Skillnad mellan skärmad och oskärmad nätverkskabel?

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan skärmad och oskärmad nätverkskabel?

Hej!

Det är så att jag vill köpa en nätverkskabel för att förlänga mitt internet ner till undervåningen.

Vad ska jag köpa för kabel?
Har BBB 10/1 och vill enbart förlänga ner.
På min nuvarande kabel så står det cat5.
Har även sett cat6 kablar, vad är det för skillnad på dessa och på cat5, och vad exakt för kabel ska jag köpa, skärmad eller oskärmad?
Spelar det någon roll om kabeln är 25 eller 50 meter?

Väldigt tacksam för svar.

/Jojje

Permalänk
Medlem

cat 6 kabel klarar av högre hastigheter cat5 har max 1000Mbit har jag för mig. dock klarar de flesta kablarna mer.

skärmad kabel är skärmad mot störningar främst eloktomagnetiska.

i ett hemmanätverk räcker oskärmad kabel bra. Då det inte finns speciellt mycket som stör kommunikationen. Sen brukar inte billiga nätverkskort och routrar vara så bra skärmade heller.

på 25 eller 50 meter gör det inte nån direkt skillnad börjar du närma dig 100meter så kan man få problem med hastigheten.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
cat 6 kabel klarar av högre hastigheter cat5 har max 1000Mbit har jag för mig. dock klarar de flesta kablarna mer.

skärmad kabel är skärmad mot störningar främst eloktomagnetiska.

i ett hemmanätverk räcker oskärmad kabel bra. Då det inte finns speciellt mycket som stör kommunikationen. Sen brukar inte billiga nätverkskort och routrar vara så bra skärmade heller.

på 25 eller 50 meter gör det inte nån direkt skillnad börjar du närma dig 100meter så kan man få problem med hastigheten.

Tack för ett väldigt välformulerat svar till att börja med.

Spelar det någon roll om jag kör med cat5 eller cat6 kabel nu när jag har BBB 10/1 lina?
Det spelar väl egentligen ingen roll då hastigheten inte överstiger 1000mbit?
Med andra ord så är det en oskärmad cat5 kabel jag ska köpa?

Tack för svaret ännu en gång!

Permalänk
Medlem

Köp cat5e, de skiljer nästan inget i pris mot cat5(om det det ens går köpa längre) och med cat5e kan du köra gigabit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tojt
Köp cat5e, de skiljer nästan inget i pris mot cat5(om det det ens går köpa längre) och med cat5e kan du köra gigabit.

cat5 har inte gått köpa egentligen sen ~2003, togs över totalt av cat.5e då...

Även om kablar som köps idag är märkt bara Cat.5 så är dom Cat.5e om det också står "EIA/TIA-568.B2" på dom (den märkningen får inte användas på Cat.5 sedan runt 2003)

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Nice!

Tack för alla svar!
Ha en skön vecka allesammans!

edit:
Vad är det för skillnad på "rak" och "korsad" kabel?

Permalänk
Medlem

Skall du ha en fast installation skall du ha installationskabel och inte patchkabel. Skillnaden är att installationskabeln har entrådiga ledare medan patchkabeln har flertrådiga. Installationskabeln är styvare.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

rak och korsad kabel..
paren i kabeln är raka alltså går bara tvärs över
eller
så går de hur somhelst:P

..
Rak:
Orange/vit
Orange
Grön/vit
Blå
Blå/vit
Grön
Brun/vit
Brun

Korsad: Ena ändan som ovan, andra:
Grön/vit
Grön
Orange/vit
Blå
Blåvit
Orange
Brun/vit
Brun

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Skall du ha en fast installation skall du ha installationskabel och inte patchkabel. Skillnaden är att installationskabeln har entrådiga ledare medan patchkabeln har flertrådiga. Installationskabeln är styvare.

