Permalänk

Min i5-2500k överbelastas! :(

Märkte i helgen när jag spelade BF3 att allt började fryslagga, och ser till min förskräckelse att processorn jobbar på 90-100 %. Även när jag inte spelade kunde allt börja lagga sporadiskt när jag bara surfa runt, så jag tänkte först att det kunde röra sig om trojaner. Men jag hitta inga, och inga konstiga processer är igång.

Core Temp visar bra temperaturer, men kärnorna känns mer än lovligt instabila, hoppar sporadiskt, lägger sig ibland på 40 % i idle. Provade att formatera om, men BF3 får nu mellan 70-90 % i aktivitetshanteraren, vilket fortfarande känns alldeles för högt. Testade andra minnen, men det gjorde ingen skillnad, har även provat en polares i7:a och då funkade allt prima helt plötsligt? Kan det vara fel på min processor? Har tankat hem alla möjliga drivrutiner men inget verkar göra någon skillnad.

Tacksam för hjälp...

System:
Moderkort: gigabyte P67a-D3-B3
CPU: i5-2500k
GPU: HD 6970 2 gig
Minnen: Corsair 8 gig (1333 mhz), även provat corsair Vengance på 16 gig.
HDD: Western Digital 7200rpm, 500 gig

Permalänk

Verkar konstigt. Se om du kan testa din i5:a i din polares dator och se om samma problem kvarstår.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X Advanced Big Tower | PSU: Corsair HX 750w
CPU: Intel Core i7 2600k @ Stock (3,4) | GPU: XFX Radeon 6950 'Dual Fan' 2GB
Moderkoret: MSI P67A-GD65 | RAM: Corsair Vengeance 8 GB CL9 1600 Mhz

VILL DU HAR SVAR FRÅN MIG SÅ CITERA!

Permalänk

Tja, om du inte kör med någon överklockning skulle jag resetta BIOS. Kan ju vara någon inställning där som har ändrats av någon anledning.
Körs processorn i den frekvensen som den ska? Dvs. 3,3Ghz vid load.

Permalänk
Skrivet av O.Martini:

Tja, om du inte kör med någon överklockning skulle jag resetta BIOS. Kan ju vara någon inställning där som har ändrats av någon anledning.
Körs processorn i den frekvensen som den ska? Dvs. 3,3Ghz vid load.

Ska kolla, den ligger på runt 1.6 ghz när jag inte gör ett jota, men så fort jag drar i ett fönster åker den upp i 3.2 ghz :S. Ska testa snart att spela och se...

Permalänk
Skrivet av NecroDhalia:

Ska kolla, den ligger på runt 1.6 ghz när jag inte gör ett jota, men så fort jag drar i ett fönster åker den upp i 3.2 ghz :S. Ska testa snart att spela och se...

Jo men då är det antagligen som det ska, tänkte att den kanske låg kvar på 1,6 Ghz hela tiden. (Testa rensa BIOS bara för att vara 100%)
Vad har du för temperaturer när du har full LOAD? (Ladda ner prime95 om du vill testa)

Permalänk
Skrivet av O.Martini:

Jo men då är det antagligen som det ska, tänkte att den kanske låg kvar på 1,6 Ghz hela tiden. (Testa rensa BIOS bara för att vara 100%)
Vad har du för temperaturer när du har full LOAD? (Ladda ner prime95 om du vill testa)

Just nu (med originalkylaren på) så visar Core Temp 55-60 c när jag lirar, med andra kylaren (Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2) får jag ner tempen ca 10 c.

Enklaste sättet att resetta BIOS är att ta bort batteriet i 5 min eller? Lite osäker på hur man gör annars i själva bios nämligen...

Permalänk
Skrivet av NecroDhalia:

Just nu (med originalkylaren på) så visar Core Temp 55-60 c när jag lirar, med andra kylaren (Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2) får jag ner tempen ca 10 c.

Enklaste sättet att resetta BIOS är att ta bort batteriet i 5 min eller? Lite osäker på hur man gör annars i själva bios nämligen...

