Playstation 4 - Vad tyckte du?

Permalänk
Skrivet av vallentiin:
Skrivet av Ak-47:

PC är inte dyrare än en konsol?!

Sagt det tusen gånger.....Ska man ha samma grafik inställningar som konsolerna kör med räcker det med en begagnad dator för 1000-3000:- inkl skärm...

ALLA- spel jag lirar på PC med Xbox kontroll slipper jag använda musen eller tangentbordet.

Konsolerna slipper du inte drivrutiner till...då och då kommer system uppdateringar....

Du behöver inte heller uppdatera ditt system om du inte vill?!

Löjliga argument du har....

PC har bättre fördelar vare sig du vill eller inte...

Nej en PC behöver inte vara dyrare än en konsol, men lycka till med att hitta en dator + skärm för 1000-3000 kr som presterar lika bra som ett PS3/360.
Tror han menade att du inte har samma strul med drivrutiner på en konsol jämfört med en PC. Och varför skulle man inte vilja uppdatera systemet?
Sen menade han att du kan STYRA allt med en kontroll (vilket du inte kan göra med en PC i t.ex. windows osv.)

Dina svar var nog det som var löjligt, inte hans argument.

En konsol är ett enkelt och relativt billigt sätt att avnjuta spel på. Anledningen till att jag har konsoler är p.g.a. de exklusiva titlarna, samt att det är betydligt lättare och trevligare att lira på konsolen när man har vänner över. Använder min dator när jag sitter själv och lirar spel som t.ex. BF3, Crysis (och när jag är sugen på lite bättre grafik).

Är relativt less på all Dator vs Konsol skit nu. Gillar man spel så äger man (vill äga) både konsoler och datorer. Att snacka skit om respektive systemen tyder på att man antingen är ignorant eller avundsjuk på personer som har tillgång till båda.

Kommer bli grymt kul och spännande när PS4 och nästa Xbox kommer ut på marknaden. Det kommer leda till ett riktigt grafiskt lyft för PC användarna och mindre usla portningar då alla kör på x86!

Här har du ett par fin fina datorer i 1000-3000 kr klassen:
http://www.blocket.se/stockholm/HP_Stationar_Data_med_siemens...
http://www.blocket.se/stockholm/Stationar_PC_med_skarm_2900__...

(lycka till med att få igång skiten )

Visa signatur

Bio & Ljud: Optoma HD67, B&W 805D, Dali Fazon Sat, Dali Lektor Sub, Denon AVR3313
Dator: CPU: i5 2500K@4.5 GHz GPU: 2x6950 2GB Mobo: Asus P8P67 RAM: 16GB HDD: Corsair Force 3 120GB + WD 1TB + WD 2TB Kylning: Thermalright Silver Arrow + 4st Noctua 120mm + 2st Noctua 140mm Skärm: Samsung SA23700d
Övrigt: Synology DS413j + WD Red 12TB, Playstation 3, Xbox 360, Nintendo Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

OMG ! vet inte ens vad jag skall säga om detta :S vet inte om du e dum eller nyvaken .. jag har skrivit om konsoll i allmänhet och jag är inte fanboy av playstation jag spelar på pc och xbox 360 men jag föredrar konsoll, orsaken att jag inte skall skaffa det till pc kan du också LÄSA !!!!! i tidigare posts i denna tråden ... mina dator specs står under mina posts som sign så jag behöver inte bygga mig en dator :S

Om du börjar skriva så att man förstår utan att få epilepsi, så är chansen större att jag förstår och då blir alla glada. Läs Cooling23's inlägg en gång till förresten, uppenbarligen så gjorde du det inte.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av saindrenan:

Nej en PC behöver inte vara dyrare än en konsol, men lycka till med att hitta en dator + skärm för 1000-3000 kr som presterar lika bra som ett PS3/360.
Tror han menade att du inte har samma strul med drivrutiner på en konsol jämfört med en PC. Och varför skulle man inte vilja uppdatera systemet?
Sen menade han att du kan STYRA allt med en kontroll (vilket du inte kan göra med en PC i t.ex. windows osv.)

Dina svar var nog det som var löjligt, inte hans argument.

En konsol är ett enkelt och relativt billigt sätt att avnjuta spel på. Anledningen till att jag har konsoler är p.g.a. de exklusiva titlarna, samt att det är betydligt lättare och trevligare att lira på konsolen när man har vänner över. Använder min dator när jag sitter själv och lirar spel som t.ex. BF3, Crysis (och när jag är sugen på lite bättre grafik).

Är relativt less på all Dator vs Konsol skit nu. Gillar man spel så äger man (vill äga) både konsoler och datorer. Att snacka skit om respektive systemen tyder på att man antingen är ignorant eller avundsjuk på personer som har tillgång till båda.

Kommer bli grymt kul och spännande när PS4 och nästa Xbox kommer ut på marknaden. Det kommer leda till ett riktigt grafiskt lyft för PC användarna och mindre usla portningar då alla kör på x86!

Här har du ett par fin fina datorer i 1000-3000 kr klassen:
http://www.blocket.se/stockholm/HP_Stationar_Data_med_siemens...
http://www.blocket.se/stockholm/Stationar_PC_med_skarm_2900__...

(lycka till med att få igång skiten )

äntligen nån som förstår .. håller med om att man skall ha både konsoll och pc om man är äkta gamer håller också med om att inte snacka skit om något system gillar man det inte hållar man tyst

Skrivet av Solaris:

Om du börjar skriva så att man förstår utan att få epilepsi, så är chansen större att jag förstår och då blir alla glada. Läs Cooling23's inlägg en gång till förresten, uppenbarligen så gjorde du det inte.

om du börjar med att sätta dig in i det nån skriver istället för att börja klaga direkt .. har läst hans inlägg och jag har sj big picture .. men igen läs mina tidigare inlägg. och ovan stående inlägg. ( du kan inte styra en dator fullt ut med kontroll . windows .. osv... )

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Betaltjänst :S? Microsoft har iaf alltid haft bakåtkompatabilitet till alla sina spel vilken är en självklarhet att det skall vara.. Man ska bara kunna sätta in en gammal skiva och sedan laddar den ner en liten uppdatering på 1 sekund och sen är det play time :)! PS spelare lever i en dyster värld, tror många är rätt lessa på PS som har det på det viset.. Jag menar "oj nu kom det visst en ny PS konsoll, då får jag köpa ny konsoll PLUS spelet för DEN konsollen".. Pff

Varför är de så viktigt med bakåtkompatabilitet?
Äger du spelen så har du väll förmodligen även den gamla konsolen. Visst vore de trevligt i den bästa av världar om allting bara fungerar men tänk på att de hämmar utvecklingen något extremt om det alltid ska behöva vara bakåtkompatibelt. Gamla spel är ändå gamla spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Varför är de så viktigt med bakåtkompatabilitet?
Äger du spelen så har du väll förmodligen även den gamla konsolen. Visst vore de trevligt i den bästa av världar om allting bara fungerar men tänk på att de hämmar utvecklingen något extremt om det alltid ska behöva vara bakåtkompatibelt. Gamla spel är ändå gamla spel

Jag förstår helt hur du menar men låt mig sätta det i mitt perspektiv. Idag har jag ett stycke Xbox 360 samt 2 PS3(en japansk och en europeisk) Många spelbutiker kommer att köra drives med byt in din gamla konsol och få rabatt på den nya, så var det i alla fall när Xbox 360 lanserades. Även fast man jobbar och drar in pengar så kanske personer tycker att det vore trevligt att få lite rabatt på nya konsolen, då kan det vara bra att den är bakåtkompatibel.

Kanske inte det bästa scenariot ovan men tänk följande, det hände mig, jag sålde mitt PS2 då jag skaffade PS3 som var bakåtkompatibel, man har några gamla godingar till spel som man av nostalgiskäl slöspelar. Dock när PS3ans laser säckade ihop så var det kört, iof kan man alltid köpa en PS2a igen men det känns som att man går åt fel håll. Men man vill ändå ha möjligheten att kunna spela gamla spel på en ny konsol.

Jag har en ganska diger samling med spel som jag inte vill göra mig av med, men jag kan inte ha 3 playstations 2 xbox + allt annat man har vid tv-apparaterna. Så då känns det faktiskt ganska skönt att kunna göra sig av med lite hårdvara för att få in lite ny.

EDIT: Glömde helt bort att skriva mina tankar om PS4, tycker att Sony måste anställa mindre Facebook-benägna personer, visst är det väl trevligt att man kan dela saker till sina kompisar... Men varför ska man ha en specifik dela-knapp... Sedan ser handkontrollen ut som en PS Vita fast tjockare med en blå plastbit på. Den ser verkligen helt åt fanders ut, när första Dual Shock kom tyckte man att den var perfekt, nu när det har gått några år, några generationer Dual Shock har skapats är det dags för Sony att släppa räcket...

Så lite rage om handkontrollen, men det kommer fortfarande bli så att man köper PS4 dock får man hitta en fjärris som inte har en minimal touchyta på(helt onödig, förstår inte varför man ska ha den...)

Visa signatur

Spelburk: Lian Li O11D XL | R9 Ryzen 5950X |
Phanteks Revolt X 1000W | EVGA RTX 3090 FTW3 Ultra | G.Skill 3600MHz 64GB RAM | Samsung 49" C49RG90
HTPC 1: Streacom F1C | AMD A-5600K | Crucial M4 64 GB | 8 GB RAM @ 1866 MHz
HTPC 2: Raspberry Pi -> Raspbmc

Permalänk
Skrivet av demon_speed:

Betaltjänst :S? Microsoft har iaf alltid haft bakåtkompatabilitet till alla sina spel vilken är en självklarhet att det skall vara.. Man ska bara kunna sätta in en gammal skiva och sedan laddar den ner en liten uppdatering på 1 sekund och sen är det play time :)! PS spelare lever i en dyster värld, tror många är rätt lessa på PS som har det på det viset.. Jag menar "oj nu kom det visst en ny PS konsoll, då får jag köpa ny konsoll PLUS spelet för DEN konsollen".. Pff

Fyfan vad du ljuger!

Microsoft har till att börja med bara släppt två konsoler. Och när Microsoft dumpade original Xboxen i förtid för att den var kass och istället släppte Xbox 360 så var ju halva grejen att den inte kunde spela alla gamla Xbox spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av der_keiser:

Ingen bild på åbäket, och d3? Vad är det om? Alla som vill spela d3 har väl redan tröttnat sen länge.

Inte om man inte har spelat det. Finns väldigt mycket folk som bara sitter på konsol och spelar.

Permalänk
Medlem

Klockrent! Fokus på helt rätt saker, funktioner och mjukvara. Hur konsolen i sig sedan ser ut är ju inte alls av samma vikt som det de valde att presentera i onsdags (torsdags ..) De gick igenom tillräckligt mycket specs för att man skall bilda sig en uppfattning utan att röja allt för konkurrenterna. Knack såg väl trevligt ut men kändes inte som ett spel de borde valt att visa för att promota en ny hårdvara. Som jag upplevde det på min något luddiga stream kunde det lika gärna vart en PS3 titel. Undra om killen som producerade spelet och även var chefsingenjör för hårdvaran blev lite besatt av fysikeffekter?

Pusselspelet witness eller vad det hette såg soft ut även om jag inte har tålamod eller ork för sådana spel.

Det som skulle varit grädde på moset i min värd skulle vart att rockstar gästade och visade ett nytt red dead spel lagom till release.

Permalänk
Medlem

Jag blev mäktigt imponerad. Har märkt att jag tappat intresse för hårdvaran, kanske kommer med åren.... Vad som imponerade på mig var funktionerna de byggt in i den. Share-funktionen är WOW, remote play till ps vita är helt galet. Tror Nintendo kommer få det svårt den här generationen.
Nästan alla spelen som visades upp fångade mitt intresse. Skulle till och med kunna tänka mig att köpa det där "modellerings" spelet. Verkade galet att kunna bygga upp saker sådär. Men vi vet alla vad som kommer modelleras mest.... ahmm...

Watch dogs är en system seller för mig. Det är något med spelet som får mig att öppna upp ögonen.

Ser verkligen fram emot att se vad Microsoft har att erbjuda.
My two cents.

Permalänk

älskar iden med 2 cpuer, som att ha en liten server som laddar ner saker åt en! 8gb ram va ju även Fläskigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Jag blev mäktigt imponerad. Har märkt att jag tappat intresse för hårdvaran, kanske kommer med åren.... Vad som imponerade på mig var funktionerna de byggt in i den. Share-funktionen är WOW, remote play till ps vita är helt galet. Tror Nintendo kommer få det svårt den här generationen.
Nästan alla spelen som visades upp fångade mitt intresse. Skulle till och med kunna tänka mig att köpa det där "modellerings" spelet. Verkade galet att kunna bygga upp saker sådär. Men vi vet alla vad som kommer modelleras mest.... ahmm...

Watch dogs är en system seller för mig. Det är något med spelet som får mig att öppna upp ögonen.

Ser verkligen fram emot att se vad Microsoft har att erbjuda.
My two cents.

Nintendo påverkas inte av PS4. 2 olika marknader

Permalänk
Medlem

8GB minne borde räcka bra en längre tid framåt om upplösningen som kommer fortsätta och dominera är 1920x1080?

Är det inte så att det är framför allt upplösningen av spel som avgör vad mycket grafikminne som krävs?

Någon som kan utveckla mina tankar?

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

8GB minne borde räcka bra en längre tid framåt om upplösningen som kommer fortsätta och dominera är 1920x1080?

Är det inte så att det är framför allt upplösningen av spel som avgör vad mycket grafikminne som krävs?

Någon som kan utveckla mina tankar?

Upplösning spelar roll på grafik minne men inte i enorma mängder, det som belastats mest är allt annat på GPU'n, speciellt minnes bandbredd o.s.v.

Sedan kan ni redan utesluta 4k till konsolen då den max kommer klara det i 24 FPS med åtanken på vilka portar den kommer med, De annonserade bara ut en HDMI, den har även avsaknad av display port o.s.v. Så 4k för allt annat än film kan ni glömma, samt med tanken på att många länder också kör 30 FPS för film så får vi se om detta ens kommer alls.

Sedan upplösning som fortfarande dominerar är till stor del 720p, Vist 1080p är lite vanligare nu dags men långt ifrån alla har det, 4k har nästan ingen alls och kollar man hur fort det gick från SD till 1080p så lär nästa generation konsoler redan kommit ut innan många har dem.

