Kompakt datorsystem för hemmakontoret

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Om man vill undvika fanboy krig så kan man alltid posta ett AMD system också? Speciellt när det kommer till en enklare kontorsburk. Återigen undrar jag vad som är så CPU krävande när man bara ska surfa och använda word på den? Och med en SSD undviker man det som faktiskt ofta är flaskhalsen i ett system nämligen hårddisken.

Om nu Emil valde att inkludera en Intel-CPU varför inte bara acceptera det då?

Den andra biten kan du väl räkna ut själv, ja rimligtvis hade de kunnat pressa prislappen
ytterligare några hundralappar om de använt en AMD-rigg men förklaringen var ju trots
allt att de ville ha en LITE kvickare känsla och valde en Intel-CPU + SSD, skillnaden kanske inte är markant
men den finns ju där.
Du kan väl bygga ett AMD-baserat system och lägga upp på forumet? Det är ju fritt för vem som helst.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Skrivet av Tempel:

SB, Emil har ju postat en länk på ett AMD system oxå. Men även jag är intresserad av vad som är så processorkrävande att man väljer som man gjort för en vanlig kontorsburk har inte dom behoven....

Jo och det är bra. Men jag likt dig är intresserad av vad som är så processorkrävande.

Skrivet av emilakered:

Mja, ser inte riktigt poängen med att jag ska behöva köpa in två system, bara för att hålla folk på mattan. Var och en borde klara av den biten själva, eller i alla fall kunna diskutera som vuxna människor.

Det handlar inte om "klara av" i första hand (det går ju med vad som helst), utan att systemet ska upplevas som responsivt i de allra flesta lägen. En SSD är enligt mig grundstenen för att göra ett system snabbt, och efter det handlar det enligt min erfarenhet om CPU-prestanda för att hålla "snappy"-känslan uppe vid vardgsanvändande. Jag anser att AMD Brazos, Intel Atom eller de lägre klockade A-serien (A6-3500) inte riktigt levererar på den fronten jämfört med Intels Pentium-alternativ i klassen, speciellt inte då många "standardprogram" i bästa fall trådar dåligt. Om man istället menar att en snabbare GPU behövs är det givetvis en annan femma, men för just det här projeketet ska grafikdelen mer eller mindre bara visa bild - inget annat. Det går ju liksom att flippa på frågan - vad är så krävande att en snabbare grafikdel behövs?

Jag får känslan av att ni vill höra mig säga "Jag skulle byggt ett AMD-system" av en eller annan anledning, vilket ni i stort sett kan sluta fiska efter. Enligt mina erfarenheter och funderingar för det aktuella projektet anser jag att jag valt rätt plattform, och det står jag nog fast vid. Åter igen är det dock styrt av behov, vad man själv anser sig behöva och vad som prioriteras för det aktuella bygget.

Nej det räcker med länken du postade vilket jag tackar för. Men jag förstår inte vad som är så processorkrävande. Men antar att alla tycker olika på den punkten. En snabbare grafikdel är aldrig dåligt. Fler och fler program drar nytta av GPGPU beräkningar och där ligger AMD långt före Intel. Kör man sen Linux som jag gör behöver man knappast SSD och en snabb CPU för en kontorsdator.

Varför skulle vi det? Absolut ska man ta efter behov. Och visst är detta en trevlig liten maskin.

Skrivet av z2k:

Trevlig artikel, då low/mid-end maskiner alltid kommer att behövas.

Med tanke på det låga priset blir en Windows-licens på detta en ganska stor del av kakan. Då tycker jag att köra ett öppet alternativ (läs Linux) på detta vore trevligt, eftersom systemet ändå inte är ämnat för spelande. Är det någon som har eftarenhet av hur det står till med drivrutinsstöd i Linux för Intels inbyggda grafikkretsar?

Håller med. Linux till en sådan här burk är perfekt. Då behövs det knappast en SSD för Linux är snabbt på hårddiskar också. Min E-350 integrerade HD6310 grafik lirar bra med Ubuntu 12.04 jag kör dock på den öppna drivrutinen för AMD FGLRX drivrutiner är lite väl dåliga i Linux i många fall.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem

Trevlig artikel, tycker dock de va lite dyrt för den prestandan. Men så blir det ju tyvärr, när saker ska krympas. Mycket läsvärd :).

Kanske kommer det en uppföljning på större budgetdatorn för familjehemmet :).

Permalänk
Medlem

Var ett jäkla gnäll. Om Emil vill bygga ett kompakt system att ha hemma eller till en kompis och passar på att göra en artikel av det är väl det bara bra. Självklart hade det varit kul matt se ett AMD alternativ också. Men ska Emil bygga två system när han bara behöver ett?

Dessutom passar det nog bättre att vänta med en AMD-variant tills PD släppts om två veckor.
Förövrigt måste jag säga att ett PD-system är bättre bygge för de flesta som vill dra igång något spel någon gång. Duger att spela det mesta på.

Permalänk
Medlem

Byggde ihop detta för 2 veckor sedan.

ZOTAC AMD FUSION E-350 WIFI MINI-ITX
OCZ VERTEX PLUS 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC
MOREX T3500 MINI-ITX 80W BLACK
CORSAIR VS 4GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (1X4GB)

Landade på 2800 kronor. Kör ubuntu på den, passivt kyld så är verkligen helt tyst.
Eftersom moderkortet har inbyggd wifi, så är det bara att bära med sig, plugga in och köra.

Permalänk
Skrivet av emilakered:

Mja, ser inte riktigt poängen med att jag ska behöva köpa in två system, bara för att hålla folk på mattan. Var och en borde klara av den biten själva, eller i alla fall kunna diskutera som vuxna människor.

Det handlar inte om "klara av" i första hand (det går ju med vad som helst), utan att systemet ska upplevas som responsivt i de allra flesta lägen. En SSD är enligt mig grundstenen för att göra ett system snabbt, och efter det handlar det enligt min erfarenhet om CPU-prestanda för att hålla "snappy"-känslan uppe vid vardgsanvändande. Jag anser att AMD Brazos, Intel Atom eller de lägre klockade A-serien (A6-3500) inte riktigt levererar på den fronten jämfört med Intels Pentium-alternativ i klassen, speciellt inte då många "standardprogram" i bästa fall trådar dåligt. Om man istället menar att en snabbare GPU behövs är det givetvis en annan femma, men för just det här projeketet ska grafikdelen mer eller mindre bara visa bild - inget annat. Det går ju liksom att flippa på frågan - vad är så krävande att en snabbare grafikdel behövs?

Jag får känslan av att ni vill höra mig säga "Jag skulle byggt ett AMD-system" av en eller annan anledning, vilket ni i stort sett kan sluta fiska efter. Enligt mina erfarenheter och funderingar för det aktuella projektet anser jag att jag valt rätt plattform, och det står jag nog fast vid. Åter igen är det dock styrt av behov, vad man själv anser sig behöva och vad som prioriteras för det aktuella bygget.

Håller helt med att Intel vs AMD är en infekterad debatt som alla "bad" fanboys gör ännu svårare. Så låt oss hoppa över den.

Nu till mina åsikter beträffande ditt system:

1. Priset vs prestandard. Du väljer ett mini ITX system eftersom kunden (gissar på ett "tjocka släkten support" kallat tss ärende) vill ha ett litet chassie. Problemet med Mini-ITX är de nästan alltid blir dyrare än motsvarande Mini-ATX. Samtidigt som kunden ofta vill ha systemet inom en budget. Fujitsu systemet hos cd-on är prestandard mässigt bättre är EMS (Emils Mini Special) systemet. Med en tillköp av SSD och minne så är fujitsun forfarande lägre pris än EMS när windows priset räknas in.

2. Problemet med det högre ljud på fujitsu kommer från uppstarten där nästan alla OEM tillverkare har den lösningen att fläkten går på max varv tills temp mätningen och pwm funktionen kickar in i windows. Helt enkelt en säkerhets åtgärd från OEM. Det problemet kan lätt åtgärdas med dämpar matrial mellan fläkt och chassie. Eventuellt en tystare fläkt och en bättre CPU-kylare. Och idetta fallet så handlare det om totalt ca 200-250:-. Kom ihåg att vi talar 20-40w TDP i praktiken så några NH-C14 är det inte tal om. Arctic Alpine 11 PRO för 70:- och Xigmatek XSF-F9251 eXtreme Silent för 46:-(har för mig att fujitsu systemet har 92mm fläkt plus lite gummilist mellan fläkt och chassie. Nu har vi i praktiken fått ett nästan ljudlöst system.
3. 2-trådig lösning. Om någon hade frågat mig för 1.5-2 år sedan så skulle jag ha sagt att en 2 känors 2 trådig lösning skulle var tillräkligt för en brödburk. Idag så ser det ut på ett annat sätt. Tänk på att detta system skall vara i tjänst 3-5 år. Och 4 trådigt är framtiden! Jag misstänker att 2 trådigt kommer att kännas som seg sirap om 2 år. Low tech end TSS kunder har oftast automatisk uppdatering aktiverad och det med goda skäl. 2 år av uppdateringar kommer att sätta sina spår.

