Microsoft visar upp startmenyn i Windows 8

Permalänk

Efter jag sätt videon, läst lite här i forumet så verkar det som att windows tar ett gigantiskt felsteg. Hatar helt enkelt deras fula interface, samt ordet APPS.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _NsMs_:

Jag vet vad en applikation är. Men varför inte bara kalla det för program? Och varför förkorta det till apps? Första gpngen jag hörde ordet "app" var när någon skulle ladda ner appar till som iphone. Undrar var det är tänkte jag. Sen insåg jag att det bara var en förkortning för applications och att personen i fråga laddade ner program till telefonen.

För att det är en applikation som i sin tur är en delmängd av program?
Första gången jag såg det specifika ordet apps var i ettan på gymnasiet, på min miniräknare, fem år innan den första iPhonen släpptes.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Näe... Det kändes som w3.11 med en sökfunktion i med enfärgad platt enkel bakgrund..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Jag böt från xp till vista ungefär när Windows 7 började komma, skulle w8 ge mig möjligheten att få skrivbord och menyer att se ut och funka som vista så skulle det bli köp. Jag är en av dom som använder firefox men hatar användningen av flikar, på samma sätt klarar jag inte fönsterhanteringen i w7. Om det finns kompabilitetsläge så allt ser ut som jag är van vid så blir det kanske det blir ett köp. Annars funkar vista ett tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Redstar:

Jag böt från xp till vista ungefär när Windows 7 började komma, skulle w8 ge mig möjligheten att få skrivbord och menyer att se ut och funka som vista så skulle det bli köp. Jag är en av dom som använder firefox men hatar användningen av flikar, på samma sätt klarar jag inte fönsterhanteringen i w7. Om det finns kompabilitetsläge så allt ser ut som jag är van vid så blir det kanske det blir ett köp. Annars funkar vista ett tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Du kan få allt i windows 7, och antagligen i w8 också, att se ut och fungera exakt som i vista

Permalänk

Saknar sökfunktionen från win2k, där man faktiskt kunde hitta det man sökte efter...
Nu krävs det att man först söker igenom allt som är indexerat och får nit för att ens få upp valmöjligheter.

Visa signatur

Intel Core i5, GeForce GTX 570, 8 GB DDR3, Intel SSD 510 120GB, Linux Mint

Permalänk
Medlem

Detta förstärker bara min bild av Startmenyn/Metro som en fullskärms-startmeny/quickstart som man ignorerar i övrigt på gott och ont som man kommer konfigurera bara för att starta sina program. Vill dom att Metro/WinRT ska leva så får de nog ta och tänka ut varför de fortsätter att designa både Ribbon och Metro i desktop Windows, Ribbon är inte touchvänligt, men nödvändigt och det skär sig rätt "fint" med Metro som saknar all kraft, så de får nog se till att vi kan köra Metroprogram i Windows-läge och fönsterhantering än att tvinga folk köra program fullskärm och utan fönsterhantering. WinRT och gamla runtimes måste få en even footing och behandlas lika ser gärna en hybrid av Metro och Ribbon för desktops/tablets-pcs. Metro som det är idag kan forsätta utvecklas för mobiler. Finns ingen plats för den i en skrivbordsmiljö. Det är två extremer i UI, Metro är knappast trevligt med mus och programmen som man behöver kommer ändå köra vanligt läge med Ribbon som bäst som inte är trevligt med touch och det går inte ihop på ett bra sätt, kan man köra WinRT/Metro-program som vanliga Windowsprogram så blir det en fin utvecklingsmiljö dock.

Permalänk
Medlem

Påminner en hel del om tidningen metro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Den där laptopen var inte den nyaste modellen precis..

Vad pratar du om? Det är en vanlig företags-Lenovo. En vanlig modern Thinkpad. Företags-datorer eller business class notebooks ser inte ut som leksaker. Att det står Lenovo på den betyder att den inte kan vara mer än några år. Det är en ThinkPad X200s och inte äldre än förr förra årets modell. Ersattes först runt maj 2010 med x201. Men inte ser den äldre ut på utseendet än en ny x220. Vad tror du egentligen, skärpning. Det är inget konstigt det är vanlig dator, den konstiga är tydligen du. Man kör inte den senaste vanligaste flashiga rosa konsumentdatorn på företag eller som en seriös användare. För den delen hade du väl sagt att han hade en hypermodern dator om han satt på en Macbook unibody från 2008. Men dom ser du knappast utanför Office for Mac-teamet. En X220t ser du säkert som testdator för tabletläget och touch hos Windows däremot. Jätteomodernt.

