Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Mitt problem är att min router är fullt ansluten men får inte tillgång till nätet. Har bytt router och ringt supporten och be dom byta macadressen för mitt abbonemang.

EDIT: Visade sig vara som så att eftersom jag e Malmöit hör man tydligen liten skillnad på vissa bokstäver. Typ U och I osv. Komiskt problem.

Visa signatur

Jävligt stolt Malmöit

Permalänk
Medlem

Är det värt att skaffa det nya erbjudandet från Comhem? 100 kronor mot nuvarande 320 kronor som jag betalar för 100/10 hos BBB. När jag läser tråden så verkar det som många har problem med Comhem och det kanske inte är värt 220 kronor. Vad tycker ni?

Visa signatur

Stationär:Mac mini early 2009 + Apple Cinema Display 23" Alu
Laptop: Lenovo Z61p | MBP mid 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bash:

Är det värt att skaffa det nya erbjudandet från Comhem? 100 kronor mot nuvarande 320 kronor som jag betalar för 100/10 hos BBB. När jag läser tråden så verkar det som många har problem med Comhem och det kanske inte är värt 220 kronor. Vad tycker ni?

Skulle aldrig byta BBB fiber mot ComHem.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bash:

Är det värt att skaffa det nya erbjudandet från Comhem? 100 kronor mot nuvarande 320 kronor som jag betalar för 100/10 hos BBB. När jag läser tråden så verkar det som många har problem med Comhem och det kanske inte är värt 220 kronor. Vad tycker ni?

Det skulle jag aldrig gjort. Skönt att Bahnhof ska börja leverera tv också, så jag slipper Comhem på alla fronter. När det väl fungerade gjorde det de bra men nu 1.5 månad med 20-30mbit av 200 osv. Gör dig själv en tjänst och stanna kvar med BBB och glöm Comhem.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bash:

Är det värt att skaffa det nya erbjudandet från Comhem? 100 kronor mot nuvarande 320 kronor som jag betalar för 100/10 hos BBB. När jag läser tråden så verkar det som många har problem med Comhem och det kanske inte är värt 220 kronor. Vad tycker ni?

100/10 från BBB är nog ett av marknadens stabilaste bredband, har själv haft BBBs fiber i flera år och har aldrig haft något avbrott och får aldrig under 90mbit down och 12mbit up. ComHem däremot är nog ett av markadens mest ostabila, om man ska tro kompisar och det man läser. Jag skulle aldrig byta bort mitt 100/10.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K | ASUS Z87-PRO | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 12GB | Samsung EVO 840 250Gb | Fractal Design R5 | Dell U2713HM, Eizo Foris FS2333 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bash:

Är det värt att skaffa det nya erbjudandet från Comhem? 100 kronor mot nuvarande 320 kronor som jag betalar för 100/10 hos BBB. När jag läser tråden så verkar det som många har problem med Comhem och det kanske inte är värt 220 kronor. Vad tycker ni?

Man bytar aldrig någonsin från fiber till kabel-tv.
ALDRIG NÅGONSIN!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seloken:

Borås: Jag har den senaste månaden, kanske längre, haft mellan 30-80 mbit ner på mitt 200 mbit abonnemang.
Varit i kontakt med support ett flertal tillfällen utan att få svar ända tills jag krävde att få prisavdrag. Då lät man meddela att man minsann hade mätt upp 180 mbit till mitt modem. Lustigt då att jag som snabbast knappt kommer över 80 numera. Hade tidigare nästan 200 mbit stadigt.
Kan det bero på att jag sagt upp mitt abonnemang... ? Eller är det firmware v26??

Beror det på nått skumt i v26 så bör det fungera utan NAT så du kan ju testa detta. Får du aldrig över 80mbit men comhem mäter ok så är det något skumt helt klart. De andra som klagar får ju åtminstonde hyffsat vissa tider på dygnet. Får man aldrig bra är det nog inte kapacitetsrellaterat åtminstonde.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

HAHA comhem är ett skämt!

