Nya krav på tv-licens för internetsändningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

När jag var runt 20 år tyckte jag att SVT hade det bästa urvalet av nyheter, dokumentärer, information, samhällsprogram, kulturprogram etc.

TV3, TV4, Kanal 5, TV6 etc är bra men det är enbart nöje.

Och när var detta, 20 år sedan?
Nu finns det betydligt bättre program än SVT inom alla områden. Hela kanaler dedikerade till ett enda ämne. som National Geographic, Discovery Channel, och många fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Oj så fel du har, citerar ur Aftonbladet:

Eva Hamilton anser att den nuvarande tv-avgiften fungerar bra. Nio av tio svenska hushåll som har tv-mottagare betalar. Men på sikt, skriver hon, kommer det att krävas en modifiering.

Så, majoriteten betalar.

Citera ur aftonbladet är ju som att citera ut hänt i veckan....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birks:

Citera ur aftonbladet är ju som att citera ut hänt i veckan....

Det där citatet finns även på fairshopping.se
http://www.fairshopping.se/opinions/view/4660
i den lilla rutan: "• 9 av 10 betalar sin tv-avgift "

Permalänk
Medlem

Politiskt oberoende, jo men tjena.

Det är ju bara äldre människor och kanske nån enstaka sosse som betalar TV-licens numera. Så föråldrat system.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snuffsis:

Och när var detta, 20 år sedan?
Nu finns det betydligt bättre program än SVT inom alla områden. Hela kanaler dedikerade till ett enda ämne. som National Geographic, Discovery Channel, och många fler.

Ja, det vet jag att dessa finns.
Men det är ändå ett bra alternativ med SVT.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Sett många dokumentärer på SVT som har mycket högre klass än även dom som går på National Geographic, Discovery Channel mm. Det som jag märkt med nästan alla dokumentärer på SVT är att man oftast slipper den förbannade j----a musiken som ska gå hela tiden i många dokumentärer på andra kanaler.

Men visst har väldigt många dokumentärer på National Geographic, Discovery Channel mm också hög klass.

Men dom värsta är dom som går på TV3, kanal 5 etc. Där har dom av någon märklig anledning massa pampig musik. Det gäller även andra program. Ta tex "the amasing race", jag kan titta på det i några minuter, sedan blir jag totalt förbannad på alla musik som går i bakgrunden. Det medför inget alls.

Och nej, detta har inte något om hur gammal man är som många småglin tror här.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon160366:

släng dig i väggen Hamilton, vad ska man betala för? 250 repriser/vecka? eller era "moderna" program? tänker inte betala en 50 öring, om dem vore hänga mig för det.
behåll er döende TV verksamhet för er själva och baka in det i digitala nätet, den som vill se den, kan betala för den, den som inte vill se den, behöver inte finansera er lyx.
trors allt så lever vi i ett demokrati, genom parantes ofc. vill man inte se er fina vakra påkostade program så ska man inte behöva vara med o betal för det heller.
När isbjörnerna i norrland rindge och undrare om jag har tv och måste betala. Tvinga mig, sa jag

lycka till med er döende så 1970-talet tv gubbar och gummor.

Amen to that!

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Alla har en tv i dagens läge endå så det spelar ingen roll alla får betala, baka in det i skatten i stället..

Att tv kanalerna är värdelösa ettan och tvåan håller jag med om har inte sett på tv på många år. Men betala tv avgift får jag göra endå eftersom jag har en tv som skärm till datorn, önskar jag kunde bara slita ut tv uttaget i väggen...

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk

Någon som vet hur det är för företag? Om man har ett enskilt företag med dator blir den datorn då licenspliktig?

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Okej men det var menat som en fråga om jag nu gjorde mig otydlig. Jag tolkade det du skrev på ett sätt men tydligen så var det fel. Jag försökte inte tillskriva dig någon åsikt eller för den delen stoppa ord i din mun. faktum var att jag på samma sätt som du gjorde ville uppmana dig till eftertanke. Om du tog illa upp så var det inte menat så.

Det är lungt. Jag svarade även Json_81, som var den som antog lite väl mycket, och länkade till vår konversation för att slippa skriva två gånger. Försökte göra två flugor på smällen, men det gick inget vidare och det ber jag om ursäkt för.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Gött för företag med 100+ datorer, ska de betala 2000 styck per dator då? Tror inte man kollar så mycket på -play kanalerna på jobbet direkt. Om företagen inte stängt av det i proxyn redan.

Permalänk
Medlem

Nu får det FAN vara nog.

"bra" är SUBJEKTIVT. Jag kollar aldrig på SVT och kommer inte göra det heller!

Bah, fan less på skiten. Slänger hellre ut min tv+dator+mobil+bokhylla+ritblock opsvosvosovsovosvosov ur fönstret före jag betalar för den skiten!

Permalänk
Avstängd

angående "fri television" som det så fint heter

saken är den att den att televisionen inte är speciellt fri då det i realiteten är staten som kontrollerar idag.

ifall man skulle ta in licensen via skatten skulle det bli tydligare att det är staten som kontrollerar televisionen. därför tror jag de vill undvika detta och istället ta ut licenspengar på alla som över huvud taget har någon form av pryl med skärm

Permalänk
Medlem

Varför tycker alla att det här är så dåligt? Får de ta betalt för att deras kanaler är tillgänliga på internet kan jag ju ta betalt för att skapa en hemsida där information är tillgänglig. Jag kan aldrig tänka mig att det här går igenom varför skulle man behöva betala tv-licens för en dator? det är som att betala mer för sitt internet bara för att man har en bil. Man kan ju sitta i bilen och surfa...

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Att vi har SVT samt SR är otroligt viktigt och självklart ska dessa vara reklamfria. Dock anser jag inte att man ska slösa pengar på att söka upp individer som inte betalar, fixa hellre en skatt som alla betalar.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

En förvånad medlem

Jag måste säga att jag är förvånad av medlemmarnas svar och röstning!

Sverige är ett väldigt bra land att leva i: http://www.newsweek.com/2010/08/15/interactive-infographic-of....

Sverige är ett väldigt bra land att leva i på grund utav att vi bl.a. betalar väldigt hög skatt, och jag tycket helt klart att det är värt det. Vi har ledande utbildning, sjukvård, och infrastruktur. Allt detta finansieras av oss, våra skattemedel. SVT och SR är på samma sätt finansierade av oss, och deras kvalité är oslagbar på den svenska marknaden. SVT producerar Dokument inifrån/utifrån, Samhällsdebatt, Uppdrag granskning, Plus, mm. Dessa program har producerat resultat gång på gång, till fördel för folket, d.v.s. oss. Public Service har varit på folkets sida. Jag kanske kan gå så långt som att säga att SVT/SR är den sista riktiga Tredje statsmakten som finns kvar. SVT/SR produktioner har ändrat företagspolicyn och de har ett stort politiskt inflytande. Att betala 173 kr/mån är ett rimligt pris för detta. Vi har sett McDonalds sätt att behandla sina anställda och nyligen The Phone House. Vi har sett dokumentärer om allt möjligt, en som jag kommer att tänka på är om elpriserna, då vår kära Energiminister verkar ha gått på semester. Vem förväntar ni er skall göra detta? TV4? Kanal 5? Eller kanske TV3? Dessa företag finansieras dels av tittarna (inte TV4) och dels med reklam, som uppmuntrar icke-nödvändiga köp och hjälper tittarna på vägen till lyxfällan. Dessa kanaler sänder dessutom program som inte kräver någon betydelsefull förkunskap alls från tittaren: sånt som är väldigt lätt att smälta, sånt som man fördriver tiden med. Detta är genvägen till okunskap, elände, och avsaknad av inblick i aktuella samhällsfrågor.

SVT och SR utbildar folket, de förser oss med nyheter, debatter från alla politiska vinklar, inblick i vårt samhälle, etc., så att vi ska vara insatta i Sveriges aktuella frågor så att vi kan ställa de rätta frågorna inför valen. För att inte nämna om kulturella inslag av filmer och dokumentärer. DN, SvD, och Aftonbladet är mer eller mindre vinklade i politik och finansierade av vinstdrivande företag.

Alla ska självklart göra som de vill med de pengarna de har i handen och jag säger inte att det är rätt att tycka som jag. Jag skrev detta för att jag vill bara påminna vissa att dessa 173kr/mån som vi tvingas betala, skulle kunna antigen investeras till en viss del för en ny Ipad/Iphone (1ggr/år), en ny Androidtelefon (2 ggr/kvartalet), hårddiskar/grafikkort/processorer/skärmar, eller så kan man tänka på vad Public Service gjort för oss och investera i vår framtid med tanken på vad de kommer att göra för oss.