Kolla moderkortsmanualen, brukar vara en jumper man skall flytta. Vissa moderkort har även en reset BIOS knapp.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Prova överklocka till ~4Ghz? se hur många % processorn får jobba då när du spelar. Kör min gamla i5 750 på 4GHz och min cpu ligger mellan 70-90% hela tiden i BF3. Kör jag min i originalklock, dvs 2,66Ghz så ligger cpun på 100% hela tiden när jag spelar.
Borde väl gå att få en 2500K att köras i 4Ghz utan problem? utan nå större värmeutveckling. Värt att prova.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Stryker Nätaggregat: Corsair AX750
Moderkort: Asus Maximus X Code Processor: i7-8700K Kylare: Corsair H100 RAM: G.Skill TridentZ RGB 3000Mhz
Grafikkort: GTX 1080 SSD: OCZ Agility 3 240GB HDD: WD Green 2TB

Permalänk
Medlem

Har då fan exakt samma problem, har du lyckats lösa det? så om du har så ge mig svaret

Permalänk
Medlem

Du beskriver problemet helt fel? Bf3 bör låta din CPU jobba i 80-90% vad är problemet:s

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 410 Vit Moderkort: ASUS P8Z77-V PRO CPU: Intel Core i5 3570K GPU: EVGA GTX 580 Superclocked 1536MB SSD: Intel 520 120GB HDD: Western Digital Caviar Black 1TB RAM: Corsair Vengeance Blue 8GB 1600Mhz Nätaggregat: NZXT HALE90 850W 80+ Gold Modulär Blueray: Asus BW-12B1LT Tangentbord: Razer Lycosa Mirror Special Edition Mus: Razer Deathadder Respawn Skärm: AOC i2353FH

Permalänk
Avstängd

i5 är ju en budget CPU med inbyggt grafikkort, vill du ha prestanda får du kliva upp till en renodlad CPU som SB-e eller kommande Ivy-e.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

i5 är ju en budget CPU med inbyggt grafikkort, vill du ha prestanda får du kliva upp till en renodlad CPU som SB-e eller kommande Ivy-e.

Du verkar då inte ha nån koll. Läs på lite innan du skriver i såna här trådar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

i5 är ju en budget CPU med inbyggt grafikkort, vill du ha prestanda får du kliva upp till en renodlad CPU som SB-e eller kommande Ivy-e.

Skickades från m.sweclockers.com

vad är det som är budget med i5 2500k ?

du får nog ta och läsa på lite mer.. så kanske du ser att 2500K tillhör sandybridge serien

Visa signatur

NZXT 810 Switch, Corsair AX860i, Maximus V Formula, I7 3770K ,Asus GTX 680, Corsair vengance 1866Mhz 32gb Ram, Samsung 850 Pro 256Gb, Samsung 840 basic 500Gb, WD 2Tb Caviar Green,120GB, Komplett vattenkylning

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Akarr:

vad är det som är budget med i5 2500k ?

du får nog ta och läsa på lite mer.. så kanske du ser att 2500K tillhör sandybridge serien

i5 2500k tillhör Sandybridge, men det är fortfarande en budget CPU, som jag skrev så är en Sandybridge-E ett bättre val vid spelande. Så vad är det jag ska läsa på?

Vet du ens skillnaden på SB och SB-e?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

i5 är ju en budget CPU med inbyggt grafikkort, vill du ha prestanda får du kliva upp till en renodlad CPU som SB-e eller kommande Ivy-e.

Skickades från m.sweclockers.com

Eeeeh, eller inte. i5 2500K är ju en av de snabbaste Sandy Bridge konsumentprocessorerna, så det är inte så mycket budget CPU där inte. Prisvärd, ja....budget, nej.
Det som skiljer rent prestandamässigt mellan denna CPU och en fyrkärnig 2011 CPU (eller rättare sagt mellan en fyrkärnig i5:a och en i7:a) är att den inte har hyperthreading. Skillnaden i prestanda mellan en fyrkärnig s1155 i7:a och en fyrkärnig s2011 i7:a är mycket liten.
BF3 är optimerat för fyra kärnor, men man har en viss vinst med fler kärnor, så en i7:a presterar lite bättre, men en i5:a räcker gott för det stora flertalet användare. Om man skall köra med dubbla high-end kort är det ide' att titta på i7 istället för i5, dock kvittar det om s1155 eller s2011 i7 väljs.

