Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk
Medlem

jag undrar hur temperaturerna på cpu och chassi är då man spelar på denna laptop. jag är inne på att köpa denna som min nya laptop och vill ha möjligheten att spela lite spel. på låga inställningar gör mig inget bara de flyter på. men idag sitter jag med en zepto 6224w, gammal lirare, och när man spelat i 10 min på trottlar cpun och datorn blir obrukbar. de är endast då cpu och gpu jobbar tungt ihop. har ni som köpt denna testat att lira en längre tid och blir cpun nära trottlingstemp?
//kufra

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk

Hej köpte denna dator för 2 veckor sen och kan bara säga att jag är riktig nöjd med den. Skärmen är fantastisk
Jag har haft tur och fick en med minimal backlight bleed. Datorn känns riktigt snabb också för att vara en mekanisk hårddisk och ja jag har inte provat på SSD än. Men skall uppgradera i framtiden. OK nu till frågan.

Hur upplever ni touchpaden?

Jag tycker den är glappig, skall den vara sån eller har jag haft otur med den.
Den flexar när man trycker lätt på den sen krävs det ytlligare kraft för att trycka på knapparna, på min gamla bärbara var touchpaden styv tills man tryckte på en av knapparna. Har vart och känt på en Macbook Air och touchpaden på den känns styv den med.
Hoppas ni förstår vad jag menar. Är det bara jag som upplever den så annars skickar jag in den på garanti så de byter ut den.

Vad gäller värme så måste jag säga att det inte blir varm alls. Vet inte hur den blir när man spelar(har inte spelat på den än) men jag tror verkligen inte den kommer bli jättevarm. Jag har däremot kört lite FEM beräkning(solidworks) på den och den har varit jättekall bokstavligen. FEM beräkning belastar mycket CPU:n som jämförelse så blev min gamla fujitsu varm som fan när jag körde FEM. Beräkningar som tog typ 30 min. (Körde Core temp samtidigt med beräkning och MAx temp blev typ 75 grader.)
Rätta mig om jag har fel men vid spel belastas inte GPU mycket och CPU väldigt lite.

Ja det var vad jag hade att säga om denna dator, jag är sjukt nöjd måste säga det igen

Permalänk
Medlem

Tänker på att köpa den billigare versionen, UX31E http://www.inet.se/produkt/1969436/asus-zenbook-ux31e-i5-128g...
Hur mycket sämre är den för vanligt bruk möjligtvis någo lätt spel då och då men annars bara?
borde jag gå för den eller för UX32VD-R4002V har inge stor plånbok så är lite osäker, tack i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av maikzen:

Tänker på att köpa den billigare versionen, UX31E http://www.inet.se/produkt/1969436/asus-zenbook-ux31e-i5-128g...
Hur mycket sämre är den för vanligt bruk möjligtvis någo lätt spel då och då men annars bara?
borde jag gå för den eller för UX32VD-R4002V har inge stor plånbok så är lite osäker, tack i förväg

+Större SSD
-Inget dedikerat grafikkort
-Sandy Bridge istället för Ivy Bridge-processor

Jag tror att det på den modellen är omöjligt att uppgradera RAM, googla om det.

Kan du leva med den lägre upplösningen på 1366x768 så kanske UX32VD-R3001V vore ett alternativ. Då får du inte den grymma IPS-skärmen i fullhd, men du får grafikkortet och Ivy Bridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

+Större SSD
-Inget dedikerat grafikkort
-Sandy Bridge istället för Ivy Bridge-processor

Jag tror att det på den modellen är omöjligt att uppgradera RAM, googla om det.

Kan du leva med den lägre upplösningen på 1366x768 så kanske UX32VD-R3001V vore ett alternativ. Då får du inte den grymma IPS-skärmen i fullhd, men du får grafikkortet och Ivy Bridge.

Gjorde nyss beställning på
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153980-asus_zenbook_u...

Konstigt att den kostar 799€ i finland.
dock så beställde jag via importören så får den lite billigare.