/En som älskar att betala TV-licensavgiften

P.S.

Skrivet av anjora:

saken är den att den att televisionen inte är speciellt fri då det i realiteten är staten som kontrollerar idag.

ifall man skulle ta in licensen via skatten skulle det bli tydligare att det är staten som kontrollerar televisionen. därför tror jag de vill undvika detta och istället ta ut licenspengar på alla som över huvud taget har någon form av pryl med skärm

Om TV-licensavgiften skulle bli en skatt, det pågår en debatt om detta just nu, skulle regeringen kunna påverka Public Service i mycket större utsträckning. Förhoppningsvis blir det ingen ändring på detta.

P.P.S. Jag vill också nämna att jag har lagt märke till att kommersiella kanaler visar föregående filmer i filmserier så som Terminator, Aliens, Spider Man, Batman, Dödligt Vapen, etc., inför biopremiären av en uppföljare. Det kanske inte är en hemlighet. I vilket fall så händer detta inte i SVT och det är känns hur j**la bra som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Gör hellre SVT till strikt betal-TV så jag slipper betala för när jag aldrig ser på det.

precis vad jag tänkte ,låt dom som ser på svett tv betala

Permalänk

Jag tycker många inlägg har missförstått vad debattartikeln föreslår. Kanske bidrog artikeln här på Swec till lite missuppfattningar genom formuleringen:

"I praktiken innebär det att allt ifrån internetuppkopplade datorer till mobiltelefoner och surfplattor räknas som tv-mottagare och blir licenspliktiga."

Som jag förstod det, så föreslår debattartikeln en liknande avgift som TV-avgiften, fastän för varje hushåll. Det har inte med att du har dator att göra (eller TV heller för den delen). Sen att förslaget ges för att täcka upp för TV-tittande via dator, mobil osv är en annan sak.

Hur som helst så äger jag ingen TV. Jag uppskattar dock att titta på SVTplay. Jag är 25 (snart) 26 år. Jag gillar till exempel att se på Hipp-hipp, Sherlock, Morden i Midsommer, och Rapport på SVTplay. Det SVTs vd tar upp om att kunna öppna SVTs programarkiv gillar jag skarpt. Jag vill till exempel kunna titta på gamla julkalendrar (när jag inte gillar den nya), kunna njuta av gamla barnprogram av nostalgi, titta på humor från förr kanske. Det skulle också vara intressant för att kunna ha tillgång till som lärare i skolans värld.

Jag tycker förslaget verkar bra. Jag vill ha kvar Public service. Det borde ta hänsyn till inkomst på något sätt (dock ej genom att det blir en skatt). Jag tror få här tycker nuvarande system med avgift är bra för alla (till exempel studenter eller arbetssökande), så en ändring behövs.

Permalänk
Avstängd

dags att sälja tvn och säga upp internet så slipper man nyheter och avgifter och kan gå tillbaks till bankgirot igen.

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundtjanst/Avanmalan/

Permalänk
Medlem
Skrivet av FightClub:

Tack! Lysande inlägg! Håller med till 100 %.

Permalänk
Skrivet av Json_81:

En tv behöver inte användas till att kolla på SVT.
Hela ideen med public service är utdaterad, det behövs inte längre.

Gör SVT till en betalkanal / reklamfinansierad, så får den konkurera på lika vilkor med övriga kanaler.

Jag kan knappast hålla med dig, vad tror du skulle hända om all media behövde konkurrera med varandra för att gå runt? Det skulle leda till att oavsett vad de sände skulle de ha en baktanke att tjäna pengar på det, och vad händer då? Jo vi får samma skräptv som alla icke-subventionerade kanaler som tv4, tv6 ,tv3 och hela fadderuttan. Se bakom tv4:as "nyhetskanal" och "väderkanal" och se hur allt de gör är för att få in den extra slanten istället för att koncentrera sig på att förmedla den riktiga informationen och informera sveriges folk på ett oberoende sätt. Visst, om folk nu vill ha en riktig information, varför skulle inte en icke-subventionerad kanal haka på efterfrågan och leverera? Eftersom vad vi vill se på tv bestämmer faktiskt inte vi, utan de som sänder. Det är inte svårt att göra program som bänkar folk vid skärmarna även fast de har en så liten budget att kanalen går med plus fastän 100 personer tittar på programmet.
Jag står för statlig oberoende media, och var en av de 7% som röstade för licencerade internetsändningar.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk

Huvudargumentet mot att göra det till en skatt har åtminstone förut varit att man i så fall blir skyldig att ge alla skattebetalare tillgång/täckning vilket vore väldigt dyrt i norrländska glesbygden. Jag antar att det fortfarande är relevant.

Jag undrar lite om vad som hände med utspelet från för typ två-tre år sen då de sa att de redan med nuvande lagstiftning kan ta ut tv-avgift för internetkopplade datorer eftersom formuleringen är i stil med 'apparat som kan visa tvprogram' eller liknande, men att de väntade med att realisera det tills samtligt av SVTs utbud gjorts tillgängligt på svtplay. Om det redan är möjligt att ta betalt för internet-tv , varför pratar man nu plötsligt om lagändring?

Jag undrar också om hur man tänker sig motsvarigheten på nätet mot att som idag kunna disabla och plombera mottagaren (om man bara vill använda videon till att titta på film eller tvn till tv-spel tex.) Jag antar att det i praktiken ä rytterst få som bryr sig om att betala en auktoriserad tv-reparatör att plombera istället för att helt sonika skita i att betala men det är ett sätt att lagligt slippa undan. Kommer man kunna be ISPn att blocka SVT-play? Räcker det att man blockar i sin egen brandvägg? Måste man blocka även youtube? Det är ju horribelt att tänka sig att man ska behöva betala tv-avgift bara för att man vill kunna betala räkningar via internetbank, deklarera på nätet eller maila.

För egen del har jag ingen TV och tittar inte på svtplay och betalar inte heller licens som det är idag. Däremot lyssnar jag mycket på SR och skulle gladeligen betala ett par hundra om året för den högkvalitativa samhällsjournalistik mm som P1 sänder, men numera finns ingen separat radioavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knashatt:

Sett många dokumentärer på SVT som har mycket högre klass än även dom som går på National Geographic, Discovery Channel mm. Det som jag märkt med nästan alla dokumentärer på SVT är att man oftast slipper den förbannade j----a musiken som ska gå hela tiden i många dokumentärer på andra kanaler.

Men visst har väldigt många dokumentärer på National Geographic, Discovery Channel mm också hög klass.

Men dom värsta är dom som går på TV3, kanal 5 etc. Där har dom av någon märklig anledning massa pampig musik. Det gäller även andra program. Ta tex "the amasing race", jag kan titta på det i några minuter, sedan blir jag totalt förbannad på alla musik som går i bakgrunden. Det medför inget alls.

Och nej, detta har inte något om hur gammal man är som många småglin tror här.

+1

@Fightclub

Håller med fullständigt!

Permalänk
Hedersmedlem

SR P1 är faktiskt en av de kanaler som gått bäst under senaste åren, och då menar jag dess ökning av lyssnare. Visst det är lite mer krävande, men samtidigt har P1 lyckats skapa underhållande men samtidigt lärorika program. Nordegren i P1 var ju faktiskt bland de enda roliga program om valet som fanns. Studio Ett håller en ovanligt jämn hög klass.

SVT och SR kanske inte tillfredsställer allas förväntningar men har i jämförelse lyckats ovanligt väl. Ett skräckexempel är MTV, som hör och häpna var ett nyskapande program fullspäckat av ny och ibland mer krävande musik, kanske ibland aningen provocerande. Någon som minns Zappas livekonserter på MTV? Vill någon ens försöka förklara vad MTVs programidé är idag? Om de har många tittare så det om något ett klart effektivare sätt att fördumma massan, än vodkan någonsin blev i gamla Sovjet. Betalkanaler garanterar absolut inte att kvalitet premieras och skräpet försvinner.

Permalänk
Medlem

[QUOTE="FightClub;10814861P.P.S. Jag vill också nämna att jag har lagt märke till att kommersiella kanaler visar föregående filmer i filmserier så som Terminator, Aliens, Spider Man, Batman, Dödligt Vapen, etc., inför biopremiären av en uppföljare. Det kanske inte är en hemlighet. I vilket fall så händer detta inte i SVT och det är känns hur j**la bra som helst.[/QUOTE"]

Ja hemskheter, när erbjöd senast SVT en långfilm av samma kvalitté?
Har man tur mkan man få se brittiska deckare möjligtvis men storfilmer, familjeunderhållning, barnprogram av kvalité, ungdomsprogram och liknande tycks de ju helt ha glömt.
Som Sagt, SVTs målgrupp är de föredrar att se samma skåpmat om igen. Saker från utlandet, film och serier från Amerika?
Ush, har vi inte någon djup ny svensk film som "farsan", morsan, eller något annat kvalitativt att njuta av medan vi väntar på aktuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dupLo:

På lång sikt lär det ju försvinna... Allt blir som i USA i slutändan ändå.

Oj vad fel du har, allt blir som i Kina...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna betala TV-avgift och det känns ganska självklart att avgiften även ska innefatta datorer (Jag läser i alla fall mina nyheter på nätet och kollar på min tv där)
Tyvärr så fick jag göra valet att skrota min TV när jag flyttade hemifrån har helt enkelt inte 2 076 kr över som student men om avgiften bara kunde bli lite mer human hade jag inte tvekat många sekunder att betala

Permalänk

hur svårt ska det vara att lägga ett litet personligt lösenord på hemsidan för svt som man sen får koden till när man betalt fakturan med tv licensen

personligen skulle jag aldrig drömma om att se på svt... möjligen om de betalade mig för de har fan inget sevärt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Vad spelar det för roll?

Det är bara att säga att man inte har någon dator eller mobil när de ringer, precis som med tv'n.
I övrigt så hade jag nog ändå kunnat tänka mig att betala tv-licens om det inte hade funnits ett överflöd av skatter som man inte kan slippa. Det går mycket bra på svt-kanalerna.

Permalänk
Skrivet av Grumbledock:

Ja hemskheter, när erbjöd senast SVT en långfilm av samma kvalitté?
Har man tur mkan man få se brittiska deckare möjligtvis men storfilmer, familjeunderhållning, barnprogram av kvalité, ungdomsprogram och liknande tycks de ju helt ha glömt.
Som Sagt, SVTs målgrupp är de föredrar att se samma skåpmat om igen. Saker från utlandet, film och serier från Amerika?
Ush, har vi inte någon djup ny svensk film som "farsan", morsan, eller något annat kvalitativt att njuta av medan vi väntar på aktuellt.

Fixa gärna mitt citat, så att det blir lättare att läsa det.

SVT erbjuder filmer av mycket högt kulturellt värde. Utöver många filmer på IMDB Top 250 har många filmer från andra länder visats. Det bästa med SVTs val av film skulle jag vilja påstå är att de inte är insnöade i den Amerikanska filmmarknaden. Visst kan man föredra Amerikanska filmer för man inte behöver i 99% av fallen anstränga en hjärncell. När du dock ser en film från t.ex. Frankrike, Tyskland, Indien, eller Brasilien, ser du en film med ett annat språk och andra värderingar. Man får inblick i en annan kultur; en annan värld med andra ord. Utländska filmer utmanar dig på ett viktigt sätt: dina förväntningar, dina trosföreställningar, och dina fördomar. Om du ger det en ärlig chans kan du lära dig något nytt och spännande om de andra länderna på vår planet förutom USA. Detta tycker jag är kvalité! Jag tycker inte att den typ av kvalité omfattar filmer där alla karaktärer pratar Engelska trots att de utspelar sig i andra länder, Amerikanska fördomar om andra länder, snygga effekter, USA som räddar världen gång på gång, och USAs propaganda mot alla som inte delar deras religion och värderingar. Missförstå mig inte, jag kollar och njuter av Amerikanska filmer jag med, men SVT påminner mig att det finns mer i vår värld.

Priset man får betala när man tittar på filmer från andra länder på SVT, förutom de 173 kr/mån är lite tålamod och ärlighet ifrån dig. Samma egenskar som krävs för din personliga utveckling.

Och självklart tycker jag att studenter borde få rabatt.

P.S. Att få en Oscar betyder inte heller allt, och jag håller helt och hållet med,

Skrivet av http://svt.se/2.131952/1.2333760/:

...ingen icke-engelskspråkig film har någonsin vunnit bästa film, varken förr eller senare.

Hur är det möjligt att de bästa regissörerna föds Amerikaner?

P.P.S. Angående program för barn och ungdomar se:
- http://svt.se/tvguide/barnkanalen
- http://svt.se/tvguide/kunskapskanalen