Saxat från deras hemsida. "Kortavgift (Gäller XL, L och M8 Favoriter).294:-/halvår
Hur sjutton kan man ta 588kr per år för "kortavgift" va det nu är ? Bluff, ocker, bedrägeri.. ja något är det.
Har testat på deras digitaltv, ångrade köpet. Frågade vad ja ska göra med kortet ? Om jag ska skicka tillbaka det ?
"Släng det" fick jag till svars...

Bäst är o hålla sig så långt borta man kan från comhem och deras "bra priser, bra service och tvillingkort" osv osv osv osv. BLÄ

Permalänk
Medlem

Jag provade igår att mixtra med deras kära Netgear CG3100, då jag fick tillbaka problem med internet igen. (Tror det har att göra med att dens DHCP lease är på 1 timma... och av någon anledning så verkar det som att den inte lyckas särskilt bra, uppkopplingen bryts vid tiden då leasen tar slut)
SÅ jag bestämmer mig att stänga av DHCP och testa.
Nu kan jag inte komma in i routern överhuvudtaget. Och har därmed inget internet, sitter på jobbet just nu.

Men ska ringa dem snart och höra, vad fan jag ska göra.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasErdbeerkuchen:

Hej Com Hem. Varför pissar ni på alla era nuvarande studentkunder genom att inte låta oss ta del av studenterbjudandet ni har? Dessutom lägga erbjudandet med så kort tid att man inte hinner säga upp det och ta del av det sen. Jag blir sur.
Finns det något sätt att få ta del av erbjudandet, som nuvarande kund?

Jag tittade just igenom mina papper, och enligt det avtalet jag skrev i mars 2010 så har jag bara en månads uppsägningstid.

Ska nog ringa och höra om jag kan göra så, tycker ju inte det är värt pengarna längre över huvudtaget.

Hela dagen igår och hittills idag sitter jag på enorma svarstider, själva hastigheten på diverse nedladdningar är bra för tillfället, men svarstiden för att komma in på en hemsida är 10 sek, minst!

EDIT: Suck, deras kundtjänst är ju katastrofal, när jag ringer vill jag inte få "Många som ringer just nu, var god försök igen senare" och sedan bli klickad, sätt mig i kö istället! Bör inte den största delen av Sveriges befolkning jobba nu så det inte är många som ringer.

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Jag provade igår att mixtra med deras kära Netgear CG3100, då jag fick tillbaka problem med internet igen. (Tror det har att göra med att dens DHCP lease är på 1 timma... och av någon anledning så verkar det som att den inte lyckas särskilt bra, uppkopplingen bryts vid tiden då leasen tar slut)
SÅ jag bestämmer mig att stänga av DHCP och testa.
Nu kan jag inte komma in i routern överhuvudtaget. Och har därmed inget internet, sitter på jobbet just nu.

Men ska ringa dem snart och höra, vad fan jag ska göra.

Du får ju factoryresetta modemet helt enkelt. Finns ett hål man kan trycka in ett utvecklat gem i bakpå modemet.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Lite jobbigt med ComHem just nu. De verkar ha stora kapacitetproblem (30 Mbit när jag i snart 2 år haft 100+ konstant), modemet crashar oftare samt får för sig att factoryresetta sig under natten. ComHems kundtjänst säger att det är ett fel i mjukvaran (V0023). De anser det fullt rimligt att mjukvaran funkat perfekt i flera månader fram tills min nätadapter dog, och efter det har det varit massa problem. För tydligen så blir mjukvaran sämre med tiden...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Jag provade igår att mixtra med deras kära Netgear CG3100, då jag fick tillbaka problem med internet igen. (Tror det har att göra med att dens DHCP lease är på 1 timma... och av någon anledning så verkar det som att den inte lyckas särskilt bra, uppkopplingen bryts vid tiden då leasen tar slut)
SÅ jag bestämmer mig att stänga av DHCP och testa.
Nu kan jag inte komma in i routern överhuvudtaget. Och har därmed inget internet, sitter på jobbet just nu.

Men ska ringa dem snart och höra, vad fan jag ska göra.

Det där känner jag igen allt för väl. Kollade sist när leasetiden skulle gå ut. Klick, nätet försvann precis den tiden.

Har blivit av med det nu vad det verkar men hade det en bra stund. Vilken version kör du?

Visa signatur

Citera för snabbare svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

HAHA comhem är ett skämt!

Saxat från deras hemsida. "Kortavgift (Gäller XL, L och M8 Favoriter).294:-/halvår
Hur sjutton kan man ta 588kr per år för "kortavgift" va det nu är ? Bluff, ocker, bedrägeri.. ja något är det.
Har testat på deras digitaltv, ångrade köpet. Frågade vad ja ska göra med kortet ? Om jag ska skicka tillbaka det ?
"Släng det" fick jag till svars...

Bäst är o hålla sig så långt borta man kan från comhem och deras "bra priser, bra service och tvillingkort" osv osv osv osv. BLÄ

Jag tror snarare att det är du som är skäntet som uttalar dej om saker du uppenbarligen inte har nån aning om
ALLA operatörer har kortavgifter , även om det kallas lite olika beroende på operatör , t.ex. krypteringsavgift.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Du får ju factoryresetta modemet helt enkelt. Finns ett hål man kan trycka in ett utvecklat gem i bakpå modemet.

Redan provat.
Får fortfarande ingen kontakt.
Inte med 192.168.100.1 och inte med 192.168.0.1 som den borde vara annars.

Skrivet av Orio:

Det där känner jag igen allt för väl. Kollade sist när leasetiden skulle gå ut. Klick, nätet försvann precis den tiden.

Har blivit av med det nu vad det verkar men hade det en bra stund. Vilken version kör du?

Tror det var v23 som var på min också. Har resetat den, så vete sjutton vad det är nu, om den ändrat sig. Då jag inte ens kommer in i skiten längre. Ska ringa support igen när jag är hemma från jobbet.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

@Azoicer. Tycker du borde kunna komma åt modemet igen om du sätter 192.168.0.2/255.255.255.0 som statisk ip/sub på din dator och sedan styr kosan mot http://192.168.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pixtmp:

@Azoicer. Tycker du borde kunna komma åt modemet igen om du sätter 192.168.0.2/255.255.255.0 som statisk ip/sub på din dator och sedan styr kosan mot http://192.168.0.1

Möjligtvis.
Får prova när jag kommer hem.

Varför om jag får fråga?
Mina nätverks kunskaper är inte i topp nu för tiden.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem

Skaffade Comhem 100mbit för ca en månad sedan. hade comhem 10mbit innan.
Ibland tar det väääääldigt lång tid att ladda sidor, som att den tappar kontakt. Samma sak när jag använder Wifi till mobilen.

Finns det någon enkel fix för detta? Läste något om NAT, men jag kommer inte in när jag skriver 192.168.0.1
Ska man inte skriva Admin och sen Pw som står på baksida av modem?

Har en Nertgear CG 3100 modem/router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerka88:

Skaffade Comhem 100mbit för ca en månad sedan. hade comhem 10mbit innan.
Ibland tar det väääääldigt lång tid att ladda sidor, som att den tappar kontakt. Samma sak när jag använder Wifi till mobilen.

Finns det någon enkel fix för detta? Läste något om NAT, men jag kommer inte in när jag skriver 192.168.0.1
Ska man inte skriva Admin och sen Pw som står på baksida av modem?

Har en Nertgear CG 3100 modem/router.

Antar att du inte mixtrat med routern innan?
I så fall borde det vara 192.168.0.1 och admin, utan lösenord om jag minns rätt.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonathanknet:

HAHA comhem är ett skämt!

Saxat från deras hemsida. "Kortavgift (Gäller XL, L och M8 Favoriter).294:-/halvår
Hur sjutton kan man ta 588kr per år för "kortavgift" va det nu är ? Bluff, ocker, bedrägeri.. ja något är det.
Har testat på deras digitaltv, ångrade köpet. Frågade vad ja ska göra med kortet ? Om jag ska skicka tillbaka det ?
"Släng det" fick jag till svars...

Bäst är o hålla sig så långt borta man kan från comhem och deras "bra priser, bra service och tvillingkort" osv osv osv osv. BLÄ

Jo det är för jävligt att ta ut en sådan hög avgift, dock gör dom flesta operatörer samma sak. Mem det är ju bara ett sätt till för att krama ut så mycket pengar som möjligt ur kunderna. Aviavgift, öppningsavgift och anslutningsavgift är exempel på fler sätt att suga ut pengar från kunder på.

Visa signatur

1:MSI Z170A G M5| I7-6700K @ 4.7Ghz | CV 4x8GB LPX DDR4 3000 | NH-D15S | FD N R2 650W | FD R5 White | GTX780Ti
2:P8Z68-V PRO/GEN3 | I7-2700K @ 4.6Ghz | XMS3 DDR3 16GB 1600 | NH-D15S | GTX 770 | FD R3 White | Benq XL2720T
3:GA-Z77-D3H | i5-3570K @ X.XGhz | Corsair DDR3 16GB 1600 | GTX 660 Ti DCUII TOP | Benq G2420HD
4:Intel S5500BC | 2x Xeon X5650 | 32GB ECC | Samsung 850 EVO 500GB | 2x Hyper 212 EVO | TX750 V2 | CM Stacker 32TB
5:HTPC | Nvidia Shield TV 16GB (P2897) | ZOTAC ZBOX Nano AQ01 | 8GB DDR3 | A1200 72MB Blizzard 1230IV+SCSI-Kit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Varför om jag får fråga?
Mina nätverks kunskaper är inte i topp nu för tiden.

Det korta svaret är du då lägger din PC på samma subnät som din gateway vilket gör det möjligt för dig att nå den.

Permalänk
Skrivet av 0p:

Jo det är för jävligt att ta ut en sådan hög avgift, dock gör dom flesta operatörer samma sak. Mem det är ju bara ett sätt till för att krama ut så mycket pengar som möjligt ur kunderna. Aviavgift, öppningsavgift och anslutningsavgift är exempel på fler sätt att suga ut pengar från kunder på.

Jo det är tråkigt. För några år sedan hade Comhem ingen kortavgift och uppsägningstid på 1 mån istället för 3 på sina abonnemang. På senare år har de dock blivit lika dåliga på den fronten som de flesta övriga operatörer.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Antar att du inte mixtrat med routern innan?
I så fall borde det vara 192.168.0.1 och admin, utan lösenord om jag minns rätt.

Nope funkade inte

Permalänk
Skrivet av Jerka88:

Nope funkade inte

http://192.168.100.1 borde fungera.
User: admin
Password: password

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kabelkillen:

http://192.168.100.1 borde fungera.
User: admin
Password: password

Tack, det fungerade !:)
Ska testa o stänga av NAT o se om de blir bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bash:

Är det värt att skaffa det nya erbjudandet från Comhem? 100 kronor mot nuvarande 320 kronor som jag betalar för 100/10 hos BBB. När jag läser tråden så verkar det som många har problem med Comhem och det kanske inte är värt 220 kronor. Vad tycker ni?

Beror på vart du bor, Comhem brukar fungera klockrent i mindre orter men sämre i större. Jag själv har aldrig haft ett avbrott eller hastighetsproblem på 3 år men som du ser är det en hel del andra som har det som bor i större städer.

Permalänk
Medlem

har comhem avbrott i TV sändningarna jag har bara 1,2 o 4 nu ?!?

Permalänk
Skrivet av othic:

har comhem avbrott i TV sändningarna jag har bara 1,2 o 4 nu ?!?

Jo, läs här: http://www.comhem.se/comhem/kundservice/driftinfo/-/5176/5176...

Slant på knapparna.
Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk

nu är torrenttrafiken seeeeg igen på hisingen, göteborg.
den är seg ungefär varannan gång jag sitter framför datorn (sitter här allt mindre pga just detta faktum)

f.ö verkar uppladdningshastigheten vara oförändrad (alltså snabbare upload än download)

Permalänk
Medlem

Streama video

Hej!

Har per igår fått stora problem med att strömma filmer via wi-fi, allt har börjat hacka.1080 filmer det handlar om. Kan detta ha något att göra med att den trådlösa delen hos routern strular?

Har det kopplat på följande vis Mediabox som strömmar via netgear modemet som i sin tur är kopplat med tpkabel till pcn.

Även prövat tpkabel från mediaboxen till netgearmodemet(alltså fixed ip), dock utan skillnad.

Någon som upplevt samma problem?

Tjoff!