Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Avstängd

Nu när det gått lite tid hur fungerar eran upload på denne router ? Jag har en RT-N56U och där är det inga problem, får ut 96/94mbit.

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem
Skrivet av llamasson:

Min cd skiva är trasig. Vet någon vars man kan hitta ASUS Firmware Restore programmet? Hittar ingen på Asus hemsida.

Här är en länk till rescue.exe för asus rt-n66u
http://www.mediafire.com/?c9uo633b3d1c1tb

nisse69

Permalänk
Medlem

Ingen som har koll på detta med vlan på tomatofirmware?
Jag får 10 oilka externa ip från min isp och för att kunna använda dom behövs en switch innan ev router.
Eftersom det går att göra vlan i asus routern så borde jag ju kunna ha wan->port1 med extern ip och wan->port 2-4 med annat extern ip? Problemet jag har är att nÄr jag kör tel genom routern med vpn igång så funkar inte tel så den ska få eget ip tänkte jag. Någon som kan detta?

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Skrivet av nisse69:

Här är en länk till rescue.exe för asus rt-n66u
http://www.mediafire.com/?c9uo633b3d1c1tb

nisse69

Stort tack, Nu skall jag prova tomaten..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweCarl:

Nu när det gått lite tid hur fungerar eran upload på denne router ? Jag har en RT-N56U och där är det inga problem, får ut 96/94mbit.

Jag har också en RT-N56U, men jag får inte ut mer än ca 60-70 genom banhof fiber. Vad kör du med för firmware och inställningar? Jag kör 5ghz, endast N och 40hz, samt wpa2.

Permalänk
Medlem

Kort VPN-fråga:

Kan man styra så att endast en port (trådad eller WiFi styrt via MAC-adress?) kör via en VPN-tjänst? Kör nämligen en Smart-TV med Hulu och det vore smidigt att inte sänka hastigheten för övriga burkarna hemma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon88790:

Jag har också en RT-N56U, men jag får inte ut mer än ca 60-70 genom banhof fiber. Vad kör du med för firmware och inställningar? Jag kör 5ghz, endast N och 40hz, samt wpa2.

Kör via sladd, aldrig testat trådlöst

Visa signatur

• • Gigabyte GA-Z97X SOC Force • Intel i7 4790K Haswell @ 5.0GHz • EK Supremacy Cpu Block • Alphacool NexXxoS Monsta 480mm *2 / EK Vardar 1450rpm *16 • EVGA GeForce GTX Titan X @ 1550mhz • G.Skill Trident X 16GB 2900MHz • Samsung SSD 850 Pro 1Tb *3 i Raid 0 • Corsair AX 1200W 80+ Gold PSU • Asus 27" SWIFT PG278Q 144Hz G-Sync • Phanteks Enthoo Primo Black • Windows 10 x64 Pro • Bahnhof 1000/1000mbit • •

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att confa så disken som sitter på usbporten går ner i sleepmode när den inte används? Har en 2.5tums-disk som snurrar dygnet runt, även om jag inte accesat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa347:

Någon som vet om det går att confa så disken som sitter på usbporten går ner i sleepmode när den inte används? Har en 2.5tums-disk som snurrar dygnet runt, även om jag inte accesat den.

I inställningar tomato usb toastman står det i USB AND NAS
HDD Spindown ---> Spin down each HDD when idle (not for use with Flashdrive)

Nisse 69

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweCarl:

Nu när det gått lite tid hur fungerar eran upload på denne router ? Jag har en RT-N56U och där är det inga problem, får ut 96/94mbit.

Jag ligger på 92/65Mbit trådat på 10/10 lina så jag vet inte redigt:) Låg något liknade när jag körde linux fw.

Skrivet av nisse69:

I inställningar tomato usb toastman står det i USB AND NAS
HDD Spindown ---> Spin down each HDD when idle (not for use with Flashdrive)

Nisse 69

Som nisse69 skriver,med tomato firmware så välje man det själv. Jag har 2 usb hdd i och det tar 2 sek mer att starta upp den från "sleepmode".. Världsklass enligt mig.. Jag är mer än nöjd just nu med denna router förutom att den blir lite skum när man kör vpn på routern och kliver ut med flera burkar..

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Får prova att slänga in tomaton då och se om jag kan få lite ordning på min disk.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som kör Tomaton 1.28. Vart någonstans hittar man inställningen för att ändra vilket band det trådlösa nätet ska använda. Som det är nu så kan jag bara ställa in 5Ghz och styra, skapa eller configurera. Men jag vill kunna göra samma med 2,4Ghz-bandet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfa347:

En fråga till er som kör Tomaton 1.28. Vart någonstans hittar man inställningen för att ändra vilket band det trådlösa nätet ska använda. Som det är nu så kan jag bara ställa in 5Ghz och styra, skapa eller configurera. Men jag vill kunna göra samma med 2,4Ghz-bandet..

