Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Matematiktråden (dina matematikproblem här!)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
Tjenare,

har lite problem med matte C uppgifter:

lös ekvationen:
ex=3+2x

Menar du e*x eller e^x?

Permalänk
Medlem

det stod ex i uppgiften så jag antar att det är e*x

Edit:

Vill passa på att tacka alla som tar sig tid i denna tråden, ni är GRYMMA!

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
det stod ex i uppgiften så jag antar att det är e*x

Edit:

Vill passa på att tacka alla som tar sig tid i denna tråden, ni är GRYMMA!

Permalänk
Medlem

precis e*x inte e^x

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk

Hej. Sitter och klurar lite på sannolikhet och kommer fram till två svar beroende på vilken tanke jag använder mig av.

Problemet är enkelt. En sak ligger i någon av etthundra lådor. Man får 50 chanser på sig att hitta saken. Dvs, man får öppna 50 av de hundra lådorna. Hur stor chans har man?

Min första tanke (som jag fortfarande tror på) är att man väljer ut 50 av lådorna att öppna dvs 50/100. Hade jag öppnat alla lådor är chansen 100%, 50 lådor borde ge 50% chans.

Men när jag skulle ställa upp problemet på papper så gjorde jag såhär: Första lådan man öppnar är 1/100 chans till saken. Andra lådan är 1/99 (då en låda redan är borttagen). Tredje är 1/98 till och med 1/51 för sista lådan.

Eftersom varje chans att hitta bollen är separat från den tidigare så borde man kunna summera ihop chanserna, dvs sum(1/(100-i), i = 0 .. 50), vilket blir typ 70%...

Vad tänker jag för fel här?

EDIT: Hm, dum ja är, jag kan ju inte summera ihop sannolikheten. Ifall jag hittar saken i första lådan så räknar jag ju fortfarande med att jag kan hitta bollen i resterande lådor... well well, ibland går det för snabbt.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Ofta är det lämpligt att vända på fallet.
Sannolikheten att du inte hittar i första lådan, 99/100;
sedan, 98/99, 97/98, ..., 1/51
prod[(i-1)/i, i = 51 .. 100] = 1/2.

Permalänk

Hur mycket är 6000 kr från år 1996 värda idag? Blir det mer eller mindre idag? Det borde ju bli mer pga. inflationen men jag har inte räknat på det än. Det är där ni kommer in i bilden!

Kan man använda sig av KPI för det här problemet?

Jag har tagit reda på KPI för 1980, 1996, och februari 2010.

1980: 100
1996: 256
2010 feb: 301,59

Jag vet att man brukar använda KPI för den omvända frågeställningen, dvs. när man vet priset idag och vill veta vad priset var år 1988 till exempel. Så jag tvivlar lite på om man kan använda KPI för att göra tvärtom och i hur man i så fall gör det.

Vad borde mitt resultat bli?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
precis e*x inte e^x

Vet du inte alls vart du ska börja eller har du försökt och får fel svar?

Permalänk
Medlem

Jag hade ingen aning om hur jag skulle börja,
Men graniz lösning fungerar väl?
Eller man får inte lov att "flytta över" och sedan faktorisera?

ex-2x = 3 => x(e-2) = 3 => x = 3/(e-2)

Tack igen för visat intresse,
Ska boka tid för nationella nu.

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk

Blir 6000 kr från år 1996 värda 7055 kr idag? Det är vad jag fick det till med KPI från februari 2010 och år 1996. Vet inte om det är rätt men det är vad jag har fått och det verkar ju rimligt. Hur som helst, ska kolla på ett avsnitt av Family Guy nu och sova sedan. Trevlig fortsättning ni som känner att natten är ung än!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Blir 6000 kr från år 1996 värda 7055 kr idag? Det är vad jag fick det till med KPI från februari 2010 och år 1996. Vet inte om det är rätt men det är vad jag har fått och det verkar ju rimligt.

Ja. Eller snarare 7069 kr.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JuCke
Jag hade ingen aning om hur jag skulle börja,
Men graniz lösning fungerar väl?
Eller man får inte lov att "flytta över" och sedan faktorisera?

ex-2x = 3 => x(e-2) = 3 => x = 3/(e-2)

Tack igen för visat intresse,
Ska boka tid för nationella nu.

Jag tittade inte på förra sidan Det är samma lösning som jag fick

Permalänk

Hur löser jag den här ekvationen:

0.5x + 1 + 4.5/x = 0

Jag har tjuvkollat och den har inget reelt värde vid 0. Men lyckas inte förenkla ekvationen såpass att man kan se det.