Vet någon om man kan byta ram på den och hårddisk?
4GB (2GB + 2GB) DDR3 1600MHz (1 x 2GB On board)
Betyder väl att jag kan byta ram
Hårddisken: 2.5" SATA 500GB, 5400rpm man kan väl slänga in en samsung 830 lätt då?

Permalänk
Medlem

Tänkte dra in 8 gig extra minne i den. Det jag undrar är om någon skulle kunna skriva vad det är för minne jag ska köpa?

Har haft min zenbook i 1 vecka nu och är jäkligt nöjd med den

Visa signatur

Stationär:p4 3.6 ghz, 2 gigram, getforce 6800. Laptop: Intel M740 1.7 ghz, 1 gig ram, geforce 6800 go 256MB

Permalänk
Medlem
Skrivet av maikzen:

Gjorde nyss beställning på
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/153980-asus_zenbook_u...

Konstigt att den kostar 799€ i finland.
dock så beställde jag via importören så får den lite billigare.

Vet någon om man kan byta ram på den och hårddisk?
4GB (2GB + 2GB) DDR3 1600MHz (1 x 2GB On board)
Betyder väl att jag kan byta ram
Hårddisken: 2.5" SATA 500GB, 5400rpm man kan väl slänga in en samsung 830 lätt då?

läs tidigare inlägg i tråden vettja..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av xReverenDx:

läs tidigare inlägg i tråden vettja..

Skickades från m.sweclockers.com

Gjort det vettja, citera var du ser någon som har köpt en UX32A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grodan74:

Super guide
[/IMG][/URL]

Tack!, nu blev jag mer sugen på en sådan då jag har en 520 Intel SSD!... snart ska jag köpa en sådan dator!

Permalänk
Medlem

Jaha, nu har jag køpt mig en 32:a fast 3001 versionen.
Och kan nån førklara vørfør min skærm blir svart hela tiden? den lyser lite men ingen bild och man måste hålla ner power knappen och starta om den før att få tillbaka bilden.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragganof:

Jaha, nu har jag køpt mig en 32:a fast 3001 versionen.
Och kan nån førklara vørfør min skærm blir svart hela tiden? den lyser lite men ingen bild och man måste hålla ner power knappen och starta om den før att få tillbaka bilden.

Det är inte energisparfunktionerna som spökar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Det är inte energisparfunktionerna som spökar?

ingen aning, men nu är den så jäkla seg och hänger sig om man försöker koppla upp sig till internet. håller på att installera om skiten nu.
Finns det nån lista över vilka program man ska ta bort? vill ha kvar den dät två fingerscrollen men resten kan fara och flyga.

börjar bli skeptisk mot asus, sålde men transformer prime för att den var så jäkla värdelös, och så får man en sånhär start på nästa.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk

Hämtade min på inet tidigare idag, packade upp den och fick se en massiv background bleed. Släpper igenom på tok för mycket ljus för att det skall vara acceptabelt. Ska åka in till dem imorgon och kräva utbyte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Hur i hela korvspadskastrullen switchar man mellan det inbyggda intel kortet och geforce kortet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dantheman86:

Hämtade min på inet tidigare idag, packade upp den och fick se en massiv background bleed. Släpper igenom på tok för mycket ljus för att det skall vara acceptabelt. Ska åka in till dem imorgon och kräva utbyte.

Skickades från m.sweclockers.com

Min har också det (givetvis!), förutom det skulle det vara en perfekt dator, får se om jag lämnar tillbaka den eller ifall jag trots allt kan leva med det. Problemet uppstår "bara" när man ser film som har svarta kanter, dvs material som inte riktig har 1920x1080p upplösning till exempel.

Förresten så kom det uppdatering till touchpaden m.m igår via ASUS liveUpdate.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk

Har fått mitt utbyte nu, något mindre bleeding. Får se om man nöjer sig såhär, ska testa nån dag. Men jag märker att något i datorn klickar till med jämna mellanrum. Verkar komma från hårddisken,eller iallafall utrymmet kring hårddisken. Någon som upplever samma?

Permalänk
Medlem

Kom precis från affären med datorn och ja de klickade som en metronom när jag startade den *click, click, click*.
Efter att har varit igång en timme nu med dom senaste drivrutinerna (medans jag förbereder för att flytta windows till ssdn) har den nästan slutat klicka. Händer ibland dock. Men det verkar inte vara hårddisken. Det kommer från ett annat ställe iaf...
Fast första intrycket var att skärmen blödde som bara den. Till o med e blå fläck i mitten där man lätt kan se pixlarna när skärmen bara visar svart.
Hoppas på att blödningen ger sig lite.

Permalänk
Medlem

Föresten, vad är det som sitter precis under skärmen? Ser ut som en högtalare, men det kommer inget ljud från den.
Google visste inte heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponyo:

Föresten, vad är det som sitter precis under skärmen? Ser ut som en högtalare, men det kommer inget ljud från den.
Google visste inte heller.

Ventilation tror jag.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Ventilation tror jag.

Jag menar det som sitter mellan ventilationen och skärmen, med massa småhål.
En recensent skriver att det Är en högtalare (iofs ux31, men samma grej)
"Supplied by Bang & Olufsen, the ICEPower system has been carefully integrated into the lower screen bezel and incorporates several micro-sized speakers that –when working together- can pump out size-defying sound".

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponyo:

Jag menar det som sitter mellan ventilationen och skärmen, med massa småhål.
En recensent skriver att det Är en högtalare (iofs ux31, men samma grej)
"Supplied by Bang & Olufsen, the ICEPower system has been carefully integrated into the lower screen bezel and incorporates several micro-sized speakers that –when working together- can pump out size-defying sound".

Jaha, högtalare är det nog dock inte då högtalarna sitter undertill.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag funderar på att köpa den här någon gång i slutet av nästa månad, men skulle vilja ha svar på två frågor:
1. Behöver man några specialskruvmejslar för att öppna upp och byta hdd och ram-minne?
2. Hur krångligt är det att byta hdd? Jag som tidigare bara byggt stationära är lite nervös/orolig inför att röra runt för mycket inuti en laptop, där storleken på delarna är en helt annan.

Permalänk
Avstängd

ja en torx mejsel, finns många videos på youtube där dom visar hur man göra, det är väll inte så krångligt men lite pilligt.

Permalänk
Medlem

Jag lämnade tillbaka min idag på MediaMarkt pga.
1. Mellanslags-knappen gnisslade rejält, inte ändå ut på sidorna men jag vill inte konstant behöva tänka på att slå på sidan av knappen för att undvika ljud, alla andra knappar är som dom ska. Och jag ville inte heller skruva upp den själv pga det.
2. Bleeding, iom att 50% av mitt användningsområde är att se film så kände jag att det inte var acceptabelt, det funkar OK med filmer som har riktig 1920x1080 upplösning, dvs inte en fil med svarta/croppade kanter.
3. Fläkten går igång trots att CPUn är kall, den går tex. igång 2-3sekunder när man öppnar en ny sida i Chrome, riktigt störande. Samma sak när man öppnar utforskaren, detta för att turboboosten kickar in och då vill fläkten också hänga på..

Fick en sunkig lånedator som tröst, 2GB RAM, Intel HD 3000 och en Pentium CPU den får agera nattduksbord eller dylikt.
Ska jag vara ärlig så rekommenderar jag dom som funderar på att köpa UX31A/UX32VD att vänta ett tag, kanske 1-2månader. Vid det laget har Asus troligen hittat en mjukvaru-fix till fläkten (senaste 206-bios hjälper inte alls), samt att KANSKE nyare batchar har mindre bleeding.

Denna dator ska man inte köpa om man inte funderar på att uppgradera RAM eller dra en nyinstallation av Windows. Vid första boot så kördes 123 processer och tog 76% RAM, efter 2 timmars avinstallation av diverse saker så slutade det ändå med att RAM-användandet blev upp emot 90%, detta tillsammans med Chrome endast (kanske 5st flikar).

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Backlight bleeding

Här är lite bilder på backlight bleeding från mina två ex.

Bilderna är tagna i ett dunkelt men inte mörkt rum, ljusstyrkan var vad som var lagom i den omgivningen, tror det var 3 steg från max (10 steg totalt)

Det första som jag fick byta hos webhallen (väldigt smidiga att ha och göra med, fick med mig en ny direkt).