Basic sen Network. Då har inte råkat disabla 2.4ghz då? Då lyser inte den lampan på routern. Jag själv råkade göra det en gång. Kanske räcker att tömma nvram?

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik29:

Basic sen Network. Då har inte råkat disabla 2.4ghz då? Då lyser inte den lampan på routern. Jag själv råkade göra det en gång. Kanske räcker att tömma nvram?

Har inte ens möjligheten att disabla 2.4ghz. Har inte ens någon information om att det finns som möjlighet att slå på... funderar på om det blev något fel när jag flashade den. Har kollat på lite videos på nätet och det är fler saker som saknas.. Ska testa att flasha om och se vad som händer.

Permalänk
Medlem

En kul grej som jag testade ikväll. Vet inte om någon annan har gjort det här men iallafall så sitter det ju en kortläsare i routern. Var väldigt nyfiken på denna så jag öppnade routern och satte i ett 4gb-kort. Mountade kortet via tomaton. Och vips så fick jag upp en ny enhet. (Kul!) Men nu kommer det roliga. Hade även ett klass 10 32Gb kort hemma. Testade och sätta i det och vips så hade jag en ny enhet med 32Gb samt 15Mb/s läsning 10Mb/s skrivning till den. Mycket trevligt då informationen på nätet säger att det endast fungerar med 8Gb kort....

Permalänk
Medlem

Suck, nu har netonnet ändrat till 12:e skulle komma idag.

Permalänk
Medlem

Är den värd 700kr mer än N5? Ska användas hemma 5-6 enheter. Är sjukt trött på min comhem netgear modem/router.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Är den värd 700kr mer än N5? Ska användas hemma 5-6 enheter. Är sjukt trött på min comhem netgear modem/router.

Ja, jag tycker den är värd det - väntar på att webhallen ska få in den prel 30/3 för 1249 kr. Den lilla skillnaden i pris mellan modellerna jämfört med
prestandan i den nya är värd att vänta på.

Permalänk
Medlem

Är denna router utgången eller vad händer, nu har datumen ändrats hela tiden på de som ligger listade på prisjakt, netonnet är den ända som verkar haft routern i lager.

* Netonnet hade tills igår 13 feb, nu har de ändrat till förhandsbokning

*Dustinhome har satt den till "Denna produkt har utgått och kan ej beställas"

* Webhallen har tagit bort produkten från deras sida, men ligger fortfarande kvar på prisjakt.

* Inet och CDON har inget datum

*Proshop har satt till 1 mars

Så vad ska man tro om det alla större (seriösa) butiker har mer eller mindre tagit bort Asus n66u, kan det vara så att ASUS dragit tillbaka den pga något fel?

Kommer den släppas eller ersättas av någon annan?

Någon som sitter inne på information?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Är denna router utgången eller vad händer, nu har datumen ändrats hela tiden på de som ligger listade på prisjakt, netonnet är den ända som verkar haft routern i lager.

* Netonnet hade tills igår 13 feb, nu har de ändrat till förhandsbokning

*Dustinhome har satt den till "Denna produkt har utgått och kan ej beställas"

* Webhallen har tagit bort produkten från deras sida, men ligger fortfarande kvar på prisjakt.

* Inet och CDON har inget datum

*Proshop har satt till 1 mars

Så vad ska man tro om det alla större (seriösa) butiker har mer eller mindre tagit bort Asus n66u, kan det vara så att ASUS dragit tillbaka den pga något fel?

Kommer den släppas eller ersättas av någon annan?

Någon som sitter inne på information?

Verkar konstigt att den har utgått, för att det kom en ny firmware nyligen på asus.com

Nisse69

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Är denna router utgången eller vad händer, nu har datumen ändrats hela tiden på de som ligger listade på prisjakt, netonnet är den ända som verkar haft routern i lager.

* Netonnet hade tills igår 13 feb, nu har de ändrat till förhandsbokning

*Dustinhome har satt den till "Denna produkt har utgått och kan ej beställas"

* Webhallen har tagit bort produkten från deras sida, men ligger fortfarande kvar på prisjakt.

* Inet och CDON har inget datum

*Proshop har satt till 1 mars

Så vad ska man tro om det alla större (seriösa) butiker har mer eller mindre tagit bort Asus n66u, kan det vara så att ASUS dragit tillbaka den pga något fel?

Kommer den släppas eller ersättas av någon annan?

Någon som sitter inne på information?

Webhallen har kvar den - har en beställt och leveranstillfälle enligt deras webb är Nästa leverans beräknas till 2012-03-30.
Jag väntar på den och den kommer säkert men av någon anledning är den försenad. Av någon konstig anledning säljs deras N55U - föregångaren
billigare just nu - undrar om Asus vill bli av med dem först ?

Permalänk
Medlem

Har lagt in senaste Tomatofirwaren och även satt i en usb hubb och 3st hårdiskar på 2,6 tb och routern går strålande:) Har bara lite svårt att få igång anonines 2048 tjänst men det är mer handhavandefel från mig.

Visa signatur

http://www.tubeamp.se
http://www.sweclockers.com/galleri/6621-rorforstarkarbygge
Nytt rörbygge på g. Hybrid stärkare klar inom kort. Bygger nu även mkt välspelade DAC ar
Ny klass A 30w pushpullstärkare färdigbyggd 2012-10-20. Ska justeras och spelas in,resultat kommer snart på hemsidan

Permalänk
Medlem

Routern jag har just nu är en D-Link Dir-655, men funderar på att införskaffa denna. Det jag undrar är ifall det finns några blev märkbara skillnader mellan dir-655 och n66u förutom på WLAN fronten? Blir det någon skillnad i hastighet samt ping med Asus RT-N66U jämfört med dir-655 om man kör med kabel?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Routern jag har just nu är en D-Link Dir-655, men funderar på att införskaffa denna. Det jag undrar är ifall det finns några blev märkbara skillnader mellan dir-655 och n66u förutom på WLAN fronten? Blir det någon skillnad i hastighet samt ping med Asus RT-N66U jämfört med dir-655 om man kör med kabel?

Hade en dir-655 innan asusen och det är stor skillnad på lanbiten, har gigabit på allt och innan så låg hastigheten på 20mbit/s och nu så ligger medelhastigheten på ca 60mbit/s.(kan variera beroende på nätverk)

Pingen är ungefär detsamma.
Kör med tomato och det fungerar bra, har inte kört med originalfirmware så mycket för det var buggar i den, har dock inte provat den senaste asus firmware.

Nisse69

Permalänk
Medlem
Skrivet av nisse69:

Hade en dir-655 innan asusen och det är stor skillnad på lanbiten, har gigabit på allt och innan så låg hastigheten på 20mbit/s och nu så ligger medelhastigheten på ca 60mbit/s.(kan variera beroende på nätverk)

Pingen är ungefär detsamma.
Kör med tomato och det fungerar bra, har inte kört med originalfirmware så mycket för det var buggar i den, har dock inte provat den senaste asus firmware.

Nisse69

Okej verkar vara en grym router alltså. Men nu när jag får ut 65Mbit nerströms med dir-655 kopplad till 4G-routern, tror du man kan få en boost med 10Mbit ändå? Och hur blir det på WLAN fronten, där vi får ut runt 30Mbit med dir-655.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk
Skrivet av mikeg:

Ja, jag tycker den är värd det - väntar på att webhallen ska få in den prel 30/3 för 1249 kr. Den lilla skillnaden i pris mellan modellerna jämfört med
prestandan i den nya är värd att vänta på.

Det priset gäller för dig som förbeställt den.
Prislappen innan den togs bort låg på 1790:- vilket är en STOR skillnad mot N56U som går på 1090:- (just nu)
Det går att köpa en hygglig N-router för mellanskillnaden enbart...

Få personer verkar kunna svara på frågan tyvärr. Skillnaderna i prestanda verkar ändå hyggligt små.

Visa signatur

Desktop: Intel i7 860 @ 2.8GHz | CoolerMaster Hyper TX3 | Gigabyte GA-P55M-UD2 | ATI HD4890 | 8192MB Corsair 1600MHz | Corsair HX 450W | Antec Nine Hundred | 2x WD 250GB
Server: Asus AT3N7A-I Intel Atom 330 | 3x WD Green 1.5TB | Samsung 750MB | USB Diskar: 4x 1TB, 2x 750GB, 1x 500GB

Permalänk
Medlem

Här nedan kan ni se vad RT-N66U presterar.Det finns även test av RT-N56U på samma site.I vissa avseenden är den äldre modellen mer presterande.I andra presterar den nyare bättre.

http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3168...

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat denna router och har lite problem med att få igång min FTP med SSL.
Kör jag vanlig ftp så funkar det att komma in men aktiverar jag ssl så kommer jag inte in, måste man öppna fler portar eller nåt?
Hade en D-Link DIR-655 förut och där fungerade det utan problem.
Någon som har ideer på vad det kan vara?

Kör ASUS senaste original firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikeg:

Webhallen har kvar den - har en beställt och leveranstillfälle enligt deras webb är Nästa leverans beräknas till 2012-03-30.
Jag väntar på den och den kommer säkert men av någon anledning är den försenad. Av någon konstig anledning säljs deras N55U - föregångaren
billigare just nu - undrar om Asus vill bli av med dem först ?

http://www.webhallen.com/sok/?title=asus+n66u&search_box_sele...

Var hittar du den på deras sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Här : http://www.webhallen.com/hardvara/147297-asus_rt-n66u-tradlos...