4. 8 GB är hel rätt. Alla som har haft med windows göra vet det äter minne. När datorn är nyinstallerad så ok med 4GB idag men 2-3 år efter nyinstallationen ? Knappast.

5. Mini-ITX Chassie. Oftast är TSS kunder intresserade av så små och tysta chassien som möjligt men känner inte till nackdelarna. Och många gånger är det inte ett krav utan ett önskemål. Om man lyckas förklarar nackdelarna med Mini-ITX kan det kravet falla bort och priset för prestandard gå ner. Idag är det på modet att ha så små chassien som möjligt. Och det gäller inte bara datorer utan även ljudanläggningar mm. Men som sagt mode kostar pengar.

6. SSD är helt rätt. Den prestandard ökning som TSS kunder upplever är helt motiverat. Och även de flasta här på SweC har idag tagit till oss SSD som systemdisk.

7. Ingrodda fördomar hos TSS kunder. Hur många gånger har man inte fått höra att datorn är gammal och sliten och därför långsam. Man tror att datorn beter sig som en bil som 30000 mil och motorn är utan ork. En nyinstallation, mer minne och ev en SSD brukar få dem tro att man är en "dator jesus". Dessutom så har försäljare på vissa butiker en förmåga att ge "expert" hjälp typ: -det inte är lönt att upgradera. Bättre att köpa nytt.

8. OEM system. Här på SweC så finnes det en ingrodd motvilja mot OEM system. Och inte utan orsak. Presstandard system är nästan alltid billigare och bättre egenbygd än OEM. Plus den känslan att ha själv bestämt och byggt sitt system. För att inte tala om överklockning som nästan är omöjligt när det kommer till OEM. Men när det gäller brödburkar så är situationen en annan. Man kan oftast hitta OEM system typ Fujitsun och med lite extra tillköp så leverar de bättre presstandard till billigare pris.

Fråga vad skulle ett komplett Mini-ITX 4-kärnor 4-trådigt, hygglig grafik (bättre än HD2000) kosta:

PS. Min första inlägg på tråden var lite troll. Orsaken var att få en disskution om pris vs presstandard och egenbygge vs OEM. Tyvärr så kom även fanboys Intel vs AMD in. DS

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

Håller helt med att Intel vs AMD är en infekterad debatt som alla "bad" fanboys gör ännu svårare. Så låt oss hoppa över den.

Nu till mina åsikter beträffande ditt system:

Som någon redan konstaterade säljs antagligen Fujitsun under inköpspris så du kan inte bygga generella argument bara på det, lika lite som cdon's (korta) tokreor/utförsäljningar på 2700K eller GTX 580 är relevanta för recensionerna av Ivy Bridge eller GTX 680.

Sen är det guld värt att själv veta att man köpt snabba och stabila grejer så att

1) Datorn blir inte omodern efter ett år (hej E-450) eller

2) Datorn går sönder eller får en massa problem.

Det kan faktiskt vara värt några hundra extra jämfört med Dell eller Fujitsu som köpt in den absolut billigaste skiten.

Sen är jag 100% säker på att två snabba trådar är bättre än fyra långsamma trådar, särskilt för vanliga användare som inte kör så tunga applikationer (men har nytta av att webbsidor renderas snabbt osv). Sen om du menar 2 trådar + 2 HT så kanske... men Fujitsus i5-datorer är inte billiga alls.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

mfm, varför dillar du om E350... E450 har funnits ute väldigt länge. Med 8G + SSD så rullar den på fint.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Själv byggde jag HTPC med ASUS E45M1-I Deluxe och ett Travla C293. Sitter monterat på TVns baksida.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Var ett jäkla gnäll. Om Emil vill bygga ett kompakt system att ha hemma eller till en kompis och passar på att göra en artikel av det är väl det bara bra. Självklart hade det varit kul matt se ett AMD alternativ också. Men ska Emil bygga två system när han bara behöver ett?

Dessutom passar det nog bättre att vänta med en AMD-variant tills PD släppts om två veckor.
Förövrigt måste jag säga att ett PD-system är bättre bygge för de flesta som vill dra igång något spel någon gång. Duger att spela det mesta på.

Håller med, tack för en bra artikel Emil!

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av mfm:

Som någon redan konstaterade säljs antagligen Fujitsun under inköpspris så du kan inte bygga generella argument bara på det, lika lite som cdon's (korta) tokreor/utförsäljningar på 2700K eller GTX 580 är relevanta för recensionerna av Ivy Bridge eller GTX 680.

Sen är det guld värt att själv veta att man köpt snabba och stabila grejer så att

1) Datorn blir inte omodern efter ett år (hej E-350) eller

2) Datorn går sönder eller får en massa problem.

Det kan faktiskt vara värt några hundra extra jämfört med Dell eller Fujitsu som köpt in den absolut billigaste skiten.

Sen är jag 100% säker på att två snabba trådar är bättre än fyra långsamma trådar, särskilt för vanliga användare som inte kör så tunga applikationer (men har nytta av att webbsidor renderas snabbt osv). Sen om du menar 2 trådar + 2 HT så kanske... men Fujitsus i5-datorer är inte billiga alls.

1. CPU: 2 snabba trådar vs 4 långsamma ? Vi tala i detta fallet om Intel I3 2120 vs Intel Pentium G850. Jag LOVAR att I3 2120 kommer att vinna alla tester!
Vet man dessutom något om Intel CPU tillverkning så vet man att I3 2120 och P G850 är i grunden samma CPU. Förenklat: efter tillverkning så har man test dem och de med sämre värden blev G850 medan de lite bättre blev I3 2120. Det är som att jämnföra I5 2500K med I7 2700K eller Phenom II x4 965 med Athlon II x3 445.

2. Priset: CDON kör fm inte med under inköpspris. Det är en största sannolikhet som reas ut från Fujitsu pga den har sålt sämre än förväntat. Dvs man har överproducerat den och nu rear man ut den. Den ligger hos CDON på ungerfär samma pris som avtals kunder brukar få dem hos OEM. Dessutom så verkar PH300 vara en utgånde modell hos Fujitsu. Efterträdaren heter P400. Eftersom de har samma CPU och Chipset så finnes det ingen orsak att ta den dyrare. Att jämnföra med Logitech MX518 och G400 ! Denna typ av reor från OEM tillverkarna är vanliga. Kolla upp priset på kontorsdatorer under ett tag så upptäcker du dom.

3. Kvalitet: Kontors datorer är grundstommen för det stora elefanterna (Dell, HP, Fujitsu, Lenovo) och där är driftssäkerhet AO. Acer vars (brist på) kvalitet är välkänd finnes i praktiken inte hos de stora orginsationerna. Sen finnes det sämre modeller, framför allt lågpris sk multimedia modeller som säljs hos Elgiganten, Siba mm. Ger man 3 års på platsen garanti så måste man ha kvalitet. STALKO (STAt, Landsting, KOmun)har det som krav. Och varje gång man måste skicka ut en tekniker som kostar 1500-2500:- för att laga en 4000:- dator så gör man en rejäl förlust.

4. Utsende: Kontordatorer från OEM är lika intressanta som se färg torka eller gräset växa. Men måste man inte skylta med den så är det ointressant.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luxor ABC80:

1. CPU: 2 snabba trådar vs 4 långsamma ? Vi tala i detta fallet om Intel I3 2120 vs Intel Pentium G850. Jag LOVAR att I3 2120 kommer att vinna alla tester!
Vet man dessutom något om Intel CPU tillverkning så vet man att I3 2120 och P G850 är i grunden samma CPU. Förenklat: efter tillverkning så har man test dem och de med sämre värden blev G850 medan de lite bättre blev I3 2120. Det är som att jämnföra I5 2500K med I7 2700K eller Phenom II x4 965 med Athlon II x3 445.

2. Priset: CDON kör fm inte med under inköpspris. Det är en största sannolikhet som reas ut från Fujitsu pga den har sålt sämre än förväntat. Dvs man har överproducerat den och nu rear man ut den. Den ligger hos CDON på ungerfär samma pris som avtals kunder brukar få dem hos OEM. Dessutom så verkar PH300 vara en utgånde modell hos Fujitsu. Efterträdaren heter P400. Eftersom de har samma CPU och Chipset så finnes det ingen orsak att ta den dyrare. Att jämnföra med Logitech MX518 och G400 ! Denna typ av reor från OEM tillverkarna är vanliga. Kolla upp priset på kontorsdatorer under ett tag så upptäcker du dom.

