Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Priserna på SSD mot fem kronor per gigabyte

Permalänk
Medlem

Orkar inte leta upp alla jag vill "citera" Men jag flikar in och säger att SSD håller på att mer och mer bli en standard för OEM-datorer, samt för konsumenter. Någon sa att "när SSD börjar säljas till rimligt pris på 1 TB, så kommer SSD att slå igenom på bred front". MEn lägg av! SSD säljer redan som smör om du inte märkt de.

Kan ju säga att SSD för mig är nog en av de komponenter som gör störst skillnad i en dator, vad gäller användarupplevelse. För de som inte orkar lägga en tusenlapp på en hyfsad SSD, för att de inte anser att det är värt pengarna tycker jag är rentav löjligt. Då har ni verkligen inte använt en dator med SSD.

Som många säger: Det är bara uppstart och "vissa" program som i princip går lite snabbare. FEL FEL och FEL. Skulle säga att ALLT du gör på datorn går mycket snabbare. Inte ens en 10000 RPM-HDD är snabbare än en långsam SSD. Det ÄR bara så!

Håller ni inte med? Fine. Men jag har redan sen början på 2012 vetet att SSD är framtiden.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

1000rpm diskar hör väl till ovanligheten

Men att man väljer en 15krpm i en server istället för ssd har jag full förståelse för, men då har man lite annat användningsområde också och ett fett kontrollerkort med mycket ram eller en rejäl cache på många gig i system-ram.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Håller ni inte med? Fine. Men jag har redan sen början på 2012 vetet att SSD är framtiden.

Resten av oss visste att SSD var framtiden redan på 50-talet. (Egentligen var jag ju inte född då, men vad jag vill poängtera är att inte SSD'er är något nytt, som du verkar tro.) Vad är det du försöker säga egentligen? SSD'er kommer slå igenom som standardlagring i hemmet när utrymmet och priset motsvarar vad Svensson förväntar sig. Hade En 120GB SSD varit ett bättre försäljningsargument än en 500GB HD, hade budgetburkarna på valfri elektronik kedja haft SSD'er istället. Saken är den att i dag är datorer med mindre än 1TB lagringsutrymmer svårsålda, och under 500GB helt hopplösa. Lösningen är så klart skitenkel. Jag har under ett par år byggt burkar med system & lagrings disk åt alla, istället för en större disk. Men det fungerar inte riktigt så i OEM produktionens (underbara?) värld. Där är det en kombination av största möjliga vinst, och minsta möjliga antal felkällor som avgör.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Resten av oss visste att SSD var framtiden redan på 50-talet. (Egentligen var jag ju inte född då, men vad jag vill poängtera är att inte SSD'er är något nytt, som du verkar tro.) Vad är det du försöker säga egentligen? SSD'er kommer slå igenom som standardlagring i hemmet när utrymmet och priset motsvarar vad Svensson förväntar sig. Hade En 120GB SSD varit ett bättre försäljningsargument än en 500GB HD, hade budgetburkarna på valfri elektronik kedja haft SSD'er istället. Saken är den att i dag är datorer med mindre än 1TB lagringsutrymmer svårsålda, och under 500GB helt hopplösa. Lösningen är så klart skitenkel. Jag har under ett par år byggt burkar med system & lagrings disk åt alla, istället för en större disk. Men det fungerar inte riktigt så i OEM produktionens (underbara?) värld. Där är det en kombination av största möjliga vinst, och minsta möjliga antal felkällor som avgör.
B!

Men skojar du eller? SSD säljer redan oerhört bra. Och NEJ, jag tror inte att SSD är något nytt. Däremot tror jag att SSD för konsumenter är väldigt nytt. Tror inte ens 30 % av medlemmarna på Swe ägde en SSD för 3 - 4 år sedan.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Nej, det handlar fortfarande om att dom flesta inte fildelar och samlar på sig saker i den utsträckningen att man behöver mer än 250GB utrymme.

Uhm, har du använt en dator med SSD och jämfört med en vanlig HDD?
Det handlar inte bara om mätbar tid, det handlar om hur datorn känns mer responsiv och aldrig "hackar till".
Sen påverkar SSDn allmänprestandan och framförallt den upplevda prestandan mycket mer än vad du verkar tycka.

Men men, inte värt att diskutera detta vidare med någon av er, vi har båda sagt vad vi tycker.

Jag har en SSD som jag kör systemet på så ja, jag använder en dator med SSD, den enda skillnad som är märkbar är uppstarten, och hackade till gjorde den inte innan när jag körde mekaniska heller, så vad körde du för skitdiskar då?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av YamahaDGX630:

Orkar inte leta upp alla jag vill "citera" Men jag flikar in och säger att SSD håller på att mer och mer bli en standard för OEM-datorer, samt för konsumenter. Någon sa att "när SSD börjar säljas till rimligt pris på 1 TB, så kommer SSD att slå igenom på bred front". MEn lägg av! SSD säljer redan som smör om du inte märkt de.

Kan ju säga att SSD för mig är nog en av de komponenter som gör störst skillnad i en dator, vad gäller användarupplevelse. För de som inte orkar lägga en tusenlapp på en hyfsad SSD, för att de inte anser att det är värt pengarna tycker jag är rentav löjligt. Då har ni verkligen inte använt en dator med SSD.

Som många säger: Det är bara uppstart och "vissa" program som i princip går lite snabbare. FEL FEL och FEL. Skulle säga att ALLT du gör på datorn går mycket snabbare. Inte ens en 1000 RPM-HDD är snabbare än en långsam SSD. Det ÄR bara så!

Håller ni inte med? Fine. Men jag har redan sen början på 2012 vetet att SSD är framtiden.

När var en 1000RPM HDD snabb? Det måste ha varit för minst 30 år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

När var en 1000RPM HDD snabb? Det måste ha varit för minst 30 år sedan

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, fel av mig Menade såklart en 10000 RPM-disk

http://www.inet.se/produkt/4304906/500gb-western-digital-velo...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Alla datorer vi har på utvecklingsavdelningen på DeLaval har SSD's, finns ju ingen anledning att köra trötta gamla mekaniska hårddiskar längre, speciellt när man har en nätverksdisk man "långtidssparar" filer på.

Blir nog två 256 gigare i RAID0 på nästa burk. Vet dock inte hur mycket man tjänar på att köra dom i RAID0 men det känns ballt.

Permalänk
Hjälpsam

Bra att veta är att skillnaden mellan SSD och vanlig hårddisk ökar ju mindre minne man har, har man rejält med minne så ligger de vanligast använda filerna i minnet efter ett tags användning, stänger man även av sin PC till Hibernate /viloläge startar även PCn snabbt och filcachen läses även in redan vid start, då minskar skillnaden än mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Hoppas att detta leder till att SSD blir standard i laptops inom inte alltför lång tid. Jag kan inte begripa hur tillverkarna inte kan fatta att de allra flesta som köper en laptop (tänk mamma, pappa, faster Agda) inte behöver "750 GB HÅRDDISK!!!!!!!!!" (@ 5400 rpm dessutom) när de ändå bara använder datorn till att surfa. Det hade varit så SJUKT mycket bättre för dem att ha en snabb dator än 700 GB utrymme som inte används till något.

Faster Agda måste ju verkligen sitta med 550MB/s disk när hon klickar på Internet explorer, Patiens och Word? Och är inte datorn startad innan hon fått bort fingret ifrån startknappen så är det illa.

Näe men tror inte den äldre generationen har lika dåligt tålamod som den yngre.
Nått som många inte tänker på är att medelålders/äldre håller på mycket med foto och systemkameror. Då fyller man en liten ssd väldigt snabbt.
Sen har GB blivit en förkortning som många förstår och används ofta som försäljningsargument i butiker.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av OgZer:

Faster Agda måste ju verkligen sitta med 550MB/s disk när hon klickar på Internet explorer, Patiens och Word? Och är inte datorn startad innan hon fått bort fingret ifrån startknappen så är det illa.

Näe men tror inte den äldre generationen har lika dåligt tålamod som den yngre.
Nått som många inte tänker på är att medelålders/äldre håller på mycket med foto och systemkameror. Då fyller man en liten ssd väldigt snabbt.
Sen har GB blivit en förkortning som många förstår och används ofta som försäljningsargument i butiker.

Faster Agda behöver inte 550 MB/s men däremot behöver hon SSD:ers extremt låga söktider och därmed extremt höga allmänprestanda jämfört med en HDD. Hon vill inte att datorn hela tiden ska "jobba" i någon sekund utan (för henne tänkbar) anledning.

Faster Agda använder inte Internet Explorer om hon har snälla barn/barnbarn/syskonbarn som installerar en webbläsare åt henne.

Vill man lagra bilder är en liten extern hårddisk ett utmärkt sällskap.

Det sistnämnda är ett mycket fult försäljningsknep. När jag var 7 år (2001) trodde jag att fler gigabyte = bättre dator. Jag tror att det är många mindre kunniga kunder som tror det idag också pga att butiker lägger så stor vikt vid det i sin reklam.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

KAN kan du, en enda 512GB räcker för samtliga mina program o spel på datorn. Filmer osv (självklart lagligt nedladdade!;) ) spelar ju ingen roll om man har på HDD eller SSD!

Mjo, man har kunnat ha allt på SSD under ett längre tag nu. Jag använder just nu 2.8TB, tycker inte det är "rimligt" att förvara det på SSD än.

Frågan blir därför: när tror vi det kan vara möjligt för en vanlig Svensson som inte vill lägga allt för mycket pengar på SSD att förvara större mängder data på dem.

Eller när man inom rimliga priser kan ersätta HDD helt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

SSD säljer redan oerhört bra.

Vanliga diskar säljer mycket bättre, vilket visar att SSD'er fortfarande inte slagit igenom på bred front, och är långt från att ersätta de mekaniska diskarna.

Skrivet av YamahaDGX630:

Däremot tror jag att SSD för konsumenter är väldigt nytt. Tror inte ens 30 % av medlemmarna på Swe ägde en SSD för 3 - 4 år sedan.

Jag har faktiskt inte en aning om vad SWE'arna hade för 3-4 år sedan. Men jag ser å andra sidan inte hur det skulle vara relevant i heller. Även om 100% av SWEC'arna haft SSD'er i sina system, och BARA SSD'er, är det fullständigt irrelevant. Vi är inte den stora massan av PC köpare, och den stora massan köper fortfarande system med stora diskar, för att de lever under förutsättningen större = bättre.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OgZer:

Faster Agda måste ju verkligen sitta med 550MB/s disk när hon klickar på Internet explorer, Patiens och Word? Och är inte datorn startad innan hon fått bort fingret ifrån startknappen så är det illa.

Näe men tror inte den äldre generationen har lika dåligt tålamod som den yngre.
Nått som många inte tänker på är att medelålders/äldre håller på mycket med foto och systemkameror. Då fyller man en liten ssd väldigt snabbt.
Sen har GB blivit en förkortning som många förstår och används ofta som försäljningsargument i butiker.

Håller med dig till viss del, men det är lite att generalisera att medelålders/äldre bara skulle hålla på med foto och systemkameror, jag vet massor av folk som håller på med mycket annat som spel, videoredigering, musik (på professionell nivå) etc. Men inte ens någon av dem VILL ha en SSD som annat än systemdisk då det är för mycket läs/skriv till disken som förkortar livslängden på dem oerhört mycket ifall de skulle öppna och spara allt där, så på den punkten är de mekaniska bättre då data vid krasch även är lättare att rädda, på en SSD näst intill omöjligt, går en modul sönder så är det kört då data som sparas fördelas mellan modulerna, en trasig modul går inte att rädda

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cosmomenal:

10 gånger dyrare än vanlig lagring. Det var faktiskt ganska mycket. Jag har SSD sedan 2010-09-15. Så det är över 2 års tid som jag har haft SSD. Tiden går faktiskt fort. Då kostade 120gb Corsairen mig 2800 kronor, nu kan man få motsvarande för 700 kronor. Det är faktiskt väldigt mycket bättre!

Förvisso, men även om den naturligaste jämförelsen med SSD är HDD så är det inte säkert att man _måste_ ställa dem mot varandra. 10 ggr dyrare för en SSD måste inte vara en nackdel om du jämför med hur mycket 1 TB RAM skulle kostat. Se SSD som något som _inte_ är "vanlig lagring" utan mindre, snabbare och dyrare lagring. Av t.ex. operativsystem och program. Det är klart att när det gäller att laga stora filer som filmer är det nästan irrelevant hur "snabbt" minnet är så länge som det är tillräckligt snabbt.

Så länge som SSD inte får fysiskt mer lagringsutrymme än HDD kommer SSD vara dyrare, men det kommer ju fortsatt finnas goda skäl att köpa SSD. Något som du ju naturligtvis redan vet eftersom du liksom jag har kört SSD i ett antal år.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

HDD hänger med bra när man läser stora filer linjärt som film eller ljud, då behöver läsarmen inte flytta så mycket på sig när den hittat filen (förutsatt att man inte har ett mycket fragmenterat filsystem) och hastigheten är oftast inte avgörande på samma vis (det är output som begränsar input s a s)

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Personligen så kan jag inte gå tillbaka till HDD datorer efter jag började köra SSDs. Så idag har jag endast SSDs som interna diskar och HDDs som externa diskar för lagring. Jag spelar mycket så större SSDs betyder fler installerade spel samtidigt och därav större valmöjlighet.

Jag gillar er liknelse om faster Agda. Faktum är att SSDs i den billigare prisklassen har blivit en hit för just faster Agda och hennes gelikar. Det är inte så att det är vid nyinköp de skaffar det utan det är för att slippa nyinköp av datorer de införskaffas. En SSD kan få en äldre dator att kännas som om den var helt ny, så stor är den upplevda skillnaden för användaren i hur responsiv den blir. Oftast är det från arbetskamrater, barn eller vänner som iden till dessa SSDs kommer.

Samma personer som fått en SSD för att hotta upp och förlänga livslängden på sin gamla dator kommer behöva köpa en ny dator förr eller senare och då kommer de inte vilja ha en utan SSD. Så genomslaget sker nu.

God jul till alla!

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem

Flera OCZ dock. SSD världens McDonalds

Visa signatur

· Gigabyte GA-965P-DS4 · Core 2 Duo E6300 · OCZ SOE Urban 4gb DDR2 PC6400 Kit · 2x Samsung F1 1TB SATA2 · Geforce 8800GT · Antec NINE HUNDRED · bZerk 500W Modular · Samsung 226BW 22" Wide TFT ·

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Karaff:

HDD hänger med bra när man läser stora filer linjärt som film eller ljud, då behöver läsarmen inte flytta så mycket på sig när den hittat filen (förutsatt att man inte har ett mycket fragmenterat filsystem) och hastigheten är oftast inte avgörande på samma vis (det är output som begränsar input s a s)

Ja, men det är ju också just därför man använder HDD till lagring av film och andra stora filer. Det funkar bra och är ekonomiskt genomförbart. I dagsläget är inte SSD till för den typen av lagring, utan för "lagring" av OS och program, som 1) består av många små filer och 2) tjänar mycket på att kunna läsas in snabbt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Rimligt pris för 120gb budget ssd borde ligga på 300kr. Jag väntar ett tag till

Agreed.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LordXeno:

Flera OCZ dock. SSD världens McDonalds

Tja, båda är ju i alla fall lika sunkiga

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av LordXeno:

Flera OCZ dock. SSD världens McDonalds

Väldigt många ogillar McDonalds utan att själva ha ätit där

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Skrivet av Alucius:

Väldigt många ogillar McDonalds utan att själva ha ätit där

Vaa? Vem har inte ätit på McDonalds någon gång i sitt liv?

OCZ ska ju börja skärpa sig ordentligt nu tydligen.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alucius:

Väldigt många ogillar McDonalds utan att själva ha ätit där

Och då menar du att deras skräp är en gourmet måltid eller...?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucius:

Väldigt många ogillar McDonalds utan att själva ha ätit där

Har gått dit ett par gånger och tänkt: "men det kan ju inte vara hur illa som helst.."

Efteråt tänker man " det var värre än jag kom ihåg"

Totalt menlös smakbefriad barnmat baserad på majonäs och klägg ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Har gått dit ett par gånger och tänkt: "men det kan ju inte vara hur illa som helst.."

Efteråt tänker man " det var värre än jag kom ihåg"

Totalt menlös smakbefriad barnmat baserad på majonäs och klägg ?

Sist jag åt på McDonalds var 1997 i Västerås just innan ett fem dagars lajv i skogen. Den matförgiftning detta resulterade i orsakade att jag hade racerbajs i skogen hela eventet. Sedan dess har jag lyckats se till att den gången verkligen var sista gången jag åt på McDonalds. Så jag instämmer helt och hållet. Skiten borde förbjudas, i alla bemärkelser

Mitt inlägg var menat som svar på den generaliserade liknelse som gjordes mellan OCZ och McDonalds.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define S | Fans: 4x Noctua NF-a14 PWM140mm | Motherboard: Asus ROG Maximus XI Hero | CPU: i9-9900K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15S dual fan | PSU: Corsair AX1500i | GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3060Ti OC V2 8GB | RAM: 32 GB DDR4 Kingston HyperX Fury Black 2666mhz Cl15 | Storage: 1x Kingston Fury Renegade M.2 2TB SSD 1x OCZ Vector 180 480GB SSD, 1x OCZ Vector 512GB SSD | Screen: 24" Acer Predator XB240HA G-Sync 144hz | Sound Card: Asus Xonar Essence STX II | Aux: Cherry MX 3.0S Gaming Keyboard. EVGA X10 Carbon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Nice! Inte länge sedan priset var 25kr/gb och man tyckte de var billiga!

25.000 kr för 1TB är väl inte direkt billigt. 5000kr per TB.. är inte heller billigt men iaf på bättrings vägen
men sedan får man tänka på att detta är budget modellerna..

Av vanliga hårddiskar kan du få 1TB enterprise modell t.ex WD RE4 för endast 850kr.
en vanlig billigare WD Green 1TB går att få tag på runt 600kr.

Ska du börja titta på hållbarare/snabbare enterprise modeller av SSD så är prisskillnaden betydligt högre än bara 250kr.