Vad menas med en fast installation?.. Jag ska he en kabel från en switch/router/hub till en dator med ca 40 meters mellanrum.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
rak och korsad kabel..
paren i kabeln är raka alltså går bara tvärs över
eller
så går de hur somhelst:P

..
Rak:
Orange/vit
Orange
Grön/vit
Blå
Blå/vit
Grön
Brun/vit
Brun

Korsad: Ena ändan som ovan, andra:
Grön/vit
Grön
Orange/vit
Blå
Blåvit
Orange
Brun/vit
Brun

Mjo, detta kunde jag hitta själv..
Dock så undrar jag vad för kabel just Jag behöver.
Som jag skrev tidigare i detta inlägg, det är från en switch/router/hub som jag ska koppla en dator till.
Inte dator ---> dator.

Sicket jävla helvete detta med kablar ska vara.. =/
Sry om man blir feting jobbig...

Permalänk
Avstängd

installationskabel verkar lite overkill för honom (har för mig dom hette stp eller något)
en vanligt ftp klarar sig utmärkt.

ftp= Foil Screened Twisted Pair enkelt skärmad kabel så att den inte stör annan utrustning samt att den klarar lite mer som tex att en mobil ligger på den ^^
utp= Unshielded Twisted Pair funkar normalt väldigt bra dock inget som jag rekomenderar vid längre avstånd.
stp= Shielded Twisted Pair/installationskabel. tjock och styv samt ganska markant dyrare också. helt klart overkill i min mening.

(min vanliga utp ballade ur när mobilen ringde (längd på tpkabel ca 15meter)

ca: priser på 10meter cat5e.
upt: 130kr
ftp: 150kr
stp(sftp): 250

cat5: max 100 Mbit/s
cat5e: max 1000 Mbit/s
cat6: senaste standarden för gigabit (max 1000 Mbit/s)

rak eller korsad skall inte spela någon roll idag då dom flesta switchar/routrar har en inbyggd avkännare som säger vad för kabel som är i och sitter där fel kabel så ändrar den sig så attd et skall funka iaf.
skall heta Auto-MDI eller MDIX (något sånt)

hoppas det klarnade upp lite för dig nu

edit: tog bort oprovserad smily

Visa signatur

/RainesXenox\ [eac]MasterZerg(P_1)
Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem
Citat:

....Jävla massa kabeltext..

Hehe! Tack för ett väldigt bra svar!
Dock är det bara ett problem nu.. =/

Jag bor i sthlms-området.
Saken är den att jag enligt dig bör köra en FTP kabel. Den ska vara ca 50 meter.
Frågan är bara vart jag ska hitta den..
Webhallen har en rak UTP på 50m för 269:-

http://www.webhallen.com/prod.php?id=30414

Men det är väl inte något att rekommendera eller? Tänkte då den kommer dras upp på vinden sen längst en kanal där även en antennkabel som är kopplad till parabolen ligger.

Permalänk
Avstängd

http://inwarehouse.se/Product.aspx?prd=620038&node=422

här köper jag alla mina kablar
köpte 20+10meter ftpkabel där till mitt hemmanätverk för bara några dagar sen.

Visa signatur

Amd x2 6000+ | scyte katana 2 | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | TwinX DDR2 PC6400 CL4 4x1GB | xfx geforce 8800 gts 640mb | Logitech G11 | Razer Copperhead | spinpoint 320gb 16mb | antec nine hundred | syncmaster 226bw 22" | Apevia ATX-AS520W

Permalänk
Medlem

Du både kan och bör köra UTP.
Skärmad kabel ska inte användas om den inte jordas korrekt då skärmen annars kan agera förstärkare åt störningar.

Min mobil har nu legat på kabel under hela tiden detta har lästs och skrivits utan problem. Har dragit kabel av och till i 15 år och aldrig hört tals om det problemet tidigare. Misstänker starkt att det finns en annan grundorsak i det fallet

Att dra läng en antennkabel är kolungt.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Du både kan och bör köra UTP.
Skärmad kabel ska inte användas om den inte jordas korrekt då skärmen annars kan agera förstärkare åt störningar.

Min mobil har nu legat på kabel under hela tiden detta har lästs och skrivits utan problem. Har dragit kabel av och till i 15 år och aldrig hört tals om det problemet tidigare. Misstänker starkt att det finns en annan grundorsak i det fallet

Att dra läng en antennkabel är kolungt.

varför BÖR han köra UTP? helt oskyddad plus samma pris som för en FTP.
sen så jordas aldrig en ftp. det är stp som jordas så några sådana problem bör inte uppstå.

skillnad i uppbyggnad mellan utp och ftp är att det ligger folie lindat runt ftp-kabeln.
detta skyddar väldigt mycket när det är långa längder som det handlar om. signalen blir ju trots allt mer lättpåverkad ju svagare den blir.

och ja att dra längs antennkabel är lungt då denna är både jordad och har folie runt sig.
vad är längden på din utp. och har din mobil ringt under denna tiden samtidigt som data har mottagits (tex när du laddar något stort)

kanske annars inte är en så stark signal ifrån mobilen heller.
jag anser iaf att ftp är klart värt det då prisskillnaden är så liten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ToWy:

Tack för inlägget och tipset på inWarehouse!
Det får bli en sådan FTP kabel på 50 meter som du tipsade om.
Tror du man kan beställa och kila förbi där och hämta direkt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorgo_
ToWy:

Tack för inlägget och tipset på inWarehouse!
Det får bli en sådan FTP kabel på 50 meter som du tipsade om.
Tror du man kan beställa och kila förbi där och hämta direkt?

http://inwarehouse.se/Store.aspx

tydligen kan man det

------------
Avhämtning
Varorna kan avhämtas på följande platser:

Stockholm: Solna, Dalvägen 20.
City, Jakobsbergsgatan 34.

Göteborg: Kruthusgatan 17, plan 6.

Malmö: Baltzarsgatan 26

Avhämtning i Stockholm City och Göteborg i samarbete med Komplett.

Endast förbeställda varor via webben eller telefon kan hämtas. När varorna är plockade och klara att hämtas skickas en leveransavisering via mail. En hämtavgift på 29 kronor tillkommer.
---------------

lycka till med ditt nätverk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ToWy

lycka till med ditt nätverk [/B]

Tanx!
Dock så ringde jag till butiken nyss och dom sa att det kommer ta 1-3 dagar tills dom får in kablarna (beställde 50, 20 & 10 meter)...
=/

Fan, vem pallar vänta?..

Iaf.. tack för hjälpen allihopa! Nu lärde man sig nåt nytt gällande nätverkskablar också!

Permalänk
Medlem

Nej nej! du ska varken använda FTP eller STP hemma, kör med vanlig oskärmad du. du slipper en massa problem om du får skillnad på jordpotentialen i ändutrustningarna.
Lyssna på mats42, han är den ende i den här tråden som kan någonting om nätverksdragning, allt annat är bara gissningar och svammel.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Nej nej, du ska inte använda varken FTP eller STP hemma, kör med vanlig oskärmad du. du slipper en massa problem om du får skillnad på jordpotentialen i ändutrustningarna.
Lyssna på mats42, han är den ende i den här tråden som kan någonting om nätverksdragning, allt annat är bara gissningar och svammel.

bara gissningar och svammel?
mitt funkar utmärkt hemma hos mig. fick dra min tpkabel bredvid en strömkabel och utp funkade inte alls på det avståndet då störningarna blev för stora.

då jag fick problem med min utp så fråga jag en jag känner som jobbar med nätverk åt olika företag som vmdata och telenor samt även där jag jobbar om vad som var problemet och han sa att ftp alltid är att satsa på. dock får man se till att inte skada höljet på kabeln.

så för mig iaf så funka icke utp (stp skulle jag aldrig ge mig in på) dock så funka ftp utmärkt.
han jag känner svamlar i så fall och vet inte vad han gör när han jobbar.
btw har aldrig varit med om att han haft problem med sitt hemma nät.

jord skall man inte ha problem med i en ftp då den inte inehåller någon jordfläta utan bara en vanlig folie för att skydda. (samma som i högtalarkablar ifrån tex supra. skärm inte jordfläta.

kollade nu även på min ftp och foliet är inte i kontakt med något som kan jorda i datorns chassi.

allt jag kan säga är att mitt hemnät funkkar utmärkt och att det inte gjorde det med en vanlig utp. sen får ni tro vad ni vill om resten jag skrivit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

bara gissningar och svammel?
mitt funkar utmärkt hemma hos mig. fick dra min tpkabel bredvid en strömkabel och utp funkade inte alls på det avståndet då störningarna blev för stora.

då jag fick problem med min utp så fråga jag en jag känner som jobbar med nätverk åt olika företag som vmdata och telenor samt även där jag jobbar om vad som var problemet och han sa att ftp alltid är att satsa på. dock får man se till att inte skada höljet på kabeln.

så för mig iaf så funka icke utp (stp skulle jag aldrig ge mig in på) dock så funka ftp utmärkt.
han jag känner svamlar i så fall och vet inte vad han gör när han jobbar.
btw har aldrig varit med om att han haft problem med sitt hemma nät.

jord skall man inte ha problem med i en ftp då den inte inehåller någon jordfläta utan bara en vanlig folie för att skydda. (samma som i högtalarkablar ifrån tex supra. skärm inte jordfläta.

kollade nu även på min ftp och foliet är inte i kontakt med något som kan jorda i datorns chassi.

allt jag kan säga är att mitt hemnät funkkar utmärkt och att det inte gjorde det med en vanlig utp. sen får ni tro vad ni vill om resten jag skrivit.

Konsultera JenzAs signatur och säg sen om han gissar eller inte:

CISSP, MCT, MCSE+Security, MCSE+Messaging, Inet+, Network+,MCT, MCP,CNA, CCA, CCNA, A+.

"kollade nu även på min ftp och foliet är inte i kontakt med något som kan jorda i datorns chassi."

ställer jag mig också lite frågande till...om jag minns rätt så har FTP en liten jordledare (svart tunn kabel) utöver de 8 ledare som utgör själva kabeln.
Dessutom ska ju alla skärmade kablar jordas korrekt, annars gör dom ingen nytta...

Nu får detta sista tas med en nypa salt då det var några år sen jag läste sånt här eller senast pysslade med en FTP / S/UTP-kablage.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

UTP, FTP och STP anger anger skärmningen av kabeln. Alla tre varianter finns både som patch och installationskabel. Patchkabeln har flertrådiga ledare och installationskabeln entrådiga.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
UTP, FTP och STP anger anger skärmningen av kabeln. Alla tre varianter finns både som patch och installationskabel. Patchkabeln har flertrådiga ledare och installationskabeln entrådiga.

Jojo, men det tillförde väl inget nytt till diskussionen?

EDIT: jo, jag såg nu att någon skrev att bara STP var installationskabel ovanför.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Sicket jävla helvete detta med kablar ska vara.. =/
Sry om man blir feting jobbig...

Synd att du inte bara stegade in på närmsta Clas Ohlson eller Kjell & Co.
Där hade du fått bättre råd än från de flesta som svarat i den här tråden.
Dessutom har dom kabeln du skall ha (en rak UTP-kabel av önskad längd upp till 100 meter) på lager så du hade fått med dig en hem direkt.

ToWy
Är du säker på att din kabel var korrekt kontakterad med avseende på kabelparen? Missar man det så får man just sådana problem som du fick.

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Medlem

100Mbit - Cat5
1000Mbit - Cat5e Cat6

Cat6 - Har ett plastkors som skiljer paren åt, medför ganska styv sladd

STP = shilded Twister Pair
Varje par är inlidat i någon folie, som skärmar av varje par

FTP = Foiled Twisted Pair
Alla par ligger i samma avskärming av folie

I princip så gör detta ingen större skillnad i en normal hemma miljö, du kanske bör undvika o lägga sladden genom micron iaf

Folien ska skalas av i ena änen för att slippa problem med jordning mellan utrustning

Visa signatur

Mess with the best and die like the rest.
MSI Mortar Max B450, AMD 3700x, PowerColor 5700 XT

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Konsultera JenzAs signatur och säg sen om han gissar eller inte:

CISSP, MCT, MCSE+Security, MCSE+Messaging, Inet+, Network+,MCT, MCP,CNA, CCA, CCNA, A+.

"kollade nu även på min ftp och foliet är inte i kontakt med något som kan jorda i datorns chassi."

ställer jag mig också lite frågande till...om jag minns rätt så har FTP en liten jordledare (svart tunn kabel) utöver de 8 ledare som utgör själva kabeln.
Dessutom ska ju alla skärmade kablar jordas korrekt, annars gör dom ingen nytta...

Nu får detta sista tas med en nypa salt då det var några år sen jag läste sånt här eller senast pysslade med en FTP / S/UTP-kablage.

sa aldrig att han inte viste vad han pratade om dock så (på mitt väldigt klumpiga sätt) försökte jag bara säga att min informatör har sagt och lärt mig enligt det som jag nyligen har nämnt här i tråden.

angående den lilla svarta tunna kabel du nämnde så missade jag tydligen den ^^ det sitter en liten skit och trycker där inne. dock så behövs inte jord alltid för att en skärmning skall fungera korrekt, så vida den inte är i form av en jordfläta som skall skärma med hjälp av ett eget magnetiskt fält.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silver

I princip så gör detta ingen större skillnad i en normal hemma miljö, du kanske bör undvika o lägga sladden genom micron iaf

Folien ska skalas av i ena änen för att slippa problem med jordning mellan utrustning

se där var det löst om man får jordproblem

antar att alla oavset hur mycket dom kan om ett område alltid har en annan syn än andra som jobbar med samma sak.

inget är rätt och eller fel så länge som det fungerar som det skall ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

inget är rätt och eller fel så länge som det fungerar som det skall ^^

Mjo, visst, sure.. vore dock bara så himla synd om det går åt helvete nu efter att man har frågat diverse "expeter" på sveriges kanske största datornördssida.

You feel me? ^^

Blir att testa, funkar det inte så ser jag till att få tag på alla eras ip-adresser och så kommer jag hem till er och snor med mig alla era nätverkskablar och testar dom..

Ta det som ett hot.

Ps: Blir att invänta inWarehouse idag och se om de får in samtliga kablar på lager så att man kan åka förbi där o plocka upp dessa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Mjo, visst, sure.. vore dock bara så himla synd om det går åt helvete nu efter att man har frågat diverse "expeter" på sveriges kanske största datornördssida.

You feel me? ^^

Blir att testa, funkar det inte så ser jag till att få tag på alla eras ip-adresser och så kommer jag hem till er och snor med mig alla era nätverkskablar och testar dom..

Ta det som ett hot.

Ps: Blir att invänta inWarehouse idag och se om de får in samtliga kablar på lager så att man kan åka förbi där o plocka upp dessa.

jo jag förstår vad du menar.

om det nu inte skulle fungera som vissa här påstår att det inte gör med ftp så är det ju bara att göra som Silver sa och klippa av (skära av) jordningen till foliet i ena änden.

som sagt tidigare. lycka till med dit nätverk
om det är till någon tröst så fungerar mitt hemmanät fortfarande utmärkt ^^

btw om nu ftpkabel vara så känslig för problem med jordning så borde väl nätverket här på jobbet falera med jämna mellanrum o.0 samt även på dom flesta andra företag? bara en liten fråga.

anywho lösningar finns på allt hur man än gör och det är bra

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

btw om nu ftpkabel vara så känslig för problem med jordning så borde väl nätverket här på jobbet falera med jämna mellanrum o.0 samt även på dom flesta andra företag? bara en liten fråga.

Nej, varför skulle dom ha det om dom gör det korrekt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Nej, varför skulle dom ha det om dom gör det korrekt?

Om saker o ting är väldigt känsliga så spelar det ofta inte så stor roll hur försiktig man är.. tror det var det han menade.

Du bogg, tror du inte det skulle funka normalt om jag körde med en FTP kabel på 50 meter?

Permalänk
Medlem
Citat:

Du bogg, tror du inte det skulle funka normalt om jag körde med en FTP kabel på 50 meter?

Nog tror jag att det skulle fungera, men jag skulle inte satsa på att det för det skulle fungera bättre än med 50 meter vanlig oskärmad TP
Det fungerar ju nödvändigtvis inte sämre heller.

Jag skulle, och har, kört med vanlig TP om jag var du, bara se till att få dom kontakterade korrekt.
Jag körde med 70m vanlig TP nedgrävd i marken ett bra tag, hade i stort sett noll förlust över där (både hastighetsmässigt och paketmässigt). Iperfade i 94-97Mbps däremellan.

Visst, ingen bra lösning från min sida rent generellt..eller jo, i just mitt fall var det ju en bra lösning då det faktiskt fungerade skitbra.

Visa signatur