Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Testa sätta i nätagget i väggen och starta det?

Är du fullständigt pantad i bollen, det är 220V?!? Vi talar om människoliv här. Man leker inte med nätspänningen.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Är du fullständigt pantad i bollen, det är 220V?!? Vi talar om människoliv här. Man leker inte med nätspänningen.

Det är väl inte spänningen som är farligt, utan strömmen?

Man dör ju inte direkt av att komma i kontakt med strömmen i ett vägguttag?

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Är du fullständigt pantad i bollen, det är 220V?!? Vi talar om människoliv här. Man leker inte med nätspänningen.

Vänta här nu? Så du riskerar ditt liv varje gång du sätter in kontakten i väggen från nätagget? Vet inte riktigt vem som är paranoid här men men
Jag tycker bara han borde testa att sätta in kontakten i väggen och slå på det igen.
Men givetvis verkar något ha gått sönder där i så det kan vara bäst att ta garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Det är väl inte spänningen som är farligt, utan strömmen?

Man dör ju inte direkt av att komma i kontakt med strömmen i ett vägguttag?

Helt rätt att det är strömmen som är farlig, men att säga att strömmen i ett vägguttag är ofarlig är helt uppåt väggarna....

Permalänk
Medlem

Låter ju antingen som fel på nätagget eller att det är kortslutning nånstans. Kortslutningen kan bero på felkoppling eller nån annan defekt komponent med spänningsomvandlare (gpu/moderkort)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iSw3de:

Testa sätta i nätagget i väggen och starta det?

Skrivet av iSw3de:

Vänta här nu? Så du riskerar ditt liv varje gång du sätter in kontakten i väggen från nätagget? Vet inte riktigt vem som är paranoid här men men
Jag tycker bara han borde testa att sätta in kontakten i väggen och slå på det igen.
Men givetvis verkar något ha gått sönder där i så det kan vara bäst att ta garantin.

Det handlar inte om vanlig förmodat felfri produkt - läs Hardware guys första inlägg i tråden, och eventuellt trådstarten mer noggrant.

Glasklart garantiärende, rör inte nätagget mer. Det kommer inte kunna komma något gott av det likväl.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen vidare erfarenhet av Corsairs nätagg. I alla fall inte de billigare serierna (TX och HX). Har haft ett TX650 och ett HX650 som båda gått sönder. Är nu inne på mitt andra HX650 och ber en stilla bön varje gång datorn används.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Har för mig det händer första gången nätagget slås på, pröva igen och se om gnistan kommer, sätt på och lyssna om det finns coilwhine, har för mig detta är normalt, hände samma sak med min Corsair GS 800W

Hehe what?!
Du bör reklamera ditt agg, likaså TS.

Blixtar och utslagna proppar ska inte förekomma med hela komponenter.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Helllodar:

Har för mig det händer första gången nätagget slås på, pröva igen och se om gnistan kommer, sätt på och lyssna om det finns coilwhine, har för mig detta är normalt, hände samma sak med min Corsair GS 800W

NEJ! Man leker inte med el, har det blåst en säkring en gång ska det absolut inte kopplas in igen.

Skrivet av morxy49:

nu har två sagt att det ska vara såhär. verkar fortfarande som att det är högst otroligt dock enligt mig.

Det ska absolut inte vara sådär. Agget är ett solklart exempel på reklamation. Vad som däremot orsakat det hela är oklart, men att agget numera är trasigt är utom rimligt tvivel.

Skrivet av morxy49:

Nej, jag har ett nätagg över hemma som vi kan prova med sålänge, men vi måste vara 100% säkra på att det verkligen var nättaget som var felaktigt, så att vi inte bränner upp mitt extra-agg också ^^

har du nån idé om hur man kan prova om det verkligen var nätagget som var trasigt, eller är det redan 100% säkert?

Går säkringen och det smäller om det är det trasigt. Punkt. Du som lekman ska absolut inte felsöka längre.

Skrivet av Cindori:

Det är väl inte spänningen som är farligt, utan strömmen?

Man dör ju inte direkt av att komma i kontakt med strömmen i ett vägguttag?

Umm, "strömmen" är en produkt av spänning och resistans. Du dör inte av 12V, men du kan dö av 230V. Däremot kan man dö direkt av att ta i nätspänning, det är bara en fråga om var strömmen går. Har man otur och den tar över hjärtat kan det vara kört direkt.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Umm, "strömmen" är en produkt av spänning och resistans. Du dör inte av 12V, men du kan dö av 230V. Däremot kan man dö direkt av att ta i nätspänning, det är bara en fråga om var strömmen går. Har man otur och den tar över hjärtat kan det vara kört direkt.

En liten förtydligan här bara. Det spelar ingen roll alls vad du har för spänning, utan vad källan i sig kan leverera för strömstyrka. Om vi snackar 12V i ett bilbatteri så kan du stekas ganska rejält då dessa kan leverera väldigt starka strömmar. 230V i väggen är normalt sett säkrat med 10A säkringar. Då 20mA kan räcka för att döda någon så är vägguttagen helt klart något man ska passa sig för också!

Permalänk
Skrivet av iSw3de:

Vänta här nu? Så du riskerar ditt liv varje gång du sätter in kontakten i väggen från nätagget? Vet inte riktigt vem som är paranoid här men men
Jag tycker bara han borde testa att sätta in kontakten i väggen och slå på det igen.
Men givetvis verkar något ha gått sönder där i så det kan vara bäst att ta garantin.

Varför ska man riskera att testa det när det uppenbarligen är något fel på det? Även om det skulle fungera fortfarande så är det en onödig risk och något som bör bytas ut direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Distanserna till moderkortet???? blir bra kortis om man skulle glömma dom. (nu tror jag väl inte det iom att du byggt flera datorer tidigare)

nej distanserna sitter i.

Skrivet av Hardware guy:

Ska inte hända.
Jag kan tänka mig att något fel i ingångsfiltret kan ge ljusbåge när det bränns upp vid första tillslag.
Nätagget bör kunna fungera bra efteråt, dock är det då utan ingångsfilter. Givetvis skall nätagget returneras, även om det fungerar. Ingångsfilter sitter inte där för skojs skull.

TS nätagg verkar ha ett fel i strömbrytaren, då den inte längre fungerar. Det är två små vippor i den, kan mycket väl vara en sådan som satt snett så att fas och nolla gick samman vid strömtillslag, och nu är svetsad i kortslutet läge. Därför kan strömbrytaren inte slås över till noll-läge. Man ska inte chansa med el. Nätagget skall bytas.

De som föreslår distanserna... skärpning.

låter som en riktigt vettig förklaring tycker jag. tack för bra svar inväntar bara svar från proshop nu, annars skickar vi mail direkt till corsair, de måste ju ta det på garantin.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

låter som en riktigt vettig förklaring tycker jag. tack för bra svar inväntar bara svar från proshop nu, annars skickar vi mail direkt till corsair, de måste ju ta det på garantin.

De lär med största sannolikhet ta det på garantin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

Distanserna till moderkortet???? blir bra kortis om man skulle glömma dom. (nu tror jag väl inte det iom att du byggt flera datorer tidigare)

Då händer bestämt ingenting när du trycker på knappen med ett modernt nätagg. Förr i tiden kunde det spraka till lite

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Hände så med ett gammalt 350Watts agg jag har när jag precis införskaffat det..
Poff, säkring borta.. Och min hörsel borta..
Men nätagget rullar på ännu.

Ibland går det ändå.. Är väl något i nätagget som skyddar mot sånt här överström och allt vad de heter..
Testa agget, kan gå.. Men kan också whina lite.. Eller så är det stendött.. Inte förbjudet att testa.

EDIT:
Don't try it if you know it's dead.. Typ. Nej men, döda inte dig själv bara!
Testar du så är det på egen risk. (Råder inte dig till att göra det.)

Säkerhets varning..
Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Har för mig det händer första gången nätagget slås på, pröva igen och se om gnistan kommer, sätt på och lyssna om det finns coilwhine, har för mig detta är normalt, hände samma sak med min Corsair GS 800W

Hahah..

Man blir ju fan mörkrädd på sweclockers nuförtiden..

Visa signatur

I got a pair of shoes older than you are... -W. Gibson

Permalänk
Medlem

1. Pilla inte mer på nätagget. Vid reklamation kan eventuellt försäljaren tro att du pillat i det innan det gick sönder och ge dig problem. Plus att eventuell garanti är ogiltig (om du nu hellre vill gå på garanti än reklamation). För att inte tala om att du utsätter dig själv och huset för risk genom att koppla in felaktig utrustning. I värsta fall kan det ta eld i antingen nätdelen eller i proppskåpet/väggen och du sitter utan hem. Det är tveksamt om försäkringsbolaget ersätter ett så pass uppenbart risktagande. Kom ihåg att det fanns en anledning till att proppen gick. Du har som tidigare sagt inget att tjäna på att försöka fixa det.

2. Testa övrig utrustning om du kan för att se om de tagit skada.

3. Reklamera nätaggregatet och eventuellt annan utrustning som tagit skada på grund av nätaggregatet.

4. Kunde du inte testa utrustningen innan så testa den direkt efter att du fått nytt aggregat.

Off topic:

Skrivet av Krisse:

En liten förtydligan här bara. Det spelar ingen roll alls vad du har för spänning, utan vad källan i sig kan leverera för strömstyrka. Om vi snackar 12V i ett bilbatteri så kan du stekas ganska rejält då dessa kan leverera väldigt starka strömmar. 230V i väggen är normalt sett säkrat med 10A säkringar. Då 20mA kan räcka för att döda någon så är vägguttagen helt klart något man ska passa sig för också!

12V batteri kan leverera mycket ström men det ändrar inte faktumet att 12V är för lite för att kunna ledas genom en människa (som har uppemot 5000 Ohm resistans). Snabb matematik och du hamnar i skalan 2-3 mA. Alltså långt under vad som är dödligt (20-100mA beroende på vem man frågar) även om du halverar resistansen. Brännskador kan du få dock om strömmen går en kortare väg som t.ex. genom tummen.

Spänning är väldigt relevant när det kommer till elsäkerhet, det är den och resistansen som bestämmer strömmen som faktiskt går igenom dig. Att ett batteri kan ge 50A eller 100A är vad som är irrelevant då strömmen genom dig ligger på några mA.

Permalänk
Medlem

nätagget är inskickat till corsair nu för ersättning, kostade dock 400 spänn i frakt, riktigt dåligt tycker jag...

ska montera det nya nästa vecka och förhoppningsvis fungerar det

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

nätagget är inskickat till corsair nu för ersättning, kostade dock 400 spänn i frakt, riktigt dåligt tycker jag...

ska montera det nya nästa vecka och förhoppningsvis fungerar det

Varför inte ta det via butiken?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Varför inte ta det via butiken?

enligt dom var det handhavande fel...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Butik?

Var köptes de här grejerna?
Så att man vet vilken butik man ska undvika alltså...

/J

Permalänk
Medlem
Skrivet av JugsteR:

Var köptes de här grejerna?
Så att man vet vilken butik man ska undvika alltså...

/J

proshop stod det i första inlägget

Permalänk
Medlem

Jag personligen skulle tjuvstarta agget utan belastning, se om det startar. startar det skulle jag mäta spänningarna och efter det koppla i hårdvara som är värdelös och se hur spänningarna är då.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Jag personligen skulle tjuvstarta agget utan belastning, se om det startar. startar det skulle jag mäta spänningarna och efter det koppla i hårdvara som är värdelös och se hur spänningarna är då.

Jag hade personligen plockat isär allting och tittat på kortet och felsökt mig till den felande komponenten, börja med strömbrytaren som TS gick sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av R00t:

Jag hade personligen plockat isär allting och tittat på kortet och felsökt mig till den felande komponenten, börja med strömbrytaren som TS gick sönder.

Kortet, vilket kort?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

Kortet, vilket kort?

kretskortet som komponenterna är fastlödda på i nätaggregatet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av morxy49:

enligt dom var det handhavande fel...

Av vilken orsak?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Av vilken orsak?

Det kommer jag inte ihåg då det inte är mitt nätagg det handlar om, utan min kompis. Men allting är löst nu, det är bara att montera det nya och vara ledsen för de 400kr som kunde gått till gottgott istället

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Äckligt beteende av butiken att inte ta emot retur. Typiskt när det är i ett annat land också och de tror att de kan köra över folk hur de vill.
Se till att fullskita alla konsumentrecensioner med hat så de kanske lär sig något.

Man kan bara föreställa sig vilken mardröm man skulle ha om ett nätagg tog med sig en hel nybyggd dator, med lite tur går det kanske på hemförsäkringen då, annars skulle man behöva advokat och gud vet vad för att eventuellt komma i närheten av upprättelse.
Svårt att stå på sig också om man inte vet säkert att man gjort allt rätt.

Permalänk
Medlem

Bizniz owns your assholes

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U