjort en startbar usb minne med det på, gick inte att installera från cd rom på min dator.

Har fungerat riktigt bra hittils, 7s start tid, 4 s kortare än 9.10:an.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Starta terminalen

så har man knapparna tillbaka på "rätta" sidan....

Megabugg om detta:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/light-themes/+bug/5...

Ursäkta, men hur kan du definiera högra sidan som "rätta sidan" ?
Det finns väl inget rätt eller fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slowmove
Ursäkta, men hur kan du definiera högra sidan som "rätta sidan" ?
Det finns väl inget rätt eller fel.

Tänker du längre än näsan räcker så ser du hans "kaninöron"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
Starta terminalen

så har man knapparna tillbaka på "rätta" sidan....

Megabugg om detta:
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/light-themes/+bug/5...

Å! tackar.

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

hur fixar man broken packegeerror? datorn drog ner mythbuntu theme och den klagar att paketet är skadat va någon anledning. alla andra nerladdningar blockeras ochså (vlc, codeblocks, osv)
testade med sudo gedit /var/lib/dpkg/status kommandot och tog bort det paketet men när datorn startade om så kom det tillbaka. ideer?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ares93
hur fixar man broken packegeerror? datorn drog ner mythbuntu theme och den klagar att paketet är skadat va någon anledning. alla andra nerladdningar blockeras ochså (vlc, codeblocks, osv)
testade med sudo gedit /var/lib/dpkg/status kommandot och tog bort det paketet men när datorn startade om så kom det tillbaka. ideer?

sudo apt-get install -f

eller

sudo dpkg --configure -a

är de vanligaste repkommandona.

sudo apt-get update

för att uppdatera.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

tackar! nu funkar det fint. dock var det en dum ide att låta mythbuntu installeras då det enda den visar är klockan på en svart bakgrund. men sålänge jag inte glömmer ändra till gnome vid inloggning kommer det funka fint.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

mitt trådlösa nätverk vägrar att connecta med ubuntu 10.04 hittar nätverket skrivetr in nyckel men sen händer det inget mer, någon som vet vad det kan vara?

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FenioN
mitt trådlösa nätverk vägrar att connecta med ubuntu 10.04 hittar nätverket skrivetr in nyckel men sen händer det inget mer, någon som vet vad det kan vara?

nätverkskort?

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem

Vet inte var något konstigt, fast har alltid funkat men kanske inte finns ordentliga stöd för det ännu? tycker det är konstigt att den hittar men inte connectar

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Ett par skärmbilder, börjar se polerat ut!

Det börjar se rätt snyggt ut imho, här ett par bilder från min serverburk med Ubuntu Studio temat och Opera 10.52 "snapshot":

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploads/2010/03/Skärmbild4....

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploads/2010/03/Skärmbild-1...

Kör man vanilla Gnome som jag ser det inte speciellt vare sig Windows eller OSX-kopia ut, det ser ut som Gnome, men det ser som sagt rätt så polerat ut. Inte som något amatör hackar-OS

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

snyggt! installeras på direkten.

kan säga så här att ubuntu har gett nytt liv till min zepto. jag glömde vistaskivan utomlands, windows 7 gör att processorn överhettas och piratvista med datorns oem licens funkar så klart inte. men nu med 10.04 funkar den perfa. lite buggar här och där men det är jag van vid så jag även kör windows...

bara en dum fråga till. hur fixar man drivisar till touchpaden? (elantech) testade fixarna som fanns till 9.04 och 7.10 men det verkar inte finnas något nyare och just de funkar inte.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FenioN
Vet inte var något konstigt, fast har alltid funkat men kanske inte finns ordentliga stöd för det ännu? tycker det är konstigt att den hittar men inte connectar

Om jag inte missminner mig är en hel del WLAN-kort beorende av firmware som inte distribueras på installationsmediat. Kör en trådad anslutning och uppdatera alla paket så borde du få en uppmaning om att hämta hem firmware-paketen.

Permalänk
Medlem

fixa det! fast vet inte riktigt vad jag gjorde, men funkar nu iaf,

Visa signatur

Compaq mini | Intel Atom | 1GB minne | 250GB HDD | Xubuntu

Permalänk
Medlem

Testade 10.04 en snabbis idag. Nästan omedelbart så krashade saker
Skulle kolla vad som fanns under ikonen där mitt namn står. Såg att man kunde logga in på diverse tjänster som msn, facebook m.m. På samma meny fanns Ubuntu One som jag inte har testat förr, så jag klickade på det och omedelbart så krashade det innan det ens hade hunnit starta. Testade igen, samma sak. Startade om datorn, men samma sak efter omstart.

Testade också att slänga in Likewise för att kunna joina domäner som jag har testat i tidigare versioner och som har fungerat bra, men när man sedan klickar på ikonen för att starta det så händer absolut ingenting. Inget program kommer upp och ingen felrapport.

Kan också tillägga att jag var tvungen att försöka installationen två gånger. Första gången jag skulle installera så blev det failed på installationen. Var tvungen att starta om datorn och starta Ubuntu software center igen för att det skulle funka.

Bra start
Det är ju visserligen beta så man kanske inte ska förvänta sig för mycket.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Inaktiv

Synd, jag märker inte att det är en beta. Skitbra verkligen. Uppdaterade precis till KDE 4.2.2 och allt är frid och fröjd.

Permalänk
Medlem

Jo det är lite krashbenäget, men en så långe inget riktigt störande för mig.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Jo det är lite krashbenäget, men en så långe inget riktigt störande för mig.

"Kraschbenäget".... ???

Är det något som man satsat på så är det stabilitet med Lucid från första början.

Sen kan det ju finnas enskild applikation som löper amok !

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av plunn
"Kraschbenäget".... ???

Är det något som man satsat på så är det stabilitet med Lucid från första början.

Sen kan det ju finnas enskild applikation som löper amok !

Nej det är verkligen inte stabilt för tillfället. Detta beror ju helt säkert på vad man har för hårdvara osv, men om du läser mitt inlägg ovan så ser du hur det gick för mig.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Det verkar som om man har meckat rätt mycket med Xorg från Ubuntus sida de sista dagarna, vilket orsakar lite konstiga krascher:

http://xeizo.com/blogg/2010/04/01/uh-oh-today-there-was-a-bun...

I övrigt är det busstabilt i grunden, jag kör det som server fast jag uppgraderar till det senaste i paketväg varje dag. I mitt fall kan det kompliceras av att jag kör med alla Ubuntu Studio paket, vilka ibland kan ligga någon dag efter, ändå har jag inte haft några större problem. Men de jag haft har varit X, X, X, X, och ingeting speciellt annat.

edit. btw ser det mer ut som OSX idag, man har ändrat på fonterna sen igår så att det är klart mer candy shop känsla över operativet. Bra eller dåligt? En smaksak.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv

För mig är det helstabilt. Får upp en massa rapporter om kraschade program, men dessa program kraschar inte, de körs vidare som om inget hänt Antar att det är nån form av debug som de tar bort till den slutgiltiga versionen. Helt klart den snabbaste, stabilaste, snyggaste och mest integrerade versionen hittills, enligt min erfarenhet!