3. Kvalitet: Kontors datorer är grundstommen för det stora elefanterna (Dell, HP, Fujitsu, Lenovo) och där är driftssäkerhet AO. Acer vars (brist på) kvalitet är välkänd finnes i praktiken inte hos de stora orginsationerna. Sen finnes det sämre modeller, framför allt lågpris sk multimedia modeller som säljs hos Elgiganten, Siba mm. Ger man 3 års på platsen garanti så måste man ha kvalitet. STALKO (STAt, Landsting, KOmun)har det som krav. Och varje gång man måste skicka ut en tekniker som kostar 1500-2500:- för att laga en 4000:- dator så gör man en rejäl förlust.

4. Utsende: Kontordatorer från OEM är lika intressanta som se färg torka eller gräset växa. Men måste man inte skylta med den så är det ointressant.

Även om de mini-ITX-datorer jag byggt haft i3 så tror jag inte enbart hyperthreading kommer avgöra om en dator känns slö eller snabb.

Sen ger jag inte mycket för driftsäkerheten hos Dell eller Fujitsu. Tror jag sett cirka 33% DOA på Fujitsu, moderkort som är trasigt, buggiga BIOS (väldigt vanligt), kylpasta som bara är applicerat på halva processorn (!!), fläktkontroller som aldrig fungerat, osv. Detta även på dyrare workstation-modeller.

Inte en chans att jag skulle utsätta en släkting (eller mig själv som får stå för supporten) för en billig märkesdator.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Skrivet av mfm:

Även om de mini-ITX-datorer jag byggt haft i3 så tror jag inte enbart hyperthreading kommer avgöra om en dator känns slö eller snabb.

Sen ger jag inte mycket för driftsäkerheten hos Dell eller Fujitsu. Tror jag sett cirka 33% DOA på Fujitsu, moderkort som är trasigt, buggiga BIOS (väldigt vanligt), kylpasta som bara är applicerat på halva processorn (!!), fläktkontroller som aldrig fungerat, osv. Detta även på dyrare workstation-modeller.

Inte en chans att jag skulle utsätta en släkting (eller mig själv som får stå för supporten) för en billig märkesdator.

Inte bara hyperthredding, minnet och hd har också stor betydelse. Men fyrtrådigt är framtiden! Att jämnföra med minnet i XP. 512MB fungerade i XP SP1 men försök att köra det med SP3. För 2 år sedan fanst det nästan inga spel som stödde 2 trådigt. Idag verkar DICEs frostbite 2 bli lite av en standard för en massa spel. Och den behöver 4 trådigt. Och andra prog följer efter. Både nytto och spel. Frågan är när vi får en browser som "kräver" 4-trådigt ?

Med 33% doa så skulle Fujitsu varit i konkurs för länge sedan. Det enda moderkort jag känner till med så hög felfrekvens var Tyan under 486/P1 tiden. Och alla viste om det men eftersom Tyan var så mycket snabbare så köpte folk dem ändå. (En som jag känner fick byta sitt moderkort 6ggr under 1.5 år. Han var nöjd ändå pga presstanarden). Imes var den ända märke som jag har stött på med 33% doa. Och det märket försvann snabbare än blixten.

Dell ligger på ca 10% RMA av hårdvaran och då ca 25-40% felaktiga byten pga mjukvaru problem. Lenovo är som alltid bäst i klassen på en RMA på ca 8%. Har dock ökat sedan IBM-tiden. Jag har många åsikter om IBM men när det kommer till kvalitet så var de outstanding. Sedan kunde de driva en till vanvett med sina special lösningar. HP var också väldigt bra under den renodlade HP-tiden. När de sedan slogs samman med compaq blev det sämre. Beträffande Apple, Acer har jag inga siffror på men har mina misstankar. Framför allt mina erfarenheter av Acer säger mig att där saknas kvalitet. Apple är apple med sin extrema media kontroll. "En Mac går aldrig sönder. Även om den är helt svart och det ryker ur den. Det är bara du som inbillar dig." Och compaq var ett gammalt hatobjekt.

OK nu har jag spårat ur. On topics: Emils system var inte dåligt men jag anser fortfarande att det inte var kostnads effektivt. En väldigt viktig sak när det kommer till Brödburkar för TSS kunder.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Avstängd

Den kompakta datorn.

Hej.

Jag har själv funderat kring det här med kompakta datorer sedan tidigare. En gång så monterade jag en Mini-ITX dator fast den blev aldrig hel. Det berodde på att el-kabeln som gick genom ett hål i chassit tyvärr inte nådda hela vägen när chassit var stängt. Hursomhelst så har jag sedan dess varit medveten om fördelarna med kompakta datorer och kommer nog att montera min egna dator när jag har "skarvat" sladden så att den blir lite längre (någon centimeter för kort i nuläget).

P.s.
Det är en bra artikel som beskriver utförligt de positiva aspekterna av kompakta dator system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeppin:

Bra artikel, bra motivering till varje komponent! Rätt aktuellt då föräldrarna har funderingar på en ny dator!

Jag är också på g att fixa dator till föräldrarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

mfm, varför dillar du om E350... E450 har funnits ute väldigt länge. Med 8G + SSD så rullar den på fint.

Trodde du skulle sluta trolla, men E450 är också väldigt långsam.

Skrivet av Luxor ABC80:

Inte bara hyperthredding, minnet och hd har också stor betydelse. Men fyrtrådigt är framtiden! Att jämnföra med minnet i XP. 512MB fungerade i XP SP1 men försök att köra det med SP3. För 2 år sedan fanst det nästan inga spel som stödde 2 trådigt. Idag verkar DICEs frostbite 2 bli lite av en standard för en massa spel. Och den behöver 4 trådigt. Och andra prog följer efter. Både nytto och spel. Frågan är när vi får en browser som "kräver" 4-trådigt ?

Med 33% doa så skulle Fujitsu varit i konkurs för länge sedan. Det enda moderkort jag känner till med så hög felfrekvens var Tyan under 486/P1 tiden. Och alla viste om det men eftersom Tyan var så mycket snabbare så köpte folk dem ändå. (En som jag känner fick byta sitt moderkort 6ggr under 1.5 år. Han var nöjd ändå pga presstanarden). Imes var den ända märke som jag har stött på med 33% doa. Och det märket försvann snabbare än blixten.

Dell ligger på ca 10% RMA av hårdvaran och då ca 25-40% felaktiga byten pga mjukvaru problem. Lenovo är som alltid bäst i klassen på en RMA på ca 8%. Har dock ökat sedan IBM-tiden. Jag har många åsikter om IBM men när det kommer till kvalitet så var de outstanding. Sedan kunde de driva en till vanvett med sina special lösningar. HP var också väldigt bra under den renodlade HP-tiden. När de sedan slogs samman med compaq blev det sämre. Beträffande Apple, Acer har jag inga siffror på men har mina misstankar. Framför allt mina erfarenheter av Acer säger mig att där saknas kvalitet. Apple är apple med sin extrema media kontroll. "En Mac går aldrig sönder. Även om den är helt svart och det ryker ur den. Det är bara du som inbillar dig." Och compaq var ett gammalt hatobjekt.

OK nu har jag spårat ur. On topics: Emils system var inte dåligt men jag anser fortfarande att det inte var kostnads effektivt. En väldigt viktig sak när det kommer till Brödburkar för TSS kunder.

Fast Frostbite 2 är ganska långt ifrån enklare burkar till föräldrar...

Byggde en dator till en släkting för 4,5 år sedan och den har varit 100% stabil med bra prestanda hela tiden. För samma pengar hade en märkesdator varit betydligt sämre, strulat mer och antagligen redan gått sönder (fast jag donerade hårddisk och grafikkort). Processorn är ungefär lika snabb som den i artikeln (med 45W TDP drar den inte för mycket heller), så den kommer duga ett antal år till. Uppgraderade den nyligen med en Intel SSD jag hade över för lite extra flyt.

Bytte ut en föråldrad och strulande HP-dator mot en liknande dator för 1,5 år sedan också, har också fungerat klockrent förutom en SandForce-SSD som gick sönder...

Sen angående tysta burkar och Fujitsu så finns det tysta och små datorer men de är dyrare än den billiga cdon-burken (som ska föra en hel del väsen).

