Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Tegra 4 möts av låg efterfrågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av thiefen:

En enkortsdator med Tegra 4 hade inte varit helt fel.

Ja och gärna i körkorts storlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till nVidias försvar kan nämnas:

Tegra GPUn må kanske inte vara den snabbaste, men jämför man bildkvalitén på samma spel på olika SoCer så är de väldigt snarlika, men där det finns skillnaden så är det väldigt ofta Tegra som ger det bättre resultatet (Shadowgun, Riptide, GTAIII m.fl.). Så skulle säga att nVidia visar att de vet hur man skapar GPUer som i praktiken fungerar väl i spel.

Det där argumentet håller inte enligt mig. De spel du nämner ser inte bättre ut på Tegra3 för att den är kraftfullare än andra GPUer utan för att de ingår i TegraZone-utbudet, alltså speciellt optimerade för ju Tegra där de inte behöver ta hänsyn till andra GPUer.

Med samma logik som din så kan man ju dra slutsatsen att alla PowerVR GPUerna är mycket kraftfullare än alla andra på marknaden då det fortfarande inte finns några Androidspel så vitt jag vet som matchar Infinity Blade 2 grafiskt.

Det är naturligtvis inte sant. Mali-400, Tegra 3 och Adreno 320 skulle naturligtvis också klara att driva detta spel om Epic släppte det till Android.

Om det är något som nVidia alltid varit bra på så är det att locka utvecklare till sig och få dem att optimera för sina produkter.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av xpanterx:

Känns lite som AMD mot Nvidia, folk köper hellre Nvidia även om i många fall AMD är bättre, fast Nvidias tur denna gång...

Det är så gulligt när ni AMD-fanboys tror att AMD är bättre fast alla tester visar precis tvärtom.
Nvidia utklassar AMD och drar inte ens en tiondel så mycket ström.

Det är samma på CPU sidan, Intel har utklassat AMD men ändå så försöker ni AMD-pojkar att få folk att köpa en slö, gammal, oduglig och enormt strömtörstig CPU bara för att ni tror att AMD är den snälla lilla fén medans Intel är den elaka styvmodern.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är så gulligt när ni AMD-fanboys tror att AMD är bättre fast alla tester visar precis tvärtom.
Nvidia utklassar AMD och drar inte ens en tiondel så mycket ström.

Det är samma på CPU sidan, Intel har utklassat AMD men ändå så försöker ni AMD-pojkar att få folk att köpa en slö, gammal, oduglig och enormt strömtörstig CPU bara för att ni tror att AMD är den snälla lilla fén medans Intel är den elaka styvmodern.

Att du orkar hålla på, och jag har inte nämnt något om nån CPU, det är allmänt känt att AMD ligger efter där. Jag gjorde en liknelse...

En fanboy är man när man trots att motsatsen bevisas fortfarande hävdar att ens favorit är bäst.

http://www.techspot.com/review/603-best-graphics-cards/page4....

(Battlefield 3 var AMD's svaga sida så jag visar det testet, de vann i flera andra spel förut även med gamla drivrutiner).

Då är alltså du en fanboy och inte jag...

Jag tänker inte hamna i nån idiotisk diskussion, så svara och kalla mig vad du vill, jag kan ta det...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Det är så gulligt när ni AMD-fanboys tror att AMD är bättre fast alla tester visar precis tvärtom.
Nvidia utklassar AMD och drar inte ens en tiondel så mycket ström.

Det är samma på CPU sidan, Intel har utklassat AMD men ändå så försöker ni AMD-pojkar att få folk att köpa en slö, gammal, oduglig och enormt strömtörstig CPU bara för att ni tror att AMD är den snälla lilla fén medans Intel är den elaka styvmodern.

Nja, det där är ju inte riktigt sant faktiskt.
AMD gör riktigt bra grejer som slår både Intel och Nvidia i vissa prissegment.
I de dyrare segmenten hänger de dock inte med för närvarande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Känns lite som att du inte fattar vad jag menar.

Känns fortfarande som att du missuppfattat något

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Känns fortfarande som att du missuppfattat något

Right back at ya! ;).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Det är så gulligt när ni AMD-fanboys tror att AMD är bättre fast alla tester visar precis tvärtom.
Nvidia utklassar AMD och drar inte ens en tiondel så mycket ström.

Det är samma på CPU sidan, Intel har utklassat AMD men ändå så försöker ni AMD-pojkar att få folk att köpa en slö, gammal, oduglig och enormt strömtörstig CPU bara för att ni tror att AMD är den snälla lilla fén medans Intel är den elaka styvmodern.

Det är lite kul att Tegra blir utkonkurrerad av Qualcomms SOC:s, som kör Adreno (som ursprungligen kommer från AMD/ATI).

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Känns fortfarande som att du missuppfattat något

Skrivet av xpanterx:

Right back at ya! ;).

Sweclockers är ingen dejtingsajt - men ni får gärna fortsätta parningsleken via PM funktionen

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Sweclockers är ingen dejtingsajt - men ni får gärna fortsätta parningsleken via PM funktionen

+1

Haha håller med till 100% ;).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om det är tile-baserat eller inte är inte intressant här, det intressanta är om det är anpassat för plattformen och levererar prestanda när det är nerskalat till sådan liten storlek. Man måste bygga med tanke på tillämpningen från början. I praktiken kan både Imagination, Qualcomms gamla AMD-baserade Imageon/Z4X0 Adrenoserie de vidareutvecklade, ARMs Mali-grafikprocessorer och möjligen även andra konkurrenter konfigureras i starkare grafikkretsar på SoC:arna än nuvarande eller dåtida konkurrenter från Nvidias Tegraserier.

De har även kunnat leverera bättre kvalité på drivrutiner och för den delen BSP i många fall, på video-processor/avkodningssidan gjorde Nvidia ett stort misstag som många andra inte gjorde med samtida videoprocessorer/block från Img, TI, Broadcom osv. Videostödet blev helt enkelt inte lika bra där som hos konkurrenterna vilket gjorde att det kändes som de var en generation efter trotts att det mest handlade om mjukvara. Att man kan leverera tillräckligt prestanda och inte bara skala ner saker för att passa plattformarnas begränsning är viktigt, men också drivrutiner och helheten inte bara att köra OGLES ordentligt.

Nvidia har såklart gjort massor andra missar som att inte ha full VFPv3 de körde D16 i Tegra 2, inte ha NEON i Tegra 2 och verkar ha sparat ner på saker de inte ska spara på. I Tegra 3 har de inte sparat in på processorsidan, men istället så har de inte fungerande companion core till Windows och snålar fortfarande på minnesbandbredden. Idag är nästan problemet att de är för strömhungriga istället. GPU och video kan de leverera helt jämförbara lösningar, men man ska ändå akta sig för att höja de till skyarna. Adrenoteamet kommer inte från AMD/ATIs vanliga utvecklare och det är knappast någon nackdel att bygga grejer för plattformen det handlar om istället för att försöka bygga om saker utvecklade för skrivbordsdatorer. Drivrutiner osv är ändå lite annorlunda här och har olika fokus. Förutom konkurrens från ARM, Qualcomm, Broadcom, Imagination så har de också konkurrens från spelare som Vivante och snart även Intel. Det är tuffare område, andra plattformar/mjukvara osv. De flesta kan få liknande rå prestanda på samma yta. Hur bra de är på drivrutiner till Windows kommer inte nödvändigtvis vara någon fördel. Kompetensen här är ganska spridd i branschen. Vi är ännu inte där att vi börjar få någon dominerande spelare som ingen kan konkurrera med. Det är ju kul om marknaden här kan ge chans till teknik att utvecklas och mogna, och inspirera till ny teknik/nya lösningar. Workstationkort-marknaden försvann ganska snabbt, och ingen kunde konkurrera med desktop/spel-korten, men allt folk hamnade inte hos nVidia och ATI. Nu finns det ändå möjlighet för ganska små team att bygga och leverera här, kan team på hundratals ingenjörer och utvecklare/tekniker av olika slag bygga hårdvara och leverera drivrutiner specialanpassade för en plattform och finansieras av mobil-sektorn så kan de konkurrera ganska bra även mot större spelare med tusentals anställda. De kan lägga väldigt mycket tid på produkterna oavsett om de är relativt nya eller gamla halvt misslyckade spelare som ändrat inriktning, och projekt eller samarbeten kan skapas mycket enklare till mindre pengar/risker. Det är bra om det är standardiserade plattformar och standarder alla kan bidra till dessutom, det uppmuntrar inte heller till att en spelare tar på sig en helt ledande roll. Så jag hoppas att konkurrensen kan hållas vid liv. Det är kul när projekt och teknik verkligen får chans att utvecklas.

Visst Qualcomm blir väldigt dominerande idag. De största spelarna som Apple och Samsung är dock inte helt beroende av deras applikationsprocessorer. Fast visst känns det som konkurrensen hårdnat, men vi har fortfarande teknik/telekombolag som satsar på att utveckla egna och nya plattformar för marknaden.

Vi får se om Nvidia kan locka OEM-leverantörerna t ex de Taiwanesiska den här gången också. De bolag som inte är traditionella spelare inom mobiler verkar fortfarande lockade till dem. Bolag som Sony kommer försöka återuppta lite prestige på plattor och telefoner också, får de en mindre succé kan det säkert vara annat än Qualcomm där, även om de just nu ser lockade ut. Hur som helst kan de knappast förlita sig på Windows-enheter hos Qualcomm, men de har ju alltid kanadensarna som är större. De vill nog ha en fungerande marknad med konkurrens och olika plattformar. Än så länge finns det plats för lite olika företag och lösningar. För de som inte tror på Intel kan jag enkelt säga att det har betydligt mer inkomster från mobiler och surfplattor idag än när de ägde XScale tack vare att de levererar radio/modem bland annat. De är i bättre position än någonsin tidigare. Andra bolag som traditionellt levererat applikationsprocessorer kan jag vara betydligt mer betänksam om vad det gäller deras vara eller inte vara i branschen. Det finns 3-4 bolag där man kan fundera på vad deras roll kommer vara trotts att de var tidiga på marknaden. Intel skulle inte gagnats av att fortsätta leverera ARM-chip till Windows Mobile-enheter och gamla Blackberry OS-enheter nödvändigtvis

Permalänk
Inaktiv

Hur många mobiler har qualcomm sagt ska lanseras med S600 och s800? Gissar på väldigt få. Mobiltilllverkarna brukar ju sällan avslöja speciellt mycket förens de faktiskt finns tillgängliga.

Hur lång tid tog det från lanserings förens första mobilerna med tegra3 kom ut? Nu kryllar det av dem.

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Nu vill jag inte vara petig men visst har Amerikanska Vizio också en Tegra 4 surfplatta på gång?

Tråkigt för Nvidia. Får se om fler hakar på framöver.

Jo, Vizio visade upp en Tegra 4 baserad surfplatta på CES. IGN:s reporter verkade inte helt imponerad: http://www.ign.com/articles/2013/01/08/ces-hands-on-with-vizos-tegra-4-android-tablet. Å andra sidan är ju många spel inte optimerade för Tegra 3 ens en gång så att förvänta sig att spel skall fungera smärtfritt på Tegra 4 innan det ens finns produkter på marknaden känns lite väl optimistiskt.

Problemet med Vizios platta kan tänkas vara att den skall konkurrera med Nexus 10 som i sin tur mest verkar vara ett alternativ till iPad och en konkurrent till andra surfplattor med Android. Lite av problemet med att efterfrågan av Tegra 4 kan vara låg är nog också Apples marknadsdominans, för övrigt. Jag tror projekt som Shield eller Ouya (som förvisso använder Tegra 3) kan vara ett alternativ för Nvidia. Kan de nischa sig på marknaden med små och mobila enheter menade för spel kan de bredda sig på tablet marknaden senare.

Permalänk
Medlem

Jag ser att mång ahär undrar om man typ spelar på sin mobil eller surfplatta. I början när min iPad var ny så spelade jag på den ibland för att fördriva tid, nu har jag 1 spel på den. Telefonen har jag quizkampen ochn inget utöver det. Vad jag har min surfplatta till är typ läser hur mycket som helst på den. Snabbare telefoner samt surfplattor är aldrig fel dock...

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

tycker majoriteten av allt som släpptes 2012 hade Tegra3...så varför ska inte Terga4 lyckas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

trodde den presterade bäst bland de mobila gpuerna

Långt ifrån. Apples A6 fullständigt krossar Tegra 3.

http://www.anandtech.com/show/6426/ipad-4-gpu-performance-ana...

Allt tyder på att även Tegra 4 kommer vara en bra bit långsammare än A6.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Carolus Rex:

tycker majoriteten av allt som släpptes 2012 hade Tegra3...så varför ska inte Terga4 lyckas?

För att Både Tegra 2 and Tegra 3 var besvikelser. Nvidia marknadesförde dem som prestandamonster men de levde aldrig upp till det i praktiken. Det är väl inget fel på plattformen i sig men de borde satsa på lite mer realistiska mål. De har historiskt sett inte klarat av att konkurrera i den absoluta toppen så de kanske ska skala ner lite på löftena så kanske folk tar dem lite mer på allvar igen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

För att Både Tegra 2 and Tegra 3 var besvikelser. Nvidia marknadesförde dem som prestandamonster men de levde aldrig upp till det i praktiken. Det är väl inget fel på plattformen i sig men de borde satsa på lite mer realistiska mål. De har historiskt sett inte klarat av att konkurrera i den absoluta toppen så de kanske ska skala ner lite på löftena så kanske folk tar dem lite mer på allvar igen.

Var inte Tegra3 top of the line när det kom? konkurrenterna kom väl med sina motsvarigheter flera månader senare?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av volny:

Var inte Tegra3 top of the line när det kom? konkurrenterna kom väl med sina motsvarigheter flera månader senare?

Nej inte direkt. Den vann med väldigt liten marginal mot Ipad 2 när det kommer till CPU men åkte på rätt mycket smisk i GPU som skulle vara deras stora styrka. Så den låg bara i toppen om man tittade en generation bakåt...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24