Fractal Design Define R4

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av JayE:

Hej

Har precis, med viss skräck, börjat bygga min första PC.
Har ett define R4 chassi och undrar nu hur jag monterar en 830-series samsung SSD (100 x 69.85 x 7mm) i de vita hyllorna? Disken är ju rätt så mycket mindre än hållaren.

Säkert en skitdum fråga, men jag vet inte riktigt vad jag pysslar med

Antingen gör du som Dan_the_Man sa och skruvar fast den baktill, eller så skruvar du i den i de små hålen i vaggorna (de utan gummidistanser). SSD:er vibrerar inte, så dämpning behövs ej

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElvisPissley:

Fan det missade man ju grovt, beställde på Inet igår och de har ju redan skickat den, fast spelar ju ingen roll ändå.

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Antingen gör du som Dan_the_Man sa och skruvar fast den baktill, eller så skruvar du i den i de små hålen i vaggorna (de utan gummidistanser). SSD:er vibrerar inte, så dämpning behövs ej

Tack för svar och ett underbart chassi! Det var inte alls svårt! Skyller på koffeinbrist under gårdagen.

Permalänk
Skrivet av smajjL:

Sitter på ett p182 och ska väldigt snart byta till en p280 hade jag tänkt.
Men denna ligger farligt nära till att få mig till att tänka två gånger iaf, väldigt bra jobbat av Fractal.
Så, har En fråga om denna , fast att jag tror p280 är spikad. hehe
Att fläktarna lär vara tysta tror jag säkert, men hur bra är dem på att flytta luft? vill inte bara ha ett snurrande objekt som är tyst, måste uppfylla ett syfte med, att KYLA min låda!
Vet att man kan köpa andra fläktar, svara inte med den tack, nu undrar jag om Fractals orginal.
Av nyfikenhet, kan någon som äger detta chassi vara så sjysst och informera om hur det ligger till?
Tack

Fractal Designs fläktar är okej, inte mer än så. De flyttar luft, dock inte särskilt mycket. De låter knappt någonting, men det kommer definitivt till ett pris av betydligt sämre luftgenomströmning. De är helt enkelt dugliga, men om det är bra luftflöde du är ute efter bör du köpa andra fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Fractal Designs fläktar är okej, inte mer än så. De flyttar luft, dock inte särskilt mycket. De låter knappt någonting, men det kommer definitivt till ett pris av betydligt sämre luftgenomströmning. De är helt enkelt dugliga, men om det är bra luftflöde du är ute efter bör du köpa andra fläktar.

Jag antar att du pratar om deras gamla fläktar?

Deras nya är lite annorlunda. R2 fläktarna flyttar mer luft men låter också lite mer, även vid samma varvtal.

EDIT: Jag har ingen egen erfarenhet av det hela så jag kan inte säga bu eller bä, men de nya fläktarna skiljer sig en hel del.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag antar att du pratar om deras gamla fläktar?

Deras nya är lite annorlunda. R2 fläktarna flyttar mer luft men låter också lite mer, även vid samma varvtal.

EDIT: Jag har ingen egen erfarenhet av det hela så jag kan inte säga bu eller bä, men de nya fläktarna skiljer sig en hel del.

Dom flyttar lite luft om man kör dom på max. Låter inget ändå, men är inget emot Gentle Typhoon. Det är stor skillnad i flås (men dom låter inte mycket mer än R3 fläktarna i samma varvtal).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Jag antar att du pratar om deras gamla fläktar?

Deras nya är lite annorlunda. R2 fläktarna flyttar mer luft men låter också lite mer, även vid samma varvtal.

EDIT: Jag har ingen egen erfarenhet av det hela så jag kan inte säga bu eller bä, men de nya fläktarna skiljer sig en hel del.

Jag pratar om de fläktarna som följer med i deras Define R3-chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Jag pratar om de fläktarna som följer med i deras Define R3-chassi.

Ja, det är dom gamla fläktarna.
Deras nya fläktar kommer med i R4 och senare.

Skrivet av Broken-arrow:

Dom flyttar lite luft om man kör dom på max. Låter inget ändå, men är inget emot Gentle Typhoon. Det är stor skillnad i flås (men dom låter inte mycket mer än R3 fläktarna i samma varvtal).

Ok.
Jag har inte provat vare sig gentle typhoon eller fractals nya fläktar alls så jag vet inte.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ja, det är dom gamla fläktarna.
Deras nya fläktar kommer med i R4 och senare.