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem

Tack för en kul artikel Emil! och jo man kan alltid ha en diskussion om använda den eller den bla bla. tyckte det var en kul artikel som sagt. bra jobbat Emil

Permalänk

Förlåt att jag blandar in Apple i leken, men efter att ha läst Emils artikel måste man väl ändå bli imponerad av Mac mini som med en fyrkärnig Core i7 ändå lyckas gå ända ned till 8-9 watt vid idle.

”Booting up increases the power consumption to up to 22 WATT. Adding “some” load to the machine, like adding large amount of data, brings the power usage over 20 WATT.

Idle power consumption drops towards below 13 WATT, typically around 10 and sometimes measure 8 WATT.”

http://www.design4s.com/?p=254

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Förlåt att jag blandar in Apple i leken, men efter att ha läst Emils artikel måste man väl ändå bli imponerad av Mac mini som med en fyrkärnig Core i7 ändå lyckas gå ända ned till 8-9 watt vid idle.

”Booting up increases the power consumption to up to 22 WATT. Adding “some” load to the machine, like adding large amount of data, brings the power usage over 20 WATT.

Idle power consumption drops towards below 13 WATT, typically around 10 and sometimes measure 8 WATT.”

http://www.design4s.com/?p=254

Det där är i praktiken fortfarande idle, kär du igång prime95 så sticker det nog i taket. Det är ju inte heller en 2600k eller nåt i den stilen, det är troligen en laptops modell av i7 som drar betydligt mindre.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av SteveK:

Det där är i praktiken fortfarande idle, kär du igång prime95 så sticker det nog i taket. Det är ju inte heller en 2600k eller nåt i den stilen, det är troligen en laptops modell av i7 som drar betydligt mindre.

Vad är fortfarande idle?

Jo, visst är det en laptopmodell av i7. De kan man kanske inte få tag på för att bygga själv? De borde väl vara starkare än den Intel Pentium G850 (2,9 GHz) som användes i artikeln? Kanske inte i all sorts användning då den är på 2,9 GHz medans den fyrkärniga i Mac mini är på 2,0 Ghz.

Jaja, vi får se hur det blir med Ivy Bridge i Mac mini.
På gott och ont vill jag kunna köra OS X enkelt, så valet av hårdvara minskar ju drastiskt.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Vad är fortfarande idle?

Jo, visst är det en laptopmodell av i7. De kan man kanske inte få tag på för att bygga själv? De borde väl vara starkare än den Intel Pentium G850 (2,9 GHz) som användes i artikeln? Kanske inte i all sorts användning då den är på 2,9 GHz medans den fyrkärniga i Mac mini är på 2,0 Ghz.

Jaja, vi får se hur det blir med Ivy Bridge i Mac mini.
På gott och ont vill jag kunna köra OS X enkelt, så valet av hårdvara minskar ju drastiskt.

Jag är inte säker på om det går, men för att få ner TDPn och strömförbrukningen så behöver också prestandan gå ner motsvarande.

Det står i citatet att den högsta förbrukningen är från när de kör me "some load", vilket tydligen var att lägga in en massa filer. Testa något som maxar CPU så går nog förbrukningen upp.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Skrivet av SteveK:

Jag är inte säker på om det går, men för att få ner TDPn och strömförbrukningen så behöver också prestandan gå ner motsvarande.

Det står i citatet att den högsta förbrukningen är från när de kör me "some load", vilket tydligen var att lägga in en massa filer. Testa något som maxar CPU så går nog förbrukningen upp.

Klart det går upp om man maxar CPUn. Men det är inte så ofta man gör det under vardaglig användning, så därför är det ju bra att strömförbrukningen är så låg när CPUn inte maxas. Sen är ”Högsta kontinuerliga effekt: 85 W”, så över lär det inte gå.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Klart det går upp om man maxar CPUn. Men det är inte så ofta man gör det under vardaglig användning, så därför är det ju bra att strömförbrukningen är så låg när CPUn inte maxas. Sen är ”Högsta kontinuerliga effekt: 85 W”, så över lär det inte gå.

Men då är det ju samma sak som i Emils maskin. Den drar bara 59W vid full load och 18 eller 23W vid idle.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL

Permalänk
Avstängd

hade man kunnat köra emils maskin fast med i7 3770k istället?

Sjukt osäker på hur man ska räkna ut ifall nät agget räcker, kanske någon som kan förklara?

Edit: skulle någon också kunna rekomendera något annat chassi, eftersom jag inte får plats med min blu-ray läsar/brännare i det som emil har

Mvh Magnus

Permalänk
Skrivet av SteveK:

Men då är det ju samma sak som i Emils maskin. Den drar bara 59W vid full load och 18 eller 23W vid idle.

Hur får du det till ”samma sak” när Mac mini drar ner till 9W vid idle?

Sen står det så här på Anandtech:

”Power consumption of the new Mac mini is excellent. You get better-than-ION power characteristics but without sacrificing CPU performance. The Mac mini idles below 10W and full load isn't much higher at 30W. Typical power usage for the whole system is usually less than 20W. Apple achieved this through a combination of OS optimizations and careful hardware selection.”

http://www.anandtech.com/show/3843/apple-mac-mini-review-mid-...

Det gäller iofs 2010-års Mac mini.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av molsson:

Byggde ihop detta för 2 veckor sedan.

ZOTAC AMD FUSION E-350 WIFI MINI-ITX
OCZ VERTEX PLUS 2.5" 60GB SSD SATA/300 MLC
MOREX T3500 MINI-ITX 80W BLACK
CORSAIR VS 4GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ CL7 (1X4GB)

Landade på 2800 kronor. Kör ubuntu på den, passivt kyld så är verkligen helt tyst.
Eftersom moderkortet har inbyggd wifi, så är det bara att bära med sig, plugga in och köra.

Spelmässigt, hur bra klarar PD och exempelvis ditt lilla hemmabygge molsson de senaste spelen. Skyrim, Batman Arkham City ,Mass Effect 3 och Diablo 3 betat . ??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Live it la vida loca

Permalänk
Entusiast
Skrivet av star-affinity:

Hur får du det till ”samma sak” när Mac mini drar ner till 9W vid idle?

Sen står det så här på Anandtech:

”Power consumption of the new Mac mini is excellent. You get better-than-ION power characteristics but without sacrificing CPU performance. The Mac mini idles below 10W and full load isn't much higher at 30W. Typical power usage for the whole system is usually less than 20W. Apple achieved this through a combination of OS optimizations and careful hardware selection.”

http://www.anandtech.com/show/3843/apple-mac-mini-review-mid-...

Det gäller iofs 2010-års Mac mini.

Vad är det som är så imponerande med att en laptop drar 8 W i idle? Apple har ju i princip bara tagit en macbook, tryckt in den i ett annat skal och slängt på fler kontakter på baksidan. Du ska nog se att alla datorer som kör med strömsnåla laptopprocessorer och laptopgrafikkort drar väldigt lite ström. Det är så man designar laptopkomponenter.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Gillar sådana här system, vore perfekt för sambon.

Själv skulle jag vilja läsa mer om systemet som man såg på bilder på Facebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Vad är det som är så imponerande med att en laptop drar 8 W i idle? Apple har ju i princip bara tagit en macbook, tryckt in den i ett annat skal och slängt på fler kontakter på baksidan. Du ska nog se att alla datorer som kör med strömsnåla laptopprocessorer och laptopgrafikkort drar väldigt lite ström. Det är så man designar laptopkomponenter.

Det mest intressanta är att de skriver bättre än ION-plattformen utan att offra så mycket CPU-kraft. Det låter ju som att den är i nivå med ION-plattformen i prestanda, dvs väldigt svag. Fast den är säkert bättre än så, hoppas de bara menar elförbrukningsmässigt. Någon som har koll på prestandan?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Videoapan:

Det mest intressanta är att de skriver bättre än ION-plattformen utan att offra så mycket CPU-kraft. Det låter ju som att den är i nivå med ION-plattformen i prestanda, dvs väldigt svag. Fast den är säkert bättre än så, hoppas de bara menar elförbrukningsmässigt. Någon som har koll på prestandan?

Fast ION bygger ju på en Atom så det är inte så konstigt att den är bra mycket bättre. Vilken laptopprocessor som helst är väldigt mycket bättre än en Atom. Atom är ett rätt stort misslyckande från Intel då de är för klena för det folk ville använda dem till. Först när de släpper nästa genereration som blir det första riktiga uppdateringen kanske de börjar bli användbara för allt som är mer avancerat än en liten NAS.

Jag ser fortfarande inte riktigt det imponerande med att en laptop utan skärm drar 8 W. Min laptop drar något liknande med skärm fast då har den en långsammare processor med TDP på 10 W istället för 22 W som den där macen har so du länkade.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24