Större minnesbandbredd gör för det mesta nada i spel och det finns tillräckligt med PCI-e bandbredd även för rätt high end grafikkort i SLI/CF även hos s1155 (då särskilt IB som har PCI-e 3). Så jag ser inga större skäl att ta s2011, om man inte tänkt köra tri eller quad grafikkort.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av NecroDhalia:

Märkte i helgen när jag spelade BF3 att allt började fryslagga, och ser till min förskräckelse att processorn jobbar på 90-100 %. Även när jag inte spelade kunde allt börja lagga sporadiskt när jag bara surfa runt, så jag tänkte först att det kunde röra sig om trojaner. Men jag hitta inga, och inga konstiga processer är igång.

Core Temp visar bra temperaturer, men kärnorna känns mer än lovligt instabila, hoppar sporadiskt, lägger sig ibland på 40 % i idle. Provade att formatera om, men BF3 får nu mellan 70-90 % i aktivitetshanteraren, vilket fortfarande känns alldeles för högt. Testade andra minnen, men det gjorde ingen skillnad, har även provat en polares i7:a och då funkade allt prima helt plötsligt? Kan det vara fel på min processor? Har tankat hem alla möjliga drivrutiner men inget verkar göra någon skillnad.

Tacksam för hjälp...

System:
Moderkort: gigabyte P67a-D3-B3
CPU: i5-2500k
GPU: HD 6970 2 gig
Minnen: Corsair 8 gig (1333 mhz), även provat corsair Vengance på 16 gig.
HDD: Western Digital 7200rpm, 500 gig

Tror mer på mjukvaruproblem än att hårdvaran som CPU spökar. En dator gör som den blir tillsagd, d.v.s mjukvaran styr det hårdvaran gör. Den hoppar inte upp i 90% om det inte finns någon data att bearbeta.

Skrivet av NecroDhalia:

Just nu (med originalkylaren på) så visar Core Temp 55-60 c när jag lirar, med andra kylaren (Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2) får jag ner tempen ca 10 c.

Enklaste sättet att resetta BIOS är att ta bort batteriet i 5 min eller? Lite osäker på hur man gör annars i själva bios nämligen...

Du kan gå in i BIOS och ladda default t.ex... Det är det garanterat enklaste sättet iaf. Värmen verkar inte heller vara en faktor som ska påverka.

Skrivet av Skuggan74:

i5 är ju en budget CPU med inbyggt grafikkort, vill du ha prestanda får du kliva upp till en renodlad CPU som SB-e eller kommande Ivy-e.

Skickades från m.sweclockers.com

Du har inte mkt koll alls hör jag En 2500k räknas som en "budget" när det är den dyraste non-HT processor som finns... Hur tänkte du då, bara lite fel eller väldigt fel?

Skrivet av Skuggan74:

i5 2500k tillhör Sandybridge, men det är fortfarande en budget CPU, som jag skrev så är en Sandybridge-E ett bättre val vid spelande. Så vad är det jag ska läsa på?

Vet du ens skillnaden på SB och SB-e?

Skickades från m.sweclockers.com

Sen när blev SB-E ett bättre val vid spelande? När man började skita pengar och måste ha en stor E-k*k kanske. I övrigt så är det totalt bortkastade pengar då dagens "budget" räcker mer än väl för att driva grafikkorten som finns. Ja, om du inte kör i 1024x768 i upplösning då kanske... Finns ingen dag i veckan då en SB-E är ett "bättre" val för spelande.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

köp en riktig processor kylare om du inte har det samt fläktar som blåser in & ut luft. jag kör min 3570K i5 "budget" cpu i 4,8GHz full load 50 grader

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk

till o med swecs tester visar att FX serien kan köra 7970 CF utan ens i de flesta fall märkbar flaskhalls (6200-8150), OCade då precis som intel, 2500k är en bra bit starkare än någon FX på marknaden just nu, och god i like amd Men antagligen starkare än alla vishera modeller, defenitivt inte budget om man inte har någon form av E-snabel och skiter papper med ben franklins face på.

edit @ Tarasus, gå och läs lite mer, du har då verkligen ingen aning om vad du snackar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

i5 2500k tillhör Sandybridge, men det är fortfarande en budget CPU, som jag skrev så är en Sandybridge-E ett bättre val vid spelande. Så vad är det jag ska läsa på?

Vet du ens skillnaden på SB och SB-e?

Skickades från m.sweclockers.com

Och du borde läsa på de reella skillnaderna mellan SB-e och SB. Applikationerna måste vara flertrådade till tusen och bandbreddskrävande över minnet för att det ska märkas.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Och du borde läsa på de reella skillnaderna mellan SB-e och SB. Applikationerna måste vara flertrådade till tusen och bandbreddskrävande över minnet för att det ska märkas.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/2531?k=bb2181734e9fb...

Mkt bra bild, satt precis och funderade på om jag skulle leta reda på en!

citat + trams bort
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Eeeeh, eller inte. i5 2500K är ju en av de snabbaste Sandy Bridge konsumentprocessorerna, så det är inte så mycket budget CPU där inte. Prisvärd, ja....budget, nej.
Det som skiljer rent prestandamässigt mellan denna CPU och en fyrkärnig 2011 CPU (eller rättare sagt mellan en fyrkärnig i5:a och en i7:a) är att den inte har hyperthreading. Skillnaden i prestanda mellan en fyrkärnig s1155 i7:a och en fyrkärnig s2011 i7:a är mycket liten.
BF3 är optimerat för fyra kärnor, men man har en viss vinst med fler kärnor, så en i7:a presterar lite bättre, men en i5:a räcker gott för det stora flertalet användare. Om man skall köra med dubbla high-end kort är det ide' att titta på i7 istället för i5, dock kvittar det om s1155 eller s2011 i7 väljs.

Större minnesbandbredd gör för det mesta nada i spel och det finns tillräckligt med PCI-e bandbredd även för rätt high end grafikkort i SLI/CF även hos s1155 (då särskilt IB som har PCI-e 3). Så jag ser inga större skäl att ta s2011, om man inte tänkt köra tri eller quad grafikkort.

Du missade visst att i en SB så sköts inte PCI-e kanalerna i CPU utan genom ett chip på moderkortet vilket ger sämre prestanda jämfört med att köra en SB-e där du har 40 kanaler direkt i CPU. Sen att dubbla minnesbandbredden inte skulle hjälpa är en.myt, en del spel låter dig cacha texturer i RAM, då blir det plötsligt problem att köra på en SB i5 eller i7 om grafikminnet inte räcker till, tex om det är väldigt stora MMO-spel som ska cachas i minnet.

Så det kvittar absolut inte om du väljer en budget i7 eller riktig i7, kille har ju problem med lagg på sin i5 som du kan läsa i OP.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Tror mer på mjukvaruproblem än att hårdvaran som CPU spökar. En dator gör som den blir tillsagd, d.v.s mjukvaran styr det hårdvaran gör. Den hoppar inte upp i 90% om det inte finns någon data att bearbeta.

Du kan gå in i BIOS och ladda default t.ex... Det är det garanterat enklaste sättet iaf. Värmen verkar inte heller vara en faktor som ska påverka.

Du har inte mkt koll alls hör jag En 2500k räknas som en "budget" när det är den dyraste non-HT processor som finns... Hur tänkte du då, bara lite fel eller väldigt fel?

Sen när blev SB-E ett bättre val vid spelande? När man började skita pengar och måste ha en stor E-k*k kanske. I övrigt så är det totalt bortkastade pengar då dagens "budget" räcker mer än väl för att driva grafikkorten som finns. Ja, om du inte kör i 1024x768 i upplösning då kanske... Finns ingen dag i veckan då en SB-E är ett "bättre" val för spelande.

Tydligen inte, hans i5 laggar ju...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Du missade visst att i en SB så sköts inte PCI-e kanalerna i CPU utan genom ett chip på moderkortet vilket ger sämre prestanda jämfört med att köra en SB-e där du har 40 kanaler direkt i CPU. Sen att dubbla minnesbandbredden inte skulle hjälpa är en.myt, en del spel låter dig cacha texturer i RAM, då blir det plötsligt problem att köra på en SB i5 eller i7 om grafikminnet inte räcker till, tex om det är väldigt stora MMO-spel som ska cachas i minnet.

Så det kvittar absolut inte om du väljer en budget i7 eller riktig i7, kille har ju problem med lagg på sin i5 som du kan läsa i OP.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Skuggan74:

Tydligen inte, hans i5 laggar ju...

Skickades från m.sweclockers.com

Mycket märkliga resonemang av dig men du måste inse att just i det här fallet så har du fel.
Har själv suttit och spelat på en liknande rigg som OP helt utan lagg som han påstår.
Du kan ju själv googla efter 2500K BF3 test etc. så får du själv se att den fungerar alldeles utmärkt

Visa signatur

ROG Strix Z370-E | Intel 8700K | RTX 3080 TUF OC | G.Skill 16GB 3200Mhz | Samsung Evo 500GB | Corsair 550D | Corsair RM750X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Tydligen inte, hans i5 laggar ju...

Skickades från m.sweclockers.com

Eh, va?

Är det hans PROCESSOR som laggar? ... Vart är den uppkopplad då?

F.ö sitter inte det i hårdvaran, det sitter 110% i mjukvaran.

Skrivet av Skuggan74:

Du missade visst att i en SB så sköts inte PCI-e kanalerna i CPU utan genom ett chip på moderkortet vilket ger sämre prestanda jämfört med att köra en SB-e där du har 40 kanaler direkt i CPU. Sen att dubbla minnesbandbredden inte skulle hjälpa är en.myt, en del spel låter dig cacha texturer i RAM, då blir det plötsligt problem att köra på en SB i5 eller i7 om grafikminnet inte räcker till, tex om det är väldigt stora MMO-spel som ska cachas i minnet.

Så det kvittar absolut inte om du väljer en budget i7 eller riktig i7, kille har ju problem med lagg på sin i5 som du kan läsa i OP.

Skickades från m.sweclockers.com

Då skulle jag vilja påstå att problemet ligger i grafikkortets minnesmängd än i processorn.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Forbidden:

Mycket märkliga resonemang av dig men du måste inse att just i det här fallet så har du fel.
Har själv suttit och spelat på en liknande rigg som OP helt utan lagg som han påstår.
Du kan ju själv googla efter 2500K BF3 test etc. så får du själv se att den fungerar alldeles utmärkt

Räcker med att lyssna på OP och andra i tråden, I/O-latens med i5 i vissa krävande spel, CPU hinner inte med helt enkelt, annars ligger den inte och grottar runt på 90% med toppar på 100%.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tarasus:

Eh, va?

Är det hans PROCESSOR som laggar? ... Vart är den uppkopplad då?

F.ö sitter inte det i hårdvaran, det sitter 110% i mjukvaran.

Då skulle jag vilja påstå att problemet ligger i grafikkortets minnesmängd än i processorn.

Latens även förkortat till lagg kan uppstå på andra ställen än i ett nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

trams bort
Permalänk
Skrivet av Skuggan74:

Du missade visst att i en SB så sköts inte PCI-e kanalerna i CPU utan genom ett chip på moderkortet vilket ger sämre prestanda jämfört med att köra en SB-e där du har 40 kanaler direkt i CPU. Sen att dubbla minnesbandbredden inte skulle hjälpa är en.myt, en del spel låter dig cacha texturer i RAM, då blir det plötsligt problem att köra på en SB i5 eller i7 om grafikminnet inte räcker till, tex om det är väldigt stora MMO-spel som ska cachas i minnet.

Så det kvittar absolut inte om du väljer en budget i7 eller riktig i7, kille har ju problem med lagg på sin i5 som du kan läsa i OP.

Skickades från m.sweclockers.com

Teoretiskt har s2011 fördelar över s1155, men rent praktiskt i spel märks det inte av nämnvärt, vilket visats i otaliga recensioner
http://www.techspot.com/review/492-intel-core-i7-3820/page7.h...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
http://www.anandtech.com/show/5276/intel-core-i7-3820-review-...

Som du ser i recensionerna ovan ger i7 3820 väldigt lite extra prestanda, trots högre grundfrekvens än både i5 2500K och i7 2600K, rätt ofta ser man ingen skillnad och ibland presterar processorn t.o.m. sämre än i5 2500K.

Sedan om grafikminnet inte räcker till, så är det ju ett grafikkortsproblem, inte ett CPU-problem. Visst blir det lite mindre dålig prestanda om grafikkortet får swappa till ett RAM med högre bandbredd, men jämfört med att köra på grafikminnet istället så är skillnaden enorm.

Edit:
Fler recensioner:
http://www.guru3d.com/articles_pages/core_i7_3820_processor_r...
http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/core-i7-3820_6.h...
http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-3930k-3820-test-b...
http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-3930k-3820-test-b...
http://www.tomshardware.com/reviews/core-i7-3930k-3820-test-b...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Skrivet av NecroDhalia:

Märkte i helgen när jag spelade BF3 att allt började fryslagga, och ser till min förskräckelse att processorn jobbar på 90-100 %. Även när jag inte spelade kunde allt börja lagga sporadiskt när jag bara surfa runt, så jag tänkte först att det kunde röra sig om trojaner. Men jag hitta inga, och inga konstiga processer är igång.

Vad har DET att göra med I/O-latens hos processorn? Måste vara grymt krävande internetsidor som ligger och suger samma prestanda som BF3... eller hur tänkte du?

Skrivet av Skuggan74:

Bor du i Timrå och jobbar på SOS eller?
Latens även förkortat till lagg kan uppstå på andra ställen än i ett nätverk.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej och nej

Och latens hos en processor kan uppstå utan att någon data exekveras? Isf håller jag med om att det sitter i processorn..... Annars, så är det ett mjukvaruproblem som TS har!

trams bort
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Ok, om vi kan ignorera idioterna som tror att en i5-2500k är ... "budget"... så kanske vi kan hoppa på en potentiell lösning på TS problem...

Men jag skulle gissa på det kanske är nått bakgrunds program som ligger och spökar i bakgrunden.

Vad man kan prova är att utesluta all bakgrunds program via MSCONFIG.

För att göra detta så..
1. Gå i i startmenyn och sök efter "msconfig" , och starta det
2. (har engelskt Windows så du får ev översätta själv till svenska)
Gå in i "Services" tabben.
3. klicka "Hide all Microsoft Services", sen "Disable all".
4. Gå in i Startup tabben, och välj även där "Disable all".
5. Klicka ok och starta om, Nu kommer du starta windows i ett någorlunda minimalistiskt läge, prova starta BF3 och se om det flyter ok.

Nu om det skulle visa sig att BF3 sen flyter perfekt. Så är det definitivt ett av dina startup rpogram som spökar. Vad du får göra då, är att bit för bita, återaktivera startup program och servicar i msconfig, tills felet återuppstår igen.

Hoppas det hjälper.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WrongTarget:

Teoretiskt har s2011 fördelar över s1155, men rent praktiskt i spel märks det inte av nämnvärt, vilket visats i otaliga recensioner
http://www.techspot.com/review/492-intel-core-i7-3820/page7.h...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardware-canucks-reviews...
http://www.anandtech.com/show/5276/intel-core-i7-3820-review-...

Som du ser i recensionerna ovan ger i7 3820 väldigt lite extra prestanda, trots högre grundfrekvens än både i5 2500K och i7 2600K, rätt ofta ser man ingen skillnad och ibland presterar processorn t.o.m. sämre än i5 2500K.

Sedan om grafikminnet inte räcker till, så är det ju ett grafikkortsproblem, inte ett CPU-problem. Visst blir det lite mindre dålig prestanda om grafikkortet får swappa till ett RAM med högre bandbredd, men jämfört med att köra på grafikminnet istället så är skillnaden enorm.

Nu handlade det ju bandbredden på minnet när grafikminnet är fullt och den ska cacha i RAM, tex om du vill cachelagra 8gb texturer i RAM, har du då långsamt RAM så kommer du få problem.

Skickades från m.sweclockers.com