Det andra exemplaret som jag fick som utbyte:

Jag är lite mer nöjd med exemplar nummer två i och med att hela hörnet inte är upplyst. Frågan är bara hur mycket man ska behöva acceptera, känns inte helt ok om man inte redan i produktbeskrivningen säger att den kan blöda lite. Men vill man ha just den här datorn med den grymma skärmen så är det väl bara att acceptera. Lite mer kvalitets kontroll från Asus vore ju önskvärt men då skulle det väl kosta mer också... Dessutom syns det ju inte i dagljus om man har något annat än en helt svart skärm.

edit:
Bild två är inte helt rättvis, det var visst lite mörkare i rummet när jag tog den vilket syns på exponeringen, så det är inte riktigt så illa som det ser ut även om det är klart märkbart.

Permalänk
Medlem

Grafik/Hårddisk - prestanda

Tjenare, jag överväger just nu ett köp denna laptop men har en del funderingar som jag hoppades att kunna få hjälp med och på så sätt lösa min tvivel.
Hoppas att det är ok om jag lånar tråden en stund till detta ändamål.

Hittade en video på Youtube där det sägs att laptopen ska klara av Diablo 3 på high settings om jag inte minns fel. --> VIDEO
Frågan är då hur den skulle stå sig i nyare spel som exempelvis Battlefield 3. Vore kanon om den klarade BF3 på lägsta inställningarna så att den är någorlunda framtidssäker utifall man skulle fatta intresse för något kommande spel, och isåfall ha möjligheten att kunna lira det på "lowest" så att säga.
Äger en stationär men alltid härligt att kunna spela lite "on the move" utifall jag tvingas pendla.

Sedan har jag även funderat en del över prestandan på hårddisken då det är en hybrid.
Håller den hastigheten likt en vanlig 5400 RPM disk eller märker man av att det faktiskt sitter en SSD i den och tuggar?
(I samma video som jag länkade till ovan så byter de ut original hårddisken mot en SSD, precis som många andra i tråden nämnt att de gjort. Själv skulle jag föredra att slippa detta då jag själv aldrig tidigare bytt hårdvara i en laptop. Känner mig oroad över att något skulle gå sönder och på så sätt även rubba min garanti).

Mina tvivel på Zenbooken grundar sig i den blödande skärmen och därav har en av Sony Vaio modellerna blivit en stark kandidat, trots en framförallt sämre skärm.
-->Sony Vaio

Vad anser ni som fått möjligheten att prova denna fantastiskt stilrena laptop? ^^

Ber om ursäkt för mitt långa inlägg och om jag gick ifrån topic.

MVH
Alex

Visa signatur

ASUS Maximus IX Hero + i7-7700K | Corsair Hydro H100i v2
Corsair PowerSupply AX760W 80 PLUS Platinum | Corsair Carbide 400C
Corsair Vengeance LPX Black 16 GB (2x8GB) / 3200 Mhz / DDR4 / CL16
Samsung SSD 850 EVO - 500 GB
EVGA Geforce GTX 1060 6GB Superclocked

Permalänk
Medlem
Skrivet av musarn:

Tjenare, jag överväger just nu ett köp denna laptop men har en del funderingar som jag hoppades att kunna få hjälp med och på så sätt lösa min tvivel.
Hoppas att det är ok om jag lånar tråden en stund till detta ändamål.

Hittade en video på Youtube där det sägs att laptopen ska klara av Diablo 3 på high settings om jag inte minns fel. --> VIDEO
Frågan är då hur den skulle stå sig i nyare spel som exempelvis Battlefield 3. Vore kanon om den klarade BF3 på lägsta inställningarna så att den är någorlunda framtidssäker utifall man skulle fatta intresse för något kommande spel, och isåfall ha möjligheten att kunna lira det på "lowest" så att säga.
Äger en stationär men alltid härligt att kunna spela lite "on the move" utifall jag tvingas pendla.

Sedan har jag även funderat en del över prestandan på hårddisken då det är en hybrid.
Håller den hastigheten likt en vanlig 5400 RPM disk eller märker man av att det faktiskt sitter en SSD i den och tuggar?
(I samma video som jag länkade till ovan så byter de ut original hårddisken mot en SSD, precis som många andra i tråden nämnt att de gjort. Själv skulle jag föredra att slippa detta då jag själv aldrig tidigare bytt hårdvara i en laptop. Känner mig oroad över att något skulle gå sönder och på så sätt även rubba min garanti).

Mina tvivel på Zenbooken grundar sig i den blödande skärmen och därav har en av Sony Vaio modellerna blivit en stark kandidat, trots en framförallt sämre skärm.
-->Sony Vaio

Vad anser ni som fått möjligheten att prova denna fantastiskt stilrena laptop? ^^

Ber om ursäkt för mitt långa inlägg och om jag gick ifrån topic.

MVH
Alex

När det kommer till spelprestanda är det över mina förväntningar. Jag spelar t.ex. Starcraft II på High i 1920x1080 med konstant över ~45FPS, vilket är mer än tillräckligt i RTS. När det kommer till Diablo 3 har jag inte fått det att fungera så jag blir nöjd, av någon anledning segar hela spelet och trycker jag upp så jag ser FPS så står det alltid 0, verkar vara bugg i drivarna (eller pga. att jag kör Win 8). Samma gäller BF3, får det inte alls att fungera då Origin bara crashar på Win 8. Hoppas någon kan ge bättre feedback på original Win 7.

När det kommer till hybrid-disken (som inte är en hybrid-disk, utan hybrid-programvara) så var det de första jag bytte ut, stod inte ut med så långsam dator. Varför jag säger att det inte är hybrid-disk är pga. att själva SSD sitter separat och om du tar och byter till en SSD så har du fortfarande tillgång till den ca. 30GB store SSD som sitter permanent monterad i datorn.

Permalänk

Har nu beställt UX32VD-4002V via dustinhome och inväntar nu leverans. Det som tilltalar är diskreta GPU:n då det kan vara trevligt att spela nu och då.
Nu funderar jag även på att uppgradera datorn till 10 Gb ram samt att byta ut hårddisken med en SSD:

Har tänkt köpa Corsair Vengeance SO-DIMM, 1600MHz, 8 Gb
och som SSD tänkte jag att SAMSUNG 830 SERIES 256GB SSD SATA/600 MLC vore lämplig.

Det jag undrar: ni som har uppgraderat RAM och/eller SSD i denna, hur mycket bättre finner ni den? Ger högre Ram-minne en märkbar skillnad i prestanda (vid olika spel eller program)? Hur mycket batteritid sparar man på att använda SSD:n?

(synd att man ej verkar kunna uppgradera den diskreta GPU:n, annars hade man också gjort det )

Permalänk
Medlem
Skrivet av christerron:

Har nu beställt UX32VD-4002V via dustinhome och inväntar nu leverans. Det som tilltalar är diskreta GPU:n då det kan vara trevligt att spela nu och då.
Nu funderar jag även på att uppgradera datorn till 10 Gb ram samt att byta ut hårddisken med en SSD:

Har tänkt köpa Corsair Vengeance SO-DIMM, 1600MHz, 8 Gb
och som SSD tänkte jag att SAMSUNG 830 SERIES 256GB SSD SATA/600 MLC vore lämplig.

Det jag undrar: ni som har uppgraderat RAM och/eller SSD i denna, hur mycket bättre finner ni den? Ger högre Ram-minne en märkbar skillnad i prestanda (vid olika spel eller program)? Hur mycket batteritid sparar man på att använda SSD:n?

(synd att man ej verkar kunna uppgradera den diskreta GPU:n, annars hade man också gjort det )

Att installera en SSD är som dag och natt, "hybrid-disken" den normalt sett har presterar inte mycket bättre än en normal 2.5" 5400rpm, tyvärr.
RAM har jag dock inte märkt av avsevärt, dock alltid trevligt att kunna köra mycket applikationer m.m. på en gång utan förhinder.

Permalänk
Avstängd

Det är väl dock 2 separata diskar i ux serien, där ssd'n är en issd från sandisk