Gothnet, vilken internetleverantör rekommenderas?

Permalänk

Gothnet, vilken internetleverantör rekommenderas?

Mina föräldrar har fram tills nu haft Telia som internetleverantör via Gothnet, men nu har Telia sagt upp sina privatkunder i Gothnets nät (http://www.gothnet.se/Om_Gothnet_Nyheter_DXNI-70798_DisplayNe...).

Frågan är nu vilken leverantör de bör välja i fortsättningen. Listan över alternativ (http://www.gothnet.se/Privat_/Tjansteleverantorer.aspx) innehåller följande:

AllTele
(Bahnhof)
Bitcom
Blixtvik
Bredband2
NetAtOnce
ePhone
Riksnet
Tele2

Av ovanstående är Bahnhof uteslutet, jag har nyss sagt upp mitt eget ADSL-avtal med dem pga av extremt dålig kvalitet på både tjänst och support. Jag planerar för övrigt att dra dem till ARN då jag kräver mina pengar tillbaka, men det är en annan historia som jag nog tar upp här någon dannan dag.

Så, har ni några åsikter om övrigt leverantörer? Tele2 är väl det företag som känns mest "välkänt", men Bredband2 tycker jag själv ser rätt så intressant ut.

Alla åsikter mottages tacksamt.

Permalänk
Medlem

Är du inte nöjd med Banhofs support är du inte lönt att satsa på Bredband2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phiiber
Är du inte nöjd med Banhofs support är du inte lönt att satsa på Bredband2.

OK, exempel?

När det gäller Bahnhof kan jag säga att det dröjde 1-2 veckor från det att jag mailade dem tills jag fick svar, och det gällde samma ärdende från december till mars. De skyllde på mina grejer mest hela tiden - om de inte sa att allt var som det skulle - och efter att ha tjatat på dem i telefon felanmälde de mycket motvilligt till sin leverantör. Ändå lyckades man inte lösa problemet på > 3 månader. Enda gången de var snabba att svara var när jag meddelade att allt fungerade bra när jag bytt till Bredbandsbolaget och då svarade de bara att de inte hade något att säga eftersom jag inte var deras kund längre. Riktigt uselt.

Permalänk
Medlem

Riksnet ska vara bäst om du kan få det, om man litar på google träffar etc. Nästan alla som säger positiva saker och inga negativa.. Kanske kan riksnet människor ge lite mer kommentarer.

Permalänk
Medlem

Blixtvik ska vara riktigt bra med..

EDIT: Får man lov att fråga vart i Göteborg dom bor? Mest intresserad av vart Gothnet finns i Göteborg.. (Är det Hyresrätt eller Bostadsrätt?)

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Snusfri

Blixtvik är riktigt bra, likaså ePhone.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arcticslayer
OK, exempel?

När det gäller Bahnhof kan jag säga att det dröjde 1-2 veckor från det att jag mailade dem tills jag fick svar, och det gällde samma ärdende från december till mars. De skyllde på mina grejer mest hela tiden - om de inte sa att allt var som det skulle - och efter att ha tjatat på dem i telefon felanmälde de mycket motvilligt till sin leverantör. Ändå lyckades man inte lösa problemet på > 3 månader. Enda gången de var snabba att svara var när jag meddelade att allt fungerade bra när jag bytt till Bredbandsbolaget och då svarade de bara att de inte hade något att säga eftersom jag inte var deras kund längre. Riktigt uselt.

jag fick inte ens svar från dem via mail och fått vänta i kö 30-50 minuter varje gång jag ringt dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Blixtvik ska vara riktigt bra med..

EDIT: Får man lov att fråga vart i Göteborg dom bor? Mest intresserad av vart Gothnet finns i Göteborg.. (Är det Hyresrätt eller Bostadsrätt?)

Det är en villa i ett område på Hisingen där det drogs ut fjärrvärme för en tid sedan. I samband med fjärrvärmedragningen drogs även fiber till hushållen.

Permalänk
Medlem

Jag är också intresserad av att höra folks åsikter om företagen på listan. Vi fick också brev hem i förra veckan om att Telia inte levererar via GothNet längre, så det är läge att byta till nått annat.

Visa signatur

>>Bygglogg för Big Scilence<< Stort bygge i aluminium, från grunden. Update 16/8.
>>Feedback lämnas här, tack<<

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av solger
jag fick inte ens svar från dem via mail och fått vänta i kö 30-50 minuter varje gång jag ringt dem.

Mail är ju värdelöst, men jag har aldrig vart med om att väntetiden är över fem minuter. Oftast svarar dom ju innan jag hinner komma underfund med om jag är igenom tonvalsväxeln eller inte.

Permalänk

Jag fick höra att Bahnhof skulle vara bra, men efter att ha läst denna tråd är jag osäker. Vi sitter i samma situation som er andra med Gothnet, Telia drar sig ur och vi står här med skägget i brevlådan och måste hitta en ny leverantör igen. När vi äntligen lyckats bli av med värdelös Bredband2.

Det vi vill ha är:
* Hyfsad hastighet (10+ ner/1+ upp)
* Samma eller lägre pris/månad som vi hade med Telia (249kr)
* Bra support som är snabb på att reagera via både tele och mail.

Jag har sneglat en del på Blixtvik men stör mig lite på att den enda hastighet vi kan välja är 10/2. Någon dag kanske man vill betala lite mer och få en bättre hastighet.

Någon som har lust att gripa in och guide'a oss i bredbandsdjungeln?

Permalänk
Medlem

Jag har varit väldigt nöjd med Tele2. Alltid fina hastigheter, även utanför Sverige.

Enda nackdelen med Tele2 är att man bara får en IP, men då hemmaroutrarna blivit så bra på sistone gör det inte så mycket i praktiken.

Permalänk

I mitt fall är det aktuellt med minst 10/10, men helst 100/100.

Jag får nog kolla upp vilka som levererar vad, jag trodde att alla hade samma utbud av tjänster...

Möjlighet till fast/statisk IP är alltid en bonus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kamouflage
Mail är ju värdelöst, men jag har aldrig vart med om att väntetiden är över fem minuter. Oftast svarar dom ju innan jag hinner komma underfund med om jag är igenom tonvalsväxeln eller inte.

De gånger jag ringt dem har det varit 20-30 minuter väntetid, om jag minns rätt. När jag väl kommit fram har de väldigt motvilligt felanmält vidare till sin leverantör efter att ha grymtat om att det är så dyrt för dem att felanmäla. De kan inte göra ett skvatt själva, inte ens kolla kvaliteten på länken, i alla fall inte i mitt fall.

Permalänk
Medlem

Jag har Alltele och är väldigt nöjd, bra support och bra hastigheter.
Sen att dom inte sparar några loggar är ju en bonus
Brorsan och några vänner har ePhone och dom är inte alls nöjda, speciellt med supporten.

Permalänk

Är det någon som har provat Net at Once? Ett av de företag som verkar mest prisvärt: 50mbit för 229 kr/månad.
Skulle vilja höra vad folk tycker om deras support och hur det har fungerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PosingPanda:

Är det någon som har provat Net at Once? Ett av de företag som verkar mest prisvärt: 50mbit för 229 kr/månad.
Skulle vilja höra vad folk tycker om deras support och hur det har fungerat.

Jag har NAOs 50/50 tjänst via stadsnätet. (får ut ca 48/44) haft det i snart ett halvår nu. inga avbrott. priset 119/mån
supporten har funkat fint iofs bara använt den en gång men iaf fick jag hjälp inom en kvart.

/Lapintop

Permalänk
Medlem

Har 100/10 hot NetAtOnce, funkar prima, aldrig problem och bra resultat på bredbandskollen (90-95 ner och 9-9,5 upp). De få gånger jag har varit i kontakt med kundtjänst har de varit snabba trevliga och effektiva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arcticslayer:

När jag väl kommit fram har de väldigt motvilligt felanmält vidare till sin leverantör efter att ha grymtat om att det är så dyrt för dem att felanmäla. De kan inte göra ett skvatt själva, inte ens kolla kvaliteten på länken, i alla fall inte i mitt fall.

What? Kostar inte operatörerna ett rött öre att felanmäla.. dock så tar ju vissa stadsnät ut skämtsummor av dig och mig, om felet inte ligger hos dom..

Permalänk
Medlem

Livar upp denna tråden då jag ska välja leverantör i Gothnet på lördag.
Någon som kan avråda/lovorda leverantörerna?

http://www.gothnet.se/Privat/Tjansteleverantorer

Har tidigare haft bahnhof/bredband2 av dessa och tycker båda har fungerat bra. Det var dock inte i Göteborgs stadsnät.

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

EDIT:
Citerade över ett år gammalt inlägg.

Permalänk
Medlem

bredband2 har funkat bra för mig på gothnet i göteborg länge nu

Permalänk
Medlem

Lutar nog åt bredband2 100/100 då de även har halva priset i 6 månader för nya kunder!

Visa signatur

Macbook pro 13" :)

Permalänk
Medlem

Jag tror mitt nät går via gothnet, jag valde iaf Bredband2 pga att de var billigast (jag hade precis samma som du att välja på). Fick också halva priset i 6 mån. Det har fungerat klockrent sen inkoppling i februari.

Strular det kan man ju byta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."