iPhone självförstörs, "feature" enligt Apple.

Permalänk
Avstängd

Det är ju inte direkt en ny företeelse och endast Apple som har problem, batterier kan explodera oavsett det är mobiler eller bilbatterier, här är ett par exempel på andra tillverkare som oxå har/har haft problem

Ännu en Nokiamobil exploderade

Ny Sony Ericsson exploderade

Man skadad när Samsung Galaxy Note exploderade

Mobilen exploderade i hans öra

Fler exempel hittar du om du googlar, så att den ev. sväller och spricker är en bagatell när de andra är ju uppenbara bomber i jämförelse där vissa t.o.m inte ens var 2 år, utan helt nya.
Jag ser hellre att den sväller och har sönder materiella ting än att den exploderar och det blir personskador, batteriers beteende har ingen garanti, energi går inte att kontrollera till 100%.

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Den här eller?
http://www.idg.se/2.1085/1.117186

Hursomhelst, missuppfattningen är att man tror att konsumenter är "lurade" att köpa saker som går sönder snabbt, medan det i själva verket är så att de medvetet väljer bort "lång hållbarhet" till förmån för andra saker. Pris, design, funktioner eller vad det nu kan vara. Mest pris.

Det finns en anledning till att exempelvis kläder går sönder snabbt, det är att de skulle kosta mer (kanske dubbelt så mycket) om de höll dubbelt så länge. Och det vill inte folk betala.

Nej, Apple stämdes i USA för planerad åldring år 2003 när de lanserade deras nya fräscha och moderna Ipods. Vart man än gick såg man broschyrer med färgglada bakgrund och en dansande människa i svart nyans så bar på den super moderna ipoden.

Flera privata företag i USA 1950 hade Planerad åldring i sin propaganda och man ansåg att "planerad åldring" är vad som drev hjulet i USA's ekonomi.
Nej, det är inga lögner, planerad åldring existerar i vårt konsumtionssamhälle.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Uzor:

Nej, Apple stämdes i USA för planerad åldring år 2003 när de lanserade deras nya fräscha och moderna Ipods. Vart man än gick såg man broschyrer med färgglada bakgrund och en dansande människa i svart nyans så bar på den super moderna ipoden.

Flera privata företag i USA 1950 hade Planerad åldring i sin propaganda och man ansåg att "planerad åldring" är vad som drev hjulet i USA's ekonomi.
Nej, det är inga lögner, planerad åldring existerar i vårt konsumtionssamhälle.

Det batteri du pratar om skulle hålla i ett par år, hur lång livslängd tycker du ett batteri i den storleken ska ha? Den livslängd de hade var väldigt rimlig

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Jag kan säga att jag hellre har en mobil där den böjs om batteriet nu skulle gå sönder(osannolikt) än att den är mycket tjockare för att batteriet inte ska sitta tajt mot saker. Du försöker få det här till att det är dåligt av apple att göra så här. Det är bra, de har ett bra batteri som inte läcker batterisyra och totalförstör allt i telefonen. Det är inte så att de automatiskt går sönder efter 2 år, det är bara att när batteriet går sönder(kan vara efter 2 år, eller 10 år) så förstoras det istället för att börja läcka. Du verkar dock inte vara ute efter fakta, du verkar bara vara ute efter att hata på apple. Vem skulle annars tycka att källan "han sa, att han sa, att han sa" är acceptabel, det är källan aftonbladet använde om att den automatiskt gick sönder efter två år. I en vinklad snyftartikel.

Min telefon är tunnare än någon annan från samma tid, och om batteriet sväller på den så poppar luckan loss utan att förstöra telefonen. Dessutom kan jag byta mitt batteri innan det händer om jag skulle märka att det skulle bli dåligt på något sätt.

Skrivet av Justbecause:

Det är ju inte direkt en ny företeelse och endast Apple som har problem, batterier kan explodera oavsett det är mobiler eller bilbatterier, här är ett par exempel på andra tillverkare som oxå har/har haft problem

Ännu en Nokiamobil exploderade

Ny Sony Ericsson exploderade

Man skadad när Samsung Galaxy Note exploderade

Mobilen exploderade i hans öra

Fler exempel hittar du om du googlar, så att den ev. sväller och spricker är en bagatell när de andra är ju uppenbara bomber i jämförelse där vissa t.o.m inte ens var 2 år, utan helt nya.
Jag ser hellre att den sväller och har sönder materiella ting än att den exploderar och det blir personskador, batteriers beteende har ingen garanti, energi går inte att kontrollera till 100%.