Aha, okej! Är det några väsentliga skillnader mellan de nya- och de gamla fläktarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Aha, okej! Är det några väsentliga skillnader mellan de nya- och de gamla fläktarna?

Jag vet inte hur stor skillnad det är, dom nya har fler blad har jag för mig samt blåser och låter mer.
Fortfarande tysta fläktar men mer välbalanserade enligt mig.

Inet har både nya och gamla 140mms som du kan jämföra speccsen iaf: https://www.inet.se/kategori/420/140mm/293/fractal-design

Permalänk

Kommer R4:an med skruvar så man kan montera en SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billström:

Kommer R4:an med skruvar så man kan montera en SSD?

Ja absolut, har två stycken i min och det finns massa sådana skruv kvar i påsen.

Har fått ett irriterande problem/defekt med min R4. När jag först plockade in min gamla AMD rigg så hade jag problem med att få datorn att starta men till slut så gick det. Nu bestämde jag mig för att uppgradera denna dator och plockade i mina nya fina delar och inget händer när man trycker på power knappen. Det jag ser är då att ena anslutningen har lossat från kontakten som man sätter på moderkortet så jag blev tvungen att koppla in den till reset knappen istället. Problemet är ju att det vore en herrans jobb att reklamera lådan...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Skrivet av heande:

Ja absolut, har två stycken i min och det finns massa sådana skruv kvar i påsen.

Har fått ett irriterande problem/defekt med min R4. När jag först plockade in min gamla AMD rigg så hade jag problem med att få datorn att starta men till slut så gick det. Nu bestämde jag mig för att uppgradera denna dator och plockade i mina nya fina delar och inget händer när man trycker på power knappen. Det jag ser är då att ena anslutningen har lossat från kontakten som man sätter på moderkortet så jag blev tvungen att koppla in den till reset knappen istället. Problemet är ju att det vore en herrans jobb att reklamera lådan...

Annars skickar man ett mail till Fractal Design och man får en ny power knapp då.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Tjipp, 2 frågor. Hoppas ni inte tar illa vid om det frågats innan, men jag orkar faktiskt inte scanna igenom 11 sidor så hoppas detta går bra!

1. Kan man ha 2 120 i fronten ist för 1 120 och 1 140 (den som följer med ska väll vara det) ?

2. Får vi se en mATX version av detta?

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyrenberg:

1. Kan man ha 2 120 i fronten ist för 1 120 och 1 140 (den som följer med ska väll vara det) ?

Ja.

Skrivet av tyrenberg:

2. Får vi se en mATX version av detta?

Nej.
Mini-serien går på egen produktcykel, att det kommer en uppdaterad version av Define mini med liknande förbättringar är nästan säkert men det är en separat historia.

Permalänk
Medlem

Hm, byggde min dator med R4 chassit och har läst överallt att det ska vara knäpptyst .. Så jag antar att det är mitt grafikkort eller min CPUfläkt som låter väldigt mycket. Köpte någon billig CPU-fläkt för 149:- på webhallen, och grafikkortet är MSI GTX 670, men referenskortet. Några tips om hur jag ska gå tillväga? Måste jag köpa en fläktkontroll?

En annan fråga också angående fläktarna. Det finns en fläkt inuti chassit som man kan röra upp och ner, hur får man den att stanna där uppe? När jag ställer chassit raktupp så åker den ju bara ner, ska man skruva fast den?

Också en sista fråga, är ny på forumet och aldrig förstått detta. Hur ser jag om folk citerat det jag skrivit?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Ja.

Nej.
Mini-serien går på egen produktcykel, att det kommer en uppdaterad version av Define mini med liknande förbättringar är nästan säkert men det är en separat historia.

Jag förstår!
Bugar & bockar för svaren!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av armara:

Hm, byggde min dator med R4 chassit och har läst överallt att det ska vara knäpptyst .. Så jag antar att det är mitt grafikkort eller min CPUfläkt som låter väldigt mycket. Köpte någon billig CPU-fläkt för 149:- på webhallen, och grafikkortet är MSI GTX 670, men referenskortet. Några tips om hur jag ska gå tillväga? Måste jag köpa en fläktkontroll?

Prova att dra ut sladden till cpu-fläktne en kort stund och se vad det är som låter.
Nätagget kan vara en bov också.

Skrivet av armara:

En annan fråga också angående fläktarna. Det finns en fläkt inuti chassit som man kan röra upp och ner, hur får man den att stanna där uppe? När jag ställer chassit raktupp så åker den ju bara ner, ska man skruva fast den?

Den i fronten?
Ja, skruva fast den.

Skrivet av armara:

Också en sista fråga, är ny på forumet och aldrig förstått detta. Hur ser jag om folk citerat det jag skrivit?

Längst uppe till höger på sidan så finns det en länk som heter Citat, precis under Inloggad som Xxxxxx, klicka på den så ser du.

Lycka till, både med chassit och forumet!

Permalänk

Två korta frågor till.

Finns det en ljud jämföring jämtemot P280?

Samt,
Har ni bytt ut dioden på framsidan/powerled:en?
Jag själv fann den allt för stark på R3:an och drog ut den för jag inte klarade ha den stirrandes i mina ögon när jag såg på film.

mvh tyrenberg

Visa signatur

Citera gärna för svar.

Permalänk
Skrivet av tyrenberg:

Två korta frågor till.

Finns det en ljud jämföring jämtemot P280?

Samt,
Har ni bytt ut dioden på framsidan/powerled:en?
Jag själv fann den allt för stark på R3:an och drog ut den för jag inte klarade ha den stirrandes i mina ögon när jag såg på film.

mvh tyrenberg

Visst går det att byta ut dioden på framsidan. Jag skaffade mig en röd istället för den blå som medföljer vid köp av ett svart R4:a.
Ett väldigt enkelt ingrepp bara man har en annan diod

Visa signatur

Min E-penis:Chassi: Prodigy | CPU: I5-3570K | Grafikkort: Gigabyte 670 OC | MOBO: MSI Z77IA-E53 mITX | Nätagg: HX650 | Lagring:1x 840 256GB, 1x 520 120GB | RAM: G.skill 8GB 1866Mhz |Kylning: H100i, 230mm Bitfenix spectre, 1X 140 Fractal, 2x 120 Noctua |

Permalänk
Medlem

Har tänkt beställa lite nya grejer, bla en Samsung 830 256gb, en vit R4:a med fönster, NZXT Sleeved LED kit 2m vit, fläktfilter för att köra cpu kylaren som intake och lite fläktar till fronten för att få lite tryck bakom hdd buren.

Har nu några frågor bara. Först vilka fläktar är smartast att ha fram som intake när det finns plats för 140mm modeller? Tänkte tidigare att jag skulle köpa två Corsair SP120 High Performance edition som har otroligt bra tryck och flyttar bra med luft. Men är det fortfarande ett bra alternativ när det finns plats för 140mm fläktar?

Sen tänkte jag också att jag skulle flytta chassi fläktarna till taket och undrar om man får in en normal 25mm fläkt ovanför en antec 620 kylare längst in eftersom det inte gick med min R3:a? Dock ser det ut som att det finns bra mycket mer plats ovanför en 120mm kylare bak på R4:an. Som både har har plats för större fläkt och har mer utrymme ovanför, enligt de bilder och recensioner man sett.

Är grymt taggad på att byta till ett vitt chassi och ännu mer för ett fönster xD

Skrivet av Paratroper:

Visst går det att byta ut dioden på framsidan. Jag skaffade mig en röd istället för den blå som medföljer vid köp av ett svart R4:a.
Ett väldigt enkelt ingrepp bara man har en annan diod

Tänkte jag kanske skulle göra samma sak, men finns det nån guide eller är det hur enkelt som helst?

Visa signatur

FD Define R3, svart | MSI P67A-GD55 | i5 2500k @4.6Ghz http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2400167 | Antec Kühler H20 620 Noctua NF-F12 PnP | Corsair Vengeance CL9 1600Mhz 2x4Gb | MSI GTX 570 Twin Frozr III OC PE @935mhz | Samsung 840 Pro 256gb (W8.1 Pro) | 1TB Samsung F3 HD103SJ | D-Link DWA-547 RB | Scythe Kaze Master II | Ms Sidewinder X4 | Corsair M60 | Dell U2312hm IPS | Logitech G35 | Sony Z2

Permalänk
Medlem

enklare att dämpa dioden med en liten tillklippt tygbit och limstift

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Avstängd

Nagellack är annars bra för att dämpa dioder.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av ElvisPissley:

Hej! Jag har nu monterat komponterna i det nya R4-chassit. Några reflektioner.

Plastigt värre i "fläktburen" bakom dörren. Inte helt perfekt för mig som använder en Noctua ULN 120 mm. Den sitter fast endast mot ena sidan och lös på andra sidan. Jag provade med lite häftmassa och det verkar duga. Jag har inte testat de medföljande 140 mm fläktarna men jag misstänker att de låter för mycket. Jag är van vid 500-600 RPM.

Värst: jag råkade böja två stift i den interna USB 3.0-kontakten på mitt moderkort. Jag försökte att rätta upp dem. Nu har jag någon konstig USB "2.5"-hastighet. Klart långsammare än det ska vara men fortfarande bättre än USB 2.0. Jag hade inga sådana problem med det gamla R3-chassit. Var det jag som klantade mig? Jag har ingen större lust att byta mitt Z68-moderkort just nu. Jag planerar ev. att byta ut min CPU Intel i5-2500K till Haswell om ett år och då blir det ett nytt moderkort. Helst vill jag slippa USB-sladdar från baksidan.

Scheiße!!!

Hej,

Om du har kvar ett detta R3, prova att koppla in dess front-USB3 och se om du fortfarande får rätt hastighet med den. Eventuellt har moderkortets anslutning skadats, men får du bra hastighet med annan USB3 frontkontakt (eller inte längre har möjlighet att testa) så kan du få R4:ans USB-kontakt utbytt - maila vår support på support@fractal-design.com

Mvh,

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av ElvisPissley:

Hej! Tack för svaret. Är det inte komplicerat att byta ut R4:ans interna USB 3.0-kontakt?

Positivt med denna modell: bra utrymme att jobba i, att "dölja" kablar har aldrig varit lättare, går nästintill att få en helt tyst dator beroende på val av komponenter.

Inte så farligt, den svåraste biten är nog att få ut den ganska stora kontakten genom chassit. Fronten i sig är bara att rycka av och sedan skruva loss USB-delen ifrån.

Permalänk

Detta kanske redan har tagits upp i tråden, men krävs det att man monterar 2,5"-diskarna på baksidan av plåten innan man monterar moderkortet? Känns lite otympligt i så fall. Hur fäster man dem annars?

Permalänk
Medlem

Ja det känns väl ganska självklart att man montera dem innan moderkortet annars kan du inte skruva. Om du inte vill ha dem där så finns det monteringshål för både 2,5 tum och 3,5 tum enheter i hårddiskslädarna

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Har kopplat upp min R4 och stött på problem med fläktkontrollen.
Dem interna fläktar som följde med fungerar enbart på den högsta hastigheten.
I mini och mellanläge stannar dem.
Helt värdlöst kan jag tycka.
Hur fungerar det för er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Vi vill passa på att nämna ett par funktioner i chassit: 240mm radiator i fronten går utmärkt om man har en tunnare typ av radiator. Denna video visar hur en 240mm radiator passar i frontfiltret:
http://www.youtube.com/watch?v=VS45Yhjj4bY&t=1m30s

Alternativt kan man montera tjockare radiatorer om man monterar bort HDD burarna (den nedre sitter med 4 skruvar och är alltså inte nitad på plats). Den nedre HDD buren har samma skruvhål som en vanlig 120mm fläkt och går då också att flytta till en ledig 120mm fläktplats så man fortfarande kan behålla sina 3st HDD platser och får då plats med en större radiator i fronten.

Anledningen till att vi inte tog med ovan funktioner som en feature är att en 240mm radiator endast fäster med 6 av 8 skruvar i fläktfiltret, och att kalla det kompatibelt kändes inte helt ok. Tanken finns där dock och det är fullt möjligt då 6 skruvar är fullt tillräckligt för att fästa radiatorn.

Tjosan!

Jag har ett R4a chassi nu och sitter och filurar på optimal kylning med fläkt. Vad anser ni är bäst placering för fläktarna (in och utsug) för att få bästa genomströmning? Är det in fram och under och ut uppåt/bakåt som sedvanligt eller tipsar ni om något annorlunda sätt?

Visa signatur

Min dator är mitt värde på Sweclockers har jag förstått
Fractal Design Meshify 2 C Mid Tower | Asus ROG STRIX B550-F | AMD R7 5800X3D 3.4 GHz | PowerColor Radeon RX 7900 XT 20GB HellHound | Corsair Vengeance LPX 2X16 GB 3200 Mhz | Samsung 980 250 GB M2 | Western Digital Black SN850 2 TB M.2 | Corsair RM1000x 1000 W 80+ Gold | Samsung Odyssey G9 49.0" | https://pcpartpicker.com/list/3dst6D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nobbe34:

Tjosan!

Jag har ett R4a chassi nu och sitter och filurar på optimal kylning med fläkt. Vad anser ni är bäst placering för fläktarna (in och utsug) för att få bästa genomströmning? Är det in fram och under och ut uppåt/bakåt som sedvanligt eller tipsar ni om något annorlunda sätt?

Nej, det är så detta chassit är uppbyggt också.