Permalänk
Medlem

Dell Studio 15

Tycker att det är dags för en tråd om Dell Studio 15. Jag får mest troligt min egna på fredag, så om det är någon som undrar över något, eller som har egen erfarenhet, dela gärna med er i tråden!

Specs på den jag beställt:
Processor: Intel i7 720qm
Minne: 4gb 1333MHz
Grafik: HD 5470 1gb
Hårddisk: 500gb 7200rpm
Skärm: 15" Full HD 1920*1080

När jag fått den ska jag slänga ihop en kort recension, säg till om det är något särskilt ni vill veta!

Permalänk

Så passande!

Tänkte köpa en laptop med bra pulver i för musikproduktion och videoredigering (startade en tråd igår) och denna ser ju väldigt prisvärd ut. Funderar i så fall på ganska exakt samma setup.

Vad tror du om grafikkortet? Klarar det videoredigering i t.ex Premiere Pro eller bör jag kika på värsting-kort?

Ser fram emot att höra ditt helhetsintryck av datorn.

Permalänk
Medlem

Ja det går inte att få så mycket bättre prestanda för det priset!

Jag har själv ingen erfarenhet av videoredigering, men jag har svårt att tro att grafikkortet inte klarar det. Det är ju inget värstingkort, men det borde vara tillräckligt! Full HD-upplösning på en femtontummare hör ju inte heller till vanligheterna, och är ju helt klart till fördel.

Jag är väldigt sugen på att se vad den går för!

Permalänk
Medlem

Pris?

Hur länge räcker batteriet vid "normal" surf?

Betrakningsvinkel på skärmen?

Släpbar eller bärbar?

Jag kollar på Studio XPS 16 - men även Studio 15 är intressant

Mvh Lazze

Permalänk

Hej igen!

Fick du datorn idag?

Hur är högtalarna? De tidigare modellerna har ju fått hård kritik för ljudkvaliteten men det ska vara förbättrat på denna enl DELL.

Vet du om denna modell bygger på NEC kretsar?

Hur mycket låter datorn när man kör tunga prylar?

Blir den så varm som en del kritiker påstår?

Hur känns byggkvaliteten överlag?

Kan som sagt mycket väl bli en likadan dator för min del, men vore toppen om jag fick klarhet i dessa frågor. DELLs kundservice är ju troligtvis inte helt opartisk

Permalänk
Medlem

Schenker ringde idag, jag får tyvärr inte datorn förrän på måndag förmiddag. Det spelar dock ingen större roll då jag ändå kommer vara på festival hela helgen=)

Återkommer när jag fått den!

Permalänk
Medlem

Sitter med datorn nu!
Första intrycket är väldigt positivt. Den är riktigt snygg, skärmen är helt underbar, och det är helt klart den snabbaste laptopen jag använt.

Ang. Ljudet, så går det att spela HÖGT, dock är själva kvalitén inte superb. Det väntar jag mig dock inte heller från ett par laptophögtalare. Just volymen är dock imponerande. Såväl som det faktum att ljudet har lite mer "djup" än andra laptophögtalare jag lyssnat på. Det blir liksom inte så platt. Jag har inte provat plugga in högtalare eller lurar än så jag väntar med ett utlåtande om det.

Jag blev förvånad över hur lite bloatware som följde med. Gick snabbt att rensa upp och få programmen man vill ha.

Snyggt att man får med en Windows 7-skiva för eventuell ominstallation också. Det hade jag faktiskt inte räknat med.

Det enda som är on the downside än så länge är fläktljudet som är ganska högt. Surrar på konstant, utan avbrott. Vid belastning blir det riktigt högt.

Återkommer med mer, fråga på!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tea42BBS
Pris?

Jag betalde runt 8000 kronor.

Citat:

Hur länge räcker batteriet vid "normal" surf?

Lite mindre än 2h 30 min.

Citat:

Betrakningsvinkel på skärmen?

Har svårt att bedömma då jag saknar referenser, men jag tycker den är helt ok! Skärmen är som sagt helt underbar, och det gäller nog egentligen betraktningsvinkeln också.

Citat:

Släpbar eller bärbar?

Helt klart bärbar. Jag trodde inte batteriet satt i när jag tog upp den ur kartongen för att den var så lätt, men så var inte fallet!

Mvh

Permalänk
Medlem

Låter najs! Grattis till din nya lappe!

Har du 6 eller 9 cells batteri?

Jag beställde precis en XPS Studio 16, med i7 620m och 8gb minne, 256gb SSD - tar väl ett par veckor innan den dyker upp.

// Lazze

Permalänk
Medlem

Tackar!

Jag har 6 cells. Känns tillräckligt för nu.

Inte illa! Sitter och drömmer om en SSD själv haha=)

Permalänk

Låter ju lovande! Vet ni om det går att byta fläkt eller vidta någon annan åtgärd redan vid beställning så att man får ner fläktljudet?

Bra att dom styrt upp högtalarna.

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så finns det inget alternativ vad gäller fläkten. Enda lösningen är väl att köpa en tyst kylplatta som gör att datorns egna inte behöver jobba lika hårt.

Permalänk

Tackar. Ingen dealbreaker direkt det där med fläkten. Låter ju mycket lovande. Ser ingen anledning att inte själv beställa min egen imorrn.

Antar att även din har 1gb ATI Mobility Radeon HD 5470? Har du provat några spel? Inte direkt det jag tänkt använda datorn till men vore ändå kul att höra hur det funkar.

Har du hunnit prova att se film i full-hd samt ev ansluta extern full-hd skärm?

Permalänk
Medlem

Jag håller på att installera Assassins Creed just nu, ska bli intressant att se hur det funkar!

Film i Full HD är en orgasm för ögat. Grymt skarp bild! Jag har inte hunnit koppla till Extern skärm än då jag bara har en dvi-hdmi-kabel, och inte hdmi-hdmi. Ska införskaffa en sådan och plugga in i 42" full HD-tv!

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att köra lite benchmarking på den i dagarna? Lite 3dmark osv så vi får lite data på hur den står sig på marknaden vore trevligt

Permalänk
Medlem

google skillad som man e så hittar ja inte denna.
så lite bilder/länkar skulle uppskattas och de som han här över sa
¨benchmarking om du har tid.

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på vad "512 MB ATI Mobility Radeon™ HD 545v-grafikkort" är för kort som dom sätter i nu?

Permalänk

Datorn ser mycket intressant ut men jag måste fråga trådskaparen vart du har beställt den ifrån? Var inne på dells hemsida men hittade inget liknande.

Permalänk
Medlem

Dell Studio 15
INTEL® CORE™ i3-330M (2,13 GHZ, 4 TRÅDAR, 3 MB CACHE)
Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
15,6-TUMS WLED-SKÄRM MED HD-UPPLÖSNING (1 366 x 768)
512 MB ATI Mobility Radeon™ HD 545v-grafikkort
4 096 MB 1333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
320 GB seriell ATA-hårddisk (5 400 v/min)
DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with DVD Burn software
1 års täckning för datorn ingår
McAfee® Security Centre - 15 månaders skydd - svenska

Är detta någon budgetvariant av denna? Vad tror ni om den?

Permalänk
Skrivet av Caveo:

Någon som har koll på vad "512 MB ATI Mobility Radeon™ HD 545v-grafikkort" är för kort som dom sätter i nu?

Enda jag kan tänka mig är att det betyder att det är ett 5450 kort. Väldigt billigt kort, men duger väl om man inte spelar spel.

[edit]

Det verkar som 545v är ett gammalt 4570, har googlat det lite men är inte helt säker.

http://www.amd.com/us/products/notebook/graphics/ati-mobility...

Permalänk

Vad tycker ni om följande: Prisvärt? Ngn som har koll på ljudkvaliten om man kopplar in externa högtalare/hörlurar?

INTEL® CORE™ i5-430M (2,26 GHZ, 4 TRÅDAR, TURBO BOOST UPP TILL 2,53 GHZ, 3 MB CACHE)
Äkta Windows® 7 Home Premium 64 Bit - svenska
Microsoft® Works 9.0 - svenska
1 års täckning för datorn ingår
McAfee® Security Centre - 15 månaders skydd - svenska
15,6-TUMS WLED-SKÄRM MED HD-UPPLÖSNING (1 366 x 768)
Integrerad webbkamera med 2,0 megapixlar
4 096 MB 1333 MHz DDR3 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2 x 2 048]
500 GB seriell ATA-hårddisk (5 400 v/min)
512 MB ATI Mobility Radeon™ HD 545v-grafikkort
DVD +/- RW Drive (read/write CD & DVD) with DVD Burn software
6-cells primärt litiumjonbatteri, 56 wattimmar
Black chainlink

För 7890 kr

Permalänk

Nej inte alls prisvärt, riktigt dyrt till och med. Och ska du spela så glöm studio 15 eftersom den har 5470 grafikkort som bäst.

Permalänk

okey, har du ngt annat förslag på en bärbar för de pengarna?

Permalänk

Ska du spela på datorn? 15" eller 17"?

Permalänk

Framförallt surf och musik, film. Men kanske ngt spel då och då

Permalänk
Permalänk

Den där såg mycket intressant ut får jag säga. Vet någon möjligtvis om det på något sätt går att docka denna dator?

Permalänk

Är ganska så säker på att det inte går att docka den efter att jag kollat på sony.se

Permalänk

Men vad är det som är bättre med den jämfört med studio? Det enda jag kan se är att processorn är snäppet sämre på sony

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nöjd med min Studio 15, fungerar klockrent för mig. Dessvärre finner jag mig själv i lite av en ekonomisk kris så jag kommer därför förmodligen att sälja datorn och köpa nåt billigare. Tråkigt, men det får man ta.

Om någon är intresserad av att köpa, eller byta mot billigare plus pengar, skicka ett PM!