Frågan är dock om den ska ta med sig telefonen när batteriet sväller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzor:

Nej, Apple stämdes i USA för planerad åldring år 2003 när de lanserade deras nya fräscha och moderna Ipods. Vart man än gick såg man broschyrer med färgglada bakgrund och en dansande människa i svart nyans så bar på den super moderna ipoden.

Flera privata företag i USA 1950 hade Planerad åldring i sin propaganda och man ansåg att "planerad åldring" är vad som drev hjulet i USA's ekonomi.
Nej, det är inga lögner, planerad åldring existerar i vårt konsumtionssamhälle.

Att folk har haft fel är väl inget nytt? Att tro att det skulle bra för ekonomin att saker går sönder är ju bara en variant av
http://en.wikipedia.org/wiki/Parable_of_the_broken_window. Det är många som tror på det än idag. Ibland hör man saker som att "krig skapar jobb" och så sent som häromdagen så fick Leif GW Persson frågan om kriminalitet var bra för ekonomin i Veckans brott, och det trodde han. Vilket såklart är helt fel, men det kan ju inte han veta.

Företagare är ju inga mystiska övermänniskor som vet mer om tillvaron än någon annan. Såklart finns det ett och annat företag som tror att det skulle vara bra för ekonomin om saker gick sönder direkt så att människor var tvungna att köpa nytt. Men på en fri marknad finns det starka krafter som gör det omöjligt. Vilket också visar sig på de områden där människor efterfrågar god hållbarhet, och hållbarheten ökar. Som exempelvis bilar. Medan hållbarheten är låg (och kanske t o m minskar på sikt) på områden där konsumenterna skiter i det. Som kläder.

Permalänk
Medlem

Inget konstigt med att batterier kan göra detta. Hade en sony ercisson som gjorde samma sak. Dock så låstnade ju bara batteriluckan och inte hela telefonen i bitar.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iaken:

Inget konstigt med att batterier kan göra detta. Hade en sony ercisson som gjorde samma sak. Dock så låstnade ju bara batteriluckan och inte hela telefonen i bitar.

Precis min poäng!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aloysius:

Att folk har haft fel är väl inget nytt? Att tro att det skulle bra för ekonomin att saker går sönder är ju bara en variant av
http://en.wikipedia.org/wiki/Parable_of_the_broken_window. Det är många som tror på det än idag. Ibland hör man saker som att "krig skapar jobb" och så sent som häromdagen så fick Leif GW Persson frågan om kriminalitet var bra för ekonomin i Veckans brott, och det trodde han. Vilket såklart är helt fel, men det kan ju inte han veta.

Företagare är ju inga mystiska övermänniskor som vet mer om tillvaron än någon annan. Såklart finns det ett och annat företag som tror att det skulle vara bra för ekonomin om saker gick sönder direkt så att människor var tvungna att köpa nytt. Men på en fri marknad finns det starka krafter som gör det omöjligt. Vilket också visar sig på de områden där människor efterfrågar god hållbarhet, och hållbarheten ökar. Som exempelvis bilar. Medan hållbarheten är låg (och kanske t o m minskar på sikt) på områden där konsumenterna skiter i det. Som kläder.

Det faller sig nästan lätt att tycka att det skulle vara naiva påståenden du gör. Samt att du överskattar den fria marknaden. Det är ju inte allt för sällan man hör om domar från diverse domstolar om företag som går samman för att pressa upp pris, eller motverka konkurrens. Eller varför inte titta på köttskandalen som verkar sprida sig över hela världen.

Företag försöker ju såklart inte aktivt göra dåliga produkter. Men de försöker aktivt att göra produkter så jämna som möjligt. För att ta exemplet som bilar som du nämnde så finns det ju ingen anledning att någon komponent skulle hålla längre än bilen kommer användas. Hur länge det är, skiftar mellan biltillverkarna. De måste ta i beräkning hela produktens livscykel, vilket innebär att en livslängd också används. Om produkten håller längre än angiven livslängden är det resurser som kan sparas.

Som i Apples fall är det ju en utmärkt idé. De kan till och med hänvisa till att det är för säkerhetens skull. Då är det ju ingen som kan argumentera emot.

Vi lever i ett konsumtionssamhälle, vi är totalt beroende av produktion och konsumtion, för att ekonomin skall gå bra.

Visa signatur

"Anger dwells only in the bosom of fools."
- A. Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nerus:

Företag försöker ju såklart inte aktivt göra dåliga produkter. Men de försöker aktivt att göra produkter så jämna som möjligt. För att ta exemplet som bilar som du nämnde så finns det ju ingen anledning att någon komponent skulle hålla längre än bilen kommer användas.

Ja, det är ju jättebra att man inte gör dyra skruvar som håller i 50 år i prylar som där allt annat gått sönder efter 10 år. Då är det bättre att ta en billigare skruv som håller i 15 år. Att slösa med resurser är ju aldrig bra. Sen är det ju så att mängder av komponenter i en bil håller oerhört mycket längre än vad bilen rullade. Anledningen till att du antagligen inte kan ha så stor nytta av reservdelar i en gammal skrotbil beror nog ofta på standarder (att de inte passar) än att de skulle ha fallit sönder av ålder.

Det är lätt att säga att konspirationsteoretikerna har en väldigt naiv syn på hur världen fungerar när de på allvar tror att det fanns glödlampor som lyste i 100 år förr, men sen kom ett par otäcka företag och bestämde att de skulle gå sönder direkt och så fick det bli. Och det hade varit jättelätt att skapa en evighetsglödlampa för 5 spänn, men pga en konspiration så går världen miste om det. Det om något är naivt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Min telefon är tunnare än någon annan från samma tid, och om batteriet sväller på den så poppar luckan loss utan att förstöra telefonen. Dessutom kan jag byta mitt batteri innan det händer om jag skulle märka att det skulle bli dåligt på något sätt.

Frågan är dock om den ska ta med sig telefonen när batteriet sväller.

För det gör inte någon av de som jag länkade till då eller?! Det du inte verkar förstå är att det är ur miljösynpunkt de har ett batteri som inte LÄCKER när/om batteriet blir instabilt, sen kvittar det ifall den drar med sig telefon, det täcker hemförsäkringen och backup får du se till att ha själv, du kommer ju ändå inte ifrån att jag har rätt och att det endast inte är Apple, då kan jag lika gärna "vinkla" saker hag med till att Samsung Galaxy Note tillverkas under Samsung's vapenprogram, därför den exploderar i örat på folk.
Det är fan tragiskt när folk börjat bry sig mer om skador på materiella ting än om personskador...eller använder sig av en skallertidning som Aftonbladet som källa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Poängen med att batteriet sväller istället för att frigöra syran är att man inte vill ha den på sig, då det kan vara mycket skadligt.

För att förtydliga så att det inte uppstår förvirring så är inte batteriet en tidsinställd bomb och det kan säkert fungera massvis med år om allt vill sig. Skulle dock batteriet vara lite sämre så går det sönder snabbare. Apple använder samma typ av batterier producerade på samma sätt som alla andra mobiltelefonstillverkare.

Det är ju såhär jag tolkar det också. Det är väl knappast så att 100% av batterierna sväller, utan snarare så att om man har oturen att få ett ex som går sönder, så sväller det istället för att läcka.

Men vafan, nu när jag läser artikeln så står det ju till och med! Vad fan är felet på folk!
"Tänk om det hade börjat brinna", ja, tänk om. Undrar vad Hasse jobbar med, för det han gör på sitt jobb är säkert alltid 100%

Hela världen och livet är ju "tänk om", senast för 2 veckor sen dog en switch som jag har "livstids garanti" på, nu fick jag ju den utbytt, men ska jag stå och grina över att den dog? Saker och ting går sönder, inget är 100%, bara att gilla läget.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om de sväller, men när de gör det inom "rimlig reklamationstid" så kan konsumenten hävda att det är ett fabrikationsfel och förhoppningsvis få enheten lagad.

Permalänk
Skrivet av Rådström:

Visst finns det en skillnad, låt mig ändra min metafor.

I däcket finns ett extra lager som gör att man kan köra vidare även om man får punktering så ett däck. Man kommer inte särskilt långt men man klarar sig till en verkstad i alla fall.

Bosse har då kört på sina däck i flera säsonger, de har nöts ut och till slut har det blivit så utnött att han får punktering. Ska då Bosse börja klaga på att hans däck inte gick sönder helt eller tacka tillverkaren för att de gjort det så smidigt att bara kunna köra vidare och få det utbytt?

Hade det varit någon annan del så hade jag köpt mångas logik men just batterier blir dåliga, vissa snabbare än andra men de blir dåliga.

Om Bosse kommer fram till verkstaden och får veta att han måste köpa en ny bil för att däcken inte går att byta så blir han nog ganska sur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Det är ju såhär jag tolkar det också. Det är väl knappast så att 100% av batterierna sväller, utan snarare så att om man har oturen att få ett ex som går sönder, så sväller det istället för att läcka.

Men vafan, nu när jag läser artikeln så står det ju till och med! Vad fan är felet på folk!
"Tänk om det hade börjat brinna", ja, tänk om. Undrar vad Hasse jobbar med, för det han gör på sitt jobb är säkert alltid 100%

Hela världen och livet är ju "tänk om", senast för 2 veckor sen dog en switch som jag har "livstids garanti" på, nu fick jag ju den utbytt, men ska jag stå och grina över att den dog? Saker och ting går sönder, inget är 100%, bara att gilla läget.

Även "livstids garanti" är begränsad på produktens livstid som är beräknad på 10-12 år

Skrivet av beh:

Det spelar ingen roll om de sväller, men när de gör det inom "rimlig reklamationstid" så kan konsumenten hävda att det är ett fabrikationsfel och förhoppningsvis få enheten lagad.

Vad finns att laga ifall det skulle ske? Utbytt är nog det ord de söker då Apple byter ut hela mobilen om det så bara är glappt i hörlurskontakten (har själv varit med om det, det är deras policy och är billigare att byta ut hela enheten än att laga den)

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Väldigt dålig bortförklaring av apple då de antog att artikeln skulle få deras markandsandelar att sjunka ytterligare.

Inte första gången apple snackar skit.

I sony har vi myxperia. Kan du spåra telefonen offline och även radera känslig data remote.

Finns även appar i butiken som gör detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lang666:

Väldigt dålig bortförklaring av apple då de antog att artikeln skulle få deras markandsandelar att sjunka ytterligare.

Inte första gången apple snackar skit.

I sony har vi myxperia. Kan du spåra telefonen offline och även radera känslig data remote.

Finns även appar i butiken som gör detta.

Skillnaden på det och Hitta min iPhone är...?! Det är ju exakt samma sak bara att de komer med det nu i en beta medan Apple haft det ett par år...men vad har det över huvud taget med batteriet att göra som inte beter sig annorlunda än något annat förutom att det sväller för att förhindra läckage istället för exploderar?

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

För det gör inte någon av de som jag länkade till då eller?! Det du inte verkar förstå är att det är ur miljösynpunkt de har ett batteri som inte LÄCKER när/om batteriet blir instabilt, sen kvittar det ifall den drar med sig telefon, det täcker hemförsäkringen och backup får du se till att ha själv, du kommer ju ändå inte ifrån att jag har rätt och att det endast inte är Apple, då kan jag lika gärna "vinkla" saker hag med till att Samsung Galaxy Note tillverkas under Samsung's vapenprogram, därför den exploderar i örat på folk.

Li-Po batteriet kan inte läcka så nej, det är inte någon säkerhetsfunktion de lagt in. Och igen, du pratar förbi ämnet. Du låtsas som att det inte är stor deal om telefonen går sönder när den inte behöver göra det. Visst, det är inte kärnvapenkrig direkt, men köper man en telefon för 6000:- så vill man inte att den ska spricka sönder bara för att de valt att designa den utan batterilucka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Li-Po batteriet kan inte läcka så nej, det är inte någon säkerhetsfunktion de lagt in. Och igen, du pratar förbi ämnet. Du låtsas som att det inte är stor deal om telefonen går sönder när den inte behöver göra det. Visst, det är inte kärnvapenkrig direkt, men köper man en telefon för 6000:- så vill man inte att den ska spricka sönder bara för att de valt att designa den utan batterilucka.

