Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

FTL - Faster Than Light

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Någon som har lite nybörjar tips?

Btw, dom borde bygga ut det lite.

dels välja ta bort fienderna bakom som kommer.
att kunna bygga på skeppen lite, dvs glida runt mosa fiendera utveckla skeppen med, stationera ut mer mannskap, forska and so on.

fan ser ett riktigt ritkigt mysigt rymdlir framför mig nu ju
Annars är spelet en riktigt guldklimp.

Dock ej spelat så värst mycket men man blir fast

Du spelade väll lika mycket som mig igår;)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Amiga 500 + Amiga CD32 + Game & Watch 😊

Permalänk
Medlem

beror på hur man ser på det

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Nybörjartips: Se till att alltid ha bränsle och missiler/drönare och håll ditt skepps hull helt. Det suger om något av det skulle ta slut.

Ibland tror jag man tjänar på att dra vidare istället för att slösa resurser på att verkligen ta ut den där bjässen till motståndare... men, fan, alla ska dö!

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Sista bossen var lite klurig :). Allting innan spöade jag friskt men här fungerade inte min taktik längre.

Invadera fiendeskeppen... de hade för mycket infanteri själva

Dold text
Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Lite tips.

Vapen:
Bara för att ett vapen kräver mer power betyder inte att det är bättre. Alla de 3 bästa är 1 power.
Ion Bomb - Utan tvekan bästa vapnet i spelet.
Small Bomb - Inte riktigt lika bra som Ion Bomb men nästan
Healing Burst - Slå ut medbayen med en Ion bomb och använd sedan denna för att hålla ditt boardingparty vid liv.

Vapentyper:
Laser:
Normalt så vill du ha minst en laser på ditt skepp, det bör ha så många skott som möjligt.
Exempel på bra Lasrar:
Dual laser
Burst Laser II/III
Hittar du inget bättre så är Burst Laser I och Hull Laser I/II godkända.

Missiler:
Kraftfulla i början men ett slöseri med missilresurser som du kan använda till dom mycket bättre bomberna istället, har dessutom stora problem mot defence drones. Jag säljer alltid bort dom så fort jag får något bättre.
Om du envisas att använda missiler håll dig då till Artemis och Pegasus.

Beam:
Det är inte nödvändigt att ha en Beam men kan vara väldigt trevligt.
Mini, Halberd, Pike och Glaive är dom mest intressanta. Du måste vara noggran med timing och och placering med alla beams.

Ion:
Ion kan vara väldigt kraftfull men det är egentligen bara en eller 2 som är värd att använda.
Ion Blast II (eller 2 st Ion Blast I) - Det här är tillräckligt för att slå ut vilken sköld som helst om du bara ger den tillräckligt med tid, personligen föredrar jag dock en Ion Bomb istället. Ion Blast II är förresten det enda vapnet du bör använda Autofire med.

Bomb:
Som jag sa först så är de 3 bästa vapnen i spelet bomber. De är effektivare än missiler då du oftast inte behöver använda lika många och de ignorerar defence drones. De kan fortfarande missa och tar sig inte igenom Zoltan Shields (fast 1 Ion Bomb är tillräckligt för att slå ut den).

Drones:
Drones kan vara bra, mest intressanta är Boarding drone, Anti-Ship drone I och Defence Drone I, de andra är inte värda sin power.
Personligen använder jag ytterst sällan drones. Du har ett begränsat max power på ditt skepp och jag tycker inte jag har något över till drones mot slutet, men rätt använda kan de vara väldigt kraftfulla.

Andra viktiga uppgraderingar.
Stealth. Level 1 är för det mesta tillräckligt och dessutom optimalt mot bossen. Det är precis tillräckligt med tid att cloaka för att undvika stage 2 och 3s powersurge och recharga den till nästa surge.

Crew Teleporter. En av de bästa uppgraderingarna du kan skaffa dig. Du bör dock vänta tills du har i alla fall 6 crew members. Level 2 är trevlig, level 3 onödig. Du får mer scrap om du dödar besättningen istället för att spränga skeppet. Mantis är bästa boarding ras, de kan till och med döda folk i en fungerande medbay. I andra hand kan du använda Rocks, de är nästan mer lämpade för nybörjaren då deras extra hälsa ger dig lite större marginaler (det är inte roligt att förlora ett boarding party). Human och Slug kan användas om du inte får något bättre men har du bara Engi och Zoltans så är det inte värt besväret.

Argumentations:
De flesta är ganska dåliga men några att hålla utkik efter är:
Scrap Recovery Arm - Om du kan få den tidigt. Du kan stacka flera för extra effekt.
Automated Re-Loader - Alltid trevligt att få skjuta oftare, även denna kan stackas.
Long-Ranged Scanners - Mest en trevlig bonus men den är så billig att den är svår att säga nej till.
Weapon Pre-igniter - Om du har vapen som passar med den, är du fokuserad på boarding med ion och sånt är den rätt ointressant men har du en Burst III och en Glaive Beam så är den OP.
Alla de rasspecifika uppgraderingarna är ofta trevlig, de kan dock aldrig köpas utan du får dom antigen som start argumentation eller i vissa fall från quests (ofta samma quest som ger den rasens skepp).

Övriga Tips
Level 2 Pilot, Sensorer, Medbay, Teleporter, O2 och Engine level 3 är bättre än vad de först ser ut som då de ger Blått val i många quests. Skaffa tidigt men spendera inte allt scrap direkt. Finns inget värre än att komma till en store som säljer något du vill ha och inte ha tillräckligt med scrap.
Uppgradera till 2 sköldar runt sector 3 och 3 sköldar runt sector 5-6. 4 senast till bossen.
Enklaste sättet att släcka bränder är oftast att kväva dom. Du kan även använda kvävningstaktiken till att skada och styra fientliga bordare till där du vill ha dom (medbay t.ex). Fungerar ännu bättre med uppgraderade dörrar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 | MB: MSI Pro B650-P WIFI | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | Internminne: Corsair Vengence 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 | CPU-kylare: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | GPU: INTEL Arc A750 8GB | SDD: Samsung 990 Pro 2TB - Intel 600p 480GB | HDD: 2x Toshiba Enterprise MG09 Series 18TB - WD Elements Desktop 12TB - 2x WD Elements Desktop 5TB - 2x WD 5TB - 3x WD 3TB (70TB total) | Skärm: Dell 2715H | Dell S2721QSA | BenQ G2420DHBL | Philips 233V | Projektor: Optoma HD65 on 120" | PSU: Corsair RM750x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Lite tips.

En hel hög matnyttigt. Mycket är sådant man fattat på ett ungefär men det var väldigt skönt med en sådan sammanställning som du har gjort.

Jag har dock fått intrycket att det är väldigt mycket lotteri hur det går för en, alltså vad för grejer som droppas och dyker upp i shoppen.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem

Har också börjat spela detta brilljanta spel!

Tackar så mycket för tipsen Mcgreag !

Visa signatur

Stationära: Ryzen 7 3700X | 32GB DDR4 3200MHz | EVGA Geforce 1070 8GB | 120GB Intel 520 SSD | 500GB Samsung 850EVO |
Server/ NAS : Phenom2 X4 965 | 6GB DDR2 RAM | Nvidia 6600LE 128MB | WD Red 3TB | Ubuntu server 16.04
HTPC: Raspberry Pi 2 | 8GB class 6 SD card | 900MHz quad core

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcgreag:

Lite tips.

Tack för alla bra tips.
Men när man kör normal så tycker jag oftast att det är "go with the flow" såvida man inte har väldig tur i början.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Musikälskare

Tog bossen på easy på 3dje försöket, ska klara de på normal nu

Älskar spelet

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Har grymt svårt att klara det med rock/stealth skeppen

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem

Heeeelskönt spel detta som är mycket svårt att slita sig från ... Bara ett hopp till

Har bränt 15-20 timmar nu, och nått slutbossen två gånger på normal. (har spöat den på easy)
Äger Rockman och Engiskeppen i båda varianterna, plus det där skeppet man får när man spöar spelet på easy.

Hittills har jag aldrig fokuserat på boarding.. Borde kanske prova det nån gång!

Andra tips som nog inte tagits upp är tex:
- Snåla alltid med resurserna. Speciellt i början gäller det att minimera antalet bortslösade missiler och drones, samtidigt som man förstås inte ska dumsnåla utan måste minimera den skada som fienderna gör på en.
- Hoppa inte till nästa galax för tidigt. De blir bara svårare och svårare, så det gäller att mjölka ur den man ligger på.
- Man behöver inte spränga allt man ser. Gåvan från ett skepp som ber om nåd kan i många fall vara lika bra eller tom bättre än skräpet från när man spränger det.
- Värdera även hur skadat fiendeskeppet är och hur skadad du är när fienden ber om nåd. Du må ha övertaget just nu, men det kan vända snabbt!
- Glöm inte bort att du kan flyga iväg från en riktigt tuff strid.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Mods för Faster Than Light!

1: Ladda hem Gnognaks Mod Manager och installera genom att un-zip:a filen och dra in allt till mappen där spelet finns (för mig så är det
// c: //Program Files (x86) // Steam // SteamApps // Common // FTL Faster Than Light //).
Nedladdning och vidare instruktioner finns här

2: Välj ut ett eller flera Mods du vill ha här och ladda ned.

3: Dra in .FTL filerna till "Mods" i FTL-mappen, öppna "Modman" som befinner sig i samma mapp. När det har laddat klart och öppnats markerar du Modden du laddat hem och trycker "Patch".

4: Starta FTL och njut av dina nya Mods!

Mina favoriter hittills är "High-Res backgrounds", "Pirates!" och "Disable fleet".

Lade till ett ')'
Visa signatur

~Inaktiv

Permalänk
Medlem

Börjat spela detta igen och kör nästan dagligen men är fortfarande inte så duktig, ska prova tipsen som skrevs ovan. Har bara kommit till steg 3 på bossen på easy..

Fantastiskt hur man inte tröttnar, även om man tillfälligt kan ruttna när det känns lite för random.

Och ni som gillar musiken lyssna på Urban Cone - Kids & Love låter som de snott soundet från spelet

http://open.spotify.com/track/7fdfeAlw2KEooYw5qkPn8H

Visa signatur

Asus Strix Rog B550-F gaming | AMD Ryzen 7 5800x | 2x16GB Ballistix 3600MHz CL16 | ASUS TUF RTX 3080 |Gigabyte AORUS FI27Q-X 27" 1440p 240hz IPS + AOC 27" 1440p 144hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av daniz:

Börjat spela detta igen och kör nästan dagligen men är fortfarande inte så duktig, ska prova tipsen som skrevs ovan. Har bara kommit till steg 3 på bossen på easy..

Fantastiskt hur man inte tröttnar, även om man tillfälligt kan ruttna när det känns lite för random.

Och ni som gillar musiken lyssna på Urban Cone - Kids & Love låter som de snott soundet från spelet

http://open.spotify.com/track/7fdfeAlw2KEooYw5qkPn8H

Ja, väldigt kul med ett så pass begränsat och litet spel som man ändå inte tröttnar på. Påminner om gamla tider!

Min bästa strategi mot bossen är teleportering för att slå ut vapnen snabbt. Inga gubbar där som kan slå tillbaka heller. Det tillsammans med bra drones har varit mtt mest framgångsrika recept.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniz:

Börjat spela detta igen och kör nästan dagligen men är fortfarande inte så duktig, ska prova tipsen som skrevs ovan. Har bara kommit till steg 3 på bossen på easy..

Fantastiskt hur man inte tröttnar, även om man tillfälligt kan ruttna när det känns lite för random.

Och ni som gillar musiken lyssna på Urban Cone - Kids & Love låter som de snott soundet från spelet

http://open.spotify.com/track/7fdfeAlw2KEooYw5qkPn8H

Jag kan ha en bättre låt som låter snodd från FTL Avicci vs Nicky Romeo - I could be the one (Spotify länk) Jag tänker iaf alltid på FTL när jag hör den första minuten

Visa signatur

7800x3d - asus prime x670e-pro - 32gb ddr5 - asus tuf rtx 4090 gaming oc

Permalänk
Medlem

ion blast 2 tror jag och rearm så har typ inget skepp en chans, skjuter typ var 3e sekund

Permalänk
Medlem