HD-film hackar? (PC > HDMI > TV)

Permalänk

HD-film hackar? (PC > HDMI > TV)

Hej!

När jag kollar på HD-film (1080p, 720p) så hackar det när jag kör TV via PC. Det märks mest när det är mjuka rörelser och när bilden går i sidled. Det hackar inte kraftigt, utan småhackar (judder?)...
Finns det någon lösning för detta?

INFO:

PC > 1,5m HDMI > König HDMI-Repeater > 10m HDMI > Receiver (Game-HDMI-port) > TV (ARC-HDMI-port)

-PC-
CPU: Intel Core i5 760, 2.8 GHz
GPU: Gigabyte GeForce GTX 480 1536MB
RAM: Corsair 4GB (2x2048MB) 1600MHz XMS3
Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD4
Operativsystem: Windows 7 Ultimate x64
-Receiver-
Denon AVR-1911
http://www.prisjakt....kt.php?e=606707

-TV-
Samsung LE46C750
http://www.prisjakt....kt.php?e=579284

-HDMI-Repeater-
http://www.kabelgiga...ar.asp?id=11628

Tycker att mina komponenter i datorn ska duga för att spela upp en film på TV:n som flyter på bra och inte småhackar?
Tack på förhand!

EDIT: Tar och uppdaterar...

* Har testat att stänga av allt som har med bildförbättringar på TV:n (MotionPlus mm.)
* Har testat att slå på "Motion Plus - Mjuk" som enligt Samsungs manual, ska förbättra "judder". Visst flyter det på i några sekunder, men sen börjar det att hacka kraftigt i ca 2-3sek. Sen flyter det på, och så fortsätter det...
* Har testat att slå på "Spelläge" på TV:n men upplever ingen större skillnad?
* Har testat att gå in på nVIDIAs inställningar och ändrat från 60Hz > 24Hz, men upplever ändå lite "judder"?
* Film som jag spelar upp på datorskärmen flyter på utan problem.
* Har senaste grafikkortsdrivrutiner.
* Har testat med 5 olika mediaspelare:
VLC Media Player - Normalt judder

MPC HC - Hackar typ var 3:e sekund

XBMC - Den spelare jag föredrar och vill att det ska funka på. Har testat att bocka i så den ställer om Hz:en automatiskt, men då hackar det kraftigt. TV:n ändras om från 60Hz > 24Hz men sen börjar hacket. Ställer jag in Hz manuellt i nVidia, sedan startar programmet, så är det "normalt" judder (typ 10-20 bildrutor/sekund).
Verkar finnas mycket "Tweaks/configs" för 24p/judder osv, men det verkar så krångligt. Inte någon som har testat det?

Splash Pro EX - Normalt judder. Bra spelare i övrigt

PotPlayer - Följde denna guide: http://imouto.my/configuring-potplayer-for-gpu-accelerated-vi... och bockade i exakt samma grejjer som killen i guiden gjorde. Men upplever ingen större skillnad på "juddret". Å ska man hålla på att mixtra med alla dessa decoders/codecs utöver guiden så blir man ju gråhårig innan man är färdig. (Därför jag skapar en tråd ifall nån samma problem och kan kan hjälpa mig...)

Som jag har fattat det så kör XBMC med egna codecs? Om, inte: Vilka kör den med? Vilka BÖR den köra med?
Och jag vill inte ladda hem nåt pack med 100 olika codecs som innehåller 1 bra och 99 dåliga/onödiga utan jag vill isf. ha exakt den/dom codecs som funkar för er.
Annars blir det:
"Testa blabla".
- Jaha? Hur ska jag ställa in den som då?
"Testa att ställa in si och så"
- Ja, det funkar inte...

Inte för att vara otacksam över den hjälp jag få men det finns ju så fruktansvärt mycke codecs och inställningar, så vore bättre om jag tar samma som DU har, som funkar för DIG.

Hur, exakt ska jag ställa in XBMC, Min Samsung TV och NVIDIA inställningar?
Har någon av er samma/liknande produkter? Funkar det för er?
XBMC - Hur ser era inställningar ut i programmet?
NVIDIA - Vad har ni för inställningar där? 3D-inställningar mm
Samsung - Hur ser det ut där? Spelläge AV/PÅ? MotionPlus? Andra inställningar?

