Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Högerklicka på en flik, anpassa, utseende: stil -> bilder med text till höger

Om det är det du menar..

jag fick det att funka men på ett annat sett, fast nu ser det skit fult ut, bilderna för varje flik sticker ut ur själva fliken :/ så här var det verkligen inte i förra opera versionen.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem

Hurrra! Själv blev jag "fast" pga deras smidiga Gestures. Ska omedelbart kasta mig över 12:an.

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

jag fick det att funka men på ett annat sett, fast nu ser det skit fult ut, bilderna för varje flik sticker ut ur själva fliken :/ så här var det verkligen inte i förra opera versionen.

Tills vidare så kanske det ser bättre ut om du väljer att stänga av visa miniatyrer i flikarna?
Screenshotta hur det ser ut!

PS: http://www.shinydemos.com/

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

v12 har funnits under en längre tid om vi skall vara petiga. Det mesta som är "nytt" finns under skalet.

Ragnarök =HTML5 parser
Stöd för 3d med mera. Opera är sist ut med alla sådana godsaker.

Inte för att vara elak. Vad är vitsen med 64bit. Webbläsaren blir inte bättre för det. Mozilla Firefox har inte tänkt lansera 64bit förrän Mozilla anser att 64bit är nödvändigt och är bättre än sin 32bit version.

Flash-video eller annan video lär ju rulla på bättre i ett 64-bitarsprogram. Har kört Waterfox i ett år cirka och tycker det funkar bra.

Permalänk
Medlem

Blev inte Opera uppköpta av Facebook för inte så länge sen? Nån som vet vad som kommer hända?

Permalänk
Medlem

Det är bara rykte.
Inget har hänt. Waterfox är inte riktiga Firefox det är en kopia. Nej det blir inte bättre bara för att det heter 64bit.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är så jäkla korkat att flikarna inte ligger mot övre kanten av skärmen i helskärmsläge. Man måste alltså dra ner muspekaren en millimeter från kanten för att kunna klicka på en flik vilket gör det betydligt omständigare tycker jag. Vill bara slänga upp pekaren mot "taket" utan vidare precision som i chrome. Varför gör dom så?

Blir inte opera för mig denna gången heller pga detta.. Tycker den är bättre än ex chrome på många andra sätt men detta är bara så korkat tycker jag. Vad tycker ni? Jag som är okunnig och det kanske går att fixa enkelt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Tills vidare så kanske det ser bättre ut om du väljer att stänga av visa miniatyrer i flikarna?
Screenshotta hur det ser ut!

PS: http://www.shinydemos.com/

nu syns inte ikonerana längre alls, jag stör mig som attan på det här,
http://i.imgur.com/i6y7X.png

jag testade ta bort massvis med flikar också för att se om det blir bild då men nej, det är bara ikoner på mina fästa flikar atm

Det hjälper inte att klicka i "enable tumbnails in tabs"

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mupp:

*edit* jag räknade flikarna det är 122 stycken atm.

Fy fan va onödigt xd

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av skocke:

Jag tycker det är så jäkla korkat att flikarna inte ligger mot övre kanten av skärmen i helskärmsläge. Man måste alltså dra ner muspekaren en millimeter från kanten för att kunna klicka på en flik vilket gör det betydligt omständigare tycker jag. Vill bara slänga upp pekaren mot "taket" utan vidare precision som i chrome. Varför gör dom så?

Blir inte opera för mig denna gången heller pga detta.. Tycker den är bättre än ex chrome på många andra sätt men detta är bara så korkat tycker jag. Vad tycker ni? Jag som är okunnig och det kanske går att fixa enkelt?

Installera temat Clean Revamped 1.4 för att fixa "tak"-problemet. Temat är lite gammalt men fungerar fortfarande. (Bara några små visuella buggar.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lassekongo83:

Installera temat Clean Revamped 1.4 för att fixa "tak"-problemet. Temat är lite gammalt men fungerar fortfarande. (Bara några små visuella buggar.)

Du är bäst. Var i princip det enda jag störde mig på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Tills vidare så kanske det ser bättre ut om du väljer att stänga av visa miniatyrer i flikarna?
Screenshotta hur det ser ut!

PS: http://www.shinydemos.com/

jag löste det, behövde bara klicka ur
Tools->Preference->Advanced->Tabs->Aditional Tab Options->"Show close button on each tab"
Dock behövde jag inte det förut och nu är det lite krångligare att göra sig av med flikar men nu kan jag i alla fall se vad allt är.

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

jag löste det, behövde bara klicka ur
Tools->Preference->Advanced->Tabs->Aditional Tab Options->"Show close button on each tab"
Dock behövde jag inte det förut och nu är det lite krångligare att göra sig av med flikar men nu kan jag i alla fall se vad allt är.

