The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Tror faktiskt det är minnet som tar slut. Nu på senast när Skyrim har kraschat så har denna bild dykt upp i bakgrunden http://www.andyrathbone.com/wp-content/uploads/2010/10/Virtua...

Inte min bild men exakt en likadan i alla fall Har vare sig webläsare, spotify eller något annat i gång...Så blir väl att bygga ut med minne istället. Har inte hängt med i prisutvecklingen men det verkar nästan vara gratis med ram idag

Väldigt konstigt jag har bara 6GB å aldrig en krasch p.g.a. minnet tar slut. Har dock inte speciellt mycket moddar.
Som jag sagt tidigare så närmar jag mig dock 2GB Vram i "bara" 1080p. Kan inte köra skuggorna på Ultra då hänger inte min CPU med, även med skuggorna på high har jag drops ner mot ~40FPS i vissa städer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av krrjon:

Väldigt konstigt jag har bara 6GB å aldrig en krasch p.g.a. minnet tar slut. Har dock inte speciellt mycket moddar.
Som jag sagt tidigare så närmar jag mig dock 2GB Vram i "bara" 1080p. Kan inte köra skuggorna på Ultra då hänger inte min CPU med, även med skuggorna på high har jag drops ner mot ~40FPS i vissa städer.

Jag har heller inga krascher p.g.a. för lite minne, sys i sign, tror inte att det är felet.

Kör själv i 1920x1200 med allt på ultra utom skuggor & decals som är på "high".
Texturerna i mitt spel är en blandning av "nebulas" 2k-texturer & Bethesdas egna HD.
Har aldrig framedrops under 55fps, ens. Massor med moddar installerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Jag har heller inga krascher p.g.a. för lite minne, sys i sign, tror inte att det är felet.

Kör själv i 1920x1200 med allt på ultra utom skuggor & decals som är på "high".
Texturerna i mitt spel är en blandning av "nebulas" 2k-texturer & Bethesdas egna HD.
Har aldrig framedrops under 55fps, ens. Massor med moddar installerade.

Jag kör 2k, improved NPC clothing samt water and terrain för texturer sen en del andra som ett par hus å inga spindlar å så.

I ett visst uppdrag i Markarth när man är på ett visst ställe så har jag ~30FPS å graffekortet klockar ner sig, de lustiga är att CPU användningen inte är hög heller, liksom RAM är nästan lägre än annars så det kan ju vara nånting som "krockar" eller så är kodningen bara kass på detta ställe.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Antingen kodningen, eller så är det som i Oblivion att du "ser" typ en hel dungeon
åt det håll du tittar (om du hade sett genom väggar) & att det framedroppar för det.
Är ju därför Skyrims dungeonarkitektur är rund.

När du är på ett sånt ställe kan du testa "tfc <1>" & kolla åt det hållet & se efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Tror faktiskt det är minnet som tar slut. Nu på senast när Skyrim har kraschat så har denna bild dykt upp i bakgrunden http://www.andyrathbone.com/wp-content/uploads/2010/10/Virtua...

Inte min bild men exakt en likadan i alla fall Har vare sig webläsare, spotify eller något annat i gång...Så blir väl att bygga ut med minne istället. Har inte hängt med i prisutvecklingen men det verkar nästan vara gratis med ram idag

Det där är inte ditt minne(RAM) som tar slut, utan det är något med din växlingsfil/virtuellt minne.
Jag har sett detta i många andra spel och då har det varit en korrupt installation som har varit anledningen.
Men börja med att kolla upp ditt virtuella minne.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk

Virtuella minnet är väl backup-minne som främst används när man har slut på just RAM. Kan även användas när man har slut på VRAM enligt vad jag läst.

Har iaf aldrig varit med om att Skyrim drar så mycket. Kolla aktivitetshanteraren under spelandet om det är något annat program som drar mycket samtidigt. Kan säkert vara en kass RAM-sticka också, så skulle kunna köra memtest för att utesluta det.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Virtuella minnet är väl backup-minne som främst används när man har slut på just RAM. Kan även användas när man har slut på VRAM enligt vad jag läst.

det var tänkt så från början, då alternativet vid minnesbrist är totalkrasch, men vissa program kräver en del ledigt virtuellt minne vare sig det behövs eller inte, en "designfråga".
Som sagt, jag har sett detta för, och då har det varit en korrupt installation.

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Avstängd

Hmm så här ser det ut efter tio minuters spelande:

Var även tuvngen att avaktivera Claralux Lightning eller vad det heter då det kraschar spelet efter några minuter. Däremot ser jag att sedan jag installerade Dawnguard så sticker mina saves iväg till 40-60MB på någon timme. Tog mig från Solitude till Riften och mina saves började på 8-10MB och slutade som sagt på drygt 60MB... ska det vara så? Hur ser era saves ut?

Permalänk
Skrivet av Damodred:

Hmm så här ser det ut efter tio minuters spelande:

Bild

Var även tuvngen att avaktivera Claralux Lightning eller vad det heter då det kraschar spelet efter några minuter. Däremot ser jag att sedan jag installerade Dawnguard så sticker mina saves iväg till 40-60MB på någon timme. Tog mig från Solitude till Riften och mina saves började på 8-10MB och slutade som sagt på drygt 60MB... ska det vara så? Hur ser era saves ut?

Mina save files går stiger sakta men säkert uppåt, 11mb just nu, efter 86timmars spelande. Dawnguard är installerat men inga drastiska förändringar save files än.
Kan inte svara mer än att 4gb ddr2 räcker åt skryim i 1680*1050 för mig angående hur mycket minne det använder. Fåtal moddar installerade med Bethesdas HD texturpaket.

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Hmm så här ser det ut efter tio minuters spelande:

"bild"

Var även tuvngen att avaktivera Claralux Lightning eller vad det heter då det kraschar spelet efter några minuter. Däremot ser jag att sedan jag installerade Dawnguard så sticker mina saves iväg till 40-60MB på någon timme. Tog mig från Solitude till Riften och mina saves började på 8-10MB och slutade som sagt på drygt 60MB... ska det vara så? Hur ser era saves ut?

wow, det ser ju inte alls bra ut, gissningsvis är det någon mod som inte fungerar som den skall.
Jag är så tråkig att jag bara har använt original mod än så länge, och efter 5-6 timmars spelande är minnesanvändningen fortfarande på runt 40-50%
Saves ligger på ca. 12MB

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Hur ser era saves ut?

9-12Mb, nära 300timmar på denna installationen, inte på en char dock.

Installerade moddar:

83willows101bugs
Ancientnordarmorbuff
Arrowsmith
BookofConsole
BucklersComplete
BetterCarriages
Wearablelanterns
Claralux
Conjurablechest
Crimsontide
Deadlydragons
Bandoliers
Dreadhuntressarmor
Elementalist
fcteResurrection
GuildDuelistArmor
HDTextures (Nebula)
hothtrooper44_Armorcompilation
iHUD
JaySusSwords
LegendaryshieldofYsgramor
MehrunesRazor5percentKillchance
NoHelmetsRequired
Phenderix´s Magic Evolved
RingsOfPower
Scoutarmor
(SKSE)
SkyMonsterMod
SkyrimSpellsandPowers
SylgjaRedone
UFO
UniqueBoozeBottles
VariousGardreplacer
W.A.T.E.R.

.. Och några armor-replacers.

Du har inget skräp kvar från "Sounds of Skyrim",
som är känt för att kunna göra savefilerna större/korrupta då?

Permalänk
Avstängd

Kan vara så. Började om istället och nu verkar det fungera bättre.
En lätt orelaterad fråga: Alla mina moddar i NMM försvann. De finns kvar under Plugins men i Mods är de borta. De försvann när jag installerade om NMM, men har ju gjort det tidigare utan problem. Blir svårt att uppdatera mods nu Kan NMM på något sätt scanna de mods jag redan har och lägga in dem eller måste jag ladda ned dem individuellt igen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damodred:

Kan vara så. Började om istället och nu verkar det fungera bättre.
En lätt orelaterad fråga: Alla mina moddar i NMM försvann. De finns kvar under Plugins men i Mods är de borta. De försvann när jag installerade om NMM, men har ju gjort det tidigare utan problem. Blir svårt att uppdatera mods nu Kan NMM på något sätt scanna de mods jag redan har och lägga in dem eller måste jag ladda ned dem individuellt igen?

NMM kan installera "from file". (RAR/ZIP-arkivet du får när du laddar ner en mod "manuellt".)
Om du tömmer/har tömt din/a browsers nerladdningsmappar från sånt måste du nog tanka igen , ja.
Annars är det bara att installera om moddarna via NMM mha "Add mod from file".
(Isf skriver NMM över dina gamla filer bara, så det bli inga dubletter.)

Personligen laddar jag alltid ner "manuellt"& installerar enl. ovan, d.v.s. inte med NMM, p.g.a. att jag har en mapp
på min lagringsdisk med "Skyrimmods". Har man modden lagrad kan man ju in/avinstallera utan internet ..

Edit/ Gah, jag rör alltid till det, nytt försök: JAG laddar alltså ner alla min moddar MANUELLT därför att då kan jag
enkelt välja (mha Firefox) var jag ska ha nerladdningar (d.v.s. inte på OS-disken), varefter jag kopierar över moddarna
i en särskild mapp på ytterligare en annan (fysisk) disk. SEN startar jag NMM (senaste inkl beta 0.19.0 idag)
och installerar "from file" från lagringsdisken till speldisken (jag vet) utan att min OS-installation växer ..
(Man kan ju installera NMM på en annan disk än C:, om man vill, men jag har NMM på C:, bara inte dess dwnlds.)

Permalänk
Medlem

How Skyrim should have ended

Permalänk
Medlem

Trodde att bakom dessa dörrar är alltid ett shout stämmer inte det? Hittade inget där inne i alla fall.

Shadowmere var visst inte odödlig......

.....denna bug/glitch jag råkade ut för händer ofta med allt djurliv runt i skyrim men första gången det hände mig. Hände dessutom två gånger idag när jag bara var ute å red på Shadowmere.

Exempel på djur som buggar ur. Dom går å rör sig som vanligt där uppe svävandes, sen när dom faller ner dör dom naturligtvis

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av krrjon:

Exempel på djur som buggar ur. Dom går å rör sig som vanligt där uppe svävandes, sen när dom faller ner dör dom naturligtvis
http://cloud-2.steampowered.com/ugc/578963381831845763/27A7DB...

Har hänt mig ett par gånger att mammutar svävande upp i luften har överlevt när de fallit ner

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Hej! Är det någon som känner till en mod som gör att saker respawnar? Har gått runt och stulit ur många hus men vill att det ska komma tillbaka saker i husen så man kan gå dit igen. Även när man besöker grottor igen vore det trevligt om lådorna fylls upp igen.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Med anledning av kommande dlc har jag förstått att det finns moddar (iallafall under utveckling) som utökar spelet med andra av tamriels regioner. Är det bara jag som tycker att Bethesda, istället för att göra TES online, borde utöka TES5 med de andra regionerna? Jag hade lätt köpt DLC:s till fullpris om varje DLC låste upp en ny region att utforska. Men så har jag inte riktigt hängt med i diskussionerna kring TES-online mer än att jag förstått att seriens stamkunder inte riktigt accepterar spelet.

Hursomhelst, hur funkar det med extra-regioner-moddarna? Är det några som är spelbara?

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

9-12Mb, nära 300timmar på denna installationen, inte på en char dock.

Installerade moddar:

MASSA TEXT

Wow, kollade på några moddar som verkade coola och dom "blew my mind", hur lång tid tog det att installera alla mods?
Vill gärna ha alla dessa fungerande, om du har tid så får du gärna hjälpa mig.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Med anledning av kommande dlc har jag förstått att det finns moddar (iallafall under utveckling) som utökar spelet med andra av tamriels regioner. Är det bara jag som tycker att Bethesda, istället för att göra TES online, borde utöka TES5 med de andra regionerna? Jag hade lätt köpt DLC:s till fullpris om varje DLC låste upp en ny region att utforska. Men så har jag inte riktigt hängt med i diskussionerna kring TES-online mer än att jag förstått att seriens stamkunder inte riktigt accepterar spelet.

Hursomhelst, hur funkar det med extra-regioner-moddarna? Är det några som är spelbara?

Knappt någon som är värd det just nu.
De bästa regions moddarna finns till Morrowind som det ser ut i dagsläget.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Server: Node 304 \ 16GB RAM \ 20TB - Plex, RedBot, etc.
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sca:

Med anledning av kommande dlc har jag förstått att det finns moddar (iallafall under utveckling) som utökar spelet med andra av tamriels regioner. Är det bara jag som tycker att Bethesda, istället för att göra TES online, borde utöka TES5 med de andra regionerna? Jag hade lätt köpt DLC:s till fullpris om varje DLC låste upp en ny region att utforska. Men så har jag inte riktigt hängt med i diskussionerna kring TES-online mer än att jag förstått att seriens stamkunder inte riktigt accepterar spelet.

Hursomhelst, hur funkar det med extra-regioner-moddarna? Är det några som är spelbara?

Bethesda kommer inte göra DLC för de andra regionerna då det verkligen inte ligger i samma skala som en DLC för 200kr vilket jag tycker är mycket klokt. Köp Morrowind och Oblivion för att utforska Vvardenfell och Cyrodiil, Morrowind omfattar inte hela regionen Morrowind utan bara ön Vvardenfell. Skyrim är redan ett så enormt spel och speciellt Morrowind var till kartan ännu större så att tillägga en region vore ett enormt jobb.

Med tanke på TES Online så är det inte ens Bethesda som gör det utan någon annan, spelet är också till spelstilen helt olikt TES och allt lore som serien haft misstar sin betydelse eller så ändras det. Jag tycker inte man borde smutsa ner TES namnet med någon MMORPG då TES inte behöver den här nya publiken.

Det finns lite region moddar men de är av mycket lägre kvalité än skyrim då det skulle vara ett mycket stort arbete att göra en region till till skyrim.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Wow, kollade på några moddar som verkade coola och dom "blew my mind", hur lång tid tog det att installera alla mods?
Vill gärna ha alla dessa fungerande, om du har tid så får du gärna hjälpa mig.

Eftersom dom släppts över en lång tid har jag installerat dom vid olika tillfällen,
så hur lång tid det tar att lägga in allt vet jag faktiskt inte.

Jag är dock en van TES-moddare då jag moddade sönder både Morrowind
& Oblivion på sin tid. Har även gjort egna moddar till Oblivion.

Finns en snubbe på tuben som också är moddare som lägger upp
how-to:s för hur man moddar Skyrim på ett bra sätt:
http://www.youtube.com/playlist?list=PL96C073B0B8BFC01D

Kolla in dom 60 klippen så kan du "allt" efteråt.

Permalänk
Medlem

Skyrim 1-års jubileum idag förresten.

Vad tycker draken om det?

Firar med ett brinnande ljus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Skyrim 1-års jubileum idag förresten.

Vad tycker draken om det?
http://www.abload.de/img/skyrim_0290s9q68.jpg

Firar med ett brinnande ljus!
http://www.abload.de/img/skyrim_0291dtqf9.jpg

Hah, den var bra den! Man får även inte glömma den nya delen som kommer till spelet snart!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk
Medlem

Gjorde klart huvudquesten igår, den med drakarna. Första gången dessutom, fick achivement! Tog mig bara ett drygt år och 550+ timmar i spelet. Sandbox tralalalala.

Permalänk
Skrivet av Buio:

Gjorde klart huvudquesten igår, den med drakarna. Första gången dessutom, fick achivement! Tog mig bara ett drygt år och 550+ timmar i spelet. Sandbox tralalalala.

Utmärkt sätt att fira ett års jubileumet?

Visa signatur

Citera för svar :)

Kom ihåg att alltid avsluta mening med glad smiley :)
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem

Skyrim för cirka 160 SEK på rea;
http://www.greenmangaming.com/s/se/en/pc/games/rpgs/elder-scr...

Edit: Obs gammal rea, gäller ej längre.

Permalänk
Avstängd

Någon här med Win8 och som har Skyrim + någon ENB?
Hur fick ni igång ENB?

Jag får aldrig igång det i Win 8 men i Win 7 är det inga problem att köra ENB.
Texten kommer upp i vänstra hörnet när spelet når menyn, men efter det så är det inga effekter ingame eller något, dvs standard spelet. Har provat med och utan andra mods. Och ja, jag har .dll filen från enbdev hemsidan.
Och nej Shift + F12 gör ingenting.

Ok... tydligen stödjer inte Boris windows 8.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem

Jag råkade bugga mitt Skyrim på nåt sätt. Får CTD direkt vid start och hittade ingen enkel lösning. Blä. Sitter och överväger avinstallera allt och lägga på digitalhyllan ett tag nu. Har ändå blivit nästan 600 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Någon här med Win8 och som har Skyrim + någon ENB?
Hur fick ni igång ENB?

Jag får aldrig igång det i Win 8 men i Win 7 är det inga problem att köra ENB.
Texten kommer upp i vänstra hörnet när spelet når menyn, men efter det så är det inga effekter ingame eller något, dvs standard spelet. Har provat med och utan andra mods. Och ja, jag har .dll filen från enbdev hemsidan.
Och nej Shift + F12 gör ingenting.

Ok... tydligen stödjer inte Boris windows 8.

Alltid funkat för mig i Win8 ju

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken