kan jag intsallera windows xp på min dator?

Permalänk

kan jag intsallera windows xp på min dator?

http://img697.imageshack.us/img697/1536/xppamindator.jpg

fungerar det att installera windows xp pro??

Permalänk
Medlem

Halft OT men, ditt grafikkort kommer sluka sönder ditt nätagg? 5800 series drar 550W, tror 5700series drar runt 500? (ej säker...)

för att hålla mig på topic så ja klart du kan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rupenbritz
Halft OT men, ditt grafikkort kommer sluka sönder ditt nätagg? 5800 series drar 550W, tror 5700series drar runt 500? (ej säker...)

för att hålla mig på topic så ja klart du kan

okej har inte hafft nått problem alls med datorn men har bara hafft den i två månader iofs

fungerar det om man kör på 32 bitar? (finns x64 till xp?)

Permalänk
Medlem

Kolla upp tillverkarens hemsida för ditt moderkort så får du även de senaste drivrutinerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Kolla upp tillverkarens hemsida för ditt moderkort så får du även de senaste drivrutinerna.

okej tackar

när man ska installera windows xp så måste man ju formatera? man ska använda NTFS och inte fat32 va?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rupenbritz
Halft OT men, ditt grafikkort kommer sluka sönder ditt nätagg? 5800 series drar 550W, tror 5700series drar runt 500? (ej säker...)

har du rökt på eller???
ett 5850 drar runt 150-160w,, så ett 5770 är nog inga problem.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rupenbritz
Halft OT men, ditt grafikkort kommer sluka sönder ditt nätagg? 5800 series drar 550W, tror 5700series drar runt 500? (ej säker...)

för att hålla mig på topic så ja klart du kan

Helt fel. Kolla upp vad du skriver om innan du häver ut dig saker.

5800 serien är extremt strömsnåla grafikkort. 5870 drar i full load ungefär 180 Watt.

Ett 5750 som jag har når precis över 100W.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
okej tackar

när man ska installera windows xp så måste man ju formatera? man ska använda NTFS och inte fat32 va?

Jappz, NTFS är det som gäller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
Jappz, NTFS är det som gäller.

gr8 då är jag redo för att installera xp?

Permalänk

Nej

Permalänk

när jag har formaterat med NTFS och ska börja själva installeringen så blir det såhär:

http://img8.imageshack.us/img8/4900/img0049ha.jpg fel håll men de får ni stå ut med

Permalänk
Medlem

Säkert sata som buggar då XP inte har några riktiga drivrutiner för sata system.

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neomike
Säkert sata som buggar då XP inte har några riktiga drivrutiner för sata system.

hur fixar man det da?

Permalänk
Medlem

Gå in på moderkorts tillverkaren och kolla om det finns nått där..

Till min gamla dator fick man med 2 disketter en för vanliga sata och en för sata raid. Och dom var just för XP

Visa signatur

.::. Be Quiet Silent Base 800 :: Corsair RM1000i :: Asus ROG Strix B550-F Gaming :: AMD Ryzen 7 5800X :: Be Quiet Dark Rock 4 PRO :: Corsair Vengeance RGB PRO SL 32GB 3600MHZ :: Crucial MX500 1TB :: Seagate ST8000DM004 :: RTX 2080 Super :: Sound BlasterX AE-5 :: Samsung G3 32" 165Hz .::.

Permalänk

men w00t

jag kommer inte in på nått på den datan

Permalänk
Medlem

Använder du bara en disk?
Annars kolla så att du har rätt boot ordning i bios

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lehto
Använder du bara en disk?
Annars kolla så att du har rätt boot ordning i bios

ja installerade på en disk men nu kommer jag inte in på nått...

först hårddisk sen cd-rom sen floppy har jag

Permalänk
Medlem

nu hänger jag inte med helt, han frågade om han kan installera XP på den datorn? ja det är ju klart det borde gå, och det finns x64 för xp, och att den inte kan läsa cd'n som det står, är väl allafall cd skivans fel inte hårddisken? jag har kört sata i alla mina xp maskiner, aldrig haft problem o.O
jag fick samma error en gång, fick låna en polares xp så länge, då han inte använde den längre, var bara min skiva som va lite skadad

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av elghinnarisa
nu hänger jag inte med helt, han frågade om han kan installera XP på den datorn? ja det är ju klart det borde gå, och det finns x64 för xp, och att den inte kan läsa cd'n som det står, är väl allafall cd skivans fel inte hårddisken? jag har kört sata i alla mina xp maskiner, aldrig haft problem o.O
jag fick samma error en gång, fick låna en polares xp så länge, då han inte använde den längre, var bara min skiva som va lite skadad

Mm jag vet det är lite mysko

jag har testat med en bränd och en riktig köpt men ingen funka =/

här är drivrutiner xp för mitt moderkort http://www.gigabyte.eu/Support/Motherboard/Driver_Model.aspx?...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rupenbritz
Halft OT men, ditt grafikkort kommer sluka sönder ditt nätagg? 5800 series drar 550W, tror 5700series drar runt 500? (ej säker...)

för att hålla mig på topic så ja klart du kan

Som andra sa man ska veta nåt om det man pratar om innan man börjar dela ut totalt fel råd till folk. Gör om om gör rätt.
Till TS: Bara köra på.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk

ingen som vet vad det är för fel när det kommer disk read error?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
ingen som vet vad det är för fel när det kommer disk read error?

För att jag antar att den söker efter operativsystem på hårddisken. Ställ om boot till läsaren istället för hårddisken i BIOS.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
För att jag antar att den söker efter operativsystem på hårddisken. Ställ om boot till läsaren istället för hårddisken i BIOS.

men när man har formaterat och kopierat filer så ska man ju låta den boota från hårddisken?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
men när man har formaterat och kopierat filer så ska man ju låta den boota från hårddisken?

Du har alltså redan installerat XP?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Du har alltså redan installerat XP?

njae så långt kommer jag inte :P:P

men jag har kopierat filer och formaterat mitt tidigare operativsystem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
För att jag antar att den söker efter operativsystem på hårddisken. Ställ om boot till läsaren istället för hårddisken i BIOS.

+1

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

Sätt hårddisken på IDE mode istället för SATA i bios, du kan tappa lite prestanda men det kommer nog inte att märkas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Affe0
Sätt hårddisken på IDE mode istället för SATA i bios, du kan tappa lite prestanda men det kommer nog inte att märkas.

vart hittar man det da?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av intellarn
njae så långt kommer jag inte :P:P

men jag har kopierat filer och formaterat mitt tidigare operativsystem

Men daah? (ursäka den blondin-aktika tonen)

Så klart du inte kan boota från hårddisken om du inte installerat klart windows!!

Om jag vore du skulle jag börja om från början. Alltså boota från skivan, formatera osv... avbryt absolut inte mitt i installationen!!

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klasvonklas
Men daah? (ursäka den blondin-aktika tonen)

Så klart du inte kan boota från hårddisken om du inte installerat klart windows!!

Om jag vore du skulle jag börja om från början. Alltså boota från skivan, formatera osv... avbryt absolut inte mitt i installationen!!

nej jag bootar inte från cd:n jag bootar från hårddisken