...du slingrar dig fortfarande från att Samsung Galaxy Note EXPLODERADE i örat på en pga batteriet i den + SonyEricsson & Nokia och många fler fall finns bara du googlar...och nej, det är ingen stor deal att den mobilen spricker, batteriet exploderar inte i alla fall (som de kan göra i allt från mobiler till bilbatterier annars), energi är inte 100% kontrolerbart och stabilt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nu har även aftonbladet tagit upp det. Man har ju läst lite om det innan, det jag tyckte var roligt var Apples förklaring.
http://www.aftonbladet.se/minekonomi/article16336852.ab

Att de medvetet gjort att batteriet ska svälla för att förhindra framtida läckage. Man undrar ju lite om den funktionen behövs då man har massa gamla telefoner och aldrig varit med om läckage. Men fint att de tänker på kunden och självförstör telefonen efter 2 år. Allra helst eftersom man inte får byta batteri själv och att de bara har ett års garanti.

Ser ut som han i annonsen kommer explodera med snart

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

...du slingrar dig fortfarande från att Samsung Galaxy Note EXPLODERADE i örat på en pga batteriet i den + SonyEricsson & Nokia och många fler fall finns bara du googlar...och nej, det är ingen stor deal att den mobilen spricker, batteriet exploderar inte i alla fall (som de kan göra i allt från mobiler till bilbatterier annars), energi är inte 100% kontrolerbart och stabilt

Skickades från m.sweclockers.com

Slingrar mig inte det minsta! Finns gott om fall där iPhone också exploderat. Det är något alla mobiltillverkare har gemensamt. Det är inte heller något som är lätt att bygga bort. Så är det ett argument mot den ena eller andra? Nej. Att batterier buktar? Nej. Trodde inte ens att man skulle behöva diskutera en så simpel sak.
Men, är det bra att en hel telefon måste kaseras när man egentligen bara hade behövt byta batteri? Det är ingen konst att bygga en telefon med en batterilucka så att batteriet kan expandera om det behöver, så är det bara för konsument att byta batteri sedan. Eller för den delen byta redan innan det händer! Men att se till att hela telefonen trycks sönder är ett utmärkt exempel på så kallat planerat åldrande. Apple är inte ensamma om det, det gör det inte bättre, tvärtom. Är det en bra utveckling tycker du?

Så, alternativet är att bygga en telefon som kan hantera expanderande eller på andra sätt åldrande batterier, det andra är att bygga telefoner som dör med batteriet. Exploderande batterier hör inte till diskussionen och är bara ytterligare ett sätt för dig att försöka leda diskussionen från ämnet. Exploderande batterier finns hos alla mobiltillverkare, precis om att de flesta antagligen kör med expanderande Litiumpolymerbatterier. Läckande litiumjonbatterier är lite gammaldags i en telefon idag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Slingrar mig inte det minsta! Finns gott om fall där iPhone också exploderat. Det är något alla mobiltillverkare har gemensamt. Det är inte heller något som är lätt att bygga bort. Så är det ett argument mot den ena eller andra? Nej. Att batterier buktar? Nej. Trodde inte ens att man skulle behöva diskutera en så simpel sak.
Men, är det bra att en hel telefon måste kaseras när man egentligen bara hade behövt byta batteri? Det är ingen konst att bygga en telefon med en batterilucka så att batteriet kan expandera om det behöver, så är det bara för konsument att byta batteri sedan. Eller för den delen byta redan innan det händer! Men att se till att hela telefonen trycks sönder är ett utmärkt exempel på så kallat planerat åldrande. Apple är inte ensamma om det, det gör det inte bättre, tvärtom. Är det en bra utveckling tycker du?

