LCD Recension - LG L245WP-BN [56.k varning]

Permalänk

LCD Recension - LG L245WP-BN [56.k varning]

Hej Swec!

Om ni tycker bilderna är förstora så berätta hur man förminskar de utan att ladda om alla bilderna.

Inledning
För snart ett år sedan så gjorde Sweclockers en recension av skärmen som ni kan se Här (Obs. Jag har ingen S-IPS panel).
Och för er som inte vet så finns det två olika revisioner av skärmen. En revision som är tillverkad innan 2007 Juni och en revision som är tillverkad 2007 Juni eller efter.

Revision 1 av skärmen hade problem med att visa korrekt svarta nyanser (bl.a. blacklight bleeding var problemet) och svärta om jag har förstått det rätt.
I revision 2 av skärmen existerar inte dessa problem alls.

En annan medlem här på Sweclockers hade beställt skärmen några dagar innan mig från Webhallen och han berättade att han hade revisionen Juni 2007, tillverkad i Polen vilket gjorde mig glad då jag beställde från Webhallen jag också. Jag förstod att jag till 98% skulle få en likadan revision som honom och slapp förmodligen att bekymra mig om problemen som existerat tidigare. Precis som jag trodde så fick jag revisionen Juni 2007, tillverkad i Polen.

Citat:

LG L245WP-BN 24” LCD – Full HD (OBS! Det är ingen superkamera)

Svensk återförsäljare av LG L245WP:
http://nordic.lge.com/sv/products/model.detail/lcdbildskarmar...

Specifikation:

Som ni ser i specifikationen så har inte skärmen en DVI anslutning utan en VGA(D-sub), en HDMI samt Komponent anslutning. Det medföljer kablar till alla anslutningarna och jag själv använder mig av HDMI/DVI kabeln. Det är en kabel som på ena änden har en HDMI anslutning som du ansluter i skärmen och i andra änden en DVI anslutning som ska anslutas till grafikkortet. Med andra ord så är den komplett och det finns ingen manuell konvertering att tala om såvida man inte är ute efter en separat kabel eller adapter.

Tillbehör och anslutningar:

Pris:
Från cirka 6000kr inkl moms och uppåt enligt prisjakt.se.

Kalibrering:
Angående kalibrering så är jag inte den rätta personen för det. Jag kan se vad som är rätt eller fel för mig men har svårt att åtgärda det då jag i prinsip alltid har använt en CRT själv och lagt mitt fokus på en CRT skärm.

Saint25 och Aka_The_Barf som är våra hjälpsamma medlemar här på Sweclockers har vart till mycket hjälp för mig och andra. Saint länkade mig och en annan medlem lite verktyg för att kalibrera våra skärmar med. Detta steg är något som jag har hoppat över då jag inte riktigt förstår mig på detta.

Jag använder LG’s egna sRGB schema som finns på medföljande Cd-skiva och kör med dess färginställningar med en ljusstyrka om 15 enligt menyn på skärmen.
Detta duger mycket bra till mig än så länge. Men som allt annat så är det bara en tidsfråga innan man lär sig det också.

Det som känns mest just nu är ögonen som inte har blivit vana vid LCD ljuset. Kontrasten tillsammans med ljusstyrkan är inte speciellt enkelt att ställa in så att det varken blir för mycket kontrast men inte heller för mörkt. Men allt sådant här är en vanesak.

Färgkvalité:
Till min glädje så slapp jag pixelfel vilket är skönt.
Jag har egentligen inte så mycket att skriva här. Vitt och verkligen vitt och svart är verkligen svart. Jag tycker färgerna är superb och skulle aldrig få för mig att byta till någon annan skärm såvida det inte var en dyrare Eizo skärm och om man hade ekonomi för det.

Betraktningsviklar?
Som ni såg ovan på specifikationen så har LG L245WP-BN en betraktningsvinkel om 178* vilket är standard för P-MVA/S-PVA/S-IPS paneler. TN paneler brukar oftast ha kring 160* till 170* vilket inte är lika bra.
Ta det nu lugnt med bilderna för kameran är ingen superkamera. Det är en billig tvåtusenkronors kamera.

Smutsen ni ser är från linsen på kameran och inte på skärmen.
Det är en Glossy LCD och därför speglar det sig.

Som ni ser är betraktningsvinklarna riktigt bra enligt mig och som de övriga 24” PVA/MVA/IPS panelerna skulle jag tro. Om jag tog och jämförde med Eizo S2431WK 24" så skulle jag påstå att det är en ungefär likvärdig kvalité kring betraktningsvinklarna. Färgerna är dock bättre på Eizon.

För att jämföra olika LCD skärmar så finns Här en bra sida för det. Här har ni betraktningsvinklar på LG’n från samma sida.

Ghosting/Eftersläpningar?
Denna LCD är en snabb LCD. I specifikationen som jag länkade ovan så visar den att skärmen har en respons om 8ms. Om det är G-T-G (grey to grey) eller G-T-B (grey to black) vet jag faktiskt inte. Det är förmodligen G-T-G men det känns lite mysko i så fall då jag har spelat vid palener som haft 2-5ms G-T-G och utan inputlag. Dessa skärmarna har vart ganska mycket slöare jämfört med LG’n i testet. Samtidigt vet jag också om att oavsett om det är 8ms G-T-G eller G-T-B så har LG’n en väldigt låg inputlag. Det vill säga från det att du har rört din mus till du ser musen röra på sig eller bilden beroende på om vi är på desktop eller 3d.

Om man ska starta ett program som endast analyserar eftersläpningar så kan man faktiskt se att det uppstår lite eftersläpning. Jag drog igång ett speed test där ett X antal småbilar kör snabbt över skärmen horisontellt. Det man ska titta på är om bilen är skarp eller om det är suddigt, eventuellt fler bilar bakom.

När jag startade så startade jag på högsta nivå som är 16 i testet och jag kunde se att det uppstod lite ghosting.
När jag fotade med kameran så blev det 6 bila, därför har jag inte lagt upp bilder på det då kameran lyckades få fram många fler bilar än vad skärmen verkligen visade.

I spel har jag inte märkt speciellt mycket eftersläpningar, ytterst lite och då har jag ändå letat efter eftersläpningarna.

Hm! Jag blev själv lite förvånad här faktiskt. LG L245WP-BN är en ruskigt snabb LCD eller vad säger ni? Vad detta innebär i millisekunder efter en CRT exakt vet jag ej. Någon eller några millisekunder efter CRT skärmen skulle jag tro.

Adjöss till väldigt många LCD skärmar när det gäller snabbhet.

Upplösningar och HDTV:
Som de flesta av er redan vet så har en äkta Full-HD LCD en upplösning om 1920*1200 @ 1080p. Denna upplösning är ju skärmens så kallade Native upplösning (rekommenderade upplösningen) tillsammans med 1080p och har alltså fullt HD stöd. Jag vet inte hur många av er som har sett en film på en HDTV men skillnaden är enorm jämfört med DVD och även ganska stor mot HD ready 720p på nära håll (sitter cirka 40-60cm från skrämen).

Först spelade jag upp Matrix DVD. Därefter samma film @ 720p och till sist @ 1080p. Skillnaden är enorm.
Jag vet inte hur jag ska förklara riktigt men det på något sätt.... hm... vattnas i ögonen.
Ögon godis helt enkelt!

Tyvärr kan jag ej lägga upp bilder när jag jämför DVD/720/1080 på grund av att batteriet är slut på kameran samt att skillnaden kvalitétsmässigt syns inte så bra med denna kameran. Kameran är trots allt inte high-end.

Citat:

Hårdvara
Nätagg: Tagan 580w
Moderkort: Gigabyte P35 DQ6
Processor: Intel C2Q 6600 @ 2.4Ghz
Minne: 4st 1024Mb Corsair 800Mhz
Grafikkort: AxLe 8800GTX 768Mb
OS: Windows Xp proffessional
Hårddiskar: 1.2TB Western Digital
Drivrutiner grafik: 163.71

Test program:
Nokia Monitor Test
Bitmeter
Crysis Time Watch

Test spel
Call of duty 4 Demo
Colin Mcrae - DiRT
Crysis MP Beta
UT3 Demo
Heores of Might and magic V - Tribes of the east
Mortal kombat 4
BioShock
Counter Strike 1.6
Counter Strike Source 1.6
Half Life 2
Pacman
Flight Simulator
Hellgate - London Demo

Summering:
Denna skärm är ett solklart köp för de mycket kräsna och för övriga som inte är så kräsna ett extremt bra köp. Jag menar ni får 24” WS LCD med fullt HD stöd för ett pris om 6000kr. Dessutom är den grymt snabb så är syftet att spela så är skärmen ett givet val.
Jag är supernöjd. So far so good.

Övrigt
Kom gärna med synpunkter kring recensionen. Har jag inte tänkt på något som ni förväntade er eller ville se något jag inte tog upp så skriv så ska jag försöka ordna det!

Jag hoppas ni tyckte om min mini-recension och att ni fick ut något av den.

EDIT:
Läste precis recensionen från Xbitlabs som dök upp här för kort tid sedan. Han måste ha fått ett måndags ex för jag har provat det han snackar om och jag tycker han har superfel. Det han snackar om är ifrån den tidigare revisionen innan Juni 2007 som jag skrev ovan. Skumt att han får in en sådan panel nu kan man tycka:
http://www.xbitlabs.com/articles/other/display/24inch_25.html...

EDIT:
Skrivet 2007-12-17
Det har nu gått ett tag sedan jag la upp recensionen och jag vill bara skriva att jag fortfarande är supernöjd. Jag har provat andra nykomlingar av 24" och håller fortfarande LG'n varmt om hjärtat faktiskt. Ska man ha bättre är det Eizo som gäller för närmare 10k. (håll ut kik dock för Eizo senast som i förrgår sålde S2411wk för 6.000kr inkl moms, nu under jul och allting).

Mvh Albin

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Mycket bra recension A.N'doja. Du testade input lag och responstid ganska utförligt men synd bara att du inte är så inne på färger och kalibrering då jag hade velat se mer av det då det betyder mycket mer för mig än hur snabb skärmen är.
Betraktningsvinklarna ser mycket bra ut faktiskt.
Om jag beställer denna hoppas jag själv på att få den senare revisionen men jag satsar nog lite högre, på en Samsung 275T, men denna ser ändå onekligen intressant ut.
Märkte du något som killen på Xbitlabs sa angående clippingen ? Nu vet jag inte riktigt hur de låg till med hans exemplar men det är en viktig sak för dem som prioriterar färger och att inte förlora nyanser.
Du nämnde att du inte upplevt det han upplevt, men har du testat i bildredigeringsprogram och kollat så noggrant du kan efter just clipping ?
Trots detta verkar detta ändå vara en väldigt bra skärm för priset, men kanske inte perfekt för mitt syfte.
Glad att du är nöjd med den dock !
Som sagt, mycket trevlig recension ! Hoppas fler personer här på Sweclockers tar sådana initiativ.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem

Väldigt bra av dig att ta bilder på inputlag saken.

1-3 milisecunder efter en crt... damn det är verkligen inte mycket.

Permalänk
Medlem

Grymt bra initiativ - fin recension.
Tack.

Visa signatur

EIZO S2431W - mini review http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...
Antec Solo / Intel i5 3570K, Noctua NH-U12F/ Asus p8z77-v lx/ Corsair Vengeance 16GB DDR3 PC-12800 1600MHz / ASUS GeForce GTX 660 2GB DirectCU II / Corsair HX520W / Samsung 840 Pro Series SSD 256GB /2x WD SE16 1TB / / 24" Eizo FlexScan S2431W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Mycket bra recension A.N'doja. Du testade input lag och responstid ganska utförligt men synd bara att du inte är så inne på färger och kalibrering då jag hade velat se mer av det då det betyder mycket mer för mig än hur snabb skärmen är.
Betraktningsvinklarna ser mycket bra ut faktiskt.
Om jag beställer denna hoppas jag själv på att få den senare revisionen men jag satsar nog lite högre, på en Samsung 275T, men denna ser ändå onekligen intressant ut.
Märkte du något som killen på Xbitlabs sa angående clippingen ? Nu vet jag inte riktigt hur de låg till med hans exemplar men det är en viktig sak för dem som prioriterar färger och att inte förlora nyanser.
Trots detta verkar detta ändå vara en väldigt bra skärm för priset, men kanske inte perfekt för mitt syfte. Glad att du är nöjd med den !
Som sagt, mycket trevlig recension ! Hoppas fler tar sådana här initiativ.

Tack!

Nej jag vet, jag kan tyvärr inte så mycket om hur jag ska visa på hur bra färger är. Jag har bra ögon och ser om något är fel men vet ej hur jag ska få in allt i en recension bara.

Men enligt många så är färgerna helt okej @ default på denna LCD men de skriver att färgerna lyfter sig ordentligt efter bra kalibrering. Gah, måste få hit någon som kan kalibrera bra.

Angående clipping så talar han om en helt annan skärm enligt mig. Det låter inte alls som om vi har en likadan skärm nämligen, ingen clippping för mig inte.

Jag tror helt enkelt han har lyckats få Rev 1 på skärmen tyvärr. Det är synd för det är väldigt många som tittar på denna LCD. Jag tycker det är ganska dåligt att han inte skrev någonting om det i testet så att andra som läser förstår.

Det är verkligen pengarna i sjön att köpa en annan LCD i 24 segmentet på grund av en recension där denna LCD är dagens looser fast övriga världen tycker tvärtom. I alla fall på rev 2 av LCD'n. Jag själv har aldrig suttit vid Rev 1, kan ej därför uttala mig om den.

Jo, angående inputlag och eftersläpningar så är denna monitor något åt hästväg till och vara snabb faktiskt. Jag är fortfarande förvånad, tro det eller ej.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Var är bilden med dig & hästen ?

För övrigt en väldigt bra formulerat och upplagd recension, blir att spara pengarna efter inköp att grafikkort till detta!

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Var är bilden med dig & hästen ?

För övrigt en väldigt bra formulerat och upplagd recension, blir att spara pengarna efter inköp att grafikkort till detta!

Hehe, njae inga hästbilder här inte.

Tack så mycket, skoj att du digga!

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension!

Min skärm har dock inte alls lika bra svärta som din. Med standard ser det dåligt ut. Enligt dina bilder ser det helt svart ut. Det ser ok ut på min skärm när jag kör med sRGB mode i skärmens meny och 50 i ljusstyrka.

Har dock inte installerat CDn än. Är det någon sRGB där som ger bra svärta och färger eller?

Har du lika bra svärta med standard inställningar och utan någon CD?

Permalänk
Inaktiv

PVA/MVA kanske inte har så mycket input lag ändå eller så kanske det finns extremt intelligenta overdrive-algoritmer?

Permalänk
Medlem

Jag tror helt enkelt de valde exakt rätt komponenter av slump så att de klarar av att visa bilden så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem

Med bara 1 - 3 ms mer input lag än CRTn är denna tillräckligt snabb för snabba FPS spel i mina ögon.

Jag kan jämföra med hur många ms ping man får mot spelservrar på internet.

Jag menar, hur ska man hädanefter kunna klaga på 1 - 3 ms fördröjning i skärmen när man spelar ett spel som samtidigt har 10 - 50 ms i ping mot en internetserver.

Bra recension!

Permalänk
Medlem

Fint att du gillade skärmen, trodde aldrig du skulle stå ut med en LCD

Eftersom det är en recension så byt gärna ut alla Megasekunder (Ms) till millisekunder (ms)

Angående 1080p, hur funkar det med en skärm på 1200? blir den pixelmappad och med svarta yter över och under eller blir den stretchad, dvs förlorar kvalitet?

Fortfarande inte helt övertygad av responstiden, det står 8ms på denna skärm och ändå tycker många att det blir lite ghostning jämfört med andra. De skärmar jag har testat är 5st 226BW (22" 2ms, TN) av olika tillverkare, så att 8ms skulle vinna över 2ms behöver bevisas, för mig iaf.

Permalänk
Medlem

Trevlig recension! Går det att se utanpå kartongen när skärmen är tillverkad? Om jag köper så vill jag ju ha av senaste modellen

Förresten, bilden där du skriver "före?", lcd:n har precis bytt mellan 27 och 25 och därför ser det ut som 23

Permalänk

I recensionen på xbitlabs så klagas det på att backlighten arbetar i högsta ljusnivå hela tiden oavsett brightness inställningar. Stämmer det verkligen ? Isåfall blir det ju väldigt jobbigt o sitta framför den nån längre tid.

Sedan trodde jag att skärmen hade anti-reflex behandling. Blir ju jobbigt om saker ska reflekteras hela tiden på skärmen.

Man får ju verkligen intrycket av att skärmen är ganska kass om man läser recensionen på xbitlabs.

Permalänk
Medlem

Är glad för din skull att du gillar den trots att det är en LCD när du har hållit på så länge och tala om huruvida du ska kunna gå över till LCD när inga skärmar har varit tillräckligt bra osv.

För min del är inte input laggen/ghostingen huvudproblemet med LCDs, även om det fanns 1ms responstid skärmar. Det är 60/75Hz max som är problemet, ger inte lika mjuka rörelser som med min CRT i 100Hz. :/ Så för mig finns det tyvärr inga hopp om att gilla LCD än hur än jag letar.

Jag har dock sett ett par nya LCD skärmar nu som enligt specifikationerna skulle klara upp till 85Hz men har inte sett någon prova/kommentera om det än för personer som har en sådan LCD.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Trevlig recension!

Min skärm har dock inte alls lika bra svärta som din. Med standard ser det dåligt ut. Enligt dina bilder ser det helt svart ut. Det ser ok ut på min skärm när jag kör med sRGB mode i skärmens meny och 50 i ljusstyrka.

Har dock inte installerat CDn än. Är det någon sRGB där som ger bra svärta och färger eller?

Har du lika bra svärta med standard inställningar och utan någon CD?

Du som kör SRGB läge är det skonsamt för ögonen och sänks ljusnivån på backlighten i skärmen i detta läge ?

Permalänk
Medlem

Trevlig recension, mate. En fråga... är den ställbar i höjdled? Det är nämligen väldigt viktigt för mig eftersom t.o.m. min snart fyra år gamla HP Pavilion f1703 har det och jag förmodligen skulle känna mig rätt handikappad utan det. Nu kanske bildkvalitén på LGn kompenserar för det (HPn har 350:1 kontrast, 250 cd/m² ljus och 25ms respons ) men ändå.

Sen att den klarar 1920x1200 i 75 Hz är fan helt otroligt. De flesta skärmar jag har tittat på klarar bara 1680x1050 @ 60 Hz.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK
GPU:
Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

va bra att du blev nöjd! verkar vara en riktigt bra skärm du valt! skulle kunna tänka mig en sådan om mitt trogna 21tums triniton rör ger upp!

själv är jag mycket intressead av HD upplösning. har sett full HD och jag håller med dig, det blir MYCKET skillnad på kvaliten!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Trevlig recension, mate. En fråga... är den ställbar i höjdled? Det är nämligen väldigt viktigt för mig eftersom t.o.m. min snart fyra år gamla HP Pavilion f1703 har det och jag förmodligen skulle känna mig rätt handikappad utan det. Nu kanske bildkvalitén på LGn kompenserar för det (HPn har 350:1 kontrast, 250 cd/m² ljus och 25ms respons ) men ändå.

Sen att den klarar 1920x1200 i 75 Hz är fan helt otroligt. De flesta skärmar jag har tittat på klarar bara 1680x1050 @ 60 Hz.

Som jag förstått det klarar den bara 1920x1200 i 75hz i VGA läge. Kör man den i HDMI läge så är det 60 hz som är max.

Jag är dock intresserad av att veta om skärmen klarar 48hz för perfekt synch med 24fps filmer och 50hz för pal material. Skulle va intressant om nån kunde testa detta i Powerstrip om dessa lägen inte finns som default i display manager.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Är glad för din skull att du gillar den trots att det är en LCD när du har hållit på så länge och tala om huruvida du ska kunna gå över till LCD när inga skärmar har varit tillräckligt bra osv.

Agree var det inte du doja som hade en "värsting" skärm ViewSonic P227F hur kommer detr sig att du bytte bort den mot en sämre?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Blev sjukt intresserad av L204WS-SF. Eller dess storebror L2205WS-SF med samma specs. Väldigt fina specs och billig som tusan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK
GPU:
Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Agree var det inte du doja som hade en "värsting" skärm ViewSonic P227F hur kommer detr sig att du bytte bort den mot en sämre?

Den gick sönder, och dom tillverkas ej längre. Tror iaf jag läste det nånstans

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk

Tack så mycket grabbar. Skoj att ni digga recensionen.

1.
Ja man kan höja och sänka LCD'n med 100mm. 5* lutning fram och 20* lutning bak samt en swivel om 350*:
http://aycu07.webshots.com/image/29886/2001496082717392835_rs...

2.
Man kan även vända LCD'n vertikalt om man känner för att ha det så. Det roliga är att om jag vänder LCD'n vertikalt så anpassas mitt skrivbord/webb browser efter ett vertikalt gränssnitt. Ganska koolt faktiskt. Men det är inget jag personligen har nytta av:
http://aycu29.webshots.com/image/33428/2001439068099153196_rs...

3.
Jag har provat alla möjliga inställningar på skärmen och jag kan ej få en dålig svärta. Allting verkar vara som det ska vara och svart är verkligen svart:
http://aycu34.webshots.com/image/30953/2004351548866171500_rs...

4.
Angående HD-film @ 1080p så blir det pixelmappat @ 1920*1200. Jag behöver inte bry mig om att ställa in något utan det är svart ovan och under som det ska. Detta vet jag då jag jämfört med grannens HDTV med samma film på samma tid i filmen. Jag ser då ingen skillnad förutom att grannens HD ligger på 42".

5.
Angående 8ms vs 2ms.
Jag vet inte riktigt om jag räcker som bevis för er men denna skärmen är snabbare än 22" Samsung 225 och 226. Anledningen till detta är på grund av den overdrive funktion som de har i sina paneler som resulterar till en väldigt hög inputlag. Även om en MVA har en overdrive så har dom på denna skärmen lyckats med något bra.

Jag bad en vän till mig som sitter på en samsung 226BW (vet ej vilken panel) att jämföra med en CRT skärm så som jag gjorde. Enligt honom ligger 226BW ca 12-23ms efter skärmen. Han har en Crt 15" som körs i 1024*768 @ 85Hz medans LCD'n körs @ 60hz DVI.

6.
Det går att se en lapp på kartongen. Det står inte så mycket förutom att den är gjort i Polen och massor med siffror. Jag lägger upp:
http://aycu40.webshots.com/image/30319/2001436137847215208_rs...

7.
Helt rätt. Min ViewSonic 21" CRT dog och därav denna LCD.

8.
1920*1200 @ 75hz = VGA
1920*1200 @ 60hz = HDMI/DVI

9.
Jag har provat 75Hz @ 1920*1200 VGA och bilden är faktiskt rätt bra här också. Ingen stor skillnad men det är en skillnad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fusion_200
Du som kör SRGB läge är det skonsamt för ögonen och sänks ljusnivån på backlighten i skärmen i detta läge ?

Ja, det är skonsamt för ögonen och sänks ganska mycket. Det du kan ändra i sRGB läge är ljusstyrkan.

Angående reflektioner så existerar det knappt sådana. Anledningen till att ni ser reflektioner så tydligt på bilderna har med att jag tog bild med blixt och blixten på kameran är otroligt stark.

Jag har tänkt på detta med glossy och har en glossy på min laptop. Den reflekterar betydligt mer än på min 24".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Är glad för din skull att du gillar den trots att det är en LCD när du har hållit på så länge och tala om huruvida du ska kunna gå över till LCD när inga skärmar har varit tillräckligt bra osv.

För min del är inte input laggen/ghostingen huvudproblemet med LCDs, även om det fanns 1ms responstid skärmar. Det är 60/75Hz max som är problemet, ger inte lika mjuka rörelser som med min CRT i 100Hz. :/ Så för mig finns det tyvärr inga hopp om att gilla LCD än hur än jag letar.

Jag har dock sett ett par nya LCD skärmar nu som enligt specifikationerna skulle klara upp till 85Hz men har inte sett någon prova/kommentera om det än för personer som har en sådan LCD.

Alltså jag tror så här. Jag var inne i samma veva som dig och skulle fortfarande vara det om jag ägde en CRT.
Jag körde alltid 100hz och aldrig någon Hz under 100. Du behöver inte bekymra dig om Hz på en sådan här monitor för att det fungerar inte riktigt likadant. Här har du lampor som tänds och släcks medans du har en strålkanon som "sveppar" på en CRT. På en CRT behöver vi 100hz men ej på en LCD. Men visst finns det 100hz tekniker på LCD men de kostar också.

Jag är helt övertygad om att om du provar denna monitorn så blir du klart nöjd varesig 60hz eller 75hz vga.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Förresten, bilden där du skriver "före?", lcd:n har precis bytt mellan 27 och 25 och därför ser det ut som 23

Hehe, jo jag tänkte på det också när du skrev det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Min skärm har dock inte alls lika bra svärta som din. Med standard ser det dåligt ut. Enligt dina bilder ser det helt svart ut. Det ser ok ut på min skärm när jag kör med sRGB mode i skärmens meny och 50 i ljusstyrka.

Har dock inte installerat CDn än. Är det någon sRGB där som ger bra svärta och färger eller?

Har du lika bra svärta med standard inställningar och utan någon CD?

Jag skulle nog rekommendera att installera drivisarna samt sRGB från CD om du inte är nöjd. Ja det gjorde en skillnad, stor eller ej är jag inte säker på.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Bra inlägg!
Input lag och Ghosting är det som är viktigt - allt annat går att justera!

Jag har själv funderat på skärmen men inte vågat köpa den pga de dåliga rescensioner den fått.

Bilderna visar verkligen hur kass crt-bilden är... Man undrar hur man kunnat stirra på den där smeten så många år men så förstår man varför synen pajjat och man fick huvudvärk efter nån timmes tittande...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UltraMarine
Bra inlägg!
Input lag och Ghosting är det som är viktigt - allt annat går att justera!

Jag har själv funderat på skärmen men inte vågat köpa den pga de dåliga rescensioner den fått.

Bilderna visar verkligen hur kass crt-bilden är... Man undrar hur man kunnat stirra på den där smeten så många år men så förstår man varför synen pajjat och man fick huvudvärk efter nån timmes tittande...

Ja tyvärr så har de flesta gjort recensioner med revision 1 av skärmen vilket är väldigt synd... för dem och de som tittar på recensionen.

Nu fick jag faktiskt ganska bra bilder, men jag var tvungen att ta från höger sida då lampan ovanför mig ser till att kameran tar ordentliga bilder:

http://aycu21.webshots.com/image/32020/2005557856980158988_rs...
http://aycu08.webshots.com/image/32287/2005536419947354786_rs...
http://aycu33.webshots.com/image/30672/2005562375898500349_rs...
http://aycu28.webshots.com/image/32787/2005506288147879278_rs...
http://aycu31.webshots.com/image/32910/2005502311706719835_rs...
http://aycu12.webshots.com/image/30171/2005541962678405196_rs...
http://aycu21.webshots.com/image/32380/2005560061850552183_rs...
http://aycu24.webshots.com/image/33543/2005533799884899702_rs...
http://aycu33.webshots.com/image/32032/2005582702493299934_rs...
http://aycu33.webshots.com/image/32032/2005547362878060944_rs...

Tunga bilder:

- Crysis
http://aycu14.webshots.com/image/30773/2002606324767661041_rs...
http://aycu03.webshots.com/image/32842/2002610445879778533_rs...
http://aycu20.webshots.com/image/30459/2002650659690134717_rs...
http://aycu26.webshots.com/image/33425/2002662026087049081_rs...
http://aycu16.webshots.com/image/32455/2002639661858290494_rs...
http://aycu36.webshots.com/image/33155/2002658058015141733_rs...
http://aycu03.webshots.com/image/29882/2002619953154546072_rs...
http://aycu38.webshots.com/image/29837/2002680016389065550_rs...
http://aycu07.webshots.com/image/30326/2002696283520856711_rs...

Nvidia
http://aycu13.webshots.com/image/33052/2002622266327713615_rs...

Kolla i recensionen under "Färgkvalité". Jag har lagt till ganska många bilder med olika bakgrunder för att se olika färger.

Enjoy.

A

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Mycket bra recension! Det ser verkligen ut som att det är riktig svärta på den där skärmen, det verkar vara kvalite rakt igenom! Gillar bilderna, trodde först det var Eminem som satt framför skärmen Hur flyter Crysis på i 1920x1200? Det känns lite som att mitt kort inte skulle orka med i den upplösningen utan att offra kvalite...

Permalänk

Displayen för timekeeper visar väl Timmar:Minuter:Sekunder.Tiondel Hundradel
I så fall är input lag 10-30ms.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zioxin
Mycket bra recension! Det ser verkligen ut som att det är riktig svärta på den där skärmen, det verkar vara kvalite rakt igenom! Gillar bilderna, trodde först det var Eminem som satt framför skärmen Hur flyter Crysis på i 1920x1200? Det känns lite som att mitt kort inte skulle orka med i den upplösningen utan att offra kvalite...

Tack!

Crysis flyter helt okej med 2x AA och resten på high. Ligger och snittar kring 40fps men då är jag inne själv och servern pingar ca 30. Är det fler inne så börjar det strula. Fast nu är Crysis beta MP lite missvisande då betan av multiplayer versionen inte är speciellt optimerad. Nu den 26 ska ju SP betan släppas och antar att den är betydligt bättre optimerad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Displayen för timekeeper visar väl Timmar:Minuter:Sekunder.Tiondel Hundradel
I så fall är input lag 10-30ms.

Sant. Har du program för att räkna millisekunder? Jag vet faktiskt inte om det var milli eller hunda det räknade. Bra att du tog upp det!

Hur som helst så är den ruggigt snabb i spel.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Edit: glöm det, det var IE som inte ville visa alla bilder..

Edit igen: Noteringen för tid är i det här fallet är väl kolon mellan timme, minut och sekund - punkt för att markera decimaler av sekund. Så i ditt fall 2-3 hundradelar av en sekund = 20-30 tusendelar.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Displayen för timekeeper visar väl Timmar:Minuter:Sekunder.Tiondel Hundradel
I så fall är input lag 10-30ms.

Men då borde Samsung 226BW som hans kompis hade ha en inputlag på 120-230ms om han har mätt på samma sätt. Det är ganska extrema siffror.