Permalänk
Medlem

p5b klarar inte 1066-minnen?

Införskaffade nyligen ett 2x2gb pc8500 OCZ gold series för att pigga upp burken lite, problemet är att när jag ställer in dem att gå i 1066 i bios låser sig burken när jag startar om.

Setupen är följande:

Asus p5b
E4300 @ 3000mhz
Q-tec 500w nätagg

Har prövat prollen i mellan 2,7ghz upp till 3,4ghz med varierande vCore men den vill inte starta. Har även prövat att köra båda stickorna separat för att utestluta att det inte är fel på ngn av dem.

Är det helt enkelt så att mitt moderkort inte klarar av minnena, eller kan det kanske vara nätagregatet som inte orkar att trycka i tillräckligt med kräm? Dem rullar för tillfället på i ca 833mhz stabilt och bra, men tycker det bårde gå att få dem snabbare?

Tack på förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt nätagg är faktiskt bland de som vi avråder från här på forat, då det kan ställa till problem på sikt för ditt system, så även om det funkar någorlunda i dag vill jag råda dig att byta till ett ordentligt och beprövat nätagg som tex Corsairs, FSP eller Antec. Jag vet att dessa inte är billiga men de ger mycket renare strömöverföring till dina surt förvärvade delar så är du rädd om dessa byt nätagg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Ditt nätagg är faktiskt bland de som vi avråder från här på forat, då det kan ställa till problem på sikt för ditt system, så även om det funkar någorlunda i dag vill jag råda dig att byta till ett ordentligt och beprövat nätagg som tex Corsairs, FSP eller Antec. Jag vet att dessa inte är billiga men de ger mycket renare strömöverföring till dina surt förvärvade delar så är du rädd om dessa byt nätagg.

Nätaggregatet är jag medveten om att det är kasst och ett nytt skall införskaffas den 25e, blir troligen ett newton r2 650w!

Kan det vara så att det är agget som flaskar alltså`?

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns möjlighet att det är PSU:n som är boven, men sedan kan det ju också vara en del annat som säger stopp tex vilka inställningar du väljer till minnet? Timings och spänning (Volt)?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Vila i frid

Dina minnen finns inte med i QVL för P5B, dvs - you're on your own.

Att pilla med minneshastigheten är väl lite av suboptimering då du kan tweaka högst någon tiondels procent i totala systemprestandan genom att gå från 800 till 1066 på minnena. CPU ger ca 95% och FSB ca 4% av totala systemprestandan. Dvs satsta krutet på CPU i första hand och sen FSB-hastigheten och sist minneshasstigheten.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag orkade gå till Asus hemsida och kan konstatera att det är så att detta mobo inte stödjer denna högre hastighet, bara upp till 800 (6400)

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Jag orkade gå till Asus hemsida och kan konstatera att det är så att detta mobo inte stödjer denna högre hastighet, bara upp till 800 (6400)

Misstänkte nästan att det var så, det jag tycker är konstigt att det finns möjlighet att ställe in upp till 1333mhz i bios!

Ajja, får låta dom rulla på i 800 å köpa en e8500a eller liknande, om jag nu inte får pengar att köpa nytt mobo, prolle och minnen i ett!

Tack för snabba svar!

EDIT:

Ingen som har tipps på en sjysst 775-bräda med stöd för quad/kraftigare processor och 1066mhz som man ska hålla utkik efter på begagnatmarknaden? P5Q kanske?

Permalänk
Medlem

Borde gå om du uppdaterar bios till senaste ( P5B BIOS 2104 )
ser så ut i min bios iallafall , kan ju vara värt att testa först innan du köper nytt mobo.

Permalänk
Medlem

Vad gav du dina minnen för volt när du testa i 1066? P5b klarar att köra 1066 minnen men det är manuella inställningar som gäller, detta är dock så för alla 1066 minnen, manuella inställningar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har fått brorsans gammla P5b kort för att han har bytt till ett Rampage Extreme.
J*VLAR vad clock inställningar det finns på hans rampage kort. Finns på komplet för 1 749kr med frakt inräknat. Rekommenderar!

Permalänk

2,15vdimm och kanske ett snäpp till på NB borde ge dig 1066mhz, det är ju ingen hög hastighet vi snackar om.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem

Jag kör VDimm 2.10V i 1200 MHz på P5B Delux, nemas problemas.

Antec 450W - klarar biffen med jämna fina spänningsströmmar utan rippelskit.

Asså, folk köper delar i fel prioritetsordning, börja ALLTID med att satsa på ett kvalitetsagg, därefter mobo, sen CPU och minne, sen ett knippe diskar till femman + backuppdiskar, har du gurra över - köp ett graffa.