Så, alternativet är att bygga en telefon som kan hantera expanderande eller på andra sätt åldrande batterier, det andra är att bygga telefoner som dör med batteriet. Exploderande batterier hör inte till diskussionen och är bara ytterligare ett sätt för dig att försöka leda diskussionen från ämnet. Exploderande batterier finns hos alla mobiltillverkare, precis om att de flesta antagligen kör med expanderande Litiumpolymerbatterier. Läckande litiumjonbatterier är lite gammaldags i en telefon idag.

Hur vet du när det är dags för ett nytt batteri då så som du diskuterar? När det exploderat? Hur ska du använda den mobilen efter att den exploderat och dragit på dig personskador? Att det sväller iställer för exploderar är förbannat bra säkerhetsåtgärd som inte resulterar i personskador, men tillbe din materiella Gud du som är viktigare än ifall du blir både blind och döv istället

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

haha hitta tråden nyss och då kollade ja på min gamla 3gs som ligger i lådan och den hade svullnat och tryckt ut displayen:P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rådström:

Du får välja mellan att höljet trycks ut eller syran läcker ut och förstör hela insidan. Det inkluderar minnet med dina familjefoton.

Välj.

Alla batterier läcker inte under den tid du använder telefonen.. Min gamla Sony Ericsson W995 har nästan 5 år på nacken. Inte har batteriet gått för det? Att det expanderar och förstör telefonen som kostar många många gånger mer än ett vanligt LIPO batteri SKA INTE ev. tvingas gå sönder pga. att Apple är rädd för att batteriet ska läka. Finns ingen rim och reson med att telefonen ska gå sönder pga. att ett batteri blir dåligt. Kom ihåg att ett dåligt batteri behöver inte betyda att det läcker.

Skrivet av Justbecause:

Hur vet du när det är dags för ett nytt batteri då så som du diskuterar? När det exploderat? Hur ska du använda den mobilen efter att den exploderat och dragit på dig personskador? Att det sväller iställer för exploderar är förbannat bra säkerhetsåtgärd som inte resulterar i personskador, men tillbe din materiella Gud du som är viktigare än ifall du blir både blind och döv istället

Vem säger att den exploderar? Vem säger att batteriet ens går sönder? Håller med Aleshi om att man inte ska behöva byta en telefon bara för att batteriet har blivit dåligt.. Att Apple (och vilket annat företag för den delen) sätter in "säkerhetsfunktioner" så att mobilen går sönder i processen är ett uppenbart försök att tvinga personen ifråga att köpa en ny mobil. Jag menar.. Hur svårt kan det vara att sätta in någon form av säkerhetslucka som förhindrade att mobilen gick sönder?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Hur vet du när det är dags för ett nytt batteri då så som du diskuterar? När det exploderat? Hur ska du använda den mobilen efter att den exploderat och dragit på dig personskador? Att det sväller iställer för exploderar är förbannat bra säkerhetsåtgärd som inte resulterar i personskador, men tillbe din materiella Gud du som är viktigare än ifall du blir både blind och döv istället

IGEN låtsas du att det står mellan explodera eller förstöra telefonen! Du är fan sanslös på att diskutera osakligt. Läs mitt förra inlägg igen!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Halmdocka

Permalänk
Medlem

Hela diskussionen är sanslös i min mening det är som sagt inte bara Apple som kör med denna typ av batteri och innan man pekar med långa fingret så vore det intressant att veta hur kompenserade dom andra teknik märkena sina kunder när 2 år gamla batterier expandera ? Sen kan väl en sån sak som batteri säkerligen påverkas negativt om det ligger i solen för länge eller väldigt ofta utsätts för väldiga temperatur växlingar etc. Vilket är lite svårt att simulera ihop och till 100 % bedöma. Vi kan väl bara hoppas att någon/några brighta uppfinnare kommer på en ny strömresurs snart så slipper vi dessa föråldrade batterier .

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Apples första iPod hade ett batteri som endast höll 18 månader och detta var planerat från deras sida. https://www.youtube.com/watch?v=xkrRCgFZhGo

Jag hade en MacBook från 2006 där batteriet svällde upp.

Apple älskar inbyggda batterier och detta är troligen en bra reparationsinkomstkälla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_W:

Hela diskussionen är sanslös i min mening det är som sagt inte bara Apple som kör med denna typ av batteri och innan man pekar med långa fingret så vore det intressant att veta hur kompenserade dom andra teknik märkena sina kunder när 2 år gamla batterier expandera ? Sen kan väl en sån sak som batteri säkerligen påverkas negativt om det ligger i solen för länge eller väldigt ofta utsätts för väldiga temperatur växlingar etc. Vilket är lite svårt att simulera ihop och till 100 % bedöma. Vi kan väl bara hoppas att någon/några brighta uppfinnare kommer på en ny strömresurs snart så slipper vi dessa föråldrade batterier .

Om du hade läst Aleshis kommentarer så hade du insett att han klankar ner på ALLA som kör med dessa fulspel. Nu handlade ABs artikel om Apple och därför står de i skottlinjen just nu. Det är även tydligt att Apple vet om detta men väljer att ignorera det tills det tas upp. Sedan att en Apples anställd (?) uttalar sig så fruktansvärt klumpigt är bara komiskt. Det är som han skulle sagt "Vadå?.. Apple tjänar ju pengar..". Kom ihåg att det inte är batteriet i sig som är problemet utan att Apple vägrar införliva en sorts säkerhetsfunktion som faktiskt räddar mobilen. Allt som behövs är en lucka som går upp.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Alla batterier läcker inte under den tid du använder telefonen.. Min gamla Sony Ericsson W995 har nästan 5 år på nacken. Inte har batteriet gått för det? Att det expanderar och förstör telefonen som kostar många många gånger mer än ett vanligt LIPO batteri SKA INTE ev. tvingas gå sönder pga. att Apple är rädd för att batteriet ska läka. Finns ingen rim och reson med att telefonen ska gå sönder pga. att ett batteri blir dåligt. Kom ihåg att ett dåligt batteri behöver inte betyda att det läcker.

Vem säger att den exploderar? Vem säger att batteriet ens går sönder? Håller med Aleshi om att man inte ska behöva byta en telefon bara för att batteriet har blivit dåligt.. Att Apple (och vilket annat företag för den delen) sätter in "säkerhetsfunktioner" så att mobilen går sönder i processen är ett uppenbart försök att tvinga personen ifråga att köpa en ny mobil. Jag menar.. Hur svårt kan det vara att sätta in någon form av säkerhetslucka som förhindrade att mobilen gick sönder?

Än en gång, det är bättre att den exploderar istället då? Hur brukbar är den mobilen? Läs igenom vad det handlar om och vad jag svarar på från början innan du yttrar dig...framför allt förstå det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Planerat åldrande, hallå? Nästan allting vi använder är gjort så att det ska gå sönder efter en viss tid har gått eller att den blivit förbrukad tillräckligt mycket.

Vi bor i ett kapitalistiskt samhälle, det går ut på att vi ska spendera så mycket pengar som möjligt, på saker som vi inte ens behöver. Planned obsolescence.
http://www.youtube.com/watch?v=ffWnm3jL7Bc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Justbecause:

Än en gång, det är bättre att den exploderar istället då? Hur brukbar är den mobilen? Läs igenom vad det handlar om och vad jag svarar på från början innan du yttrar dig...framför allt förstå det

Skickades från m.sweclockers.com

Varför tar du inte och läser min kommentar? Om en lucka existerade på vilket sätt skulle den då explodera? Hela ditt resonemang är taffat.

För att citera din egen kommentar..

Läs igenom vad det handlar om och vad jag svarar på från början innan du yttrar dig...framför allt förstå det

Skrivet av LinusNeuman:

Planerat åldrande, hallå? Nästan allting vi använder är gjort så att det ska gå sönder efter en viss tid har gått eller att den blivit förbrukad tillräckligt mycket.

Vi bor i ett kapitalistiskt samhälle, det går ut på att vi ska spendera så mycket pengar som möjligt, på saker som vi inte ens behöver. Planned obsolescence.
http://www.youtube.com/watch?v=ffWnm3jL7Bc

Ja vi bor i ett kapitalistiskt samhälle men för det betyder det inte att ett företag får bete sig hur man vill. Sedan att vi lägger pengar på vad vi inte behöver är väl inget nytt. Har vi alltid gjort och kommer alltid att göra. Men för det så betyder det inte att företagen får lura folk.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds