Permalänk
Medlem
Skrivet av C4B12:

Fiskat har man ju gjort sen man var liten. Roligaste fiskeminnet var när jag var 6-7 år och metade, hade glömt ta med mig mask så tog första bästa jag hittade i skogen, lingon. Satte på 3-4st på kroken och började meta, tog 5min så fick man upp en abborre.

Haha lingon Måste testas någon gång!

Var förbi ett ställe i Hägersten (Sporthandlarna) idag där dom hade upp till 90% rea pga konken eller liknande så jag passade på att köpa lite nya drag till mitt lilla spö, vart 5 olika spinnare på 8g för 10kr/st även ett skeddrag för 30kr men i övrigt hade dom inget att hurra över och förra veckan åkte jag iväg och inhandlade Sebilé magic soft swimmers.

Btw måste rekommendera en fisketidning som är gratis på nätet, Fisheco magazine som finns på www.fisheco.se som är superbt, i en utav dom fanns riktigt intressant läsning angående färger på drag vs vattenkvalitet och djup osv.

Skitfiske på er!

Permalänk
Medlem

Finns det några rekommendationer av er för vilka drag man ska använda för, abborre,harr,laxöring samt gädda? Samt tid på dygnet det är värt att fiska och något bra mete!

Har fiskat varje dag sen i fredags och varenda dag har en eller 2 fiskar hoppat 2-3meter från kanten där jag stod...
Får väll bjuda på ett litet fiskeminne från idag

När jag skulle veva in draget efter ett kast, så hade det tydligen varit en någorlunda stor laxöring bara centimeterna bakom. Nåja märkte inte det eller inte tänkte på det och när draget var in vevat och många cm ovanför vatten ytan ser man laxöring hur den vände, 1 meter från mig och far i väg... Försöker kasta framför den och förhoppningsvis få fast den, på något sätt. Det slutar med att jag förlorar betet. Minuterna senare kommer det ett häftigt regn, som tur hade jag regnjacka på mig

Skrivet av C4B12:

Fiskat har man ju gjort sen man var liten. Roligaste fiskeminnet var när jag var 6-7 år och metade, hade glömt ta med mig mask så tog första bästa jag hittade i skogen, lingon. Satte på 3-4st på kroken och började meta, tog 5min så fick man upp en abborre.

Haha, allting går i principen att meta med. Bacon, majs bla.(har dock inte testat) Nu för tiden är man inte lika "uppfinningsrik" att hitta random saker att ha som mete, som i gamla goda tiderna

Permalänk
Skrivet av noodeem:

Fick den här lilla firren när jag och kompis var ute och metade efter regnbåge en morgon nu i helgen. Metade med räka och vi hade problem att småfisk och den här lilla killen var där och sög i sig dem. Med lite tur och ett planerat mothugg så nappade det och denna fisken kom upp... En stor jävla mört! (tror jag)

Hade inget att väga den med eller hur lång den var men jag uppskattar att den vägde uppåt kilot om ej mer.

http://i55.tinypic.com/2zjcbhk.jpg

edit: Glömde meddela att vi fick 3st regnbågar också.

Fisken på bilden ser ut att vara en Sarv. Scardinius erythrophthalmus

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Var ute och fiskade i en liten sjö med far min och en kompis. Det här fick vi upp på två timmar.

Har mest metat innan men kastat en del. Detta var första gången jag fick upp något med kastspö dock. De två uppe till höger är mina. Fick den lilla först och sedan den stora. Den lilla hade kroken genom magen (använde vassdrag) så den måste ha simmat förbi när jag ryckte i reven.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Först trodde jag i några sekunder att det handlade om fishing, men tydligen pratar ni om fiske med spö.

Älskar att meta, bästa sortens fiske.

Permalänk
Medlem

Var ute och åkte wakeboard igår, och det bokstavligen hoppade i vattnet av makrill inne vid hamnen.

Gick rakt på sak och satte på ett makrillfäste på spön (6 krokar på en lina) och släppte i. Bara man drog lite fick man upp 2-3 stycken per kast. Sparade 6st och grillade dem direkt, så det litterärt sprattlade på grillen.

Det är allt fint med makrill!

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Skrivet av HoDeD:

Var iväg en helg och fiskade en helg med några kompisar för andra året i rad. (4 timmar bilfärd, dock tar milen 1 dryg timme eftersom man måste smyga sig fram på en gropig skogsväg) Såklart lyckades vi få punktering på släpet och vi hade inget fälgkors så då var det bara att köra nån mil i ödemarken för att komma till någon sommarstuga där någon var hemma... men det löste sig tillslut
Iallafall så fick vi upp oräkneligt antal små harr och små öring dock så fick vi upp 5 harrar på ca kilot och en öring i samma viktklass. I år hade vi dock mulet och regn. Förra året när det såg ut så här:
http://cdn.imghack.se/images/6d3fc78e709e5f248a40691058d1ee5e...

http://cdn.imghack.se/images/b7b4cd3817ac592c3ea997d795a1be81...

http://cdn.imghack.se/images/32141ffa8c33a0512b3601c576bcbda3...

Vet att det är offtopic men riktigt fin bild den sista va.

ontopic: Tror faktiskt jag bara fiskat en gång i år. Fick en liten gädda för ett par månader sen.

Visa signatur
Permalänk

Börjat med Jerk fiske nu då
Är nybörjare men landade en gädda på ca 3 kg idag på mitt jerk spö ,Körde lite med haspel och testade Abu garcia reflex 18g spinnare och fick 2 aborrar på dom 3 första kasten som låg runt halv kilot,funkar jerk bättre längre ut i vattnet från en båt tex eller är det bättre nära land som från en brygga?

Permalänk
Medlem

Har hunnit fiska lite nu under sommaren och fått en fin laxöring på ca. 1,8kg och en massa abborrar, fick en dag 11st från samma ställe. Det roliga var att jag körde med jigg, fiskarna bet bara i det mjuka materialet och inte på kroken och bettet jag hade, fick upp alla fiskar på det sättet Endast en satt fast

Tyvärr, så är fiskestället jag tycker om på andra sidan av älven, får ej köra båt + det är strömt där och det är enkelt att komma under vattenytan, händer att det kommer en vattenvirvel, och dem vill man inte hamna i

Permalänk

Tjenis penis!

Har själv efter många år återfunnit glädjen och nöjet med att fiska och förra året köpte jag lite enklare utrustning i form av haspelrulle spö, lite drag och annat bra att ha och skall när mina nya prylar kommer i nästa vecka även testa vidare lite med drop-shot fiske blev inte så mycket förra året men metoden kändes rätt spännande. Även köpt en del bombarda grejer som jag skall testa kasta diverse flugor och annat med.

Håller själv till i trakterna kring Trollhättan och har mest fiskat i tex Lipered och Gravlången eftersom det är ställen jag vet det finns duglig fisk i. Någon annan från Trollhättan som kanske kan rekommendera andra ställen? Hur är det tex i älven? Tänker främst då på sträckan Gamle Dal ner mot Torpa (Sjuntorp ungefär) samt kanske området under stallbacka bron?

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem

Har bara fiskat en gång i år hitills, men fick inget :/ Men idag flöt en död fisk (gädda tror jag) iland här på landstället. När vi fått upp den så visade det sig att den var missbildad, den hade sitt syskon fastväxt i ena gälen

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

Har bara fiskat en gång i år hitills, men fick inget :/ Men idag flöt en död fisk (gädda tror jag) iland här på landstället. När vi fått upp den så visade det sig att den var missbildad, den hade sitt syskon fastväxt i ena gälen

wtf?! Hade skitit ner mig

Permalänk
Skrivet av voro12:

Har bara fiskat en gång i år hitills, men fick inget :/ Men idag flöt en död fisk (gädda tror jag) iland här på landstället. När vi fått upp den så visade det sig att den var missbildad, den hade sitt syskon fastväxt i ena gälen

Du skulle tagit kort på den och visat upp här

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

wtf?! Hade skitit ner mig

Skrivet av spelarn1995:

Du skulle tagit kort på den och visat upp här

tänkte klippa upp den imorrn och se om dom verkligen är ihopväxta eller inte, men om man tar tag i den lilla med en grep och lyfter upp den så följer den stora med, så det sitter hårt iaf
Kan säga att den är 85cm lång, men vet inte vilken fisk det är.. Nån sa att det var en lake men jag har ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av voro12:

"men om man tar tag i den lilla med en grep"

Permalänk
Skrivet av voro12:

http://oi50.tinypic.com/33acwn8.jpg

tänkte klippa upp den imorrn och se om dom verkligen är ihopväxta eller inte, men om man tar tag i den lilla med en grep och lyfter upp den så följer den stora med, så det sitter hårt iaf
Kan säga att den är 85cm lång, men vet inte vilken fisk det är.. Nån sa att det var en lake men jag har ingen aning.

Ser mera ut som den lilla har fastnat i den stora och dött tillsammans, Det tar ju ett tag för en gädda att bli 85 cm lång och det är nog inte lätt att jaga fisk med sin bror i gälarna

Permalänk

Jag fiskade mycket när jag var i tonåren - fluga, haspel, isfiske, havsfiske osv.
Någon stal dock alla mina fiskesaker så jag har varit ganska inaktiv ett tag nu, men iår bestämde jag mig för att starta igen.

Köpte ett Lawson 3-delat carbonspö och har använt det ca 3ggr och idag fick jag för första gången på detta spö 2st små öringar men så fastnade spinnaren under en sten. Jag drog bara väldigt lätt i spöet också kom spinnaren upp men spöet knäckte!!!!!

Jag var helt chockad, jag har aldrig i alla mina år som fickare ens sett någon knäcka ett spö, har aldrig hört om detta heller förutom "knäckt i bildörr" osv så min första reaktion vara bara att "jaha det var ett fabrikationsfel". Helt lugn åkte jag till butiken idag.

Så säger säljaren saker som:
- ja men du har nog kommit bort i spöet nån gång och sen knäckte det vid belastning...
- jag knäcker 1-2 spön om året....
- ja det kommer in massor med folk som knäcker spön...

Jag blir helt !"¤!#% och säger att men ffs jag är otroligt nogrann, jag har det alltid i sitt fodral, jag behandlar det som en baby osv. Då säger han och hans kompis att ja men karbon spön är väldigt sköra.

!

Nu får jag nog en ny sektion så det går bra, men jag undrar vad era erfarenheter är?

Knäcker spön hipp som happ nuförtiden? Jag känner ingen som är mer noggrann än mig, och om det nu var jag som knäckte detta spö så har jag svårt att tro att spöet ens går att använda då, det knäcker ju då av en fis eller liknande.

Jag som var så glad i mina nya fiskesaker, dom var ju så fina, men nu kommer jag knappt våga använda dom ju. Sa också att det hela kändes jävligt suspekt då jag ville ha en kombination för ca 700.- men han rekommenderade detta sett för 1000.- och att jag då fick 40% avslag. Sa att jaha så ni kränger skit då eller.....typ men han höll fast vid att spöet var riktigt bra och att han sålt 40st utan knäck....så jag vettifan........vad säger ni?

Permalänk

En av dom små öringarna:

Fiskad här:

Mitt rekord förutom havsfiske fiskarna är en gädda på ca 6kg, tagen vid fosshala i boren östergötland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriistoffer:

Jag fiskade mycket när jag var i tonåren - fluga, haspel, isfiske, havsfiske osv.
Någon stal dock alla mina fiskesaker så jag har varit ganska inaktiv ett tag nu, men iår bestämde jag mig för att starta igen.

Köpte ett Lawson 3-delat carbonspö och har använt det ca 3ggr och idag fick jag för första gången på detta spö 2st små öringar men så fastnade spinnaren under en sten. Jag drog bara väldigt lätt i spöet också kom spinnaren upp men spöet knäckte!!!!!

Jag var helt chockad, jag har aldrig i alla mina år som fickare ens sett någon knäcka ett spö, har aldrig hört om detta heller förutom "knäckt i bildörr" osv så min första reaktion vara bara att "jaha det var ett fabrikationsfel". Helt lugn åkte jag till butiken idag.

Så säger säljaren saker som:
- ja men du har nog kommit bort i spöet nån gång och sen knäckte det vid belastning...
- jag knäcker 1-2 spön om året....
- ja det kommer in massor med folk som knäcker spön...

Jag blir helt !"¤!#% och säger att men ffs jag är otroligt nogrann, jag har det alltid i sitt fodral, jag behandlar det som en baby osv. Då säger han och hans kompis att ja men karbon spön är väldigt sköra.

!

Nu får jag nog en ny sektion så det går bra, men jag undrar vad era erfarenheter är?

Knäcker spön hipp som happ nuförtiden? Jag känner ingen som är mer noggrann än mig, och om det nu var jag som knäckte detta spö så har jag svårt att tro att spöet ens går att använda då, det knäcker ju då av en fis eller liknande.

Jag som var så glad i mina nya fiskesaker, dom var ju så fina, men nu kommer jag knappt våga använda dom ju. Sa också att det hela kändes jävligt suspekt då jag ville ha en kombination för ca 700.- men han rekommenderade detta sett för 1000.- och att jag då fick 40% avslag. Sa att jaha så ni kränger skit då eller.....typ men han höll fast vid att spöet var riktigt bra och att han sålt 40st utan knäck....så jag vettifan........vad säger ni?

Karbon spön är väldigt känsliga, en liten repa kan fungera som brottanvisning, kanske en ide att titta på spön med en lite lägre andel karbon.
BTW, jag har kastat av ett spö en gång, det var lite snopet

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Fiskar absolut! Dock inte så ofta längre tyvärr... borde bli mer! Här kommer en fångst jag fick för ett par år sen iaf.

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk

33cm öring 4min från där jag bor ye-haa!

(fick en ny topp till spöt så..yää)

Permalänk

Ute och fiskade i havet med en kompis igår, några torskar blev det, största på 6 kg Föredrar annars insjöfiske. Trevlig tråd !

Permalänk
Medlem

Jag tänkte dra igång lite med fiske, både meta och "kasta"... men har inget spö :/

Så är det någon som har tips på ett billigare spö i närheten av vänersborg? har clas ohlson något? snäjk? har ingen hög budget... men inte så stora krav heller.

Vet inte riktigt vad för fisk som är målet, men typ abbore och gädda (och ingen gammalgädda).

Och någon som har tips på vilken sjö man kan gå till?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Jag tänkte dra igång lite med fiske, både meta och "kasta"... men har inget spö :/

Så är det någon som har tips på ett billigare spö i närheten av vänersborg? har clas ohlson något? snäjk? har ingen hög budget... men inte så stora krav heller.

Vet inte riktigt vad för fisk som är målet, men typ abbore och gädda (och ingen gammalgädda).

Och någon som har tips på vilken sjö man kan gå till?

Fiske är en lika stor, om inte större, materialsport än vilken annan hobby som helst. Frågar du en seriös sportfiskare så kommer du få ett svar som inte riktigt känns fullt bekvämt ekonomiskt.

Jag skulle kikat på en liknande setup:
http://www.dogger.se/dogger-combo-allround-8-p-19446-c-1267.a...
Bästa är väl om du kan hitta en sportfiskebutik i din närhet och tjöta lite med personalen där. Köper du något liknande på Classe så bör du utan större bekymmer komma igång bra med fisket.

Hittade denna; http://www.sportfiskarna.net/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Fiske är en lika stor, om inte större, materialsport än vilken annan hobby som helst. Frågar du en seriös sportfiskare så kommer du få ett svar som inte riktigt känns fullt bekvämt ekonomiskt.

Jag skulle kikat på en liknande setup:
http://www.dogger.se/dogger-combo-allround-8-p-19446-c-1267.a...
Bästa är väl om du kan hitta en sportfiskebutik i din närhet och tjöta lite med personalen där. Köper du något liknande på Classe så bör du utan större bekymmer komma igång bra med fisket.

Hittade denna; http://www.sportfiskarna.net/

Joo, jag vet att ska man ha något bra så får man gräva en bit i plånboken, dock är min plånbok lite grund för tillfället pga av körkortet också
Men tänkte hitta något som funkar iallafall ett tag, och kanske köpa något bättre senare i år/nästa säsong

Men kollade igår inne på clas ohlson i butik och hittade ett till synes fint spö... dock kan jag ju inget om saken tror det var 3 delat och 0.40 mm lina för 199 kronor vet dock inte så mycket mer.
Sen hittade jag dom här:
http://www.clasohlson.com/se/Haspelset-Gavia-Stellata/31-5258
http://www.clasohlson.com/se/Haspelset-X1211/31-5256

Är det bara dumsnålt att köpa dom? bättre att avvakta?

annars finns denna butik i närheten, finns något intressant där?
http://www.snajk.se/new/index.html

Dom länkarna du skickade såg riktigt fint ut, dock är min plånbok för tunn för tillfället så får isåfall avvakta tills körkortet är klart

Tack för svaret också!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

Joo, jag vet att ska man ha något bra så får man gräva en bit i plånboken, dock är min plånbok lite grund för tillfället pga av körkortet också
Men tänkte hitta något som funkar iallafall ett tag, och kanske köpa något bättre senare i år/nästa säsong

Men kollade igår inne på clas ohlson i butik och hittade ett till synes fint spö... dock kan jag ju inget om saken tror det var 3 delat och 0.40 mm lina för 199 kronor vet dock inte så mycket mer.
Sen hittade jag dom här:
http://www.clasohlson.com/se/Haspelset-Gavia-Stellata/31-5258
http://www.clasohlson.com/se/Haspelset-X1211/31-5256

Är det bara dumsnålt att köpa dom? bättre att avvakta?

annars finns denna butik i närheten, finns något intressant där?
http://www.snajk.se/new/index.html

Dom länkarna du skickade såg riktigt fint ut, dock är min plånbok för tunn för tillfället så får isåfall avvakta tills körkortet är klart

Tack för svaret också!

Snäjk verkar bara sälja flugfiskegrejer?

Båda du länkat fungerar säkert fint för fiske då och då. Tänk dock på att du behöver lägga lite pengar på drag, beteslås och tafsar (man vill ju inte att gäddan biter av linan) också. Beroende på var du fiskar så kommer du att fastna i vass, grenar och näckrosor och dra av linan då och då.

Här kan du säkert hitta bra tips och råd: http://www.fiskesnack.com/forum/forum.php

Skitfiske!

Permalänk

Om du ska fiska abborre o gädda så rekommenderar jag flätlina mycket starkt! Mycket starkare än vanlig nylon per diameter, mycket mera stum än nylon, skär genom vattnet mycket bättre, o svårare att nöta av. Var dock MYCKET noga med att rulle och spö klarar av flätlina, annars kommer linan "skära" sig igenom spöringarna och klarar inte rullen av det kommer du få lintrassel. Jag kan tänka mig att de billiga paketen från clas ohlson inte klarar av flätlina, men att del flesta paket på riktiga fiskabutiker klarar av det (iaf kända märken eller 500-600kr+)

Kan också tipsa om fluorocarbon-tafs. De vanliga ståltafsarna blir lätt böjda och håller inte alls lika länge. Fluorocarbon är även "osynlig" i vattnet vilket inte skrämmer fisken. De kostar lite, kanske runt 40-60kr om man köper färdiga (billigare per tafs om man gör själv) men en tafs brukar hålla för mig en vår och sommar innan jag byter, o då fiskar jag ca en gång i veckan. Så fiskar du inte lika ofta kommer du kunna ha en taft i evigheter! (om du inte sätter den då).

Köp inte de från clas ohlson om du planerar att fiska nån gång i månaden. Ska du dock bara prova på o fiska nån gång om året så fungerar det billigare utmärkt.

Visa signatur

Citera mig så att Jag kan hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjodd:

Snäjk verkar bara sälja flugfiskegrejer?

Båda du länkat fungerar säkert fint för fiske då och då. Tänk dock på att du behöver lägga lite pengar på drag, beteslås och tafsar (man vill ju inte att gäddan biter av linan) också. Beroende på var du fiskar så kommer du att fastna i vass, grenar och näckrosor och dra av linan då och då.

Här kan du säkert hitta bra tips och råd: http://www.fiskesnack.com/forum/forum.php

Skitfiske!

aha, kanske missade att det bara var flugfiske

Okej, ska man våga köpa någon av dom... jag ska nog bara fiska lite då och då och verkligen inga stora fiskar då utan mest lite mat till katten kanske (tror dock inte jag tar med någon hem, så länge inte någon blir skadad)

Får kolla upp dom där sakerna du nämnde så jag får skaffa det också, kan verkligen inget om fiske
Okej, tror du man måste köpa en extra lina till spöet, eller kan man börja på den som sitter från början måntro?

Tack för alla tips, bär nog av till clas snart så man kan få en fiskestund i eftermiddag

EDIT: hur funkar en tafs? kollade på clas (http://www.clasohlson.com/se/Tafs-Pool-12/Pr314522001) och förstod inte hur/vad man använder den till?
Uräkta min okunskap

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klasvonklas:

Om du ska fiska abborre o gädda så rekommenderar jag flätlina mycket starkt! Mycket starkare än vanlig nylon per diameter, mycket mera stum än nylon, skär genom vattnet mycket bättre, o svårare att nöta av. Var dock MYCKET noga med att rulle och spö klarar av flätlina, annars kommer linan "skära" sig igenom spöringarna och klarar inte rullen av det kommer du få lintrassel. Jag kan tänka mig att de billiga paketen från clas ohlson inte klarar av flätlina, men att del flesta paket på riktiga fiskabutiker klarar av det (iaf kända märken eller 500-600kr+)

Kan också tipsa om fluorocarbon-tafs. De vanliga ståltafsarna blir lätt böjda och håller inte alls lika länge. Fluorocarbon är även "osynlig" i vattnet vilket inte skrämmer fisken. De kostar lite, kanske runt 40-60kr om man köper färdiga (billigare per tafs om man gör själv) men en tafs brukar hålla för mig en vår och sommar innan jag byter, o då fiskar jag ca en gång i veckan. Så fiskar du inte lika ofta kommer du kunna ha en taft i evigheter! (om du inte sätter den då).

Köp inte de från clas ohlson om du planerar att fiska nån gång i månaden. Ska du dock bara prova på o fiska nån gång om året så fungerar det billigare utmärkt.

Okej, missade detta inlägget
Känns som det kanske bäst att spara pengarna till nästan säsong då, då typ alla pengar går till körkort nu då :/
Men vad skulle du välja som det billigaste setet för att fiska lite gädda eller något, typ 1 gång/vecka eller liknade, med alla tillbehör (som man måste ha för ett dugligt fiske)? länk är alltid ett plus

Får läsa på lite mer om detta känner jag
Och tack för förklaringen om linorna också, hängde med mer nu!

Tack igen!

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

aha, kanske missade att det bara var flugfiske

Okej, ska man våga köpa någon av dom... jag ska nog bara fiska lite då och då och verkligen inga stora fiskar då utan mest lite mat till katten kanske (tror dock inte jag tar med någon hem, så länge inte någon blir skadad)

Får kolla upp dom där sakerna du nämnde så jag får skaffa det också, kan verkligen inget om fiske
Okej, tror du man måste köpa en extra lina till spöet, eller kan man börja på den som sitter från början måntro?

Tack för alla tips, bär nog av till clas snart så man kan få en fiskestund i eftermiddag

EDIT: hur funkar en tafs? kollade på clas (http://www.clasohlson.com/se/Tafs-Pool-12/Pr314522001) och förstod inte hur/vad man använder den till?
Uräkta min okunskap

Det smartaste kanske vore att satsa på att börja meta då? Ett metspöset kostar inte mycket pengar och kan vara riktigt kul.

När jag köpte ett litet spöset till grabben så fick jag med denna filmen: http://www.sportfiskarna.se/Webbshop/tabid/244/ProdID/20/Defa...
Den har han kollat säkert fyra gånger nu och den tar upp det mesta, på ett trevligt sätt, som kan vara bra att veta.

Tafsen fäster du på linan och sedan flötet på tafsen med beteslåset.
Spendera lite tid på fiskesnack.com och försök filtrera bort allt snack om att du måste spendera massa pengar på din utrustning. Jag har för tillfället ett billigt haspelset ( under 500kr) som fungerar att fiska med.