Permalänk
Medlem

Google utmanar Spotify

Senare i år släpper Google en dator med touchscreen och Chrome. De har även planer på att satsa inom nätmusik och blir därmed en konkurrent till Spotify.

Enligt The Wall Street Journal har Google utvecklat de första bärbara datorerna med touchscreen och utrustade med webbläsaren Chrome. Produkten kommer att börja säljas senare i år.

De nya Chrome-manickerna kommer även att kunna konkurrera med enheter som stöds av Googles andra operativsystem; Android.

Google har även planer på att ta upp kampen om lyssnarna av nätbaserad musik, en marknad där Spotify och Deezer idag är stora aktörer.

Financial Times tror att Google kan dra fördel av sin popularitet hos annonsörer även på musikmarknaden.

Förklara/kommentera vad ni tycker?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Största aktören på att kopiera produkter. Nej tack för min del att Google skall ta del av över vad jag lyssnar på. Finns redan andra som gör jobbet väldigt bra. Själv föredrar jag WIMP och kommer fortsätta använda WIMP även fast Google lanserar sitt "skräp"

Permalänk

Det jag ofta finner med Google är att de gör fantastiska produkter som oftast blir USA exklusiva eller så tar det en väldans tid innan det kommer hit.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Hellre en Nexus 10 än en Chromebook

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Största aktören på att kopiera produkter. Nej tack för min del att Google skall ta del av över vad jag lyssnar på. Finns redan andra som gör jobbet väldigt bra. Själv föredrar jag WIMP och kommer fortsätta använda WIMP även fast Google lanserar sitt "skräp"

Ja eller så håller man till Spotify istället.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Det jag ofta finner med Google är att de gör fantastiska produkter som oftast blir USA exklusiva eller så tar det en väldans tid innan det kommer hit.

Ja absolut de gör dom allt faktiskt.

Skrivet av m4gnify:

Hellre en Nexus 10 än en Chromebook

Jag skulle nog kunna faktiskt tänka men en Chromebook. Men synd bara att priset är så högt. Men Nexus 10 är inga problem med.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk

Google verkar satsa på att få en allround-tjänst online som täcker det mesta.
Google Drive, för förvaring.
Google+, för sociala nätverk.
Google Play, för appar.
Gmail, för e-post.
YouTube, för videor.
Google Maps, för kartor.
Google Docs, för onlinedokument.
Google Translate, för översättning.
Google Chrome, för att använda alla andra Google-tjänster.

Tycker nästan att google bör göra något Skype-liknande.

Ja just det, Google har ju en sökmotor också!

Dold text
Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem
Skrivet av Macke074:

Ja eller så håller man till Spotify istället.

Tröttnat på spotify sedan långt tillbaka. Tycker utbudet är bättre på WIMP när det gäller nya artister samt så håller WIMP på att testa FLAC stöd. Det är en annan historia. Näe som sagt jag är inget fan av Google. Det enda jag använder från Google är deras sök tjänst eftersom det gynnar Mozilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Google verkar satsa på att få en allround-tjänst online som täcker det mesta.
Google Drive, för förvaring.
Google+, för sociala nätverk.
Google Play, för appar.
Gmail, för e-post.
YouTube, för videor.
Google Maps, för kartor.
Google Docs, för onlinedokument.
Google Translate, för översättning.
Google Chrome, för att använda alla andra Google-tjänster.

Tycker nästan att google bör göra något Skype-liknande.

Ja just det, Google har ju en sökmotor också!

Dold text

Du jag tro att Google ha redan Skype liknat, man kan ringa via google.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Google verkar satsa på att få en allround-tjänst online som täcker det mesta.
Google Drive, för förvaring.
Google+, för sociala nätverk.
Google Play, för appar.
Gmail, för e-post.
YouTube, för videor.
Google Maps, för kartor.
Google Docs, för onlinedokument.
Google Translate, för översättning.
Google Chrome, för att använda alla andra Google-tjänster.

Tycker nästan att google bör göra något Skype-liknande.

Ja just det, Google har ju en sökmotor också!

Dold text

Det där är ju rena sekten om man använder alla dem programmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Tröttnat på spotify sedan långt tillbaka. Tycker utbudet är bättre på WIMP när det gäller nya artister samt så håller WIMP på att testa FLAC stöd. Det är en annan historia. Näe som sagt jag är inget fan av Google. Det enda jag använder från Google är deras sök tjänst eftersom det gynnar Mozilla.

Jaha okej, ja de är ju en smak sak vad man tycker bäst om. Han använder nästan allt på Google, kalendern, gmail, sökmotorn och dokument lite ibland. Så ja kan vara allt google fan. =D Mozilla låter b ö g i g t, ber om ursäkt för ordet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Skrivet av Macke074:

Okej men så jobbigt är de inte o läsa. Tycker de är snyggt.

Det ser idiotiskt ut på ett forum.

Dåliga skämt åsido, är väldigt nöjd med Spotify så det krävs mycket för att få mig att byta streamingtjänst.

Permalänk
Medlem

Tycker Google borde köpa Skype, Facebook, Twitter och Spotify. Fatta sjukt, typ monopol... på internet!

Permalänk
Skrivet av marm0t:

Tycker Google borde köpa Skype, Facebook, Twitter och Spotify. Fatta sjukt, typ monopol... på internet!

Nej, monopol vill vi inte ha. Även om dem knappast skulle få monopol på internet vid dessa köp.

Däremot gillar jag idén att Google samlar allt under ett konto och det gör det lätt att synka mellan olika enheter när det behövs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Tycker Google borde köpa Skype, Facebook, Twitter och Spotify. Fatta sjukt, typ monopol... på internet!

No inte Twitter men facebook, Skype de är dom mest som behövs förändras på. Men jag förstår dig.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Nej, monopol vill vi inte ha. Även om dem knappast skulle få monopol på internet vid dessa köp.

Däremot gillar jag idén att Google samlar allt under ett konto och det gör det lätt att synka mellan olika enheter när det behövs.

Precis, lite det jag vill åt! Allting under ett o samma tak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Tycker Google borde köpa Skype, Facebook, Twitter och Spotify. Fatta sjukt, typ monopol... på internet!

Bara ren spekulation.

Lycka till. Google får då först ha några miljarder mer på banken innan det ens händer. Facebook går väl loss på någon miljard eller 2(värdet för FB låg på sådär 650 miljarder under 2012). Skype några hundra miljoner(Skype såldes för ca 53 miljarder) och Twitter går väl också löst på sådär någon miljard medan Spotify är rätt billigt om man ser till enbart själva tjänsten medan aktörerna som är involverade i Spotify som till exempel Warner music, Univerasal music, Sony music och EMI är det som kostar pengar.

Permalänk

Länge leve Spotify!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Macke074:

Du jag tro att Google ha redan Skype liknat, man kan ringa via google.

De har Hangouts också integrerat i Google+ som jag vet många som använder till förmån för Skypes videochattmöjligheter. Iom att det inte kräver en separat klient så är det plattformsagnostiskt och på många sätt enklare att sätta upp.

Google Voice används också i stor utsträckning för röstsamtal, men än så länge bara i Nordamerika.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Slaktardej:

Google verkar satsa på att få en allround-tjänst online som täcker det mesta.
Google Drive, för förvaring.
Google+, för sociala nätverk.
Google Play, för appar.
Gmail, för e-post.
YouTube, för videor.
Google Maps, för kartor.
Google Docs, för onlinedokument.
Google Translate, för översättning.
Google Chrome, för att använda alla andra Google-tjänster.

Många verkar missa den bästa tjänsten: Google reader

*Ett sidospår om formatering avlägsnat*

Permalänk
Medlem

Jag använder det jag tycker fungerar bäst, sen om allt kommer från google eller inte bryr jag mig inte om.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Google verkar satsa på att få en allround-tjänst online som täcker det mesta.
Google Drive, för förvaring.
Google+, för sociala nätverk.
Google Play, för appar.
Gmail, för e-post.
YouTube, för videor.
Google Maps, för kartor.
Google Docs, för onlinedokument.
Google Translate, för översättning.
Google Chrome, för att använda alla andra Google-tjänster.

Tycker nästan att google bör göra något Skype-liknande.

Ja just det, Google har ju en sökmotor också!

Dold text

Google Talk finns

Visa signatur

DATORN:
Chassi: Corsair Carbide 500R PSU: XFX CoreEdition 550W MB: Asus P8z77-V
CPU: i5 3570K @ 4.2Ghz CPU kylare: Noctua NH-U12P SE2 RAM: Vengeance LP 1600Mhz 2x4Gb
GPU: Asus GTX970 STRIX DC2 OC HDD: Barracuda 1TB OS: Win 8

Permalänk
Skrivet av elliotiza:

Google Talk finns

Ja jäklar, ser man på!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Men har inte Google Music funnits i flera år?

Testade deras beta när den lanserades för flera år sedan (minst 3-4 år sedan tror jag allt). Då laddade man dock upp sin egen musiksamling och fick tillgång till den via nätet - men så skall det alltså vara längre?

Fastnade aldrig riktigt för det då, för då satt jag i stort sett bara vid en Internet-ansluten enhet och det var den där jag hade min musiksamling. Men har för mig att det rent tekniskt fungerade förvånansvärt bra.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Google verkar satsa på att få en allround-tjänst online som täcker det mesta.
Google Drive, för förvaring.
Google+, för sociala nätverk.
Google Play, för appar.
Gmail, för e-post.
YouTube, för videor.
Google Maps, för kartor.
Google Docs, för onlinedokument.
Google Translate, för översättning.
Google Chrome, för att använda alla andra Google-tjänster.

Tycker nästan att google bör göra något Skype-liknande.

Ja just det, Google har ju en sökmotor också!

Dold text

Foliehatt engaged.

OnT: Det kommer att floppa. Men spotify har det ju svårt just nu så man vet aldrig.

Permalänk
Medlem

Vem vet när det här släpps i Sverige? Konkurrens är dock bra, så länge inte Spotify går i graven eller får ett mer begränsat musikutbud (pga 'exlusive' kontrakt).

Permalänk
Medlem

Jag kör min musik via V-Kontakte.. kanske inte streamar lika bra som spotify men det är gratis iaf.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Lego Master

"Usch då" är min spontana reaktion.

Jag har inga bättre argument än att jag fick en dålig smak i munnen när jag läste det. Men jag gillar inte Chrome heller.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av marm0t:

Tycker Google borde köpa Skype, Facebook, Twitter och Spotify. Fatta sjukt, typ monopol... på internet!

Microsoft äger skype.
och nej google borde verkligen inte köpa allt det där.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slaktardej:

Tycker nästan att google bör göra något Skype-liknande.

Google har både Google Voice som ringer och tar emot samtal på vanliga telefonlinjen, samt samma IP röst&video funktionalitet inbyggd i sitt google+ "Hang outs" eller vad de kallar det, bara för dem att packeterar det hela som en tjänst. Men de vill att allt ska gå via webbläsaren så därmed blir det ju lite mer omständigt att utmana skype i dagsläget, men allt går ju mot en mer homogenisering av deras tjänster så snart finns det nog där, inbakat med gmail och allt annat.