Tack för tipset! Man kan ju bocka i "dubbelklicka för att stänga flik". Opera 12 funkar nu riktigt bra för mig!

Skrivet av lassekongo83:

Installera temat Clean Revamped 1.4 för att fixa "tak"-problemet. Temat är lite gammalt men fungerar fortfarande. (Bara några små visuella buggar.)

Detta är snyggare enligt mig och tar också bort "takproblemet": http://my.opera.com/community/customize/skins/info/?id=9101

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Tack för tipset! Man kan ju bocka i "dubbelklicka för att stänga flik". Opera 12 funkar nu riktigt bra för mig!

haha tack för tipset du också! jag var så fokuserad på att försöka få tillbaka ikonerna att jag inte la märke till det alternativet

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

haha tack för tipset du också! jag var så fokuserad på att försöka få tillbaka ikonerna att jag inte la märke till det alternativet

Varsegod! Ja ibland är det inte lätt inte

Edit: När man håller musen över en flikgrupp (?), då är det ju en liten delay på några sekunder innan tumnaglarna poppar upp, kan man på något sätt sänka denna delay så den kommer upp direkt när man håller muspekaren över flikgruppen?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Varsegod! Ja ibland är det inte lätt inte

Edit: När man håller musen över en flikgrupp (?), då är det ju en liten delay på några sekunder innan tumnaglarna poppar upp, kan man på något sätt sänka denna delay så den kommer upp direkt när man håller muspekaren över flikgruppen?

jag har ingen aning men det kanske finns nått här ( opera:config ) att pilla på

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk

Tycker inte Opera är något speciellt, byte ifrån IE efter 50 år, har använt firefox innan och chrome men tycker alla är sega och äter minne, opera verkar seg på att ladda sider iaf och tar mycket minne, bara testat det i 2 dagar.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av m4gnify:

Blev inte Opera uppköpta av Facebook för inte så länge sen? Nån som vet vad som kommer hända?

Nej, bara ett rykte om att de möjligen ville lägga ett bud.

Jag har använt Opera i >10 år, och tyvärr kan det sägas att projektet har tagit en lite annan vändning senaste åren. Det speglades bl a i att Opera-Jon avgick för något år sedan i något av en protest mot att de nya ledningen inte tänkte långsiktigt, och det har tydligt märkts i de senaste webbläsarversionerna. Tidigare var Opera byggt på en fantastisk stabilitet och snabbhet i grunden, men bloaten har börjat krypa in och framför allt känns det som att de rushar ut nya versioner trots att de inte är klara.

Opera är på långa vägar den för mig mest effektiva browsern, och detta utan att behöva lusa ner den med plugins. Jag kommer fortsätta använda den länge till med största sannolikhet, men det är tråkigt att all ny funktionalitet som lagts till de senaste åren har varit helt ointressant för mig. De hade ett tag också en förmåga att förstöra grundfunktionalitet (musgester, MDI, single-key shortcuts) och vara väldigt långsamma med att fixa dem, vilklet gjorde att jag satt på näst intill antika Operaversioner under stunder.

Just nu har jag inga showstopperbuggar jag stör mig på. Pluginstödet (läs: Flash) är kraschvänligt, men det beror till stor del på pluginerna (läs: Flash), och det tar iaf inte med sig hela browsern.

Summering: Opera är den för mig bästa browsern att använda, utan den skulle jag känna mig bakbunden på internet. Jag hoppas att de inte lyckas dra projektet så snett att detta inte längre stämmer.

(Att lägga detta i "Microsoft Windows"-forumet är inte helt rättvist då Opera ända sedan starten har varit en browser med stöd för en massa plattformar.)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av The Mupp:

jag har ingen aning men det kanske finns nått här ( opera:config ) att pilla på

Ja det var det jag tänkte på. Orkade inte leta bara. Får väl titta runt lite där då

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av Leatherface75:

Finns visst hårdvaruacceleration men man måste gå in och aktivera det i opera:config#UserPrefs|EnableHardwareAcceleration med att sätta 1 där för Auto eller 2 för att Tvinga.

Sen kan man slå på WebGL också om man vill opera:config#UserPrefs|EnableWebGL

Dum fråga kanske, men skall man aktivera hårdvaruacceleration samt WebGL om man har tillräckligt med prestanda i datorn eller är det bara onödigt?

/A

Visa signatur

|Dator|Skärm|Tangentbord|Mus|Högtalare|Bredband|Antivirus|Brandvägg|

Permalänk
Medlem

Gillar inte Opera oavsett programmering, säkerhet etc. Layout- och användarmässigt gillar jag Firefox (oavsett hur lika de är). Personlig åsikt whatever...
Om det inte hade varit för http://www.sweclockers.com/nyhet/15570-adobe-flash-113-staller-till-det-for-mozilla-firefox hade jag länkat till download för firefox...

Inte rädd för nya saker, bara extremt mån om användarbehaglighet (individuell åsikt)

Permalänk

Ok lutar nog åt att jag bytar men vet inte till vad, IE verkar ha blivit helt knäpp på min dator av någon anledning och firefox verkade segt men fungerade annars, tycker om opera mer än firefox men det segar också, äter minne som jag skrev innan och vissa sidor vägrar den gå in på samt i hotmail visar den inte bilder och där står inget om att aktivera det.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Testade Opera för länge sedan men av någon anledning gillade jag det inte då :P.
Jag använder Chrome så den är sjukt snabb och det är det enda jag är ute efter och om den nu drar mycket minne så får den väl göra det. Brukar aldrig göra mer än 2 saker samtidigt på datorn i alla fall.
Men jag kanske borde testa Opera igen, vad säger ni? Skulle den vara bättre för mig eller är det lika bra att hålla mig kvar vid Chrome?

Permalänk
Medlem
Skrivet av toxicstone:

Ok lutar nog åt att jag bytar men vet inte till vad, IE verkar ha blivit helt knäpp på min dator av någon anledning och firefox verkade segt men fungerade annars, tycker om opera mer än firefox men det segar också, äter minne som jag skrev innan och vissa sidor vägrar den gå in på samt i hotmail visar den inte bilder och där står inget om att aktivera det.

Hade IE9 innan på min nya burk då jag inte orkade bry mig om att ladda ner Chrome eftersom den senaste IE faktiskt var snabb.
Men upptäckte sedan att den vägrade ladda en del videor på Youtube och en del sidor gick inte att komma in på utan att behöva starta om webbläsaren.

Permalänk
Medlem

Firefox eller Opera är det som gäller. IE har jag slutat att använda. Inte för att gå helt off topic. Jag tycker Opera har hamnat lite på efterkälken och hoppas Opera rycker upp sig gällande nya webbstandarder. Även Opera har bytt taktik genom att erbjuda Opera next till användarna. Opera next är utvecklingskanal som motsvarar Firefox aurora eller Chrome canary.

För er som säger den ena browsern är snabbare än den andra så kan jag bara säga såhär du måste vara en robot för att kunna se skillnaden.

Permalänk
Skrivet av buddaz:

Firefox eller Opera är det som gäller. IE har jag slutat att använda. Inte för att gå helt off topic. Jag tycker Opera har hamnat lite på efterkälken och hoppas Opera rycker upp sig gällande nya webbstandarder. Även Opera har bytt taktik genom att erbjuda Opera next till användarna. Opera next är utvecklingskanal som motsvarar Firefox aurora eller Chrome canary.

För er som säger den ena browsern är snabbare än den andra så kan jag bara säga såhär du måste vara en robot för att kunna se skillnaden.

.. Eller ha dålig uppkoppling

Edit:
Om någon är intresserad av att läsa på lite mer om webbläsare och så:
How Browsers Work: Behind the scenes of modern web browsers
http://www.html5rocks.com/en/tutorials/internals/howbrowsersw...

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Använder 3g och kommer få igång 4g nästa vecka. Jag har testat alla och de går nästan lika snabbt. Däremot använder jag inte IE längre eftersom jag inte är något fan av IE. Däremot rekommenderar jag IE till till exempel ens morsa som inte bryr sig utan vill ha något som fungerar.

Det är bara det att jag har tröttnat på alla som säger sådan kommentar.

Undrar vad som kommer in i nästa Opera version. Det bör ju gå ut en ny på next kanalen. Hoppas Opera gör något nytt med UI:et. Eftersom Mozilla kommer inom kort att släppa sitt nya UI som går under namnet Australis. Undrar vilken fisk Opera döper det efter. Namnet på fisken brukar vara en liten hint åt vilket håll Opera strävar mot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

.. Eller ha dålig uppkoppling

Edit:
Om någon är intresserad av att läsa på lite mer om webbläsare och så:
How Browsers Work: Behind the scenes of modern web browsers
http://www.html5rocks.com/en/tutorials/internals/howbrowsersw...

En utförlig dokumentation över Gecko.
https://wiki.mozilla.org/Gecko

Behind the scen of Mozilla Firefox
https://developer.mozilla.org/en-US/

Opera dev channel - Opera förklarar hur deras webbläsare kan hantera några av dem olika webbstandarderna
http://dev.opera.com/

Allt om IE
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ie/]

Permalänk
Medlem

Tycker denna version känns buggigare än förra releasen. Har mer problem med att den inte renderar sidorna korrekt när jag scrollar. Bilder på vissa sidor flimmrar eller försvinner helt och ersätts av en grå ruta.

Den fixade dock ett problem jag hade med youtube och fullscreen.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL