Helgsnack: "Vad hände med tillbehören?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paprikan:

13k på burken.
Ljud 7000kr.
Skärm 3000kr
Stol 2000kr
Bord 2000kr
Sen mus och tangentbord 2000kr
Känns som jag är av dom få som har lagt mer pengar på ljud/skönhet... Hehe

Så du köpte ett Siberia v2 för 7000kr
BenQ 19tum TN för 3000kr
Jysk stol för 2000kr
Ikeas Galant skrivbord för 2000kr
Dell mus och tangentbord för 2000kr.

Och en packad bell för 13000kr

Känns mer som att du bara betalat väldigt överpris om du frågar mig

Ja, det är otroligt irriterande när tomtar inte säger VAD dom köpt utan bara går på priset.

Dold text
Permalänk

Jag sitter på relativt billig kringutrustning som jag är mycket nöjd med ändå....

CRT-Skärmen till höger kostade 50:- på Erikshjälpen Second Hand, samma ställe hittade jag stolen (som är sjukt bekväm) för 75:- !
Musmattan vann jag i någon Counterstrike-tävling för några år sen.
Högtalarna Logitech X-230 ger förvånansvärt bra ljud för att vara av liten storlek.
Zowie EC1 står det på musen och det är nog den bästa jag har ägt. Om man spelar cs t.ex.
Tangentbordet Logitech G11 är det mest onödiga jag någonsin har köpt. 18 snabbkommando-knappar som aldrig har blivit använda.....
Samsung 22-tummare, standard.

Önskemålen är att skaffa kompaktare tangentbord och två stycken plattskärmar som klarar 120hz då är det nog fulländat på den lilla plats jag fogar över

Permalänk
Medlem
Skrivet av looxztation:

Måste fråga, den som tog bilder. Vet någon vad det är för skrivbord på bilder? Vart jag kan köpa det?

Tack

Skrivet av Windir87:

Detta.

Själv har jag haft väldigt svårt att hitta ett passande skrivbord.

Han gjorde skrivbordet själv.

Skrivet av skog1s:

Men det har sin charm att våga stå för hur man lever! Istället för att göra som Överkill skriver!

Tror nog poängen var att det kanske inte är så trevligt om det står massa gamla läskburkar på skrivbordet där man faktiskt sitter och jobbar. Men visst ska man stå för den man är!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heniv181:

Vilket man kanske bör ifrågasätta klokheten i.

Visst är det lyx-produkter vi pratar om, men jag skulle vilja se dessa personer göra ett blind-test av system i olika prisklasser.

Ifrågasätter du ett HIFI system för de summorna eller att en dator kopplas in i ett sådant system?

Vi hamnar i en bakvänd argumentation som mer inriktar sig på definitioner gällande trådens rubrik, där frågan istället blir vad som ska räknas som "tillbehör": är HIFI-systemet ett tillbehör till datorsystemet, eller är det tvärtom?

För många av oss blir nog den definitionen ganska ointressant, eftersom en hel del prylar med ganska hög prislapp integrerats i ett nätverk. Som många andra styr jag HIFI-mediaservern till största delen med smarttelefoner, men den är ju knappast inköpt för att vara ett datortillbehör. Jag har inget vettigt skäl att i samma rum ha olika HIFI system för datorn och övrigt lyssnade. Så även om HIFI-systemet är värt 4 ggr datorns inköpspris fungerar det ändå ibland som tillbehör och övrig tid som fristående system där kanske datorn är ett tillbehör för att styra vissa funktioner. I takt med att DACar med hög kvalitet blir billigare och tillgången till legala musikfiler i CD-kvalitet eller med högre upplösning ökar ställs många inför valet att kanske helt datorisera musiklagringen.

...

Angående möjligheten att legalt köpa musikfiler i CD-kvalitet eller med högre upplösning är situationen fortfarande ganska tragisk. Konstigt nog är det tydligen bara skivbolag för s k klassisk musik, underground utbud av rock/pop/dub/osv och jazz av typ free och avantgard som helt fattat att vi gått in i en annan digitaliserad tid. Övriga stretar och spretar utan att helt och hållet verka veta åt vilket håll det bär; ibland får du köpa, ibland inte t ex pga något juridisk skäl om att man bor i fel land där någon inblandad inte har medgivit rättigheter. En irriterande soppa, och ibland helt löjlig situation.

