Köparens guide till nätaggregat

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Roger W:

Jag håller generellt med om allt du säger, men kan väl egentligen tycka att du tar i lite i överkant med dina tumregler. Att köpa agg så den under normal spel-last ligger under 50% kan nog anses att överdimensionera utan någon större vinst IMHO. Visst toppar effektkurvan oftast nånstans runt ca 50%, men den droppar oftast relativt lite efter det, förutom möjligen de sista 10-20 procenten. Vill man optimera och hålla budgeten nere tycker jag man kan pressa marginalerna en bit till utan att oroa sig, men visst bör man kolla upp tex fläktkurvan. Vissa agg är ju som du säger dimensionerade så att fläkten fjuttar på ordentligt över en viss nivå. (En del seasonicbyggen kan vara så tex)
Det är värt att tänka på att ett agg idlar under en rätt stor del av sin livstid. Överdimensionerar man sitt agg, så tappar man kontinuerligt några watt där mest hela tiden, pga sämre effektivitet vid låg belastning. (även om det är rätt marginellt i det stora hela)
Att låta agget nå säg 80% belastning under hardcorebenchning med furmark + prime eller liknande tycker jag inte är något man ska känna sig orolig över, om man köpt ett vettigt agg som klarar vad det specats för. (agget ska ju faktiskt klara leverera sin spec utan att falla i bitar!)

Precis en tumregel är ju att betrakta som rätt generell. Jag tycker dock att man inte bör köra mer än 80% last om man ser det hela på lite längre sikt då man även måste ta hänsyn till att kondensatorer åldras samt att många av dem vi ger råd här kan tänkas sätta in fler prylar än dem hade i ursprungs systemet utan att de helt har kol på vad dessa drar.

Skrivet av pompa_kumla:

Jo du har helt rätt i att det inte belastas mycket men varför inte lägga till några tior till ett bra seasonic byggt agg? Våre jag han så skulle jag köpa xfx 450w eller fsp 460 om man ändå ska köpa budget agg

För att det egentligen i min ögon i sammanhanget inte spelar någon roll i denna prisklassen om grundplattformen är gjord av seasonic (XFX) eller FSP (FD).
Om något alls så skulle jag säga att fördelen kan vara åt Integra hållet då den har en lite roligare fläkt samt lite mer stabil 12V lina. Dock inget som på något vi är avgörande i sammanhanget. Skulle XFX agget haft lägst prislapp hade jag rekommenderat det.

Lite mer om Integra http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Hoppla, 811 Watt i peak. Tack för svaret, det får mig att fundera om lite. Kan nog få det extra 6990 gratis men om jag måste investera i både ny kylning (är känslig för fläktljud) och dessutom ett nätagg på minst 850 Watt blir det inte helt gratis ändå..

Permalänk

Tja! Jag håller på att bygga ihop en ny dator med ett GTX680 samt Ivy Bridge när den väl kommer, har tänkt att lägga beställningen på agget ikväll eller i morgon förmiddag och behöver lite tips. Jag har tittat på Fractal Design Newton R2 650W, vill helst hålla priset under 1000kr. Om ni har nåt tips på ett bättre eller billigare agg så tar jag gärna emot dem. Blir så himla förvirrad, när jag byggde pc-datorer för ett par år sedan fanns det typ tre märken som var bra och ett dåligt. Nu verkar alla tillverkare ha flera olika serier etc etc. Förvirrande!

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NoArmsButCookies:

Tja! Jag håller på att bygga ihop en ny dator med ett GTX680 samt Ivy Bridge när den väl kommer, har tänkt att lägga beställningen på agget ikväll eller i morgon förmiddag och behöver lite tips. Jag har tittat på Fractal Design Newton R2 650W, vill helst hålla priset under 1000kr. Om ni har nåt tips på ett bättre eller billigare agg så tar jag gärna emot dem. Blir så himla förvirrad, när jag byggde pc-datorer för ett par år sedan fanns det typ tre märken som var bra och ett dåligt. Nu verkar alla tillverkare ha flera olika serier etc etc. Förvirrande!

Lite åldrande design men ett alternativ till newton som iofs är ett bra vall det med , tycker jag http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=473866 så kör du swec rabbatkoden på cdon med så får du ytterligare 5% off SWEC1204

Mer info:

http://www.overclock3d.net/reviews/power_supply/corsair_hx650...

http://www.hardwareheaven.com/reviews/891/pg1/corsair-hx650w-...

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk

Hej allesammans, sitter just nu på ett HX520 som driver mitt system utan problem, dock ligger jag i tankarna om att köpa ett GTX580 för 2649kr.

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_580_1536mb_...

Kommer mitt nätaggregat att räcka?
Det som drar ström just nu är:
HD4890 975/1100
PhenomII@4GHz
2xMekaniska hårddiskar
1xSSD
7xFläktar
Asus Xonar ST

Ett HD4890 har ett TDP på 190W, och ett GTX580 har ett tdp på 244W(?).

Ja, som sagt, kommer 520W att räcka till detta eller är det dags att uppgradera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlummbulleN:

Hej allesammans, sitter just nu på ett HX520 som driver mitt system utan problem, dock ligger jag i tankarna om att köpa ett GTX580 för 2649kr.

http://cdon.se/hemelektronik/gigabyte_geforce_gtx_580_1536mb_...

Kommer mitt nätaggregat att räcka?
Det som drar ström just nu är:
HD4890 975/1100
PhenomII@4GHz
2xMekaniska hårddiskar
1xSSD
7xFläktar
Asus Xonar ST

Ett HD4890 har ett TDP på 190W, och ett GTX580 har ett tdp på 244W(?).

Ja, som sagt, kommer 520W att räcka till detta eller är det dags att uppgradera?

Inga problem alls!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

Hej! Jag ska bygga min första dator och är osäker på hur kraftigt nätagg jag kommer att behöva. Jag kommer använda mig av dessa komponenter:
Intel i5 3570k (möjlighet till lite lätt överklockining i framtiden).

Ett inte allt för dyrt Z77 moderkort.

Radeon HD5770.

8 Gb RAM 1600 MHz

En eller två 7200 RPM hårddiskar.

Möjlighet att ha en SSD.

En dvd läsare och en kortläsare.

Tack på förhand!

Visa signatur

Dator: CPU; Intel 2500K 4,2GHz Mobo; ASRock Z77 PRO4-M Intel Z77 GPU; Gigabyte GTX 650Ti OC 1GB PSU; Antec HCG 520-EC 520W RAM; Corsair Venegance Low Profile 2 x 4GB DDR3 1600MHz HDD; Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB Chassi; Fractal Design Arc Mini
Ljud: Ljudkort; Asus Xonar STX Hörlurar; Sennheiser HD 650, Sennheiser PC 161
Foto Kamer; Panasonic GF3 Objektiv; 14mm 2,5, 12-50mm 3,5-6,5, 45mm 1,8

Permalänk
Skrivet av Maskarone:

Hej! Jag ska bygga min första dator och är osäker på hur kraftigt nätagg jag kommer att behöva. Jag kommer använda mig av dessa komponenter:
Intel i5 3570k (möjlighet till lite lätt överklockining i framtiden).

Ett inte allt för dyrt Z77 moderkort.

Radeon HD5770.

8 Gb RAM 1600 MHz

En eller två 7200 RPM hårddiskar.

Möjlighet att ha en SSD.

En dvd läsare och en kortläsare.

Tack på förhand!

Ta en 80plus 500 wattare då kan du köra med den för framtida uppgradering av grafikkortet sen också och eventuellt i ett framtida bygge

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Vilket nätaggregat från från 750W och uppåt har BÄST verkningsgrad (efficiency)?
Season Platinum 860W? De hyllar den i tester men har det kanske hunnit komma ut nåt ännu bättre?

Permalänk
Medlem

klarar min gamla psu mitt nya system.

Hej alla. Jag skulle behöva lite hjälp.

Jag ska köpa en ny i5 rig med ett nvidia 550ti samt
2st 7200 rpm diskar. Men jag tänkte att jag skulle använda
Min gamla psu "tagan easycon 580w" för att driva. Agget
Är köpt under 2006, Och jag undrar ifall det skulle klara driva
Mitt nya system med hänsyn tagen till åldrande och diverse annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enmotor:

Hej alla. Jag skulle behöva lite hjälp.

Jag ska köpa en ny i5 rig med ett nvidia 550ti samt
2st 7200 rpm diskar. Men jag tänkte att jag skulle använda
Min gamla psu "tagan easycon 580w" för att driva. Agget
Är köpt under 2006, Och jag undrar ifall det skulle klara driva
Mitt nya system med hänsyn tagen till åldrande och diverse annat.

Inga problem men tagan har väll inte allt för hög kvalite öppna agget och kollar efter svullna kondningar

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av MichaSWE:

Hej på er allihop ett lite generellt inlägg som kanske kan hjälpa några av er vidare.

När jag rekommenderar psuer åt andra så brukar en av de största myterna vara att, större är alltid bättre. Det som man brukar få förklara då är att nej man skall ha en så bra anpassad psu som möjligt detta innebär att man i frågan om effekt, skall se vart på effektivitetskurvan man hamnar vid de mest typiska lasterna.

En grej som förvånansvärt många inte vet är att effektivitetskurvan på en psu ser ut som en båge med bäst effektivitet oftast runt 50% sedan går den ner både vid lägre och högre effektuttag. Så optimalt är att man har ett system som vid standard Windows användning håller sig runt i alla 15%, gaming under 50% och hardcore benching runt 60% (man vill gärna undvika högre än 80% Pga extremt väsen,värme och att det är rätt bra att ha lite marginal med tanke på åldrande etc) .

Detta är naturligtvis väldigt generellt effektivitetskurvorna ser lite olika ut så man får kolla så det passar. Varför är det då så bra med en effektiv psu? Jo det främsta argumentet som brukar föras fram är att det sparar några kronor på elräkningen och är bra för miljön. Detta är naturligtvis en bonus som ej skall föraktas. Jag tycker dock personligen att det främsta argumentet är att desto högre effektivitet psun har desto mindre av värme ger den ifrån sig. detta i sin tur ger inte bara ett svalare system utan även indirekt ett tystare då det krävs mindre kylning. Så resultatet av en effektiv psu är mindre, värme mindre oväsen, lägre strömförbrukning (vilket i sin tur även är bra för miljön).

Sedan får man inte glömma att det även krävs både goda ingenjörskunskaper för att designa och bra komponenter för att bygga ett effektivt nättagg så även om 80% certifieringen inte är ett kvalitetsmärke i sig så kan man ändå utgå från att ett nättagg som klarar de högre klasserna knappast är dynga. Man bör av flera anledningar hellre ha en psu med hög kvalitet än en budget psu med mer watt.

Sist men inte minst för er som sitter på lite äldre psuer glöm inte bort att de faktiskt åldras lite samt att en del äldre agg inte riktigt har samma fördelning på linorna. Det som man i regler får kolla på idag snarare än bara den total max belastningen är att man kan få ut tillräckligt med effekt på 12V linan/linorna. (grafikkort, cpu)

Hoppas det kan vara till hjälp

Detta var mycket informativt och jag tackar för det! letar nämligen och har så svårt att hitta rätt.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Jag är också rejält vilsen och börjar oroa mig för att ha beställt fel nätagg. Främst för att jag inte har en aning om vad bygget kommer dra, antagligen med ett framtida extra kort i sli.

Och sen är jag även fundersam ifall nätagget har alla kontraktet som han tänkas behövas. Jag har aldrig byggt dator innan men har bokat allt.

Nätagg: be quiet! Straight power 680w 80+ guld modulär

Ska driva:
Sabertooth z77
Intel i5 3570k
Thermalright Silver arrow (megastor kylare)
Gigabyte gtx670 + ett till framtida för sli
1st ssd
Max 6 mekaniska diskar
Ett antal fläktar har ej beställt extra än så vet inte vad jag kommer komma upp i.

Kommer nätagget fungera? Tycker det var bra pris på ett 80+ guld nätagg (850 kr)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mahti:

Jag är också rejält vilsen och börjar oroa mig för att ha beställt fel nätagg. Främst för att jag inte har en aning om vad bygget kommer dra, antagligen med ett framtida extra kort i sli.

Och sen är jag även fundersam ifall nätagget har alla kontraktet som han tänkas behövas. Jag har aldrig byggt dator innan men har bokat allt.

Nätagg: be quiet! Straight power 680w 80+ guld modulär

Ska driva:
Sabertooth z77
Intel i5 3570k
Thermalright Silver arrow (megastor kylare)
Gigabyte gtx670 + ett till framtida för sli
1st ssd
Max 6 mekaniska diskar
Ett antal fläktar har ej beställt extra än så vet inte vad jag kommer komma upp i.

Kommer nätagget fungera? Tycker det var bra pris på ett 80+ guld nätagg (850 kr)

Det är helt okey nätagg och räcker utan problem så du behöver inte oroa dig men finns ju givetvis bättre

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

bara jag som tänker på "Liftarens guide till galaxen" när jag läser titeln på tråden ?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Det är helt okey nätagg och räcker utan problem så du behöver inte oroa dig men finns ju givetvis bättre

I samma prisklass? Och kan det hända att det saknas något från agget? Eller har det tillräckligt många uttag? Antar att jag efter bygget kommer ha koll på hur många 6+2 pins, och vad allt nu heter, som behövs? Men nu i förväg är det en djungel..

Edit: det fanns inte att få lägre och det är mycket dyrare på andra ställen så kör nog på nzxt hale90 750w istället..som tyvärr är rätt så mycket dyrare

Permalänk
Medlem

har köpt en nzxt hale 90 850W för en vecka sen den var helt tyst ingen ljud alls avän om man stoppa in örat bakom datorn kunde man absolut inte höra ett skit. Men nu så hör jag lite tickande ljud, dock inte störande alls men när jag lägger örat på chassit hör man tickande ljud från nätdelen. Vad kan det bero på egentligten?

Jag kör med 3570K 3,4ghz, 6 chassi fläktar, 120gb SSD, 1tb HDD, 8GB RAM integrerat grafikkort (intel HD 4000).

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk

Klarar mitt nätaggregat av detta?

Jag har ett Chieftec Nitro 85+ 650 W som jag vill driva detta system med:

MSI P55-GD65
i5 750 2.6 GHz
1 TB HDD
Möjligen en SSD
2x MSI GTX275 Twin Frozr OC

Kommer det fungera stabilt? Anledningen till att jag frågar är att en kille säljer två MSI GTX275 Twin Frozr OC som jag är intresserad av, men jag vet ju inte ifall mitt nätaggregat kommer klara av att driva de två i SLI..

Tack på förhand!

Visa signatur

Har du ett eget företag som skulle vilja ha en egen applikation?
Vill du veta vad man kan ha en egen applikation till som egen företagare?

Tveka inte att höra av dig till mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FelixNilsson:

Klarar mitt nätaggregat av detta?

Jag har ett Chieftec Nitro 85+ 650 W som jag vill driva detta system med:

MSI P55-GD65
i5 750 2.6 GHz
1 TB HDD
Möjligen en SSD
2x MSI GTX275 Twin Frozr OC

Kommer det fungera stabilt? Anledningen till att jag frågar är att en kille säljer två MSI GTX275 Twin Frozr OC som jag är intresserad av, men jag vet ju inte ifall mitt nätaggregat kommer klara av att driva de två i SLI..

Tack på förhand!

Det ska funka då du ligger på gränsen men det är inga problem

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Skrivet av Sh4dy:

Det ska funka då du ligger på gränsen men det är inga problem

Tack för svar!

Visa signatur

Har du ett eget företag som skulle vilja ha en egen applikation?
Vill du veta vad man kan ha en egen applikation till som egen företagare?

Tveka inte att höra av dig till mig!

Permalänk
Medlem

Dags för ett itx system. Dock lite tveksam till om man ska köra Corsair AX 750 eller 850W

Moderkort: Asus Z77-I Deluxe
Processor: 2600K
Grafik: 6950 2GB (GTX 680 inom kort)
Minnen: 16GB vengence
ssd/hd/usb hd: 2/2/2
Fläktar: 1st 230/4st 120/1st 140
Vattenkylning till prolle och grafik.

Kommer att köra OC på prollen.

Jag får fram väldigt lågt watt i calc men tänkte om ju högre Watt det drar desto mer kommer agget att arbeta = mer ljud från agget?

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Dags för ett itx system. Dock lite tveksam till om man ska köra Corsair AX 750 eller 850W

Bortkastat med AX850 IMHO. Inte alls omöjligt att de har samma fläktkontroller, och skillnaden bör iallafall inte vara speciellt stor.
Det är mycket möjligt du aldrig kommer stressa upp agget i några högre ljudvolymer alls, men om det sker, så lär grafikkortet överrösta det iallafall.

AX-aggen rampar upp rätt långsamt verkar det som, och de ska belastas rätt hårt för att påtagligt börja varva på lite mer ordentligt.
(kolla tex SPCR:s recensioner)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Bortkastat med AX850 IMHO. Inte alls omöjligt att de har samma fläktkontroller, och skillnaden bör iallafall inte vara speciellt stor.
Det är mycket möjligt du aldrig kommer stressa upp agget i några högre ljudvolymer alls, men om det sker, så lär grafikkortet överrösta det iallafall.

AX-aggen rampar upp rätt långsamt verkar det som, och de ska belastas rätt hårt för att påtagligt börja varva på lite mer ordentligt.
(kolla tex SPCR:s recensioner)

Ok, tackar för infon. Blir helt enkelt ett 750W...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

Bra?

Hej där.
Ska köpa mig ett nytt nätagg. och hittade http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=156086
Kan det vara något tro? Eller nått annat tips?
Har just nu lite dåligt med kosing så max 500:- annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonGrif:

Hej där.
Ska köpa mig ett nytt nätagg. och hittade http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=156086
Kan det vara något tro? Eller nått annat tips?
Har just nu lite dåligt med kosing så max 500:- annars.

Ta ett OCZ ModXStream Pro 500W istället, det där Xion-agget är bara ett Apevia/Aspire-agg om jag kommer ihåg rätt och levererar väl typ hälften av angiven effekt vid last...

Om du kollar på listan "Veb-clabbe" på prisjakt så har jag byggt den burken till farsan och det är inga problem med det agget och det är dessutom 80+ brons-certat och modulärt.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonGrif:

Hej där.
Ska köpa mig ett nytt nätagg. och hittade http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=156086
Kan det vara något tro? Eller nått annat tips?
Har just nu lite dåligt med kosing så max 500:- annars.

Ta en titt på Antec HCG 520.. Bra budgetagg med god kvalitet, Seasonic bygge.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk

Hej alla!

En desperat och okunnig nörd söker kunskap här.

Jag har beställt en komplett gamer i20 häromdagen, men jag är rädd att jag var lite dumsnål gällande nätaggregat.
Specsen för systemet är som följer:
i7 3770k
8gb 1600mhz GDDR3
GTX 560 ti
128GB SSD
500GB SATA HDD
Dessa komponenter sitter på ett MSI B75MA-P45 moderkort.

Vid beställning körde jag på nätaggregatet som var "standard" för komplett gamer i20, vilket då är en Cooler Master GX Lite 600W.
Efterhand vill jag gärna utöka minnet med 8-16GB, lägga till en hårddisk och köpa fläktar för både CPU och chassi. Finns det kräm nog för detta i en GX Lite? I och med att grafikkortet inte är så bra hade jag nog gärna velat överklocka det lite med tills man kan köpa ett nytt, men detta är väl inte att rekommendera?

Kort och gott undrar jag: Hur kommer denna PSU begränsa min dator?

Permalänk
Skrivet av SpaceJacques:

Hej alla!

En desperat och okunnig nörd söker kunskap här.

Jag har beställt en komplett gamer i20 häromdagen, men jag är rädd att jag var lite dumsnål gällande nätaggregat.
Specsen för systemet är som följer:
i7 3770k
8gb 1600mhz GDDR3
GTX 560 ti
128GB SSD
500GB SATA HDD
Dessa komponenter sitter på ett MSI B75MA-P45 moderkort.

Vid beställning körde jag på nätaggregatet som var "standard" för komplett gamer i20, vilket då är en Cooler Master GX Lite 600W.
Efterhand vill jag gärna utöka minnet med 8-16GB, lägga till en hårddisk och köpa fläktar för både CPU och chassi. Finns det kräm nog för detta i en GX Lite? I och med att grafikkortet inte är så bra hade jag nog gärna velat överklocka det lite med tills man kan köpa ett nytt, men detta är väl inte att rekommendera?

Kort och gott undrar jag: Hur kommer denna PSU begränsa min dator?

Du har gott om marginal kvar, länge du inte petar in ett extra grafikkort har du inget att oroa dig över.

Edit: här ser du att ett system med ditt grafikkort lämnar en hel del marginal på nätagget, extra minne eller HDD kommer inte att göra stor skillnad eller fläktar heller för den delen, överklockning ger väl en viss ökning i energiförbrukning med absolut inte tillräckligt för att du ska få problem.
http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Permalänk
Skrivet av whiskerer:

Du har gott om marginal kvar, länge du inte petar in ett extra grafikkort har du inget att oroa dig över.

Edit: här ser du att ett system med ditt grafikkort lämnar en hel del marginal på nätagget, extra minne eller HDD kommer inte att göra stor skillnad eller fläktar heller för den delen, överklockning ger väl en viss ökning i energiförbrukning med absolut inte tillräckligt för att du ska få problem.
http://www.sweclockers.com/recension/13357-nvidia-geforce-gtx...

Fan vad gött.
Tack för ett snabbt och vettigt svar!

Permalänk
Medlem

Det går men jag vill minnas att gx inte klarade fulllast nu kan dem ha gjort om dem men goggla gärna.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d