Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts. Vad är felet?

Permalänk

Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts. Vad är felet?

Hejsan!

Jag har problem med att min "grafikdrivrutin" slutar svara när jag spelar. Det händer så att spelet stängs ner och så kommer det upp ett felmeddelande:
"Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts"
"Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 306,97 slutade svara och har återställts"

Detta händer enbart när jag spelar WoW och har testat att dra ner från ultra och spela på medium grafik istället men problemet kvarstår.
Jag fick som tips om att uppdatera drivrutinerna och det har jag gjort men haft samma problem dem senaste 3 drivrutinerna. jag har också gjort en ren installation. Det kan heller inte vara överhettning eftersom det var på 40 grader när det dog en gång. Jag anser inte att jag gör något speciellt när problemet uppstår. Vill tillägga att jag spelar Battlefield 3 på ultra utan några konstigheter vilket borde vara mera krävande än WoW på medium?

Grafikkortet jag använder är Asus GeForce GTX 570.

Jag har sett andra liknande trådar men dem verkar inte ha exakt samma fel som mig eller fått något svar som hjälpt vilket jag nu hoppas på
Om jag varit otydlig eller det behövs mer information så fråga gärna. Är ju trots allt alltid uppdaterad om problemet, då det händer några gånger per dag.

Permalänk
Medlem

provat köra wow på dx9 , vissa har haft problem med dx11 om du kör det.

Permalänk

Tack för ett så snabbt tips! Ska testa det så återkommer jag om det blir någon skillnad eller icke

Permalänk

Om du har överklockat kortet kan det vara en instabil klock som gör det

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Låter som att du kör med Windows 7 och har igång Aero.
Testa med Basic isåfall.

Permalänk

Precis! Windows 7 använder jag och får ganska ofta upp meddelande om att ändra färgschema.. Kan det ha varit det alltså?
Och har ej överklockat
Vill tillägga att jag inte upplevt problemet än efter att jag ändrade till dx9!

Permalänk
Medlem

Gå till Nvidia control panel och gå till " power managment mode" och ta max prestanta för att färgschemat inte ska ändras.

Permalänk
Medlem

Testa tipsen du får av oss alla och återkom när du hittat rätt lösning för dig och därmed har vi tillsammans hjälpt till att knäcka nöten på problemet, och andra som råkar ut för liknande har kanske en lösning att hitta på Sweclockers sen efter som denna tråden är, [Solved] såfort du sagt att den är det.
Stöder ditt spel DX11 så ska du kunna lira det med! om det inte finns en officiell bug på spelets hemsida eller något som klargör läget.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem som dig. Använder också GTX 570.

Permalänk
Medlem

Vill ha lösningen på detta tack

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

jag 3 har detta problem, men har slutat leta efter en lösning...

OC - Ingen skillnad med eller utan (från std. 732 - 820 mhz)
Spel inställningar (BF3, WoW, D3) - Ingen skillnad Min. - Max. (för min rigg)
Värme - Ingen skillnad efter Accelero Xtreme (från std. ~85c (750mhz) - ~75c (820mhz) (under max load ofc, har även testat med UC'at på 405mhz))

För mig, när den återställer drivers'erna så händer de ibland att det blir läsfel från bios (eller liknande) för han låser kortet på de lägsta trotel värdet tillgängligt (51 Mhz), och då är det bara att starta om som gäller, någon mer som fått att den låser GPU mhz'en på lägsta värde? Kan bara konstatera att det är någe "knas" me Nvidias 570 modeller :/ får man spekulera så gissar jag på minneskontroller'n på kortet som inte står pall, det eller minneskretsarna, men ja har inte gjort någe för att testa detta, men det känns som roten ligger där...

Edit* Frekvensen av problemet är väll kanske 1-2ggr/16-20h spelade, hur ofta uppkommer det hos er?

Visa signatur

AMD 2700x @ Stock | Asus B450-F Strix ROG | HyperX 2x16GB @ 3,6ghz | EVGA 980ti SC+ ACX+ | Corsair HX750w | 2x1TB Intel p660 M.2 | 3x1TB Seagate HDD | Corsair 300R

Permalänk

Det är olika för mig. Ibland kan det hända 3-4 gånger på några timmar bara och ibland ingenting. Att sänka till DX 9 funkade på wow men som sagt så vill man ju såklart spela på dx11.. Testar att köra utan fönsterliknande menyer (aero) och hittils har jag inte haft några problem men har ej hunnit spela så mycket sen dess heller.

Troligen något fel i kortet ja, eftersom dem flesta med detta problem verkar använda sig utav 570.
@AMDBoy så har jag min nvidia driver på svenska och kan heller inte hitta något "energisparläge" :/

**EDIT att byta till basic färgschema hjälpte inte heller.

Permalänk

Samma problem för mig med 570GTX, läste igenom en tråd på blizzards forum att många andra har samma problem och provade ett tips där att rensa bort alla gamla drivrutiner med Driver Fusion och sen göra en clean installation men det hjälpte inte.

Hoppas Blizzard eller Nvidia löser det snart.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem fast i princip allt jag gör på datorn får det problemet. Kan liksom inte göra något med en vecka gammal dator. Har typ testat allt på forumet men inget fungerar. Skulle vara tacksam om jag fick hjälp :/

Permalänk
Medlem

Om ni har fabriksöverclockade kort, pröva installera tex msi afterburner och höj vcore ett litet snäpp eller två för att utesluta en instabil clock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

har redan msi afterburner och det går inte att höja core voltage, endå om det skulle fungera, skulle grafiken sluta hacka upp sig då, skulle inte tro det :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av dacoon:

har redan msi afterburner och det går inte att höja core voltage, endå om det skulle fungera, skulle grafiken sluta hacka upp sig då, skulle inte tro det :/

Med en ostabil clock kan man absolut råka ut för "Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts" -fenomenet, jag får det då jag exprimenterar med överklockning av mina kort i sign innan jag hittat en lagom nivå (börjar lågt på vcore och arbetar mig uppåt tills det blir stabilt)

Nu har ju just du (dacoon) köpt dator nyligen, detta var framförallt riktat till de som har GTX570 då detta var rätt vanligt på nvidias 4 & 5 serie vill jag minnas. Flera tillverkare löste problemet genom att släppa nya bios till grafikkorten med en högre vcore (bland annat till mina EVGA gtx580 kort)

Denna lösning läste man om överallt speciellt kring releasen av BF3.

Hoppas det löser någons problem iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Med en ostabil clock kan man absolut råka ut för "Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts" -fenomenet, jag får det då jag exprimenterar med överklockning av mina kort i sign innan jag hittat en lagom nivå (börjar lågt på vcore och arbetar mig uppåt tills det blir stabilt)

Nu har ju just du (dacoon) köpt dator nyligen, detta var framförallt riktat till de som har GTX570 då detta var rätt vanligt på nvidias 4 & 5 serie vill jag minnas. Flera tillverkare löste problemet genom att släppa nya bios till grafikkorten med en högre vcore (bland annat till mina EVGA gtx580 kort)

Denna lösning läste man om överallt speciellt kring releasen av BF3.

Hoppas det löser någons problem iallafall.

Jag har ett EVGA 680 GTX och samma problem som diskuteras här där drivisen slutar svara och återställs. Men hur hittar jag ett bios för det samt hur installerar jag det? är inte helt bekväm i den typen av grejjer.

Visa signatur

Amatörentusiast!

Permalänk

680 var aldrig drabbat av det sa du har nog ett annat problem med ditt kort

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Har hittat flera fall där 680 GTX har drabbats att drivisen slutar fungera och återställs. Det här problemet existerar även för det kortet.

Visa signatur

Amatörentusiast!

Permalänk
Skrivet av Blei86:

Har hittat flera fall där 680 GTX har drabbats att drivisen slutar fungera och återställs. Det här problemet existerar även för det kortet.

Det kommer om du har en ostabil klock eller möjligen för lite kräm från nätagget. Är det inget av de två så är det allmänt drivrutinsstrul

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

690

Sitter på ett GTX 690 och har fajtats med exakt detta problemet under en längre tid nu, blir helt jävla galen snart då jag varken kan spela LoL eller Diablo 3. Resterande spel såsom WoW, CoD, AC3, Dungeon Defenders etc fungerar alldeles utmärkt. Blir helt tokig då det fortfarande inte dykt upp någon lösning vad det verkar som..

Visa signatur

CPU: Intel Core i7 3770K 3,5Ghz Socket 1155 - GPU: EVGA GeForce GTX 690 4096MB - Motherboard: MSI Z77A-S01 - Hårddisk: Samsung SSD Pro Basic 840-Series 128GB - 2TB Seagate Barracuda 7200rpm - Kylning: Corsair Hydro H80 - 2x 120mm Noctua Silent - Chassi: Fractal Design Core 1000

Permalänk
Skrivet av Blackrainbow:

Hejsan!

Jag har problem med att min "grafikdrivrutin" slutar svara när jag spelar. Det händer så att spelet stängs ner och så kommer det upp ett felmeddelande:
"Grafikdrivrutinen slutade svara och har återställts"
"Grafikdrivrutinen NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 306,97 slutade svara och har återställts"

Detta händer enbart när jag spelar WoW och har testat att dra ner från ultra och spela på medium grafik istället men problemet kvarstår.
Jag fick som tips om att uppdatera drivrutinerna och det har jag gjort men haft samma problem dem senaste 3 drivrutinerna. jag har också gjort en ren installation. Det kan heller inte vara överhettning eftersom det var på 40 grader när det dog en gång. Jag anser inte att jag gör något speciellt när problemet uppstår. Vill tillägga att jag spelar Battlefield 3 på ultra utan några konstigheter vilket borde vara mera krävande än WoW på medium?

Grafikkortet jag använder är Asus GeForce GTX 570.

Jag har sett andra liknande trådar men dem verkar inte ha exakt samma fel som mig eller fått något svar som hjälpt vilket jag nu hoppas på
Om jag varit otydlig eller det behövs mer information så fråga gärna. Är ju trots allt alltid uppdaterad om problemet, då det händer några gånger per dag.

Har exakt samma problem:
Display driver stopped responding and has recovered
Display driver Nvidia Windows kernel mode driver version 326.80 stopped responding

Har dock ett gtx 660 SC

Någon som vet felet `? eller måste jag skicka in skiten på garanti ? :S

Visa signatur

Nya datorn: MOBO: Asus Sabertooth Z77 PSU: be quiet! Straight Power E9 700W 80+ Gold
CPU: I5-3570K (överklockning på G) GPU: EVGA GTX 660 SC, HDMI Minne: Corsair Vengance 4x4GB CL9 1600 Mhz LP SSD: 120GB Samsung 840 Pro/Corsair Force GS series 128GB Hårddiskar: Seagate barracuda 1TB 7200rpm SATA 6Gbits/Western digital Caviar Black 500GB Bildskärm: BenQ GL2450 Cpu kylning: Corsair H80i Fläktar: Corsair AF120 Performance

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Kör ett Nvidia 460. Alltid senaste drivisarna. Har win7-64. Provar att använda Microsofts lösning "Metod 1" enligt http://support.microsoft.com/kb/2665946/sv
Installerar Microsoft Fix it 50848 och ser om det blir någon förbättring. Återkommer med rapport.

Permalänk
Medlem

Får det problem med mitt GTX780OC också, sänker jag lite på överklocken fungerar det bättre.

Visa signatur

Gigabyte Z170X-Gaming 7 | Intel Core i7 6700K | Corsair Hydro Series H150i med 6st LL120 RGB| Corsair Dominator Platinum RGB DDR4 32Gb 3000MHz | Nvidia RTX2080Ti Founders Edition 11Gb | Corsair Force MP500 240 Gb m.2, 2 x Corsair Force LE200 480Gb | Corsair Obsidian 500D RGB SE med 1st LL120 & 2st LL140 RGB fläktar | Corsair RM850i | Asus ROG Swift PG279Q+Asus PB277Q | Corsair Commander PRO | Corsair Lightning Node PRO + 10 ledstrips | Corsair Virtuoso SE | Corsair ST100 | Corsair K100 RGB | Corsair Dark Core RGB PRO | Corsair iCUE LT100

Permalänk
Medlem

Hade detta problem när jag körde windows 7 , dock inte längre. Finns en KB fix för detta men hittar den inte atm. Den var länkad två upp

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Har ni alla windows 7 ??

För jag kör windows 8 och har aldrig haft dessa problem..Däremot hade jag det i win7.
Har ett Titan

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag fick de problemet när jag bytte cpu till en 4770k som jag fick av en polare. Innan dess hade jag en 4670k. Spelade ingen roll om jag klockade eller körde oklockat. Han hade ändå kört den cpu i 4.4ghz utan problem innan han bytt. Han bytte då han med fick de problemet men inte visste anledningen.

Jag antar därför att en skadad cpu kan göra de felet? Den visade dock inga tecken på felräkning i prime95 på 2h så kan faktiskt inte svara på hur man ska veta. Jag bytte bara tillbaka till min cpu igen så fungerade allt galant igen. Jag har ett gtx 770

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rgt66:

Har samma problem. Kör ett Nvidia 460. Alltid senaste drivisarna. Har win7-64. Provar att använda Microsofts lösning "Metod 1" enligt http://support.microsoft.com/kb/2665946/sv
Installerar Microsoft Fix it 50848 och ser om det blir någon förbättring. Återkommer med rapport.

Nähäpp. Det löste inte problemet. Strulet kvarstår.

Permalänk
Medlem

Kör ni med adaptive i nvidia kontroll panel så sätt allt sånt till max prestanda istället för adaptive mode. Det hjälpte mig i min förra dator som hade liknande fel.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb