Frågelådan med Jonas och Emil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 51eYez:

Flickvännen är på resa i Tyskland och jag jobbar inte. Det betyder bara en sak: mysfredag med Sweclockers.

http://img85.imageshack.us/img85/9196/dsc0769w.jpg

Jafyfan va mys de är , man har ölen o snusen nära till hands, det här börjar bli swec beroende för vissa (läs mig)

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Hm, borde det inte gå att överklocka ena grafikkortet 20%, och underklocka det andra med 20%, borde det inte framkalla Micro Stuttering?

Problemet är att det inte går att göra så, det kort som har lägsta frekvenser (och minne för den delen) kommer tvinga det starkare kortet att speglas till "sämre".

Skrivet av vinylens:

hade säkert funkat om det var varanan frame som det är problem med det kan lika gärna vara 4-5 stycken efter varandra som är hög ms sedan kommer några snabba så då skulle det bli ännu mera problem.

Dagens SLI och CF fungerar väl så att varannan frame turas om att renderas vad jag vet.

Själv har jag stött på microstuttering i bl.a Fallout:NV, visst märks det men det är inte lika störande som att spela på låg FPS.
Något som jag tycker minimerar microstuttering är väldigt hög FPS (vilket man brukar ha med SLI och CF) och en passande 100-120Hz skärm. Funkar mycket bra i BF3

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Bästa Panelen/Frågelådan ever! Tack!

Permalänk
Medlem

Döp om det till Pratkvarnen ^^
Bra jobbat gubbar ^^

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Inte bara Facebook som fungerar i alla väder. IRC är rätt magiskt det med, fungerande uppkoppling är inget krav t.ex >_> Allt annat kan sluta fungera, men IRC tuggar på

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Måste man ha lika dana kort i SLI??

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

Så sett videon och dags och komma med mina tankar kring microstuttering.

Kör GTX 460 SLI. Har upplevt microstuttering fast ytterst sällan (i stora mängder) och bara när GPU:erna stått på randen till 100% användning. Då jag kör med vsync så ligger de sällan på 100%. Sen har jag väl spelat grovt mycket färre spel än testpanelen så kan t.ex. inte yttra mig om hur det är i farcry 2.

Vsync och triple-buffering kör jag personligen utan att bry mig om sirapsmus. Noterar att den är lite släpig men bryr mig sällan. Kanske därför SLI känns som en lyckad investering för mig.

Min största invändning har snarare med profiler att göra och just det att ibland måste man vänta på att antingen spelstudion eller Nvidia måste göra något innan man får igång SLI, lagom kul. Men det verkar gå bättre och bättre på denna front, och jag är glad att jag slipper CAP-paket i alla fall. Nya SLI-profiler laddas ju ner och uppdateras automatiskt nuförtiden.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordrana:

röker jonas eller är det en gammaldags mobil som är i fickan? och om han röker så snusar garanterat emil förövrigt den där half life videon på micro stuttering, jag har exakt så fast värre på bf3 med ett 5870. kan man få micro stuttering på ett kort?, annars, satan va jonas "blendar" in i soffan. ser knappt han.

Måsta Edit:a, en förklaring på att två st grafikkort med 1gb ram är ungefär samma sak som om man säger två 500gb diskar I RAID. du har 500gb disk men den går snabbare(dock inte i graffikkortlösningen)

Nja, RAID 1+0 med 3 diskar kanske? RAID0 ger ju 1TB (2x 500GB) isf.
Kanske förstod jag fel?

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem

Jag körde GTX460 SLI och i Black Ops var då ospelbart trots 100+ fps. Med ett kort flöt det betydligt bättre.
Nu spelar jag BF3 med GTX580 SLI och det är väl inte helt problemfritt. Svårt att ställa in grafiken i det spelet.

Visa signatur

RIVE |4930k | Sapphire Tri-X 290 CF | Asus VG248qe | Corsair Vengeance 16gb 2133mhz | AX1200i |
Clevo P370EM3 120hz | GTX680m SLI | i3740qm | Intel 520 180gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Så sett videon och dags och komma med mina tankar kring microstuttering.

Kör GTX 460 SLI. Har upplevt microstuttering fast ytterst sällan (i stora mängder) och bara när GPU:erna stått på randen till 100% användning. Då jag kör med vsync så ligger de sällan på 100%. Sen har jag väl spelat grovt mycket färre spel än testpanelen så kan t.ex. inte yttra mig om hur det är i farcry 2.

Vsync och triple-buffering kör jag personligen utan att bry mig om sirapsmus. Noterar att den är lite släpig men bryr mig sällan. Kanske därför SLI känns som en lyckad investering för mig.

Min största invändning har snarare med profiler att göra och just det att ibland måste man vänta på att antingen spelstudion eller Nvidia måste göra något innan man får igång SLI, lagom kul. Men det verkar gå bättre och bättre på denna front, och jag är glad att jag slipper CAP-paket i alla fall. Nya SLI-profiler laddas ju ner och uppdateras automatiskt nuförtiden.

Aldrig upplevt det, kör V-Sync och Triple-Buffering precis som dig, spela roll om det är lite släpigt i SP spel tex, flyter mycket bättre och blir helt enkelt en bättre upplevelse

Har aldrig haft problem med profiler, kör Nvidia Inspector och kan lägga till SLI stöd själv om det behövs

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghly:

varför känns det inte värt och köpa ett till gtx 570 längre? :(. Köper hellre ett 580 eller 590 efter nyår!

Har svårt att se varför ett 590 skulle vara ett bättre val än att köpa ett 570 till

Förövrigt riktigt intressant ämne hoppas på mer intressanta frågor i framtiden.

Permalänk
Medlem

Fan vad gött!
Fler videos uppskattas!

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Medlem
Skrivet av smacked:

Nja, RAID 1+0 med 3 diskar kanske? RAID0 ger ju 1TB (2x 500GB) isf.
Kanske förstod jag fel?

du förstod fel. menade nog att om man raidar två st 500gb så får du 500gb fast snabbare, men det ska ju alltid käftas på forum.
kör nästan aldrig raid så har inte 100% koll på allt om raid som du kanske har men vet att på ett eller annat sett kan man raida så man får
av 2 st 500gb exempelvis 1 500gb bara att snabbare.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Tack för den genomgången! Ser fram emot nästa!

Permalänk
Medlem

Äh, skit i grafikkorten, vart har ni köpt kuddarna? Måste ha ett par sånna hemma

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

Har aldrig haft problem med profiler, kör Nvidia Inspector och kan lägga till SLI stöd själv om det behövs

Nvidia Inspector är guld värd och kan ibland lösa det när en profil saknas officiellt, agreed! Men inte alltid, man behöver fortfarande hoppas på att någon uppsättning av redan existerande compatibility-bits kommer fungera, och ibland kan det skita sig.

T.ex. Vindictus där man kan få igång skalning med lite meck men man får evigt blinkande skuggor. Har även för mig att NFS: Shift 2 hade något liknande, man kunde mecka fram skalning men fick problem med blinkande texturer.

Skrivet av JesperA:

Äh, skit i grafikkorten, vart har ni köpt kuddarna? Måste ha ett par sånna hemma

Fast de är ju tydligen inte särskilt bekväma

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Emil, du ser ut som en nalle när du sitter där och myser.

Visa signatur

Eh!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DragonRapide:

Måste man ha lika dana kort i SLI??

Samma grafikkort, sen olika tillverka och kylare e skit samma.

Inte 560 med 560 Ti
inte 6770 med 5770. Måste ha samma grafikkortsnamn helt enkelt Lätt att filtrera om det är svårt (på hemsidor)

Bra video

Permalänk

Hoppas verkligen att ati och nvidia får ordning på Micro Stuttering eftersom jag planerar att införskaffa ett vid ett senare tillfälle

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypno:

Om du frågar mig så ser det ut som sour cream and onion chips (estrella).

OLW's sourcream & onion.

Skrivet av w1ngd3:

Vart köpte du kattbussen?

Kattbussen (från Totoro) fick jag som present så jag vet inte exakt vart den är köpt, enda jag vet är att den är köpt på ett manga- & cosplayconvention.

Skrivet av joshoa:

Jafyfan va mys de är , man har ölen o snusen nära till hands, det här börjar bli swec beroende för vissa (läs mig)

Både Fredagspanelen och andra klipp här ifrån Sweclockers har blivit lite av ett beroende. Speciellt att kolla Fredagspanelen som har blivit mer eller mindre en ritual som man måste utföra på fredagar.

OnT:
Detta känns ju lite som en drawback när man har planerat att köpa ett extra grafikkort och köra Crossfire. Inte för att det ändrar mitt beslut om att införskaffa ett nytt kort, men det känns ändå lite b.

Visa signatur

Nanananananananananana.....nananananananananana.... BATMAN!

Permalänk
Medlem

Mhm, hade problem med microstuttering i BF3 i betan. Vid release är det mycket bättre flyt med 2 gpu's än 1, flyter på riktigt bra.

Visa signatur

Main Rig
Intel Core i5-4690K @ 4.5Ghz | MSI Z97 Gaming 5
2x4GB Kingston HyperX | EVGA 780 Ti | Darkpower Pro 750W
Samsung SSD 850 Pro 256GB | Corsair Obsidian 800D
Custom Water Cooled

Permalänk
Medlem

Kan man få Micro stuttering om man kör HD6990 eller GTX 590? Alltså multi gpu kort eller måste det vara separata kort som är bryggade?

Permalänk
Medlem

Men då har jag en fråga.. Hur påverkas prestandan om man kör, som jag funderar på att göra, Ett 470 SOC åt grafiken och ett gammalt 8800gts åt fysiken, hur blir prestandan då? Sweclockers har aldrig haft ett test på det så vitt jag vet?

Ett dagligt exempel är väl ett 560ti till grafik och ett 460 till fysik?

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesen:

Kan man få Micro stuttering om man kör HD6990 eller GTX 590? Alltså multi gpu kort eller måste det vara separata kort som är bryggade?

Dom nämner det i videon runt 20:00.

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av chainzaw:

inte 6770 med 5770.

Måste skjuta in att du har fel an.g det jag citerade

Skrivet av mille666:

Men då har jag en fråga.. Hur påverkas prestandan om man kör, som jag funderar på att göra, Ett 470 SOC åt grafiken och ett gammalt 8800gts åt fysiken, hur blir prestandan då? Sweclockers har aldrig haft ett test på det så vitt jag vet?

Ett dagligt exempel är väl ett 560ti till grafik och ett 460 till fysik?

Du kommer få högre FPS i spel som stödjer PhysX, så länge inte ditt 8800gts flaskar vilket det inte ska göra. Förresten ska 9800gt/8800gt och GT240 vara rätt optimala att köra som PhysX kort senast jag kollade

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk

Har varit sugen på ett extra 6970 nu ett tag, dyker microstuttering upp ofta? jag är själv väldigt känslig och det känns så fort den droppar till kanske 50 fps ifrån 70-80 t,ex, kommer MS upp var 10nde minut? varannnan sekund?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anton_Cimex:

Måste skjuta in att du har fel an.g det jag citerade

Jaså? Har läst på forumet angående detta, konstigt. Hur kommer det sig?
Låter orimligt :/

Permalänk

Här sägs det att microstuttering inte framgår lika mkt med starkare grafikkort, hade tänkt köpa 580 i SLI, lär detta få mkt microsuttering i spel som bf3 etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille666:

Dom nämner det i videon runt 20:00.

Ahh hade inte kommit så lång, ush vad trist att det inte funka med multi gpu korten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chokladkanin:

Här sägs det att microstuttering inte framgår lika mkt med starkare grafikkort, hade tänkt köpa 580 i SLI, lär detta få mkt microsuttering i spel som bf3 etc?

Bör du inte få eftersom du kommer få så hög fps om du spelar i 1080p. Märker själv inte av det när jag spelar på high/1080p med mina kort och dom håller över 70FPS.

Skrivet av chainzaw:

Jaså? Har läst på forumet angående detta, konstigt. Hur kommer det sig?
Låter orimligt :/

6770 är väl i stort sätt ett "rebrandat" 5770 kort. För att förklara det enklare med t.ex 5870 och 5850 så funkar det eftersom designen på kärnan i korten är så pass lika att det är bara att inaktivera några streamprocessorer och sänka Mhz på olika faktorer så har du samma kort i verkliga förhållande

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v