Permalänk
Medlem

Det var det värsta jag skådat. Ser ut som att dagisbarn kunde göra något bättre.
Blir att köra Windows 7 samt Windows 95 och XP i virtual PC.
http://www.youtube.com/watch?v=5VPFKnBYOSI
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=vvX5SFFs3cI

Permalänk
Avstängd

Första jag störde mig på var dels att han kallar det "Apps". Samtidigt som jag tycker detta liknar nån slags hybrid mellan Win 7 och ett OS för en smarthpone. Varför så enkelspårig inriktning?
Det FINNS faktiskt de som håller avsevärt på mer med PC och kanske inte ens äger en smartphone. Men idag är allt så bögigt inriktat på de som håller på med Facebook, Twitter och smartphones hela dagarna utan att ha nåt liv. Typ.

I vilket fall, jag fick verkligen ingen wow-känsla. Det ser inte ut att gå ett dugg snabbare med de där fåniga kortkommandona jämfört med att vara flink med musen o dra upp utforskar-fönster.

Behövs mycket mer för att jag ska känna att PC fått ny luft under vingarna.

Det borde kunna se ut mer som gränssnittet i Minority Report.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D || Corsair HX1000 || ASUS P6T SE || Core i7 920 @2.67GHz (stock) || Thermalright IFX-14 + 2st NF-P14 FLX || 3x2GB Corsair Dominator 1600 || Sapphire HD5870 || WD Raptor 150GB || Windows 7 x64 Home Premium || ZM-MFC3 || LG GGC-H20L || Samsung LED 7-series 46" UE46B7050 Min sida på DVD Profiler!

Permalänk

Oj, vad alla är negativa!

Jag tycker att det ser riktigt smidigt ut, men sedan har jag också någon konstig förkärlek för att slippa sträcka mig till musen.

Permalänk

Känns som Win8 enbart kommer käka mer ram. LESS IS MORE! Ge mig ett bantat Win7 som fungerar så är jag nöjd.

Permalänk
Medlem

Så länge man har möjligheten att stänga av det där skiten ser jag inga problem i det hela. Sedan kan man ju få tycka att det ser underbart ut eller tycka att det är det värsta man sett.

Men jag kan ställa mig frågande varför man ska köpa win8 över huvud taget, vad kommer win8 erbjuda som inte win7 redan erbjuder? Majoriteten av folk kollar mail och surfar och spelar på sina datorer, och kör vissa program då såklart. För min del skulle xp fungera utmärkt fortfarande även fast jag har win7 och är nöjd. Dock förstår jag inte denna hysteri att uppgradera. Argument som 'ser snyggare ut', 'det är nyare' osv ger jag inte så mycket för.
Enda anledningen jag personligen kan tänka mig är väl dx11 och liknande, men det är också tveksamt i dagens läge då spel i allmänhet inte kräver någon direkt bra hårdvara pga konsoler tex. Rage är väl ett utmärkt exempel.

Sedan kan man ju hoppas att microsoft är bättre på att porta mjukvara till pc än vissa speltillverkare tex. För detta ser ju onekligen ut som de har haft surfplattor i åtanke som första prioritet. Men så länge prestandan inte blir lidande så är det ju ok.

Win8 + surfplatta = helt klart.
Win8 + pc = jag är skeptisk.

Ang. "apps" håller jag med de som hatar det ordet, varför har jag ingen aning om. Känns som det hamnar i katogerin bebisspråk. Fast jag antar att man skulle ha hatat ordet progs/proggs mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hajdeff:

Första jag störde mig på var dels att han kallar det "Apps". Samtidigt som jag tycker detta liknar nån slags hybrid mellan Win 7 och ett OS för en smarthpone. Varför så enkelspårig inriktning?
Det FINNS faktiskt de som håller avsevärt på mer med PC och kanske inte ens äger en smartphone. Men idag är allt så bögigt inriktat på de som håller på med Facebook, Twitter och smartphones hela dagarna utan att ha nåt liv. Typ.

I vilket fall, jag fick verkligen ingen wow-känsla. Det ser inte ut att gå ett dugg snabbare med de där fåniga kortkommandona jämfört med att vara flink med musen o dra upp utforskar-fönster.

Behövs mycket mer för att jag ska känna att PC fått ny luft under vingarna.

Det borde kunna se ut mer som gränssnittet i Minority Report.

Det är ju en helt vanlig start-meny. den ser bara lite annorlunda ut. dom där "fåniga kortkommandona" funkar likadant i windows 7 och du kommer såklart kunna använda musen även i windows 8. Fattar inte vad alla är så upprörda över.

eftersom vissa verkar tro att kortkommandon är någon ny feauture för w8 är det nog bra om det till en början verkar som att det är det enda sättet att göra det på, många kommer antagligen i så fall lära sig att använda sin dator effektivare.

apps är ett bra ord. det är kortare och alla fattar vad som menas. Känns som ilskan på det ordet är något som förenar alla ni som tänker fortsätta med windows 7 utan att egentligen veta något om alternativen. Skulle jag gissa är en annan gemensam sak är att ni alla röstar på KD?

Permalänk
Skrivet av namnkungen:

Oj, vad alla är negativa!

Jag tycker att det ser riktigt smidigt ut, men sedan har jag också någon konstig förkärlek för att slippa sträcka mig till musen.

Håller med dig, fattar inte hur folk kan tycka det verkar som en tillbakagång, verkar sjukt smidigt o snabbt. Kan inte vänta på att win 8 släpps.

Visa signatur

intel 980X @ 4,4 GHz | 2x MSI 480gtx | 6 gb CL 7 Corsair Dominator | Gigabyte X58-UD7 |

Permalänk

APPS!?
Kan nån starta en petition (rätt ord?) för att få bort det här ordet i från Microsofts produkter helt och hållet?
Har alltid avskytt det ordet, om man ska säga applikation kan man väll lika gärna säga det, apps är fan världens äckligaste ord.
Kommer typ köra på Windows 7 så länge det bara går för att slippa det äckliga f**** ordet som ska vara så jävla käckt.

Permalänk

Perfekt för datorer på... Dagis?
Med pekskärm ersätter det fingerfärger lätt.. Pice of kladd

Apps? Jag säger program när jag nämner något ur Android till och med, apps är för mupps.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Skrivet av quattro-2.6:

Perfekt för datorer på... Dagis?
Med pekskärm ersätter det fingerfärger lätt.. Pice of kladd

Apps? Jag säger program när jag nämner något ur Android till och med, apps är för mupps.
Skickades från m.sweclockers.com

Apps får en att minnas tillbaka på tiden då man drog hem sitt juarez från FTP:siter snarare än från torrents.
Så ni som tycker illa om ordet "apps" det är ni som är lite för gamla för att hänga med i Iphonetrenden, men för unga för att vara med från början, tough luck säger jag, ordet funkar utmärkt!

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Medlem
Skrivet av 100mbit:

Den där laptopen var inte den nyaste modellen precis..

Thinkpads är underbart goa. X200 som är i videon är en av de trevligaste laptopsen på denna jord. Testa och märk skillnaden.

Permalänk
Medlem

Men vad håller dom på med? Det är inte en touchpad dett,a det är ett operativsystem. Som en annan sa här i tråden.. Det ser ut som en meny för barn... Jag vill ha en liten smidig meny som på windows xp och inte någon helskärmstäckande startmeny... Blir win7 tills det kommer tweaks som får bort skiten.

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

va i he**** inte fan vill jag hoppa till en helt ny skärm för att köra igång en kalkylator!!! hoppas de ändrar detta för det är fruktansvärt!

Visa signatur

i5 2500k, GTX770SLI, 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gargamel123:

Känns som Win8 enbart kommer käka mer ram. LESS IS MORE! Ge mig ett bantat Win7 som fungerar så är jag nöjd.

Då utgår jag från att du inte tittat på artiklarna som kommit ut om Win8 för det är ju just det som det inte kommer göra. De har minskat antalet processer från Win7 och de har också visat att de kunnat köra Win8 hyfsat bra på 128 MB RAM och även att det iaf fungerade på 64 MB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nino:

Men vad håller dom på med? Det är inte en touchpad dett,a det är ett operativsystem. Som en annan sa här i tråden.. Det ser ut som en meny för barn... Jag vill ha en liten smidig meny som på windows xp och inte någon helskärmstäckande startmeny... Blir win7 tills det kommer tweaks som får bort skiten.

Skrivet av FrezoreR:

va i he**** inte fan vill jag hoppa till en helt ny skärm för att köra igång en kalkylator!!! hoppas de ändrar detta för det är fruktansvärt!

Att läsa tråden innan man rantar är alltid en fördel. Det har redan skrivits att man i betan kan ändra det i regedit, och det kan ju komma enklare sätt när det är i fullversion. Ingen är väl förhoppningsvis dum nog att tro att vi sett allt, samt att inget kommer ändras inför releasen?

Permalänk

förändringar är jobbigt .... haha

Visa signatur

Define R4 - Msi G45 Z87 - 4670k (4.2ghz) - Be Quiet Dark Rock 2 - 16GB Vengeance 1600mhz - MSI GTX760 - Tesla R2 650W - Asus 24" 144hz 1ms

Permalänk

såg ju bara jobbigt ut att kolla på han när han läste sitt förskrivna tal, fattades bara robo-dance i slutet med win logga i bakrunden
dom får nog fixa lite mer övertygade funktioner så folket överväger att byta ;D

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Vad pratar du om? Det är en vanlig företags-Lenovo. En vanlig modern Thinkpad. Företags-datorer eller business class notebooks ser inte ut som leksaker. Att det står Lenovo på den betyder att den inte kan vara mer än några år. Det är en ThinkPad X200s och inte äldre än förr förra årets modell. Ersattes först runt maj 2010 med x201. Men inte ser den äldre ut på utseendet än en ny x220. Vad tror du egentligen, skärpning. Det är inget konstigt det är vanlig dator, den konstiga är tydligen du. Man kör inte den senaste vanligaste flashiga rosa konsumentdatorn på företag eller som en seriös användare. För den delen hade du väl sagt att han hade en hypermodern dator om han satt på en Macbook unibody från 2008. Men dom ser du knappast utanför Office for Mac-teamet. En X220t ser du säkert som testdator för tabletläget och touch hos Windows däremot. Jätteomodernt.

Ojdå tack för ditt fina föredrag, då vet jag det nu.

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Avstängd

Windows 8 ser ju verkligen lovande ut.
Blir säkert värre än ME och Vista.
Vilket skräp!

Permalänk
Medlem

Skönt att spara cash på nya windows 8. Tror helt ärligt inte att jag skulle kunna stå ut med att det är så förbaskat fult.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming 670e- Plus | Ryzen 7800X3D | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB Expo | WD BLACK SN850X 2TB WD - WD BLACK SN850X 1TB - WD Black SSD SN750 1TB | Corsair RM1000e 1000W | Noctua NH-D15S Chromax Svart | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Rog Falchion Mx Cherry | Xtrfy MZ1 Wireless

Skärm: Samsung 49" NEO G9 Ultrawide | Samsung Q90T | Asus TUF Gaming VG27AQ | AOC G2460PQU

Cockpit: Gunfighter Mk.III Base - Modern Combat Grip Ultimate | Gladiator NXT EVO Omni Throttle | Logitech Flight Rudder Pedals | Tobii eye tracker 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkstrom:

Apps får en att minnas tillbaka på tiden då man drog hem sitt juarez från FTP:siter snarare än från torrents.
Så ni som tycker illa om ordet "apps" det är ni som är lite för gamla för att hänga med i Iphonetrenden, men för unga för att vara med från början, tough luck säger jag, ordet funkar utmärkt!

AppZ
Det var tider det..