Inte nog med det för det verkligen ska löna sig med 4k så krävs det ganska stora tv apparater, vist man kommer alltid se någon marginell skillnad men prestanda kostnaden för detta är långt ifrån värt detta, det man man kommer dock se rejäla skillnader är max 24 FPS till 60 om man nu kör i 1080p.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Nintendo påverkas inte av PS4. 2 olika marknader

Jag håller inte riktigt med om det. Nintendos grej var "vi har en pekplatta, du kan streama till den och spela på toan om du så vill" Med en PSVita kan du göra exakt samma sak. Iför sig är Vitan lite mindre men om de sänker priset på den så kan jag se det bli ett stort hot för Nintendo.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av saindrenan:

Wall of text

Faktum är att en AMD 5800K driver runt BF3 i högre inställningar och FPS än ett 360 och även PS3 för den delen.

Inte särskilt intresserad av de nya konsolerna, lär dock bli köp ändå för de exklusiva spelen. Samtidigt är man ju självklart lite glad över att iallafall Sony valt att satsa på x86, betyder förhoppningsvis bättre spel för oss PC-spelare.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Enda anledningen till att jag spelar PS3 i soffan är för att jag vill ha något roligt som man kan lira med brorn, typ Zombie mode på Blops, eller något roligt bilspel.

Bilspel, fighting spel, det är de spelen man ska lira på konsoll, de som man har joystickarna o knapparna till..

Permalänk
Medlem

Den enda anledningen till att jag skulle skaffa en ps4/Xbox720 är pga av Nhl(finns ej till Pc). Det ska bli kul att sen vad Microsoft har att komma med efter detta och jämföra de mot varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skingken:

Håller med, Wach Dogs ser snyggt ut och har ett bra konsept. Men vad jag såg, ite mycket till handling. (Kan också vara att de inte har en handling än).

Har de visat något på PS4 gællande Watch Dogs, eller ær det samma gamla PC snutt?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xclusiv8:

Jag håller inte riktigt med om det. Nintendos grej var "vi har en pekplatta, du kan streama till den och spela på toan om du så vill" Med en PSVita kan du göra exakt samma sak. Iför sig är Vitan lite mindre men om de sänker priset på den så kan jag se det bli ett stort hot för Nintendo.

Blir svårt att spela nintendospel på ps4. Det var det jag menade.
Ingen kommer köpa multiplatformtitlar till wii u.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Har de visat något på PS4 gællande Watch Dogs, eller ær det samma gamla PC snutt?

Bara pc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Blir svårt att spela nintendospel på ps4. Det var det jag menade.
Ingen kommer köpa multiplatformtitlar till wii u.

Jaha, då förstår jag Det är definitivt sant.

Permalänk

PS4'an är med sina spec, väldigt likt en mini PC.
Sen har Sony givetvis tänkt ut en strategi, om hur man tjänar som mest pengar och givetvis utvecklat PS4'an därefter. Givetvis utifrån den mer trådlösa och innovativa utveckligen, som sker nu och som kommer att komma i framtiden.

Sen tror jag att Sony mörkar ganska mkt, dom har säkert flera alternativa lösningar, beroende på vad MS kommer att presentera, för sin konsol.
Det här är Sonys viktigaste PS presentation hitills, som kanske den sista konsolen, som är mest anpassad för spel.

Sen när det gäller utseende på handkontollen, för MIG spelar det ingen roll överhuvudtaget, om den är "snygg" eller inte. Det handlar om funktion och jag hoppas att den har en lättare "kontrollerande" styr-känsla.

/ AP

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Blir svårt att spela nintendospel på ps4. Det var det jag menade.

Jag köpte Wii U av precis den anledningen.

Skrivet av ozo64:

Ingen kommer köpa multiplatformtitlar till wii u.

Jag kan tänka mig att det inte alls behöver bli så. De allra flesta har varken insikt eller kunskap om själva teknologin som driver alla dessa maskiner. Titta på mobil- och tablett-marknaden som äter upp allt mera av "vår" marknad. De har fjuttig skärm, dålig kraft, bedrövligt tråkiga spel (om jag får säga det själv) och därtill löjeväckande spelkontroller (man känner ju för fan inte ens knapparna... för det finns inga). Vilken idiot skulle kunna tänka sig att ägna mer tid åt något sådant snarare än ett renodlat TV-spel eller allra helst då... en PC? Tydligen alla utom jag. T.o.m. morsan kan rycka upp mobilen ibland bara för att starta ett spel. Och hon brukade jaga mig med gissel och blåslampa när jag växte upp för att jag satt med dessa "förbannade spel". Alltså är hon dum i huvudet undrar jag gällande mobilspelen. Nej, tydligen är det jag enligt den stora massan och vem är det som styr? Inte fan är det en sådan som jag.
När jag var yngre så hände det att jag "läxade upp" en eller annan för att de så att säga valde fel maskin för den är "svag" eller den "kan inte detta". De "uppläxade" som inte hade något intresse av teknologi tittade mest på mig med trött blick och sade sedan ofta något i stil med "kan jag spela XXX på den där maskinen som du tycker att jag borde ha köpt i stället?". -Öh nej. -Nehe, men den klarar av 50% fler polygoner. Vad ska jag med dem till när de inte kan spela ett Mario-spel? Eller ett "sådant spel eller sådant spel" o.s.v.
Numer må folk vara mer medvetna om teknologin men i slutänden så tror jag fortfarande att just själva spelen styr. Mer än teknologin för de flesta. Särskilt på den största delen av marknaden alltså inom TV-spel.

Ett litet exempel. Min brorson ville ha en Xbox senast i julklapp. Men grabben älskar Mario och helt plötsligt fick han syn på en reklamsnutt på TV som visade nya Mario på Wii U och började vifta med armarna, väsnas och ha sig. Det tog 25 sekunder att glömma bort Xbox. Så jag (nörden) och brorsan (den som stirrar trött på mig när tekniksnacket går igång) bestämde oss för att köpa honom ett Wii U. Och gossen är nu minst sagt salig. Och naturligtvis har han fått span på multiplattformspel så som Batman. Ett spel som förövrigt har usel FPS jämfört med både PS3- och Xbox-versionen. PCn lär väl i sin tur göra mos av allihopa. Skiter han i. Skulle jag förklara detta för grabben så skulle han bara sparka mig på smalbenet, hämta en glass och sedan sätta sig och spela på sin Wii U till ögonen blödde (vi försöker förhindra det). Dessutom kan hans maskin spela Mario.
De flesta scenarion utspelar sig nog på ett eller annat sätt på detta vis vare sig det handlar om en önskan om Wii U, PS3 eller Xbox.

Jag själv har rent spelmässigt ingen önskan att spela vare sig några Xbox- eller PS-exklusiva spel. Jag tycker de är rätt tråkiga hela bunten. Nintendo däremot har ofta riktigt roliga spel om jag själv får tycka. Därtill handlar mycket om nostalgi och tillbakablickar för mig när det kommer till dem. Så efter att vi hade köpt nya Nintendot till brorsonen så fick jag ha-begär och gick och köpte en egen. Och nu ser jag starkt fram emot titlar som Pikmin 3, nytt Mario-galaxy, Zelda, Metroid o.s.v. Skitkul! Kan t.o.m. tänka mig att köpa en del "gamla" spel om de portas till Wii U i HD.

Har man väl bestämt sig för en maskin för "familjen" och då ofta p.g.a. ett eller flera spel som dessa "teknikokunniga" har fått ögonen på så blir det nog ofta den maskinen som gäller oavsett vilka övriga spel de kan tänkas köpa. Jag kan ju t.ex. inte alls tänka mig att min bror skulle säga något i stil med att "ok, vi köper Zelda till Wii Un men vad gäller nya CoD får vi nog inhandla nya generationens Xbox för den har både mer RAM och betydligt mer kraft än Wii U". Varken han eller brorsonen bryr sig. Och de ser knappt någon skillnad. Men Nintendo är ofta roligt och det verkar många ha god koll på. Och jag är rätt säker på att då blir till den man köper multiplattform. Om Nintendo kan skyffla många maskiner in i folks hem baserat på roliga spel så kan de nog få en ansenlig mängd även av den marknaden.

Själv skulle jag inte kunna tänka mig att spela multiplattform på min Wii U. Men jag är som sagt en fullkomlig nörd som kan tänka mig att äga många maskiner för att säkra bästa möjliga upplevelse. Men jag utgör ekonomisk sett en försvinnande liten del av marknaden. Även om det finns en hel del sådana nördar så kommer de inte i närheten av den stora massan och det är som sagt den som styr. Många tänker nog inte ens på kraftskillnader mellan olika maskiner så att köpa "rätt" maskin utifrån kraft är nog ett koncept som många inte ens greppar. Morsan ser eller snarare tänker knappt på skillnaden mellan Crysis 2 på Xbox och en gigantisk dunder-PC med inställningarna i taket. Säger ju ett och annat.

I sammanhanget OT:
Jag är förbaskat glad över att PS4 framstår så kraftfull som den nu har pressenterats teknologiskt sett. Jo den framstår visst riktigt stark... pressenterat kisel (så långt vi fått se), arkitektur och enhetliga standarden skapar en helhet som kan bli ordentligt kraftfull till längden sett och spöar PC rejält sett till hur långlivat det kan bli. Många här verkar inte ha en aning om hur en digital arkitektur fungerar sett till helheten. Och tar ingen hänsyn till om den är enhetlig på lägsta nivå eller ej. En jädra skillnad där emellan oavsett kisel. PC må ha starkast kisel men har samtidigt den överlägset sämsta "standarden" sett till möjligheterna att utnyttja vad varje användare har i just sin dator. PC är i själva verket inte lika mycket en standard som det är en ram som tillverkarna kan tillåtas röra sig inom. Allt för att först och främst skapa en användarmässig standard... inte en teknologisk standard. För att alla möjliga förekommande delar inom denna PC-ram skall skall kunna samtala med varandra så tvingas utvecklarna utveckla olika mellanhänder för att "översätta" mellan dem så att alla möjliga delar kan förstå varandra (på sätt och vis liknande Java med dess JVM alltså "Java virtual machine" som gör att alla möjliga olika datorer kan köra samma Java-program... användbart men ineffektivt teknologiskt sett). Otroligt ineffektivt. Kostar minne, kraft och till viss del tvingas man begränsa resultat för att det skall fungera på bred front. Alternativt göra enskilda teknologiska delar mer invecklade och dyra för att uppnå samma reslultat som på svagare och billigare men samtidigt mer optimerade maskiner.
Kort och gott. Om man kan köra Crysis 2 och liknande på en Xbox 360 där resultatet i det närmaste förlöjligar vad man kan få fram på "motsvarande" kraftfull PC så föreställ er då vad man kan göra på en konsol av PS4as mått. PS4 fullkomligt trampar på kraften hos Xbox 360. Och det är först och främst den jämförelsen som gäller. Inte en jämförelse till PC. Ett PC-spel som kan sägas vara bra optimerat för inblandad hårdvara är samtidigt ofta dåligt optimerat sett till vad som ofta är möjligt på konsolerna.
En skitstark PC kan spöa vilken konsol som helts. Men den får jobba hårt för att göra det och det betyder stor prislapp. Inte många som har en sådan PC. Så konsolerna framstår faktiskt rätt sjysta och kraftfulla sett till den allmäna PCn.

Permalänk

Hårdvaran i sig är kanske inte så intressant i PS4 men faktumet att dom använder en svag 8 kärnig processor tillsammans med en relativt stark GPU kan leda till en del intressant optimeringar i framtida spel. En svag 8 kärnig processor kommer dels tvinga utvecklare att utnyttja alla trådar till fullo och dels leda till mer beräkningar på grafikkortet. Förhoppningsvis leder det till att spel även till PC blir mindre beroende av processorn och kan utnyttja fler trådar mer optimalt än vad dom gör idag.

Angående konsolen i sig tycker jag "viloläget" är det mest intressanta. Att kunna ladda ner(och instalera?) uppdateringar och spel utan att behöva ha konsolen på eller att kunna komma in i spelet direkt efter att man startat upp konsolen och slippa alla väntetider. Bakåtkompatiblitet via streaming låter rätt intressant med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcturus:

Jag glömmer jämt bort att "jag har Aspergers" alltid är en valid ursäkt för att bete sig, och framför allt uttala sig, som en idiot i allehanda sammanhang. Du har uppenbarligen inget som helst intresse av att diskutera PS4 sakligt, så vad gör du här?

Jag tror att de allra flesta i den här tråden har fattat att du tycker att PS4 bara är skit. Vet du hur du råder bot på PS4:ans specifikationsmässiga tillkortakommanden? Ge fan i att köpa! Svårare än så är det knappast. Om det sen finns någon (gud förbjude) som inte delar din åsikt, och faktiskt ÄR intresserad av de PS4-exklusiva titlarna, borde väl de få köpa systemet utan ditt gnäll?

PS4 och PC är två vitt skilda ting, så sluta med dina generaliserade påståenden om att en PC i samma prisklass som ett PS4 krossar den prestandamässigt. Det gör den inte. Tror inte ens att det påståendet är applicerbart på nuvarande konsoler (i.e. du får ingen dator för 2000 som matchar ett PS3). Sony presenterade en rad olika nyheter av varierande innovationsgrad, och jag ser fram mot att se hur slutprodukten faktiskt kommer att se ut.

Jag har aldrig hävdat att "jag har Aspergers" är min de-facto ursäkt för mina nog så hätska inlägg. Men varifrån får du eller någon annan rätten att dumförklara mig för att ni inte håller med mig eller ni helt enkelt saknar kapaciteten att kunna uttrycka er bättre?

Jag tillhör gruppen som vill bli imponerad av ny teknologi. I dagsläget så finns det inget som skriker "NEXT GEN" med PS4:an jämnfört med en PC.
Tror jag att det är enbart positivt att Sony och Microsoft vill köra på x86-arkitekturer? Det kan du ge dig fan på att jag tycker.
Betyder det att jag tycker att PS4 är skit? Nä. Skulle jag köpa en? Nä. Skulle jag förhindra andra att köpa en PS4? Nä men jag hade gett dem alternativ istället och sedan är det ju deras val om de vill köpa en PS4 eller inte.

Om du tycker det så är det ju din ensak, jag tycker annorlunda eftersom PC komponenter blir bara billigare med tiden så blir det också billigare att få en riktigt duglig PC för allt mindre pengar som tiden går och när PS3:an introduceras så gick den på 6500. Vad för PC idag kan du inte bygga för de pengarna?
Absolut. Jag vill se mer av PS4, för jag tyckte att presentationen var rentav bisarr, och även se vad Microsoft kommer erbjuda.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Solaris:

Jag har aldrig hävdat att "jag har Aspergers" är min de-facto ursäkt för mina nog så hätska inlägg. Men varifrån får du eller någon annan rätten att dumförklara mig för att ni inte håller med mig eller ni helt enkelt saknar kapaciteten att kunna uttrycka er bättre?

Jag tillhör gruppen som vill bli imponerad av ny teknologi. I dagsläget så finns det inget som skriker "NEXT GEN" med PS4:an jämnfört med en PC.
Tror jag att det är enbart positivt att Sony och Microsoft vill köra på x86-arkitekturer? Det kan du ge dig fan på att jag tycker.
Betyder det att jag tycker att PS4 är skit? Nä. Skulle jag köpa en? Nä. Skulle jag förhindra andra att köpa en PS4? Nä men jag hade gett dem alternativ istället och sedan är det ju deras val om de vill köpa en PS4 eller inte.

Om du tycker det så är det ju din ensak, jag tycker annorlunda eftersom PC komponenter blir bara billigare med tiden så blir det också billigare att få en riktigt duglig PC för allt mindre pengar som tiden går och när PS3:an introduceras så gick den på 6500. Vad för PC idag kan du inte bygga för de pengarna?
Absolut. Jag vill se mer av PS4, för jag tyckte att presentationen var rentav bisarr, och även se vad Microsoft kommer erbjuda.

Du behöver absolut ingen hjälp från annat håll för att dumförklara dig, det verkar snarare gå mer eller mindre på automatik. "Uttrycka er bättre"? Säger han som inte tillför något annat än en massa onödigt dravel.

Du är medveten om att, x86 till trots, arkitekturen skiljer sig markant mellan konsol och pc, eller hur? Med andra ord, du kan inte bara ta konsolspecifikationer från pappret och tro att det är direkt tillämpligt på pc-komponenter som på pappret är lika.

Utifrån vad jag såg presenterade Sony en rad innovativa funktioner (som game-migration till exempel, eller Live/active-view funktionen). Du kan roa dig bäst fan du vill med att orera kring hur pc är bäst och allt annat är skit, det är helt och hållet upp till dig. Likväl kommer jag fortsättningsvis att följa PS4:ans utveckling, och se fram mot lanseringen. Jag tvivlar på att Sony kommer gråta floder om du avstår köp, så gör det som känns bäst för dig

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon136741:

Du behöver absolut ingen hjälp från annat håll för att dumförklara dig, det verkar snarare gå mer eller mindre på automatik. "Uttrycka er bättre"? Säger han som inte tillför något annat än en massa onödigt dravel.

Du är medveten om att, x86 till trots, arkitekturen skiljer sig markant mellan konsol och pc, eller hur? Med andra ord, du kan inte bara ta konsolspecifikationer från pappret och tro att det är direkt tillämpligt på pc-komponenter som på pappret är lika.

Utifrån vad jag såg presenterade Sony en rad innovativa funktioner (som game-migration till exempel, eller Live/active-view funktionen). Du kan roa dig bäst fan du vill med att orera kring hur pc är bäst och allt annat är skit, det är helt och hållet upp till dig. Likväl kommer jag fortsättningsvis att följa PS4:ans utveckling, och se fram mot lanseringen. Jag tvivlar på att Sony kommer gråta floder om du avstår köp, så gör det som känns bäst för dig

Säger du som tagit det hela väldigt personligt. Du kanske missade mitt inlägg som jag skrev innnan presentationen att hårdvaran (som det ryktades om då inte imponerade på mig) och då är spelen det enda riktigt intressanta. Förklara för mig hur du har kommit fram till att jag tycker att en konsoll är likamed skit om jag hoppar upp och ner av ren extas när de tekniska specsen inte imponerade på mig?

Jaså? Missade jag något utöver att det var en octa-core "Jaguar" baserad processor, som i sig är något för bärbara datorer? Inget fel med att Sony väljer en sådan processor men om du sitter på fler detaljer så får du gärna dela med dig.

Fast hur innovativt är det om du har kunnat streama gameplay i ett par år nu eller tänker du på att någon kan "ta över"? Mycket av det du tycker innovativt tyckte jag var väldigt diffust, särskilt Gaikai-snutten och där hade jag föredragit exempel live för inget av vad de sa verkade stå skrivet i sten dock så hoppas jag väldigt på mer inter-connection mellan plattformar, exempelvis Dust 514 och EVE Online.

Jag är som halvt övertygad om att de kommer gråta floder om Sony inte säljer enheter lavinartat som de gjorde med PS och PS2. Sony i Japan designade PS3, som i sin tur nästan ruinerade företaget, och man kan ana att det ligger en viss desperation hos Sony då PS4 är väldigt västländsk i sin design så med deras sargade ekonomi i åtanke, så hade jag knappast blivit förvånad om de hade börjat lipa om jag avstår.

edit: Jag tycker att vi begraver stridsyxan, Arcturus, och röker fredspipan istället för vi är passionerade gamers allihop och vi vinner inget på att fortsätta bråka.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av saindrenan:

Nej en PC behöver inte vara dyrare än en konsol, men lycka till med att hitta en dator + skärm för 1000-3000 kr som presterar lika bra som ett PS3/360.
Tror han menade att du inte har samma strul med drivrutiner på en konsol jämfört med en PC. Och varför skulle man inte vilja uppdatera systemet?
Sen menade han att du kan STYRA allt med en kontroll (vilket du inte kan göra med en PC i t.ex. windows osv.)

Dina svar var nog det som var löjligt, inte hans argument.

En konsol är ett enkelt och relativt billigt sätt att avnjuta spel på. Anledningen till att jag har konsoler är p.g.a. de exklusiva titlarna, samt att det är betydligt lättare och trevligare att lira på konsolen när man har vänner över. Använder min dator när jag sitter själv och lirar spel som t.ex. BF3, Crysis (och när jag är sugen på lite bättre grafik).

Är relativt less på all Dator vs Konsol skit nu. Gillar man spel så äger man (vill äga) både konsoler och datorer. Att snacka skit om respektive systemen tyder på att man antingen är ignorant eller avundsjuk på personer som har tillgång till båda.

Kommer bli grymt kul och spännande när PS4 och nästa Xbox kommer ut på marknaden. Det kommer leda till ett riktigt grafiskt lyft för PC användarna och mindre usla portningar då alla kör på x86!

Här har du ett par fin fina datorer i 1000-3000 kr klassen:
http://www.blocket.se/stockholm/HP_Stationar_Data_med_siemens...
http://www.blocket.se/stockholm/Stationar_PC_med_skarm_2900__...

(lycka till med att få igång skiten )

Byggde ihop en dator som klarar av dom flesta spel på Low/med för 1000:-

X2 4200+8800GTS har en 47" hemma precis som dom flesta konsol ägare har

Man köper inte saker på blocket....man köper olika saker på tradera så kommer man undan rejält med summan

Jag har _ALDRIG_ haft strul med drivrutiner till min PC...Det är endast dom som kör med pirat Windows som stöter på vissa problem...

Jag har aldrig i mina PC-år stöt på något problem med drivrutiner...då jag har ett lagligt windows...
Så det du skriver håller inte alls ihop....

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Skrivet av Solaris:

Jag tillhör gruppen som vill bli imponerad av ny teknologi. I dagsläget så finns det inget som skriker "NEXT GEN" med PS4:an jämnfört med en PC.

Kiselmässigt finns det inte mycket som skriker nästa generation precis som du säger. Men det gäller främst om man talar om PC-miljön. Det samma gäller knappast konsolerna teknologiskt sett. En PC har mer kraft på just den fronten. Men förutsättningarna för vad man kan göra med givet kisel är ganska annorlunda för en konsol jämfört med vad som är möjligt på PC. Mycket handlar om optimering. Annat handlar om arkitektur. Det borde om inte annat föregående generations TV-spel ha lärt var och en. Det finns en uppsjö exempel om detta (konsoler klarar sig med betydligt svagare kisel än PC för att uppnå samma eller åtminstone liknande resultat).

Själv bryr jag mig inte så mycket vad gäller nya generationens konsoler. Jag köper nog inte en PS4a. Och inte en ny Xbox heller. Men jag är myckt glad över den kraft som har pressenterats gällande PS4, dels för att det är en konsol (extrema mängder optimering som ingen PC kan mäta sig med) dels för att den är just x86 (helt underbart eftersom spel kommer kunna hoppa mellan PS4a och PC genom en förhållandevis enkel procedur utvecklarmässigt sett så långt vi nu vet. Både jag som användare och de som utvecklar är mycket glada över detta).
I slutänden kan mycket väl den överensstämmande teknologin bli avgörande inte bara för hur lätt det blir att utveckla spel på PS4. Det kan bli avgörande för hur smidigt och framför allt hur snabbt utvecklingsarbetet och därmed släppen av spel försiggår. En enorm mängd utvecklare har beklagat sig över hur tidskrävande utvecklingen mellan konsoler och PC har varit under den senaste generationen och då främst mellan PS3 å den ena sidan och Xbox och PC å den andra. Om de har rätt eller bara skall ses som klagoandar har ingen egentlig betydelse - utveckling, släpp och därmed upplevelse har påverkats negativt enligt dem. Det är nog troligt att det stämmer och det är det enda jag som slutanvändare bryr mig om, oavsett anledningarna.

Skrivet av Solaris:

Tror jag att det är enbart positivt att Sony och Microsoft vill köra på x86-arkitekturer? Det kan du ge dig fan på att jag tycker.

Exakt vad jag tycker och tror är avgörande i många fall (bland annat p.g.a. vad jag nämnde ovanför). Som PC-spelare vill jag ju att konsolerna dels är så kraftfulla som möjligt men framför allt att de står PC-uppbyggnaden så nära som möjligt vad gäller främst kisel eftersom det har en tendens att underlätta utvecklingsarbetet och resultatet som helhet. Det gynnar alla sidor, såväl konsol-användare som PC-användare. En hittills obefintlig skjuts med andra ord. Jag själv är främst PC-spelare och vill ha bästa möjliga resultat för PC och detta tror jag kan bidraga till det.

Permalänk
Medlem

Stör mig lite fortfarande på att vi inte fått se hur den ser ut, kanske är skitful ju Om jag inte missat nån länk nånstans iofs

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X