Jag gör som såhär vid min förenkling:

x/2 + 4.5/x = -1

x^2/2x + 9/2x = -1

x^2+9 / 2x = -1

Men efter det vet jag inte hur jag ska förenkla skiten. Om jag ens förenklar öht. Helt klart ett fall av dåliga baskunskaper.

Det jag är ute efter är altså magin man använder för att ställa upp den där ekvationen på ett sådant sätt att man lätt kan få fram x värdet.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedishPshyco
Jag gör som såhär vid min förenkling:

x/2 + 4.5/x = -1

Multiplikation med 2x ger:
2x(x/2 +4,5/x) = -2x <=> x^2 +9 = -2x <=> x(x+2) = -9 (besvärligt med endast reella tal)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Multiplikation med 2x ger:
2x(x/2 +4,5/x) = -2x <=> x^2 +9 = -2x <=> x(x+2) = -9 (besvärligt med endast reella tal)

Tack för snabbt svar! Det är så lätt när man ser det framför sig.

Visa signatur

Asus Maximus II formula, E8400 @ 3.9GHz, 4GB Dominator DDR2, Radeon HD4850.

Permalänk
Medlem

*pokes*

Har nu kört fast tyvärr på denna uppgift:
Bestäm arean av den del av cylindern x^2 + z^2 = 4 som ligger inuti cylindern y^2 + z^2 = 4.

Jag har kommit fram till att man kan sätta de 2 cylindrarna lika med varandra då båda är = 4.
Det ger: x^2 + z^2 - y^2 - z^2 = 0 ... Det vill säga: [ x^2-y^2 < 0. ]

Detta är ett område som vid användning av polära koordinater ger x = r*cos(Theta) och y = r*sin(Theta).
Sätter vi in det i området vi fick ovan får man r*cos(2*Theta) = 0.

Frågan är hur man går tillväga härifrån?
All hjälp uppskattas.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

*pokes*

Har nu kört fast tyvärr på denna uppgift:
Bestäm arean av den del av cylindern x^2 + z^2 = 4 som ligger inuti cylindern y^2 + z^2 = 4.

Jag har kommit fram till att man kan sätta de 2 cylindrarna lika med varandra då båda är = 4.
Det ger: x^2 + z^2 - y^2 - z^2 = 0 ... Det vill säga: [ x^2-y^2 < 0. ]

Detta är ett område som vid användning av polära koordinater ger x = r*cos(Theta) och y = r*sin(Theta).
Sätter vi in det i området vi fick ovan får man r*cos(2*Theta) = 0.

Frågan är hur man går tillväga härifrån?
All hjälp uppskattas.

Längesen man gjorde ren matte, hatar dessutom polära koordinater:) Men spontant låter det som att man får fram skärningslinjen då man sätter dem lika med varandra? Steget från

x^2 + z^2 - y^2 - z^2 = 0 till x^2-y^2 < 0. är felaktigt, eftersom den senare är en area? Medan cylindrarna kommer att skära varandra längs en linje.

Du får således x^2-y^2=0

Usch så längesen jag gjorde detta, kan inte hjälpa mer annat än att jag tror att du går lite fel där.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Längesen man gjorde ren matte, hatar dessutom polära koordinater:) Men spontant låter det som att man får fram skärningslinjen då man sätter dem lika med varandra? Steget från

x^2 + z^2 - y^2 - z^2 = 0 till x^2-y^2 < 0. är felaktigt, eftersom den senare är en area? Medan cylindrarna kommer att skära varandra längs en linje.

Du får således x^2-y^2=0

Usch så längesen jag gjorde detta, kan inte hjälpa mer annat än att jag tror att du går lite fel där.

Hmm... Blir fundersam!
Uppgifte går ut på att bestämma en area, och cylindrarna skär varandra i x^2 - y^2 = 0 ? Sätter man inte då att området är x^2 - y^2 > 0 (större var det kanske, inte mindre)?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

jävlar va smarta ni är! ni borde fan gå på MIT i usa

Visa signatur

MSI Z370i Gaming Pro Carbon AC
I7 8700k 3.7 GHz 12mb
ASUS GeForce GTX 1080 TI 11GB Turbo
Ballistix 16gb DDR4 3200MHz CL15 Elite
AOC 35" AGON AG352UCG G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Hmm... Blir fundersam!
Uppgifte går ut på att bestämma en area, och cylindrarna skär varandra i x^2 - y^2 = 0 ? Sätter man inte då att området är x^2 - y^2 > 0 (större var det kanske, inte mindre)?

x^2 - y^2 > 0 ger väl ändå en oändligt stor area? Ytan som innesluts är två böjda "cirkelskivor". Försök tänka dig hur det ser ut. Någon slags integration känns nödvändig, troligen i polära koordinater.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

*pokes*

Har nu kört fast tyvärr på denna uppgift:
Bestäm arean av den del av cylindern x^2 + z^2 = 4 som ligger inuti cylindern y^2 + z^2 = 4.

Jag har kommit fram till att man kan sätta de 2 cylindrarna lika med varandra då båda är = 4.
Det ger: x^2 + z^2 - y^2 - z^2 = 0 ... Det vill säga: [ x^2-y^2 < 0. ]

Detta är ett område som vid användning av polära koordinater ger x = r*cos(Theta) och y = r*sin(Theta).
Sätter vi in det i området vi fick ovan får man r*cos(2*Theta) = 0.

Frågan är hur man går tillväga härifrån?
All hjälp uppskattas.

Det du vill räkna ut är: ∫∫dS
Där dS är areaelement av cylindern x² + z² = 4.
Låt dA = dydx vara motsvarande areaområde i xy-planet, så får vi:
dS = csc(φ)*dA
Där φ är vinkeln mellan ytan och xy-planet,
alltså cos(φ) = n*k / |n|, där n är normalvektorn till ytan och "n*k" är den vertikala komponenten av vektorn.
n = (x, 0, z)
så: cos(φ) = z / √(x² + z²) = z / √4 = z / 2 = √(4 - x²) / 2
så: csc(φ) = 2 / √(4 - x²)
så: dS = 2/√(4-x²) dA

Vad som ska beräknas är alltså: 2∫∫dxdy/√(4-x²)
Då cylinderdelen är symmetrisk så räcker det att integrera inom en oktant och multiplicera med 8,
alltså: integrera 16∫∫dxdy/√(4-x²) över området:
0 < x < 2 (ty, när z = 0 (alltså, xy-planet) så ger x² + z² = 4 att |x| < 2)
0 < y < x (x² + z² = 4 och y² + z² = 4, alltså x = y, rita upp en snygg och nogrann figur så ser du...)

∫dy (från 0 till x) = x
∫xdx/√(4-x²) (från 0 till 2) = -16√(4-x²) (från 0 till 2) = -16(0 - 2) = 32

Svar: 32 areaenheter, med reservation för slarvfel, feltänk och andra ogynnsamma omständigheter.

Permalänk
Medlem

@e5150: Tack så hemsk mycket på det bästa matematikförklarningen jag har fått på länge.
Min övningsledare förklarade och kom till fjärden raden av din förklarning, sen visste han inte hur man tar sig vidare.
Det sätt som du beskrev är ett sätt jag prövade med först men insåg snabbt att jag inte har kunskaperna, ska sätta mig in i det ikväll och lösa talet.
Tack än en gång

Edit:

Jag har bara vissa funderingar:
dS = csc(φ)*dA Var kommer detta ifrån? Är det en generell formel?
n = (x, 0, z) Detta är helt enkelt normalen till x^2 + z^2 = 4?
så: cos(φ) = z / √(x² + z²) = z / √4 = z / 2 = √(4 - x²) / 2 "√(4 - x²) / 2", Hur fick du fram det från cos(φ) = z / 2? // oops, cos(fi) * 2 är ju ~2

@Zartax: Jo du har aldelles rätt, förutom att jag aldrig har arbetat med integrering med polära koordinater förr, är helt nytt för mig och vi kommer troligtvis att inte gå in på det så detaljierat än. Övningsledaren föreslog det men längre än så lyckades han inte komma hehe.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

@e5150: Tack så hemsk mycket på det bästa matematikförklarningen jag har fått på länge.
Min övningsledare förklarade och kom till fjärden raden av din förklarning, sen visste han inte hur man tar sig vidare.
Det sätt som du beskrev är ett sätt jag prövade med först men insåg snabbt att jag inte har kunskaperna, ska sätta mig in i det ikväll och lösa talet.
Tack än en gång

Edit:

Jag har bara vissa funderingar:
dS = csc(φ)*dA Var kommer detta ifrån? Är det en generell formel?
n = (x, 0, z) Detta är helt enkelt normalen till x^2 + z^2 = 4?
så: cos(φ) = z / √(x² + z²) = z / √4 = z / 2 = √(4 - x²) / 2 "√(4 - x²) / 2", Hur fick du fram det från cos(φ) = z / 2? // oops, cos(fi) * 2 är ju ~2

Tänk dig en rätvinklig triangel, där dS är hypotenusan, dA är den närliggande katet och φ vinkeln mellan dem. Då har du cos(φ) = dA/dS, alltså dS = dA/cos(φ) = sec(φ)dA.

Om en yta anges implicit av 'F(x, y, z) = konstant' är normalvektorn n = ∇F = (∂F/∂x, ∂F/∂y, ∂F/∂z)
Så för den aktuella ytan får du: n = (d/dx x², d/dy 0, d/dz z²) = (2x, 0, 2z), men längden på normalen är ointressant i detta fall, så n = (x, 0, z) går lika bra.

cos(φ) = z / 2
x² + z² = 4 ... z² = 4 - x² ... z = √(4 - x²)
så: cos(φ) = √(4 - x²) / 2

EDIT: sec(φ) såklart, inte csc(φ)... man ska minsann hålla sig till cos() och sin().

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Tänk dig en rätvinklig triangel, där dS är hypotenusan, dA är den närliggande katet och φ vinkeln mellan dem. Då har du cos(φ) = dA/dS, alltså dS = dA/cos(φ) = sec(φ)dA.

Om en yta anges implicit av 'F(x, y, z) = konstant' är normalvektorn n = ∇F = (∂F/∂x, ∂F/∂y, ∂F/∂z)
Så för den aktuella ytan får du: n = (d/dx x², d/dy 0, d/dz z²) = (2x, 0, 2z), men längden på normalen är ointressant i detta fall, så n = (x, 0, z) går lika bra.

cos(φ) = z / 2
x² + z² = 4 ... z² = 4 - x² ... z = √(4 - x²)
så: cos(φ) = √(4 - x²) / 2

EDIT: sec(φ) såklart, inte csc(φ)... man ska minsann hålla sig till cos() och sin().

Tack för ditt svar, har greppat tag om denna uppgift helt nu

Edit:

Hmm märkte en sak nu:
∫xdx/√(4-x²) (från 0 till 2) = -16√(4-x²) (från 0 till 2) = -16(0 - 2) = 32

Blir inte detta integral +16(√(4-x²)) från 0 till 2? Det ger ett negativt värde på -32?
Edit: Nevermind, det blir - - √(4) d.v.s +16 * +2

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Undrar en sak angående miniräknaren.

Säg att jag ska lösa 4^5x = 160.

Logaritmerar det till (lg 160) / 5 * (lg 4)

Slår jag ut det som det står på miniräknaren blir det ca 0,265 vilket inte blir rätt svar. utan jag måste ta (5 * lg 4) vilket blir 3,01 med massa fler decimaler. Och sedan ta lg 160 delat på det talet.

Finns det något enklare sätt att skriva ut talet på miniräknaren? Som det är nu måste jag ju skriva upp 3,010299957 för att inte tappa några decimaler och få helt rätt svar.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Du kan skriva (lg 160) / 5 / (lg 4).

Det kommer att tolkas som ((lg 160) / 5) / (lg 4) vilket är lika med (lg 160) / (5 * (lg 4)).

Ett annat sätt (som är snyggare ) är att skriva 0.2 * (lg 160) / (lg 4).

Permalänk
Medlem

Om din miniräknare hanterar logaritmer så har den förmodligen en "förra-svaret-knapp" (betecknas ofta med "ANS"), så behöver du inte hålla på att skriva ner saker. Annars har väl de flesta miniräknarna någon slags minnesfunktion för att man ska kunna lagra värden temporärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e5150:

Om din miniräknare hanterar logaritmer så har den förmodligen en "förra-svaret-knapp" (betecknas ofta med "ANS"), så behöver du inte hålla på att skriva ner saker. Annars har väl de flesta miniräknarna någon slags minnesfunktion för att man ska kunna lagra värden temporärt.

Hittar ingen ANS, kan den heta något annat? Och vad kan minnesknappen heta?

Har en sånhär.

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Elite:

Hittar ingen ANS, kan den heta något annat?

Tryck på "ALPHA" och sedan på "=".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elite:

Hittar ingen ANS, kan den heta något annat? Och vad kan minnesknappen heta?

Har en sånhär.

Heh när jag öppnade sidan så var ANS det första jag såg

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X