Jag har behov av att då och då häva ur mig min irritation mot musikindustrin.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon mer som har någon sorts tvångstanke om det här med tillbehören? Personligen kan jag inte ha olika märke på mus och tangenbord vilket känns lite udda.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en 30" Dell UltraSharp och "ljudbög"-lurar och fett ljudkort (se signatur nedan), för filmtittandet äre ett logitech Z-5500 ljudsystem.
Tycker full vattenkylning bidrar till komforten rätt så mycket också, slippa det jävla fläktbrummandet, förstår inte hur folk orkar sitta med en dator som låter. Det ska vara så att man måste kolla på vattenreservoaren för att se om datorn är påslagen eller ej (för att se om vattnet rör på sig)!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vanasarn:

Samma här, men skulle vilja provsitta den innan man pungarn ut en massa stålars. Vet bara inte var...

Har förövrigt en hård kökstol inburen i vardagsrummet och det alldelse för höga, statiska noname Ikeabordet. Tänkte ta stolen först.

Skickades från m.sweclockers.com

så sant, har bara provsuttit själv några minuter. och der var najs.
kolla deras hemsida, har för mig att de har återförsäljare där.

när itbubblan sprack fanns det en hel del bra begagnade stolar att fynda. men den tiden är dock långt förbi.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Är det någon som har tips till ersättare för jysk's Magnus stol som håller för lite mer vikt c:a 120kg. Min stol gick precis sönder i ryggstödet... budget c:a 1500 +-500

Förövrigt har jag 3st dell skärmar
. Ikeas galant bord. Mx518 som behövs bytas ut. Mk-80 med blåa brytare "skönt så in i @#%&$$#"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Ifrågasätter du ett HIFI system för de summorna eller att en dator kopplas in i ett sådant system?

Mitt ifrågasättande sträcker sig till ljud som datortillbehör, inte förlängning av ett annat system (HIFI, Studio, nätverk mm.).

Skrivet av Tobblish:

Ja, det är otroligt irriterande när tomtar inte säger VAD dom köpt utan bara går på priset.

Dold text

Nej, för att det är faktorn mellan de olika delarna som är intressant.

Visa signatur

Main - i7 2600K | MSI P67A-GD65 REV B3 | Corsair XMS 8GB | Intel 510 120GB | Gigabyte GTX570 OC 1280MB | Cooler Master 690 II Adv. | Corsair HX 850W 80+ | Noctua NH-U12P SE2
HTPC - i5 3570K | Asus P8H77-I | Corsair XMS 8GB | Samsung 840 120GB | be quiet! Pure Power 430W 80+ Bronze | Fractal Design Node 304 | Mobilt Samsung GT Pro 8.4 | LG G3 D855

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Finns många här på Swec som har lagt 15 000-50 000kr på ljudet!

Det innebär ju inte att snubben inte lagt mycket cash på ljud, bord, stol osv. Eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Någon mer som har någon sorts tvångstanke om det här med tillbehören? Personligen kan jag inte ha olika märke på mus och tangenbord vilket känns lite udda.

Det tar emot att blanda märken ja! Detta gäller även i datorn för mig men är man fattig så tar man det som passar budgeten.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold

Permalänk
Rekordmedlem

Jag har definitivt lagt många gånger datorns pris på kringutrustningen, Jag har jobbat med ergonomifrågor och sitter i en Kinnarpstol, jag har självklart även en Ikea Markus så jag vet hur oerhört usel den är vid skrivbordet, men som en gäststol eller att slösova i när man ser på film är den ok, men normalt sett använder en av katterna den som sovplats när han är inne, men även katten har bytt dyna
Kinnarpstolen kostar kring 10 000kr idag

Skrivbordet är något gammalt kontorsbord, höjdjusterbart med en spak och vajrar, det har även kullager i mekaniken, troligen en helt outslitlig konstruktion och det är ganska djupt, ca 85cm det är riktigt gammalt, jag har haft det kring 25år och det var begagnat redan när jag började använda det, kvalitet ger troligen en väldigt låg livstidskostnad.
Skrivbordet var gratis och nått liknande har jag inte sett, men funktionsmässigt så kostar det kanske 5-6000 idag.

Har även fotstöd att gunga fötterna på, bekvämt och billigt.

Jag har normalt sett 2x30" monitorer och en kalibrator till bilden, det blir väl kring 20 000kr där och ibland så kopplar jag även in nån 3de monitor men det har jag inte plats för normalt sett, så det är bara temporärt.

Jag har flera pekdon, ibland kör jag med h&v mus eller en trackball i vänstra handen men oftast (alltid) så är det en logitech revolution och en bamboo touch inkopplade, revolution musen är primär, men vad som går på v sidan skiftar. som tangentbord kör jag just nu logitech illuminated, det finns inga riktigt bra tangentbord alls på marknaden idag så där finns det plats för nått nytt.
Det blir nog kring 3000kr på inmatningssidan.

Ljudsystemet som bara går till datorn är just nu kopplat 4.1, aktiva högtalare fram och en hembioreceiver som driver bakkanalerna, jag har även en högtalarprocessor/dsp inkopplad som sköter delning till basen och lite eq jobb. Några hörlurar och några separata dacar och hörlursförstärkare har jag också som primärt bara anväds i samband med datorn ock sist men inte minst en webkamera.
Det blir nog ett nypris på över 50 000 för ljudet bara i datorrummet.

Jag har en del nätverksprylar från Cisco, nypriserna på dem blir horribla, uppåt 200 000kr så det är inget jag skulle överväga att köpa nytt.

Sedan så finns det ju ett gränsland om vad som är tillbehör, lagring utanför datorn drar ju iväg en hel del, många diskar blir det, men frågan är vad man räknar sånt som?

Sedan så har man ju skrivare och scanner och så lite hubbar o kablage för att koppla ihop det, kostar kanske 5000kr

Och så har jag själva lådan som räknar o skickar signaler till kringutrustningen, den kostar väl kring 10 000.

Så lite beroende på hur man räknar så kan man väl lägga kringutrustningen från 70000kr till kanske 400 000kr om man tar med all lagring och Cisco till listpriset de hade nytt.
Men att köpa nya Ciscoprylar bara för hemmabruk hade jag inte ens funderat på, eller åtminstone inte flera 50 portsswitchar, datorn kostar däremot bara kring 10000kr så oavsett hur jag vrider på det blir kringutrustningen rejält dyrare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av heniv181:

Mitt ifrågasättande sträcker sig till ljud som datortillbehör, inte förlängning av ett annat system (HIFI, Studio, nätverk mm.).

Och det blir riktigt knepigt att göra den uppdelningen.

Uppdaterat skulle därför min ljudkringutrustning vara värd... 0 kr. Eller så får jag väl räkna en USB-kabel á 100 kr som ljudkringutrustningen (mediaservern är däremot kopplad till HIFI utrustningen med en USB-S/PDIF (M2Tech) + RCA-Coaxial kabel).

Permalänk
Hedersmedlem

Mellan min dac och min stärkare har jag en kabel som kostar lika mycket som dem båda tillsammans. Ibland blir det fel...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

http://forumbilder.se/images/2f42012112025e921.jpg

http://forumbilder.se/images/2a420121121294d79.jpg

Min lilla hörna som efter mycket om och men är godkänd av frun i huset. Känns som en helt okej lösning som inte sticker ut för mycket i lägenheten.

Skrivbord: String av Nisse Strinning
Bakgrund: Tapet av Josef Frank
Stol: Eames Plastic Side Chair av Vitra

Blir det inte lite jobbigt att använda tangentbord/mus utan armstöd på stolen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Mellan min dac och min stärkare har jag en kabel som kostar lika mycket som dem båda tillsammans. Ibland blir det fel...

Äsch, den lär väl inte gå sönder då, i första taget ifall du inte tvångsmässigt kopplar i och ur den hela tiden...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simplified:

Blir det inte lite jobbigt att använda tangentbord/mus utan armstöd på stolen?

Sitter inte så hemskt mycket framför datorn, blir mest att jag spelar en del på den vilket fungerar bra.

Skrivet av orginallinus:

Äsch, den lär väl inte gå sönder då, i första taget ifall du inte tvångsmässigt kopplar i och ur den hela tiden...

Hehe, nej den sitter där. Gammal RCA som av någon aledning sparats och nu kommit till användning.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för roll om man har en dyr ergonomisk stol om man inte sitter rätt i den, jag undrar verkligen hur många som gör det...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Jag sitter i en lite äldre kontors stol med skinnklädsel som går att ställa på alla möjliga sätt den gick väll lös på runt 3000kr när den var ny. Annat som jag anser med prylar runtom datorn är bordet det skall vara stort, så att man kan lägga upp armbågarna på det för att skona leder för förslitningar när man sitter vid datorn. Skärmen jag har är en 22 tums Dell skärm som tar full hd och är under 5 ms dot pitch liger på under 0.27 jag anser att det är inte värt ännu så länge att byta den då den fortf har behagligt ljus och färg mm. Musen är en ACE gaming edge T2 som har fungerat jättebra för mig, och jag har ett Logitech Ultra X Flat tgb som dock börjar bli slitet och inte alltid är det bästa för spel. Musmattan är en Qpad mjuk gummi matta som funkar bra. Att lägga ut oerhörda pengar på tillbehör är inte nödvändigt då det finns produkter som är billiga som även ingjuter kvalitet och som faktiskt håller. Tex jag skulle älldrig lägga 1500 på en mus då jag vet att en som kostar 600 är bättre för mig, allt är inte e-penis här i livet.

Visa signatur

Phenom II X6 1090T BE, GA-790x-ud3p, 8gb Corsair XMS2 800Mhz, Radeon R9 270x, 120gb Kingston HyperX Fury, 500GB Seagate, 2TB Seagate.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mati_12170:

Jag sitter på relativt billig kringutrustning som jag är mycket nöjd med ändå....
CRT-Skärmen till höger kostade 50:- på Erikshjälpen Second Hand, samma ställe hittade jag stolen (som är sjukt bekväm) för 75:- !

Fick du betala för en crt?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Inaktiv

Sitter med ett helt ok skrivbord som jag haft cirka 10 år sen jag var liten, inte jättesnyggt direkt men håller jävligt bra! Ingen aning vart det är inköpt.
Stolen har även den hängt med jävligt länge. Från början var den min fars som jag sedan har ärvt. Jag har inte lyckats hitta någon skönare, trots att mina föräldrar erbjöd sig att köpa en flashig stol till mig. Tyvärr ingen aning vilken modell eller inköpsställe. Jag fruktar den dagen stolen går sönder! Under skrivbordet har jag en vanlig dörrmatta för att få lite extravärme till mina lättfrusna fossingar!

Längst till vänster i bild ser ni mina HDDs som egentligen ska sitta i en stationär.
Sen har vi min enda dator för tillfället, en simpel 13" i5(g1) laptop.
LG W2363D 120hz skärm.
PS3 kontroller för att lira div emulatorer och spel(PS fanboy, hatar 360 kontrollern).
Filco Tenkeyless med egendesignade keys då jag kör min egen keyboard layout, + Filco handledsstöd.
Steelseries Xai + Qpad 1.5mm matta.
Logitech z-5500 som har hängt med sen lanseringen, det blir några år.
Sist men inte minst en 3310 Har haft flertalet smartphones men blir så trött på skiten. 3310 är precis som jag vill ha det, minimalistiskt och enkelt!

Längst till höger i bild ser ni även ett minibord som jag byggt själv. Egentligen ska den stationära stå där på för att få upp den från golvet, men för tillfället så har jag ingen(var tvungen att sälja pga ekonomiska besvär). Så istället står basen till z-5500 där på. Där under ligger router + en jävla massa kablar(ångest).

TV äger jag inte längre. Det sänds bara skit och jag är trött på att bli hjärntvättad av reklam. Så det blir bara gaming på dator(dock inte mycket kvalitégaming på en bärbar, suck ).

Mina tillbehör är definitivt värda mer än min dator för tillfället. Men när jag hade stationär tror jag att den var värd mer. Dock svårt att avgöra pris på skrivbord och stol då de är så gamla! Stolen var nog inte dyr, men skrivbordet är riktig kvalité.
Förövrigt blir egenbyggt alltid bäst, tror jag skulle kunna släppa en atombomb på mitt minibord utan att något händer. Den är sinnessjukt robust!

Bilder borde vara obligatoriska i denna tråd

Permalänk
Medlem

Har lagt mest pengar på skärmar, köpt 5 skärmar i år. Köpte ett nytt grafikkort för några dagar sen men ångrade mig och lämnade tillbaka det för jag kom på man får mer ut av att lägga de pengarna på att snygga till möbler. Har jysk kontorsstolar men mesta tiden ligger jag framför datorn.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

Jag sitter på en stort och cleant skrivbord! Tycker om när man har mycket yta att röra sig på!

Skärm :Samsung syncmaster LED BX2331
Tagentbord : Steelseries 6GV2
Mus : Logitech g400 (oerhört skön)
Musmatta : Steelseries qck Large Fnatic

Permalänk

Personligen så skiter jag i hur spel miljön är, allt som inte påverkar spel upplevelsen struntar jag i.
Har en billig ikea stol, ett basic dator bord, bra skärm och tangentbord,mus och headset.
Men sanning är ju att ett äkta gamer bryr sig inte om sånt, dom bryr sig bara om spelen

Visa signatur

Gaming rigg: Sönder för tillfället
Laptop: HP elitebook 840 g2
Mobil: Samsung galaxy s8+

Permalänk
Medlem

Har en redig dator (se signatur ) en bra skärm och påkostad kring utrustning qpad mk 50 sennheiser pc360 steelseries sensei och skrivbordet fullproppat me ölburkar. tvekade inte en sekund på att punga ut 5000 kr på ett gtx680 och brände 1700 på ett ljudkort dagen efter, ljud är en viktig faktor för mig och att installera komponenter är kul.
de bräns i plonkan men de äre värt.

Permalänk
Skrivet av davidolw:

Anledning till att det klagas på ikeas stolar är väll snarare för att de inte går att justera. Visst de kanske följer din rygg och kropp finfint, men det finns cirka 7 miljarder fler människor. Om man då inte har några justeringsmöjligheter (som ikeas stolar sällan har) så blir det aldrig bra eller perfekt för en själv.
Prova en riktig kontorsstol på en arbetsplats och jämför med din Ikea stol, kan nästan garantera att du märker skillnad, åtminstone så lär din rygg göra det.

jo jag vet men denna stol går faktiskt justera
inte jättemycket men höjden och lutningen på ryggstödet, har andra som provat den och de har inte klagat
Men rent generellt så provar man väll stolen innan man köper den och då märker man om man gillar den eller inte oavsett om det är ikea eller en svindyr ergonmisk stol

Permalänk
Medlem

Jag håller med till 100%!

Jag har själv en Dell U2711 (27" h-IPS panel @ 2560*1440) som är otroligt prisvärd och mycket bra för en "amatör" som mig, det är mer än tillräckligt!

Sedan har jag ett STORT stabilt skrivbord från Ikea,tror det är 180*80 cm. Jag har bara skärm, tangentbord, mus och musmatta, volymkontroll till högtalarna samt ett glasunderlägg på bordet för att det ska vara smidigt och snyggt.

Vidare har jag en ordentlig kontorsstol som kostade runt 4 000 kronor och ger bra stöd och komfort.

Slutligen har jag väl i princip det bästa ljudkortet för konsumenter och ett par Beyerdynamics-hörlurar i 3 000 kronors-klassen för film och musik. Underbart, kraftfull ljud!

Jag har länge sagt att folk ofta prioriterar fel. Tex ett separat ljudkort gör ENORMT stor skillnad till ett lågt pris. Man behöver inte köpa en topp-modell för 1 500 som jag, du kommer långt med 500 kronor, och det är en komponent som följer med vid varje nytt datorbygge!

Och sedan till monitor... Folk köper datorer för 15 000+ kronor och sitter med en TN-skärm, det är ju bara fel. Skillnaden är även här ENORMT stor, och det är något som du äger under flera datorbyten. Lägger man mycket pengar på datorn och sitter vid datorn en del/mycket så är ju skärmen något som du ALLTID använder och tittar på. Du utnyttjar knappast all din GPU- och CPU-kraft hela tiden om du inte enbart har datorn för spel, men 99% av alla användare surfar nog rätt mycket, läser forum, chattar, redigerar bilder eller film, kollar film/serier eller bilder utöver att spela. Du har då alltså nytta av en bra skärm 100% av tiden du är vid datorn. Dessutom får du bättre bild i spel som förhöjer spelupplevelsen!

Jag kommer aldrig att sluta använda separat ljudkort samt en ordentlig skärm. Det är inget alternativ, samma sak med SSD.

Mycket vettigt ämne och hoppas att folk blir upplysta och uppmärksammar detta och förhoppningsvis kompletterar sin setup, ingen kommer att ångra sig så länge man köper väl beprövade saker. Läs omdömen på Prisjakt innan köp för att säkerställa att det är rätt produkt för ju dig!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Kablarna får ni ha överseende med

Permalänk
Medlem

Själv satt jag med en stol från Netto värde 200kr i cirka 7 år. Efter att ha spenderat mer än 100 000 på datorer, inkl. server och laptops, så kände jag att 200kr av 100 000 är lite väl snålt för min hälsa, jag sitter ju ändå framför datorn 10-12 timmar om dagen då jag arbetar hemma.

Jag hade tänkt köpa en stol tidigare, men jag ville köpa en riktig ergonomisk stol jag kunde ha 10-20 år. Problemet var bara att alla dessa stolar fanns bara och prova i Stockholm, ibland i Göteborg och Malmö och jag känner inte direkt för att åka iväg till Stockholm för 1000kr tur och retur ungefär för att kanske köpa en stol.

För någon månad sen fick jag dock tummen ur röven och bestämde mig för att köpa en stol, även om jag inte hade testat den. 7 000 kostade den inkl. frakt, är riktigt nöjd med stolen och känner att jag kommer ha kvar denna ett bra tag. Ett tips till alla er som ska köpa stol, läs på lite innan ni köper bara och lägg ut mycket pengar på stolen. Ni kommer ändå ha den 10-20år, har ni den 10 år är det bara 1000kr om året för 10 000kr stol och hur mycket lägger ni inte på andra datortillbehör under den tiden?

Har ni redan stora ryggproblem skulle jag dock avråda er att köpa en dyr stol, det är nog bäst att gå till en doktor först och fråga vad man ska ha för datorstol så man inte köper "fel".

EDIT: Vad jag är mest nöjd med stolen är faktiskt armstöden. De är mycket höj och sänkbara. Jag hade en gammal sliten stol innan Netto-stolen den kunde inte höja upp armstöden ordentligt. Armstöden går även att vrida inåt och utåt, så jag kan vrida båda inåt när jag skriver, och höger utåt när jag spelar (för att vara vinklad mot musen). Det går även flytta fram/bak armstöden så de kommer ända intill bordet om man vill. Det finns så klart andra finesser som speciellt utformat ryggstöd, nackstöd (vilket bara använder när jag vilar och lutar mig tillbaka), extra mjuk och skön sittdyna som är utformat den med. Vad jag vill säga, ut och köp en förbaskad stol!

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad är det som är helt felaktigt? Att blicken inte sjunker när man är avslappnad? Att man inte kan lyssna på kroppen? Då finns det två läror och vi kan väl låta din arbetsterapeut få tvista med min arbetsergonom/sjukgymnast.

Jag skrev faktiskt att blicken sjunker något men inte alls så mycket som många tror.

Vad jag menar är bara för att en position känns skön att sitta i betyder inte att den är bra för kroppen. Om du sitter i en position som känns bra men inte är ergonomisk kan efter en längre tid (månader eller kanske år) visar sig att kroppen har tagit stryk av någon anledning. Vad ska du lyssna på då? Vad kroppen säger först eller när det är för sent?