Förslagslåda: SweClockers 6.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brodholm:

Forum > Datorkomponenter > Modifikationer och egna konstruktioner > Byggloggar

Har redan skapat en tråd och en omröstning och majoriteten ser ut att hålla med. Av 80 röster så vill 67st ha ett underforum specifikt för just byggloggar. Läs gärna i tråden för argument för kommentarer.

http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Angående byggloggar och gallerier.
Hade vart fint med en prenumarationsfunktion för galleriet också och inte bara till tråden som hänger med.
Många uppdaterar galleriet sitt utan att skriva något i tråden.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Jag vet att det inte riktigt hör hemma i denna tråden, men det är relaterat. Varför finns det inte ett underforum där man kan diskutera själva sajten Sweclockers? Där skulle man till exempel kunna ha förslagslåda, frågor till redaktionen och så vidare, spåna idéer till intressanta artiklar eller andra saker som rör sajten eller forumet. Vad sägs?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Jag vet att det inte riktigt hör hemma i denna tråden, men det är relaterat. Varför finns det inte ett underforum där man kan diskutera själva sajten Sweclockers? Där skulle man till exempel kunna ha förslagslåda, frågor till redaktionen och så vidare, spåna idéer till intressanta artiklar eller andra saker som rör sajten eller forumet. Vad sägs?

Så länge det inte handlar om enskilda modereringsärenden går det bra att använda feedbackforumet (forumdelen som tråden vi skriver i ligger i) till sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk:

1. YouTube-länkar blir automagiskt länkade så att man kan se klippet i tråden.
3. Inlägget jag just skrev kan jag promota på mina sociala medier (posta på twitter/facebook) med en checkbox.
8. Alla som har adblock avstängt på sweclockers belönas med en särskild status (stödjer sweclockers, eller något) för att dra in mer intäkter.
9. Forumet följer CSS3 och HTML5-standarder
10. Anlita någon som är grym på typografi som får göra alla textrelaterade CSS:er, läsbarhet ska komma i första hand.

Tyckte alla förslag var bra men just dessa kändes särskilt bra!

En annan sak som jag tycker är lite intressant är att stationära och bärbara datorer har underkategorierna Köpråd och Teknisk support, det känns som att det skulle kunna få finnas på några fler ställen så som grafikkortsforumet alternativt att teknisk support kunde få vara en helt egen del av forumet.

En annan grej som jag antar är tekniskt relaterad är att det vore kul om spelforumet på något sätt var dynamiskt så att de mest populära spelen för tillfället fick egna underforum automagiskt eller med minimalt arbete. Bland annat känns inte SC2 forumet så relevant sedan ganska länge men jag antar att det är kvar för att det är jobbigt att dunka ihop det med vanliga forumet. Samma sak med Battlefield, det händer inte så mycket i den forumdelen och jag ser människor skriva battlefieldtrådar i shooterforumet också och då borde kanske forumet känna av detta och inse att battlefielddelen inte är så relevant längre. Det skulle självklart kunna gå åt andra hållet också och att så många spel som möjligt fick separata forum men det känns lite omständigt enligt mig i varje fall.

Sen en grej gällande turneringar på swec och rent allmänt väldigt intressanta frågeställningar och trådar. Till och från så kommer ju vissa trådar upp på framsidan för SweC av någon magi som jag inte vet hur den fungerar. Vore lite coolt om det fanns möjligheten att rekommendera trådar för sån behandling, eller om det är för stort med en så bred användarbas att ge möjligheten för hedersmedlemmar/moderatorer att rekommendera dem. Kanske är det så det fungerar i dagsläget också? I det hela så tror jag att någon form av "Community Manager" eller dylikt skulle kunna vara intressant för swecs forum.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Så länge det inte handlar om enskilda modereringsärenden går det bra att använda feedbackforumet (forumdelen som tråden vi skriver i ligger i) till sådant.

Tycker ni kan förtydliga under anmäl inlägg att om man upptäcker att man satt fel rubrik eller att tråden hamnade fel även då kan använda anmälningsfunktionen. Så man inte blir avskräckt om man kommer på tanken.

Permalänk

Om man klickar på koppla produkt så borde man få se mer info om produkten så att man väljer rätt, sen kan jag inte ta bort produkter? Jag länkade fel produkt eftersom det fanns två med samma namn så skulle jag ta bort den första men det gick inte.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Så länge det inte handlar om enskilda modereringsärenden går det bra att använda feedbackforumet (forumdelen som tråden vi skriver i ligger i) till sådant.

Självklart, om det hade varit så att man faktiskt kunde hitta hit i listan med underforum hade jag inte efterfrågat en feature som redan finns

Om jag i dag navigerar in på underforumsgruppen "övrigt" hittar jag inte underforumet "feedback" som vi är i nu. Hur skall man hitta hit då?

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sgt. Stinger:

Självklart, om det hade varit så att man faktiskt kunde hitta hit i listan med underforum hade jag inte efterfrågat en feature som redan finns

Om jag i dag navigerar in på underforumsgruppen "övrigt" hittar jag inte underforumet "feedback" som vi är i nu. Hur skall man hitta hit då?

Länken hit finns allra längst ner på varje sida, under rubriken "Kontakt".

Permalänk
Entusiast

Noterade att ni redan börjat experimentera med att byta färg på inlägg som är gillade vilket är trevligt. Nu ser man direkt skillnad på vilka inlägg som är av trådskaparen och vilka som har fått många gilla. Dock skär sig den gröna färgen med resten av den grafiska profilen men det är ett stort steg i rätt riktning för att göra det hela mer överskådligt. Jag vidhåller att det borde räcka med att markera inlägg med många inlägg med en stjärna eller kanske en annan nyans av grått för att behålla stilen.

Sen behövs fortfarande någon progressiv skala eftersom vissa trådar får hela förstasidan gillad och då spelar det ju knappen ingen direkt nytta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av GAPa:

Länken hit finns allra längst ner på varje sida, under rubriken "Kontakt".

Vad bra, då vet jag det! Jag hade nog ändå gärna sett det i forumlistan med då det är ointuitivt att skrolla ned förbi alla underforum och de senaste nyheterna för att komma till just ett underforum.

Visa signatur

i5 4790K, 8 GB XMS3 1600 Mhz, RX 5700XT, Gigabyte G1.Sniper M5

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja att man kunde klicka på ett citat och komma till det citerade inlägget. Eller så skulle man kunna ha nästlade citat, så att det går att se hela citatkedjan. Man skulle kunna visa/dölja alla citat med en knapp.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Inför en lätttillgänglig "Hitta alla inlägg av [användare] i denna tråd"

Även ett bättre PM system behövs, mindre mail liknande och mer "chatt" liknande (alltså att man kan se tidigare inlägg av personen man skriver till).

Permalänk
Skrivet av scared:

Även ett bättre PM system behövs, mindre mail liknande och mer "chatt" liknande (alltså att man kan se tidigare inlägg av personen man skriver till).

Det här håller jag väldigt mycket med om! I nuläget är det väldigt omständligt att skicka PM, speciellt att föra en konversation via PM.

Permalänk
Entusiast

"Gilla"-funktionen behöver en uppdatering.

Vi alla gillar "Gilla"-knappen. En guds gåva till mänskligheten. Slutligen slipper vi alla dessa oändlig massa och onödiga "+1" inlägg.
Men ibland sitter man där och ser sin gilla-statistik helt plötsligt dra iväg en 10-20 skutt på en mycket kort tid, men varifrån kom dem?... vilket inlägg gillades?

Nu behöver ni inte sitta och logga varenda liten "Gilla"-klickning. Det räcker med något i stil med: "25 senaste gillningarna" + en lista med inlägg som gillades senast, i kronologisk ordning, som man kan komma åt via sin egen profil-sida.
Se också till att ni inte bara anger vilken tråd gillningen kom ifrån, utan länka direkt till själva inlägget, så man slipper leta upp den i tråden i efterhand.

Appropå det. Skulle vara bra om man kunde länka direkt till ett specifikt inlägg, varav ett klick på länken leder direkt till rätt sida, och rätt inlägg i den aktuella tråden. Idag kan man bara länka till trådar.
EDIT: Det går tydligen. Se vad man missar (Se nästa inlägg nedan: #13278880 )

EDIT / Tillägg:
Till alla som ogillar gilla-funktionen: Ni har nog missuppfattat betydelsen och syftet med den.
Sett från alla ändarna av "Gillningar":
Att ta emot en gillning är en indikation på vad det folk på Sweclockers gillar. Vettig information kommer fram. Då vet man som mottagare av X antal "gillningar" att det man skrev var vettigt.
Att "gilla" någons inlägg gör att man kan upplysa resten av läsarna att den aktuella tråden att det aktuella inlägget innehåller vettig information.
Som läsare av en tråd, där TS beskriver en situation man själv sitter i, letar man gärna upp inläggen med ett stort antal "gillningar". Där vet man att man kan få vettiga svar utan att behöva läsa vartenda litet inlägg. Mycket snabbare att skumma igenom tråden på så sätt.

EDIT 2:
Man kanske skulle lägga till en "Icke ämnesrelaterat" -knapp (OT: Off Topic). Tillräckligt många klick på den, kommer gilla-funktionen i det aktuella inlägget att stängas av, eller i alla fall släcka ner inläggsmarkeringen.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SysGhost:

Appropå det. Skulle vara bra om man kunde länka direkt till ett specifikt inlägg, varav ett klick på länken leder direkt till rätt sida, och rätt inlägg i den aktuella tråden. Idag kan man bara länka till trådar.

Högst upp till höger i varje inlägg står t. ex. #75, där har du direktlänk till inlägg.

Håller med om det mesta som sagts kring gilla-funktionen. 3 likes är för få, iaf när det gäller välbesökta trådar - som i nyhetskommentarerna. Hade varit fint ifall inlägg kunde highlightas utefter antal likes och poster som finns i tråden. Alltså, om det finns 200 likes i en tråd på 10 sidor (utspritt på olika inlägg), så kanske det krävs 15 likes för att ett inlägg ska highlightas.
Om det däremot bara finns 3 inlägg och inget har blivit gillat, kanske det räcker med tre likes för en highlight.

I övrigt tycker jag mycket vettigt har sagts i denna tråd.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det som komplement till Gilla-knappen borde finnas en Ogilla-knapp. Det e ofta man ser inlägg som e offtopic eller trolls och då hade det varit bra om man kunde antingen få bort dom eller att dom också får en egen färg(till exempel svart) för att visa att dom inte tillför diskussionen nått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Förbättrad sökfunktion. Söker man efter en tråd idag så dyker det upp en massa som inte har med sökordet att göra.

Håller med om att sökfunktionen är lite trasig. Iaf när jag söker efter en tråd trycker jag aldrig på "sök" de preliminära resultaten är så mycket bättre. Det är nästan som man skulle söka på något helt annat när man jämför resultaten från de båda sätten.

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ilja:

Jag skulle vilja att man kunde klicka på ett citat och komma till det citerade inlägget. Eller så skulle man kunna ha nästlade citat, så att det går att se hela citatkedjan. Man skulle kunna visa/dölja alla citat med en knapp.

Det väl redan genom att trycka på den lilla pilen bredvid användarnamnet i citatet. Då kommer man direkt till det citerade inlägget och kan på så sätt smidigt följa en längre diskussion.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det väl redan genom att trycka på den lilla pilen bredvid användarnamnet i citatet. Då kommer man direkt till det citerade inlägget och kan på så sätt smidigt följa en längre diskussion.

Tycker dock knappen är lite gömd

Permalänk
Entusiast
Skrivet av jocke92:

Tycker dock knappen är lite gömd

Det kan jag hålla med om. Den är inte helt uppenbar. Det kanske hade behövts en tydlig liftarens guide till Sweclockers där alla små praktiska funktioner förklaras.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Lägg in en autokorrigering där "e-penis" ersätts med "jag som är avundsjuk".

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det väl redan genom att trycka på den lilla pilen bredvid användarnamnet i citatet. Då kommer man direkt till det citerade inlägget och kan på så sätt smidigt följa en längre diskussion.

Oj! Var kom den pilen ifrån? Den har jag aldrig sett förr. Är du säker på att den fanns där innan?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

använd skärmbredden

Se till att utnyttja skärmbredden, dynamisk breddning baserad på fönsterstorlek är ganska lätt
Ingen katastrof i AB klass (aftonblaskan slösar mer än 2/3 av skärmbredden på allt utom den text man kom dit för att läsa

en modern platta med osd tagentbord är låg och bred så tänk gärna på det (detta skrevs från en Asus ep-121)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Se till att utnyttja skärmbredden, dynamisk breddning baserad på fönsterstorlek är ganska lätt
Ingen katastrof i AB klass (aftonblaskan slösar mer än 2/3 av skärmbredden på allt utom den text man kom dit för att läsa

en modern platta med osd tagentbord är låg och bred så tänk gärna på det (detta skrevs från en Asus ep-121)

Är ingen fan av detta personligen i 2560x1440 så är det direkt jobbigt att läsa inlägg där texten går från kant till kant av skärmen. Så jag föredrar möjligheten att den "defaultar" som den gör nu och kanske möjligheten att "låsa upp" inläggsfönstret med någon knapp för dem som använder en laptop eller en skärm från 90-talet.

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ilja:

Oj! Var kom den pilen ifrån? Den har jag aldrig sett förr. Är du säker på att den fanns där innan?

Ja jag har använt den länge. Vet inte exakt när den dök upp men den är inte direkt ny. Dock är den ju rätt hemlig så det är inte konstigt att folk missar den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast
Skrivet av mats42:

Se till att utnyttja skärmbredden, dynamisk breddning baserad på fönsterstorlek är ganska lätt
Ingen katastrof i AB klass (aftonblaskan slösar mer än 2/3 av skärmbredden på allt utom den text man kom dit för att läsa

en modern platta med osd tagentbord är låg och bred så tänk gärna på det (detta skrevs från en Asus ep-121)

Fast det är ju helt värdelöst. Det går inte att läsa text om det blir för brett. Det är därför man ofta delar upp text i spalter i till exempel tidningar. Att fylla ut en hel skärm på 1920 pixlar hade blivit helt hopplöst att läsa. Däremot hade det varit trevligt om de kunde skala den i sidled lite åt det mindre hållet. Jag kör alltid två browserfönster uppe bredvid varandra och det är lite för smalt på 1920 pixlar så jag måste scrolla lite i sidled ibland.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Sökfunktionen. Onödigt "komplicerad" och jag upplever att orelaterade trådar ofta dyker upp. När det finns specifika inlägg som stämmer in på söktermerna i en tråd som inte gör det, skulle det vara trevligt med någon sorts förhandsvisning eller något i den stilen.

Visa signatur

System: Fractal Design Define Mini| Asus P8Z77-M | Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 16GB | Intel i5 2500K - Noctua NH-U9B SE2 | XFX Radeon RX 480 8GB | Fractal Tesla R2 500W
/Erik

Permalänk
Medlem

En förbättrad sökfunktion känns som ett måste. Det tar ett tag att få fram artiklar och recensioner som är relevanta ibland.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Mobil versionen (m.sweclockers.com) behöver förbättras.
När man scrollar i träd listan och hoppar till nästa sida, ser man nästan alla man såg på föregående sida.

Meddelandehantering.

Sökfunktion.

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av xapa112:

Mobil versionen (m.sweclockers.com) behöver förbättras.
När man scrollar i träd listan och hoppar till nästa sida, ser man nästan alla man såg på föregående sida.

Meddelandehantering.

Sökfunktion.

Mobilsajten kommer inte att hänga med till nästa version av SweClockers, vi kan således bortse ifrån den i denna tråden.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015