Exakt hur ska det se ut under "3D-inställningar" under NVIDIA kontrollpanelen?

Jag har:
Anisotropisk filtrering: 8x
CUDA - GPU enhter: Alla
Flerbildskärm/blandad GPU-enhetsacceleration: Flerbildskärmsprestandaläge
Kantutjämning - Läge: Åsidosätt en programinställning
Kantutjämning - Gammakorrektionsvärden: Av
Kantutjämning - Genomskinlighet: Av
Kantutjämning - Inställning: 4x
Läget Energisparfunktioner: Anpassningsbar
Maximalt för-renderade bildruto: 3
Omgivande inneslutning (Ambient occlusion): Av
Texturfiltrering - Anisotropisk provoptimering: Av
Texturfiltrering - Kvalitet: Kvalitet
Texturfiltrering - Negativt detaljnivåförhållande: Tvinga
Texturfiltrering - Trilinjär optimering: Av
Trådad optimering: Automatiskt
Vertikalsynk: Använd 3D-programinställningen

och jag an välja mellan dessa uppdateringsfrekvenser på LE46C750 under Nvidia kontrollpanel:
60
59
30
29
24
23
Hz

-------

http://courcour.se/files/juddertest.rar
Där finns olika "film"snuttar med:
23.976
24.000
25.000
29.970
30.000
59.940
...för att lätt kunna se "judder".
59.940.mkv flyter på som smort! Tänk om 23.976.mkv också hade gjort det... Åtminstone så det inte hackar så märkvärdigt...
http://courcour.se/files/xbmc_screen.png - Så ser det ut för mig när jag öppnade 23.976.mkv med XBMC.
FPS:en skiftade mellan 23.95 - 24.00

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Farsan min har samma problem! och våran teori är att hans dator inte orkar med att spela upp HD filmer på en 42'' skärm.. Kanske är något liknande för dig?

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Skrivet av Cryqer:

Farsan min har samma problem! och våran teori är att hans dator inte orkar med att spela upp HD filmer på en 42'' skärm.. Kanske är något liknande för dig?

Hmm... Näe det är nog inte fallet för min del iaf.
Har både en bra CPU och GPU.
+ att signalen förstärks via en HDMI-Repeater > Receiver (som förstärker ytterligare) > TV

MEN... Har nu slagit på MotionPlus och upplever faktiskt att bilden blev lite bättre. Dock så gillar jag inte MotionPlus när jag upplever att bilden blir FÖR skarp och bra. Känns som om man kollar på en dokumentärfilm från SVT...

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Skrivet av Cryqer:

Farsan min har samma problem! och våran teori är att hans dator inte orkar med att spela upp HD filmer på en 42'' skärm.. Kanske är något liknande för dig?

Storlek på skärm är irrelevant, upplösning som betyder något.

Permalänk
Medlem

Se till att Aero är avstängt, för säkerhetsskull. Dessutom se till att enbart en skärm är aktiverad när du ska titta på film på TV:n (alltså enbart TV:n, se till att datorskärmen inte är aktiverad på grafikkortet).

Finns det möjlighet att prova utan repeatern? Man tycker ju att den borde kunna skicka vidare signalen som den är, men detta är ju felsökning så jag rekommenderar att du provar utan den.
När du ställer in 24Hz, visar TV:n att det är 24Hz eller rapporterar den något annat? Har du möjlighet att välja 23Hz?

Permalänk
Medlem

Hackar det bara på tvn så är nog din kabel kass.

Permalänk
Skrivet av Soir:

Se till att Aero är avstängt, för säkerhetsskull. Dessutom se till att enbart en skärm är aktiverad när du ska titta på film på TV:n (alltså enbart TV:n, se till att datorskärmen inte är aktiverad på grafikkortet).

Finns det möjlighet att prova utan repeatern? Man tycker ju att den borde kunna skicka vidare signalen som den är, men detta är ju felsökning så jag rekommenderar att du provar utan den.
När du ställer in 24Hz, visar TV:n att det är 24Hz eller rapporterar den något annat? Har du möjlighet att välja 23Hz?

Jo det har jag testat.
Kör bara 1 skärm åt gången.
Har testat att köra utan Repeater.

Jepp, kan välja 23Hz och 24Hz. Men TV:n visar 24Hz oavsett vad jag väljer utav dessa 2.

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dispersion:

Storlek på skärm är irrelevant, upplösning som betyder något.

Ja, det var egentligen det jag menade ^^

Visa signatur

Rigg: Asus Z790-F Gaming, MSI RTX 4090 Suprim, 1+2tb Kingston Fury Renegade m2 SSD, HDD 1tb, 32GB 6400Mhz DDR5, i9 13900K, 1200W PSU, , Fractal Design Meshify RGB , Deepcoler LT720.

Permalänk
Medlem

Du skall gå in på samsungs inställningarna för HDMI i meyn och källa, välj sen PC.
Du kan åxå kolla i manualen det står där allt du behöver veta.

Permalänk
Medlem

Har samma problem och inte hittat någon riktig lösning. Bra prestanda och bra kabel. Det kom vid en uppgradering av grafikkortet dessutom. För mig laggar alla upplösningar.

Jag kör HD med MPC och annan film mountar jag i deamon tools och sedan WMP. Du kan ju testa CoreAVC eller liknande som sista lösning.

Permalänk
Skrivet av pege63:

Du skall gå in på samsungs inställningarna för HDMI i meyn och källa, välj sen PC.

Ja?

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Skrivet av Tynian:

Har samma problem och inte hittat någon riktig lösning. Bra prestanda och bra kabel. Det kom vid en uppgradering av grafikkortet dessutom. För mig laggar alla upplösningar.

Jag kör HD med MPC och annan film mountar jag i deamon tools och sedan WMP. Du kan ju testa CoreAVC eller liknande som sista lösning.

Störigt!
Ja CoreAVC har jag testat via PotPlayer

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Prova 23Hz, trots att TV:n visar 24Hz

Permalänk
Skrivet av Soir:

Prova 23Hz, trots att TV:n visar 24Hz

Har gjort det men då hackar det kraftigt

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Slå på GPU acceleration!

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Slå på GPU acceleration!

Vart gör jag detta?

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Ville bara skriva att du inte är ensam Beerhunter har exakt samma problem! Posta om du hitter en lösning!

Mvh Daniel

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Skrivet av Spatten:

Ville bara skriva att du inte är ensam Beerhunter har exakt samma problem! Posta om du hitter en lösning!

Mvh Daniel

Självklart gör jag det!

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Har samma problem både i windows 7 och Ubuntu, det är inte mycket men man upptäcker det lite om man kollar noga. Det som hjälpte för mig var att använda http://www.openelec.tv/.

Det spelar upp allting perfekt, och krävde knappt nån konfigurering alls på XBMC, betydligt bättre än XBMC LIVE, och bootar på cirka 4s på en ssd.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

utan å verka allt för tappad bakom flötet, får man fråga vilken av alla versioner man ska ladda hem? =/

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk
Medlem

att den hackar i långsamma panoreringar har väl att göra med att den just spelas på 24 hz och måste skalar om till antingen 50 hz eller 60 hz beroende på tv-apparat.

har du 50 hz så spelar den samma fram två gånger 24+24= 48. Som du ser är det inte exakt likadant som 50hz vilket gör att efter ett par frames så kommer det vara 3 frames med samma bild för att det ska gå ihop. Det kan fungera på ett annat sätt är inte jätteinsatt men det är iaf problem med frameraten i filmen och tvns uppdateringsfrekvens. Samma problem har 60hz för samma anledning.

Detta är anledningen många nya tv-apparater har 120 hz för då stämmer 24p med uppdateringsfrekvensen på tvn. 24*5 = 120. Samma med 240 hz etc

Så, vad jag har förstått (om det nu är rätt) behöver du ha en 120 hz tv för att få mjuka panoreringar att inte hacka.

Svara gärna om ni vet att detta inte stämmer, kanske lär jag mig nått nytt idag!

Permalänk
Skrivet av Scirocco:

Har samma problem både i windows 7 och Ubuntu, det är inte mycket men man upptäcker det lite om man kollar noga. Det som hjälpte för mig var att använda http://www.openelec.tv/.

Det spelar upp allting perfekt, och krävde knappt nån konfigurering alls på XBMC, betydligt bättre än XBMC LIVE, och bootar på cirka 4s på en ssd.

Okej! Ska ta å kolla upp det då.

Skrivet av yagel:

att den hackar i långsamma panoreringar har väl att göra med att den just spelas på 24 hz och måste skalar om till antingen 50 hz eller 60 hz beroende på tv-apparat.

har du 50 hz så spelar den samma fram två gånger 24+24= 48. Som du ser är det inte exakt likadant som 50hz vilket gör att efter ett par frames så kommer det vara 3 frames med samma bild för att det ska gå ihop. Det kan fungera på ett annat sätt är inte jätteinsatt men det är iaf problem med frameraten i filmen och tvns uppdateringsfrekvens. Samma problem har 60hz för samma anledning.

Detta är anledningen många nya tv-apparater har 120 hz för då stämmer 24p med uppdateringsfrekvensen på tvn. 24*5 = 120. Samma med 240 hz etc

Så, vad jag har förstått (om det nu är rätt) behöver du ha en 120 hz tv för att få mjuka panoreringar att inte hacka.

Svara gärna om ni vet att detta inte stämmer, kanske lär jag mig nått nytt idag!

Aha okej.
Men enligt Prisjakt så är uppdateringsfrekvensen 200 Hz? (Samsung LE46C750)

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem med min TV (Samsung UE46D5005). Finns inte en möjlighet att min PC inte skulle klara av att spela upp 1080p via HDMI, så jag kom fram till att det är TV:n och/eller signalen det är fel på.
Hur jag löste det var lite hafs slafsigt då jag efter lite googlande kom fram till vad vad ovanstående påpekade att jag skulle göra (ställ in tv:n till PC)... Men av någon anledning utanför mitt tålamod och fattningsförmåga så vägrade TV:n spara mina ändringar så jag gav upp det.
Hur jag riktigt löste det var att ställa in så att TV:n står i "Spelläge" för just den HDMI3 porten, varför just dessa inställningar blev sparade förstår jag inte men det blev de, så nu fungerar det prima och utan märkbar kvalité skillnad trots en lite inforuta som varnade för det (:

Permalänk
Skrivet av Fajer:

Jag hade precis samma problem med min TV (Samsung UE46D5005). Finns inte en möjlighet att min PC inte skulle klara av att spela upp 1080p via HDMI, så jag kom fram till att det är TV:n och/eller signalen det är fel på.
Hur jag löste det var lite hafs slafsigt då jag efter lite googlande kom fram till vad vad ovanstående påpekade att jag skulle göra (ställ in tv:n till PC)... Men av någon anledning utanför mitt tålamod och fattningsförmåga så vägrade TV:n spara mina ändringar så jag gav upp det.
Hur jag riktigt löste det var att ställa in så att TV:n står i "Spelläge" för just den HDMI3 porten, varför just dessa inställningar blev sparade förstår jag inte men det blev de, så nu fungerar det prima och utan märkbar kvalité skillnad trots en lite inforuta som varnade för det (:

Jag satte på "Spelläge" men det är som det "småhackar" ändå, hela tiden. Alltså det blir inget "flyt" på filmen. Så störigt när bilden rör sig "sakta" när man verkligen ser att hackar...
Sätter jag på MotionPlus på "mjuk" (enligt Samsungs manual som ska ta bort "judder") så flyter det på viss många sekunder. Sen hackar det grovt. Sen flyter det på, sen hackar det som f*n igen... Irriterande!

Exakt hur ska det se ut under "3D-inställningar" under NVIDIA kontrollpanelen?
Jag har:
Anisotropisk filtrering: 8x
CUDA - GPU enhter: Alla
Flerbildskärm/blandad GPU-enhetsacceleration: Flerbildskärmsprestandaläge
Kantutjämning - Läge: Åsidosätt en programinställning
Kantutjämning - Gammakorrektionsvärden: Av
Kantutjämning - Genomskinlighet: Av
Kantutjämning - Inställning: 4x
Läget Energisparfunktioner: Anpassningsbar
Maximalt för-renderade bildruto: 3
Omgivande inneslutning (Ambient occlusion): Av
Texturfiltrering - Anisotropisk provoptimering: Av
Texturfiltrering - Kvalitet: Kvalitet
Texturfiltrering - Negativt detaljnivåförhållande: Tvinga
Texturfiltrering - Trilinjär optimering: Av
Trådad optimering: Automatiskt
Vertikalsynk: Använd 3D-programinställningen

Har jag med mitt GeForce GTX 480

------
http://courcour.se/files/juddertest.rar
Där finns olika "film"snuttar med:
23.976
24.000
25.000
29.970
30.000
59.940
...för att lätt kunna se "judder".
59.940.mkv flyter på som smort! Tänk om 23.976.mkv också hade gjort det

Väljer jag med XBMC, att ändra Hz:en automatiskt så hackar det rejält Typ 2 bildrutor/sek
Väljer jag 60Hz blir det "microhack/judder" konstant (alltså typ 10-20 bildrutor/sek).

Tänk om man kunde fixa till det här felet... Va glad jag skulle bli!

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Samma problem

Tjena!

Har du löst problemet ännu? Har exakt samma problem. Sitter med en Samsung 55'' D7005 och en dator som utan problem skall klara all video och det hackar nått otroligt i alla olika filmtyper.

Permalänk
Skrivet av Zem33:

Tjena!

Har du löst problemet ännu? Har exakt samma problem. Sitter med en Samsung 55'' D7005 och en dator som utan problem skall klara all video och det hackar nått otroligt i alla olika filmtyper.

Ja så pass mycket som det går, antar jag.
Jag fixade till så att TV:n ändrade till samma frekvens som filmen (i XBMC), visst, det småhackar men det går nog inte att få till det bättre...

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

har precis köpt denna tv, http://www.elgiganten.se/product/ljud-bild/tv/TXL50ET60Y/pana...

och har en skapligt ny dator som verkligen bör klara av att spela upp 1080 utan problem. ;

Processor; Intel® Core i5-3570K @3.40 GHz
Graphic card; Gainward GeForce GTX 680 2GB PhysX CUDA
PSU; XFX ProSeries Core Edition 650W
RAM; Crucial DDR3 BallistiX Sport 16GB KIT
SSD; Kingston HyperX 3K 120GB 2.5"
OS; Windows 7 professional 64bit

Men när jag kör hdmi till tv och ska spela upp en film så är det smålagg som kommer typ var 4de sekund..

har ni hittat nån bra lösning eller hur fan ska man bära sig åt? känns ju sjukt ruttet att det inte ska flyta på helt 100%igt..

tacksam för hjälp.
mvh

Permalänk
Medlem

Vad använder du för program för att spela upp filmen?
Testa MPC-HC, behöver inga extra codecs.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Vad använder du för program för att spela upp filmen?
Testa MPC-HC, behöver inga extra codecs.

testat vlc och vmp.

Laddade hem MPC-HC och testade nu. samma problem.

Det är verkligen sjukt bra bild och flyter på riktigt bra, men typ var fjärde femte sekund kommer några hack där det typ "tar igen" några millisekunder. Svårt att förklara..

Vad finns det mer för andra lösningar jag kan testa, är verkligen inte speciellt insatt i sånt här och väldigt tråkigt när inte grejerna fungerar som det ska..

Permalänk
Medlem
Skrivet av heeerman:

testat vlc och vmp.

Laddade hem MPC-HC och testade nu. samma problem.

Det är verkligen sjukt bra bild och flyter på riktigt bra, men typ var fjärde femte sekund kommer några hack där det typ "tar igen" några millisekunder. Svårt att förklara..

Vad finns det mer för andra lösningar jag kan testa, är verkligen inte speciellt insatt i sånt här och väldigt tråkigt när inte grejerna fungerar som det ska..

Kör du direkt från en dator till TVn eller över nätverket från datorn ? Och om nätverk, trådat eller trådlöst ?