Microsoft visar upp startmenyn i Windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av CoZalon:

Har oerhört svårt att se mig själv tabba ur BF3 och mötas av det där jävla Espresso House-interfacet

haha xD

Permalänk
Entusiast

Nu blir jag lite trött. Det är fullt legitimt att skriva Apps isället för program eftersom det faktiskt handlar om applikationer. Alltså mjukvara designad för att utföra ett syfte för mig som användare. Till skillnad från mjukvara som ligger och trollar någonstans långt ner i operativets källare. NEJ APPLE VAR INTE FÖRST OCH HAR PÅ INGET SÄTT ENSAMRÄTT TILL UTTRYCKET APP. Hur mycket än deras ledning vill det så fanns ordet apps långt innan apple fick för sig att använda det. Min gamla Ti-83+ har en knapp som det står APPS på och trycker man på den får man en lista på alla tillgängliga applikationer. Mycket logiskt och detta redan år 1999. Ordet är dock mycket mycket äldre än så, ville bara peka på ett exempel från en tid innan apple ens hade släppt den första iPoden. Så nej, Apple uppfann varken hjulet, elden eller skivat bröd. Kan vi ge fan i att beskylla alla som gör mjuk- och/eller hårdvara för att kopiera Apple? Eller om ni måste göra det, kan ni snälla ta och googla i två minuter först innan ni slänger ur er massa idioti.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Jag tycker att det ser trevligt ut, självklart får man modifiera det lite, Program är program och inte apps, att det sedan även är utvecklat för läsplattor så kanske man slipper 100kg bajs som utgör för mig en stor del av OS.

Permalänk
Medlem

Extremt fult, är nöjd med Windows 7 och kommer nog inte byta

Visa signatur

C>++

Permalänk
Medlem

Jag har länge väntat på en ny startmeny då den som finns nu känns väldigt 90-tal, men den gröna färgen...uhhh....

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Corsair RM850 850W - EK-AIO Basic 240 - Intel Core i9 12900K 3.2 GHz 30MB - Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL - MSI MAG Z690 TOMAHAWK WIFI DDR4 - ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix - Samsung 980 M.2 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt med enkla och tydliga färger, grönt är alltid nice men man kan ju tydligen ändra om man vill. Tycker alla gradienter, fusk-3D och skit i W7 och tidigare ser förbannat billigt ut. Man kanske får prova W8 när det är dags för beta...

Visa signatur

Den enda riggen som räknas:
Hagström Swede -> pedalbord

Permalänk

Inte nådigt va många gnäller måste jag säga... Visst, jag känner inget jättesug i dagsläget efter denna funktionen dom visa här, men mycket handlar i längden om vana och man ser ju uppenbarligen att de kan gå snabbt om man lär sig använda det (och vill man inte finns alltid standard-alternativ). Sen förstår jag inte resonemanget att man vill sitta kvar på Windows 7. Så länge man inte går i personlig konkurs av att punga ut 1-2 tusen ser i alla fall jag att det är en sjukt bra investering att få ett snabbare OS (vilket allt tyder på). För mig är definitivt 80% prestanda och 20% features i en "viktighetsskala" till ett OS. Sen behöver vi inte tala om hur många som sitter på... icke betalade versioner av Windows och ändå vågar klaga.

Herpaderp!

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Avstängd

Ugh, nej säger jag bara, varför ändra ett vinnande koncept?

Permalänk
Musikälskare

Bloatat är bara förnamnet... wow

Nej tack

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss:

Ser jävligt bökigt och klumpigt ut. byta skärm för att söka, nej tack. Tycker windows 8 verkar fult och oanvändarvänligt. känns som de försöker ha två separata OS i ett istället för att göra nått enhetligt som är sammanvävt på ett bra sätt. OS X lion slår skiten ur windows 8

Hur fick du ihop det där. Windows 8 är ett system med två olika gränssnitt beroende på vad man kör för hårdvara. OS X Lion går så vitt jag vet inte att köra på varesig iPhone eller iPad, utan där har man ett bantat system som knappt går att göra något med. I det avseendet är jag inte särskilt imponerad av vad Apple har skapat.

Permalänk
Medlem

Om program hädanefter kommer kallas för "apps" blir det inga uppgraderingar.

Ordet är nonsens, applikation betyder tillämpning. Program har tillämpningar, tillämpningar är inte program.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Applications?

Det är vad apple kallar sina program eller applikationer. Jag förstår inte varför ms ska gå efter apple och byta namn på det. Visst, det spelar ju ingen större roll, men varför? Det känns så billigt på något sätt. Jag vill inte leta efter appar på någon appstore på datorn. Jag vill ha program på datorn.

Nu kanske jag låter lite gammaldags (tycker jag i alla fall ) men det är så jag tycker. Varför kalla det för applikationer och förkorta det till "apps" när det fortfarande är samma slags program?

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt fult, hoppas man kan ha den vanliga.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Om man har använt Mac OS X ett tag så förundras man nog hur i hela helsike Microsoft tänker. Till och med i Windows 7 så var jag varit tvungen att hoppa över till Administratörkontot för att installera ett enkelt litet program istället för att det skall komma upp ett fönster där jag knappar in användarnamn och lösen för administratörkontot.

Windows lider fortfarande av problemet att program spelar inställningar på alla möjliga ställen. Där leder Mac OS X och *nix-världen på långa vägar. I användarvänlighet så ligger Mac OS X i topp med Ubuntu en bit efter och Windows på sista placering.

Mac OS X har funnits i runt 10 år och Microsoft har inte lärt sig något än. *nix-världen kommer nu sakta ikapp med Ubuntu som blir bättre för varje version som släpps.

Det känns som Microsoft medvetet gör ett dåligt operativsystem för att jävlas och att dom vet att den stora massan inte kommer byta oavsett vad för det är det enda operativsystem dom kan. Även om dom endast surfar, kollar webmail och skriver ut någon bild då och då så skulle Ubuntu fungera hur bra som helst men folk totalvägrar ändå. Om människor medvetet vill leva i helvetet så får dom göra det.

En fördel med Windows, Microsoft räknar fortfarande 1024byte till 1kilobyte. Hur tänker tillverkarna när dom räknar att 1000byte är 1kb då sektorerna på en disk är idag 512byte eller 4096byte. Om då en fil är 3000 byte så tar den upp 4000byte men sektorerna är 4096. Om detta fortgår så kommer filer som exempel är 3000byte kanske ligga på två 4096bytessektorer och allmänt röra ihop det hela. base-10 = shite. base-2 = is the shit.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av _NsMs_:

Det är vad apple kallar sina program eller applikationer. Jag förstår inte varför ms ska gå efter apple och byta namn på det. Visst, det spelar ju ingen större roll, men varför? Det känns så billigt på något sätt. Jag vill inte leta efter appar på någon appstore på datorn. Jag vill ha program på datorn.

Nu kanske jag låter lite gammaldags (tycker jag i alla fall ) men det är så jag tycker. Varför kalla det för applikationer och förkorta det till "apps" när det fortfarande är samma slags program?

Gör om gör rätt. Börja med att kolla vad ordet application betyder och läs sedan mitt inlägg som jag skrev en lite bit upp.
För att sammanfatta APPLICATIONS ÄR ETT JÄTTEGAMMALT ORD FÖR PROGRAM SOM ANVÄNTS I EVIGHETERS EVIGHET!
Apple har noll och inget i den här diskussionen att göra.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Cyberz:

Fruktansvärt fult, hoppas man kan ha den vanliga.

Håller med på den punkten... Ska man använda det så får de fixa lite snyggare och bättre layout

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|

Permalänk
Medlem

För en platta passar det nog bra men Startmeny i fullskärm på en vanlig dator är bara sämre.

Permalänk
Skrivet av Kaptens:

Hur fick du ihop det där. Windows 8 är ett system med två olika gränssnitt beroende på vad man kör för hårdvara.

Ingen har lärt sig det där ännu trots att det kommer upp i varje Windows 8-diskussion. Ska vi starta ett folkbildningsprojekt? Jag har kontakter på ABFs lokalkontor så vi kan nog få låna en lokal billigt.

Visa signatur

Netbook: ASUS Eee 1001PX w/ Intel Atom N450 | 1TB Western Digital i extern docka | 22" BenQ V2220 LED-LCD

Har blivit spelsugen så en speldator är på gång. Håll utkik! Det kan dyka upp något i galleriet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Gör om gör rätt. Börja med att kolla vad ordet application betyder och läs sedan mitt inlägg som jag skrev en lite bit upp.
För att sammanfatta APPLICATIONS ÄR ETT JÄTTEGAMMALT ORD FÖR PROGRAM SOM ANVÄNTS I EVIGHETERS EVIGHET!
Apple har noll och inget i den här diskussionen att göra.

Jag vet vad en applikation är. Men varför inte bara kalla det för program? Och varför förkorta det till apps? Första gpngen jag hörde ordet "app" var när någon skulle ladda ner appar till som iphone. Undrar var det är tänkte jag. Sen insåg jag att det bara var en förkortning för applications och att personen i fråga laddade ner program till telefonen.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av beatles-3122:

Ingen har lärt sig det där ännu trots att det kommer upp i varje Windows 8-diskussion. Ska vi starta ett folkbildningsprojekt? Jag har kontakter på ABFs lokalkontor så vi kan nog få låna en lokal billigt.

Det är nog lika bra att ge upp tror jag. Folk får använda vad de vill, och om de vill grunda sina åsikter på bristande kunskap i ämnet så... their loss...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag vet vad en applikation är. Men varför inte bara kalla det för program? Och varför förkorta det till apps? Första gpngen jag hörde ordet "app" var när någon skulle ladda ner appar till som iphone. Undrar var det är tänkte jag. Sen insåg jag att det bara var en förkortning för applications och att personen i fråga laddade ner program till telefonen.

Exakt, kalla det Program eller Application. Även om apple knappast var först med "apps" känns det lika apple som att sätta "i" framför allt man tillverkar

Permalänk
Medlem

Fattar inte alla dessa kommentarer man får från folk som säger att så fort man inte håller med något så är man negativ och konservativ. Måste man vara en JA sägare till alla Microsoft, Apple... nyheter som finns?

Skriver man något negativt i en Apple nyhet får man, men det är helheten eller före sin tid.
Skriver man något negativt i en Microsoft nyhet får man att man är negativ och konservativ.

Detta är ett forum på en sida som heter Sweclockers och inte [insert company] ye sayers. Folk skall få kunna diskutera om olika saker från och till på ett normalt plan.

My two cents.

Angående nyheten tycker jag två saker, Apps??? och Metro????

1, varför skall alla använda ordet Apps bara för att Apple tog upp trenden (vet de var inte först med det, Apps var något som var under Atari/Amiga tiden) Men allt detta med apps hit och dit börjar bli jobbigt enligt mig.

2, Metro ush så de lägger till inget förutom att dränga på en stor och täckande yta och tillför exakt ingenting i funktion som man inte har redan i Windows 7s start meny.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hagis2k:

Microsoft borde hålla sig till PROGRAM eller PROGRAMS och fan inte APPS, det är en rejäl efterapning av Apple.

Men helt klart intressant med den sökfunktionen, men jag stannar i min windows7 miljö nåt år till

O andra sidan har Warez världen använts sig av namnet APPZ sedan urminnes. Frågan är vad som kommer från vad
Sedan är det LITE kortare att säga APP(S) än PROGRAM(S) samt det faller mycket enklare i munnen.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med att kalla program för apps. Att MS hakar på den trenden har nog med smartphones att göra. Folk har blivit vana vid att hämta hem apps. Men för mig får det gärna heta datorprogram eller vad sjutton som helst.

Har inte testat W8, men för mig ser det mer anpassat för tabblets och smartphones. Kortkommandon tror jag inte på för gemene man. Kan bara se till mina föräldrar som har problem att lära sig copy/paste commandot på tangentbordet, oj oj. 8/10 så musklickar dom sig fram. 1/10 får jag för femtielfte gången berätta att man kan högerklicka på ikoner.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Usch, dubbel usch, gör om, gör rätt
Antingen går det här hemska Metro att stänga av HELT, eller så får man hålla fast vid Windows 7
Är inte funktionen i sig jag retar mig på, utan utseendet och vadå APPS ?

Vad skulle det annars heta? Program? Antalet personer som vet vad det ordet betyder minskar varje dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Om man har använt Mac OS X ett tag så förundras man nog hur i hela helsike Microsoft tänker. Till och med i Windows 7 så var jag varit tvungen att hoppa över till Administratörkontot för att installera ett enkelt litet program istället för att det skall komma upp ett fönster där jag knappar in användarnamn och lösen för administratörkontot.

Windows lider fortfarande av problemet att program spelar inställningar på alla möjliga ställen. Där leder Mac OS X och *nix-världen på långa vägar. I användarvänlighet så ligger Mac OS X i topp med Ubuntu en bit efter och Windows på sista placering.

Mac OS X har funnits i runt 10 år och Microsoft har inte lärt sig något än. *nix-världen kommer nu sakta ikapp med Ubuntu som blir bättre för varje version som släpps.

Det känns som Microsoft medvetet gör ett dåligt operativsystem för att jävlas och att dom vet att den stora massan inte kommer byta oavsett vad för det är det enda operativsystem dom kan. Även om dom endast surfar, kollar webmail och skriver ut någon bild då och då så skulle Ubuntu fungera hur bra som helst men folk totalvägrar ändå. Om människor medvetet vill leva i helvetet så får dom göra det..

Så ditt generella problem med Windows är att de har ett admin-konto för folk med datorvana och ett "standard" för de som inte vill klanta sig?
Att "den stora massan" skulle må bättre av obegränsad frihet på sin dator, den massa som inte ens kan logga in på sitt admin-konto? XD
Kör man windows har man alltid admin-rättigheter, enkelt och klart, om man väljer att begränsa sig med mindre får man skylla sig själv. Apple är ju snarast imponerande bra när det kommer till onödiga låsningar i sina OS för den stora massan, iPhone har restriktioner vars like inte skådats på mobilmarknaden på många år, att man måste "jailbrakea" för att få en någorlunda fungerande mobil säger ju allt.
Inte måste du ändra i registret för att byta bakgrundsbild eller köra 2 program samtidigt?
Nuff said...

'Ubuntu hade däremot kunnat göra underverk, speciellt för kommun/skola och annan offentlig verksamhet, men där saknas bristen på enhetlighet. Ubuntu = miljader olika OS och lösningar, med sina egna problem och bristande kompabilitet. Det skulel behövas 1 eller 2 (på sin höjd) stora Ubuntu-alternativ med dedikerad seriös utveckling på samma nivå som från MS/Apple.
Lite samma problem som Android-mobilerna har fast omvänt, massvis med olika mjukvaror men ingen optimerad hårdvara och tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Så ditt generella problem med Windows är att de har ett admin-konto för folk med datorvana och ett "standard" för de som inte vill klanta sig?
Att "den stora massan" skulle må bättre av obegränsad frihet på sin dator, den massa som inte ens kan logga in på sitt admin-konto? XD
Kör man windows har man alltid admin-rättigheter, enkelt och klart, om man väljer att begränsa sig med mindre får man skylla sig själv. Apple är ju snarast imponerande bra när det kommer till onödiga låsningar i sina OS för den stora massan, iPhone har restriktioner vars like inte skådats på mobilmarknaden på många år, att man måste "jailbrakea" för att få en någorlunda fungerande mobil säger ju allt.
Inte måste du ändra i registret för att byta bakgrundsbild eller köra 2 program samtidigt?
Nuff said...

'Ubuntu hade däremot kunnat göra underverk, speciellt för kommun/skola och annan offentlig verksamhet, men där saknas bristen på enhetlighet. Ubuntu = miljader olika OS och lösningar, med sina egna problem och bristande kompabilitet. Det skulel behövas 1 eller 2 (på sin höjd) stora Ubuntu-alternativ med dedikerad seriös utveckling på samma nivå som från MS/Apple.
Lite samma problem som Android-mobilerna har fast omvänt, massvis med olika mjukvaror men ingen optimerad hårdvara och tvärt om.

Bra skrivet.

Påståendet gällande admin-konto i Windows 7 är dessutom direkt felaktigt, om det inte finns någon funktion som jag totalt har missat då då. Som du säger, är man Admin så är man, och då får man svara på en UAC fråga när man ska installera något. Är man inte admin så finns möjligheten att högerklicka på programfilen och välja "Kör som Administratör" istället. Då får man upp den efterfrågade rutan för anv. namn och lösenord som tydligen inte finns i Windows 7.

Det är med andra ord ganska roligt att läsa en massa påståenden om hur dåligt något är när de påståendena är byggda på ren okunskap.

Permalänk
Medlem

Det där såg väldigt osmidigt ut. Massa knassig snabbkommandon och olika stilar på UI - nej tack.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Den där laptopen var inte den nyaste modellen precis..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

Det var värst vad alla klagar... Ni bör ju även veta att detta inte är IOS så det går uppenbarligen anpassa det som man vill ha det ....

Visa signatur

Ludacris@live.se