PS2 handkontroller eller liknande till Win 7? Alternativ?

Permalänk
Medlem

PS2 handkontroller eller liknande till Win 7? Alternativ?

Jag vill spela lite spel på min Win7 PC med handkontroller. Jag har en adapter men den verkar bara fungera på Win XP. Finns en del forumtrådar om hur man kanske kan fixa det till Win 7 men alla länkar till döda sidor. Så jag undrar om någon känner till några alternativ, på prisjakt verkar det bara vara skitkontroller, finns det någon konverter som fungerar till Win 7? Har marknaden för handkontroller till PC verkligen stått still eller rent av tillbaka utvecklats de senaste 10 åren?
Om någon har tips på en annan kontroller så är ett absoult krav att det inte ska vara något "styrhjul", det ska vara ett riktigt styrkors som hos Nintendo eller separata knappar som på Playstation.

Permalänk
Medlem

Bara att plugga in en PS2/PS3 kontroller i datorn och köra programmet MotioninJoy.
Annars går Xbox controllers att bara koppla in utan att behöva köra någon speciell programvara.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Bara att plugga in en PS2/PS3 kontroller i datorn och köra programmet MotioninJoy.
Annars går Xbox controllers att bara koppla in utan att behöva köra någon speciell programvara.

Hur fungerar den rent fysiska anslutningen av en PS2-kontroller?
Xbox-kontrollen har tyvärr inget styrkors.

Permalänk

Det enklaste är att köpa en USB-adapter så att du kan koppla in den kontroll som du själv föredrar. PS2 kräver adapter, PS3 funkar via bluetooth men det är ganska meckigt och inte sä praktiskt tycker jag. Annars går det att köpa billiga adaptrar på eBay och andra ställen för alla möjliga handkontroller - PS2, Gamecube, SNES, NES, Mega Drive osv osv. Det är bara att välja och vraka

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur fungerar den rent fysiska anslutningen av en PS2-kontroller?
Xbox-kontrollen har tyvärr inget styrkors.

Sorry, fick för mig att den hade vanlig USB anslutning men där kom jag ju ihåg fel, adapter för PS2 kontroll till USB ska dock funka oavsett operativsystem, vad händer när du använder din? Du måste nog installera MotionJoy även för PS2.
Edit: efter en snabb googling inser jag att MotionJoy inte behövs för PS2 kontroller utan endast för PS3, ska bara vara plug and play med PS2.

Skrivet av sparriskrigaren:

Det enklaste är att köpa en USB-adapter så att du kan koppla in den kontroll som du själv föredrar. PS2 kräver adapter, PS3 funkar via bluetooth men det är ganska meckigt och inte sä praktiskt tycker jag. Annars går det att köpa billiga adaptrar på eBay och andra ställen för alla möjliga handkontroller - PS2, Gamecube, SNES, NES, Mega Drive osv osv. Det är bara att välja och vraka

Japp, helt klart smidigare att bara koppla in med vanlig USB kabel än att mecka med att få Bluetooth att lira ordentligt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kör själv med en PS2 till USB omvandlare, fungerar förträffligt bra och PS2 kontroller är gedigna, har även använt MotioninJoy och PS3 kontroller men tyckte att det var smidigast med en PS2 omvandlare när jag kör PS1 och PS2 emulatorer.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparriskrigaren:

Det enklaste är att köpa en USB-adapter så att du kan koppla in den kontroll som du själv föredrar. PS2 kräver adapter, PS3 funkar via bluetooth men det är ganska meckigt och inte sä praktiskt tycker jag. Annars går det att köpa billiga adaptrar på eBay och andra ställen för alla möjliga handkontroller - PS2, Gamecube, SNES, NES, Mega Drive osv osv. Det är bara att välja och vraka

Skrivet av TiasE:

Sorry, fick för mig att den hade vanlig USB anslutning men där kom jag ju ihåg fel, adapter för PS2 kontroll till USB ska dock funka oavsett operativsystem, vad händer när du använder din? Du måste nog installera MotionJoy även för PS2.
Edit: efter en snabb googling inser jag att MotionJoy inte behövs för PS2 kontroller utan endast för PS3, ska bara vara plug and play med PS2.

Jag har som sagt en adapter, men det är ett utbrett problem att de bara fungerar med Win XP. Själva adaptern hittas av Win7, men inte kontrollerna kopplade till den. Som sagt har jag googlat och om det finns en lösning verkar den bara finnas på döda sidor då alla länkar i forum där de tror att det kan finnas en lösning länkar till samma fåtal döda adresser. Kan motionjoy eventuellt fungera ändå?

Skrivet av som99:

Kör själv med en PS2 till USB omvandlare, fungerar förträffligt bra och PS2 kontroller är gedigna, har även använt MotioninJoy och PS3 kontroller men tyckte att det var smidigast med en PS2 omvandlare när jag kör PS1 och PS2 emulatorer.

Vad har du för adapter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vad har du för adapter?

Tror jag köpte min på rejoy.se, det är en Konig adapter, dock är det rätt längesedan och den finns inte kvar i sortimentet, men fungerar prima på W7 x64, de har en multi/usb adapter nu som jag inte testat men står att den skall fungera på W7 x64, min adapter har ingång för 2x kontroller.

http://www.rejoy.se/wii/wii-tillbehor/ss-n64-ps2-controller-adapter-for-pc-usb

Det finns en uppsjö på ebay, men många där har problem med senare windows versioner.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Tror jag köpte min på rejoy.se, det är en Konig adapter, dock är det rätt längesedan och den finns inte kvar i sortimentet, men fungerar prima på W7 x64, de har en multi/usb adapter nu som jag inte testat men står att den skall fungera på W7 x64, min adapter har ingång för 2x kontroller.

http://www.rejoy.se/wii/wii-tillbehor/ss-n64-ps2-controller-adapter-for-pc-usb

Det finns en uppsjö på ebay, men många där har problem med senare windows versioner.

400:- plus frakt blir rätt dyrt. Skulle vara kul med billigare alternativ, eller om det fanns något sätt att få den gamla adaptern att funka. Men det verkar svårt att hitta. :/

Permalänk
Medlem

Efter en snabbkoll så hittade jag en adapter för 119kr på Kjell o Co, traska till närmaste eller lägg en beställning över nätet, mycket billigare än så är svårt att hitta

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-spel-gaming/plays...

Här har du även en 2 ports adapter från ebay som kostar dig 75kr ink frakt vilket inte är pjåkigt, kan vara värt ett försök.
http://www.ebay.com/itm/Gamepad-Adapter-PS2-Controller-USB-Pl...

Skickas från tyskland så borde gå rätt fort att få den i lådan, handlar själv mycket från ebay.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Efter en snabbkoll så hittade jag en adapter för 119kr på Kjell o Co, traska till närmaste eller lägg en beställning över nätet, mycket billigare än så är svårt att hitta

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-spel-gaming/plays...

Tack så mycket, hjälpen är uppskattad. Men jag har redan en adapter som inte fungerar med Win 7. Det är ett utbrett problem att de inte fungerar med Win 7. Och här har de inte listat någon kompatibilitet för Win 7. Jag vill inte beställa och chansa innan jag tömt ut andra alternativ.

Permalänk
Medlem

Skall försöka hitta någonstans att få tag på min adapter, om jag hittar någon säljare länkar jag här då min fungerar till både w7 och w8.

Edit: Då den som ligger på Kjell o Co har exakt samma "chassi" som den jag har fast bara en port så kan det vara från samma tillverkare, om du traskar dit (eller ring) och frågar om den är av märket KONIG lär den fungera för dig då den hittas utan extra drivrutiner.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Skall försöka hitta någonstans att få tag på min adapter, om jag hittar någon säljare länkar jag här då min fungerar till både w7 och w8.

Stort tack för att du tar dig tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tack så mycket, hjälpen är uppskattad. Men jag har redan en adapter som inte fungerar med Win 7. Det är ett utbrett problem att de inte fungerar med Win 7. Och här har de inte listat någon kompatibilitet för Win 7. Jag vill inte beställa och chansa innan jag tömt ut andra alternativ.

Tar väl 2 minuter att ta reda på, "Kontakt: 040-680 25 00".

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tar väl 2 minuter att ta reda på, "Kontakt: 040-680 25 00".

För att prata med en snubbe som tittar på hemsidan själv, hmm-ar lite och sedan tittar i katalogen för att till slut säga att han faktiskt inte vet.
EDIT: I katalogen säger de att det uttryckligen finns stöd för alla funktioner. Men på hemsidan säger de att Guitar Hero-kontroller inte funkar. Undrar om det verkligen är fullt stöd för högra thumbsticken och om den har stöd för de analoga knapparna.

Kommer testa den på Kjell förövrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Hur fungerar den rent fysiska anslutningen av en PS2-kontroller?
Xbox-kontrollen har tyvärr inget styrkors.

Jag kör med ett par gamla XBOX 1 handkontroller som är moddade och har USB anslutning (lätt att göra hemma så länge du har en USB kabel du är beredd att klippa sönder. De har 2 analoga spakar och ett styrkors,eller missförstår jag vad du menar?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

För att prata med en snubbe som tittar på hemsidan själv, hmm-ar lite och sedan tittar i katalogen för att till slut säga att han faktiskt inte vet.
EDIT: I katalogen säger de att det uttryckligen finns stöd för alla funktioner. Men på hemsidan säger de att Guitar Hero-kontroller inte funkar. Undrar om det verkligen är fullt stöd för högra thumbsticken och om den har stöd för de analoga knapparna.

Kommer testa den på Kjell förövrigt.

Tiden det tog för dig att skriva det där kunde du ju bara lyft luren i stället... nu gjorde jag det åt dig och ja, den ska fungera till win 7 (Och Vista, men vem kör det...).

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Jag kör med ett par gamla XBOX 1 handkontroller som är moddade och har USB anslutning (lätt att göra hemma så länge du har en USB kabel du är beredd att klippa sönder. De har 2 analoga spakar och ett styrkors,eller missförstår jag vad du menar?

De har inte ett kors, de har en styr"tallrik". I spel där man vill ha digital input blir det dumt, ska man gå åt vänster och och korset känner av att man trycker någon grad för högt upp så blir det 100% upp när det översätts till digital signal, då hoppar karaktären plötsligt, eller så börjar den ducka eller så gör den något annat. Kommer inte ihåg exakt hur det var med Xbox-kontrollen men minns i alla fall att jag inte var nöjd alls. När det kommer till handkontroller så är känsla det absolut viktigaste, och då vill jag ha känslan av ett äkta styrkors.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Tack så mycket, hjälpen är uppskattad. Men jag har redan en adapter som inte fungerar med Win 7. Det är ett utbrett problem att de inte fungerar med Win 7. Och här har de inte listat någon kompatibilitet för Win 7. Jag vill inte beställa och chansa innan jag tömt ut andra alternativ.

Själv har jag den adaptern, den fungerar perfekt i Windows 7. Ett problem är att Kjell slutat sälja adaptern.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

En helt vanlig Playstation 3 dosa ger dig allt du söker efter!

Personligen kör jag med denna http://dx.com/p/super-mini-bluetooth-2-0-adapter-dongle-vista... bluetooth adapter. (Kostar endast 1.8$, frakten är alltid gratis från Dealextreme.) och MotioninJoy.

Det fungerar kanon och man kan koppla upp emot 4st Playstation 3 kontroller, samt ställa in så att dom lurar spelen att du har Xbox 360 kontroller ikopplade så att du får alla kontroller förinställda på alla nyare spel, så det bara är starta och köra direkt

Men det fungerar även att bara koppla in en Playstation 3 dosa med en vanlig usb sladd om man inte känner att man behöver köra trådlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Tiden det tog för dig att skriva det där kunde du ju bara lyft luren i stället... nu gjorde jag det åt dig och ja, den ska fungera till win 7 (Och Vista, men vem kör det...).

Tack! Kan inte ringa under min arbetstid, kan däremot skriva lite i forum i mellanåt. Har jobbat i den typen av butik och ofta så har man inte en aning om diverse småprylar mer än de som står i katalogen eller på sidan. :/
Men som någon sa, de har slutat med den, närmaste butik som har den kvar är 20 mil bort, och den finns inte på postorder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Hur fungerar den rent fysiska anslutningen av en PS2-kontroller?
Xbox-kontrollen har tyvärr inget styrkors.

Xbox 360 kontroll har styrkors...Eller du pratar om Xbox 1?

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Xbox 360 kontroll har styrkors...

Inget äkta, den har en sådan där styrtallrik och jag minns att jag var ruskigt onöjd över hur det fungerade när jag spelade gamla plattformsspel på PCn.
Minns som sagt inte exakt hur det var i fallet med Xbox-kontrollen, men vet att sådana styrtallrikar ofta inte fungerar till spel med digital input. Där man måste trycka 100% höger och 0% upp eller ner om man bara vill att karaktären ska gå åt höger utan att börja ducka eller hoppa. Är det 1% tryck upp också så hoppar den.

Permalänk
Medlem

Nu har jag köpt adaptrar vid två tillfällen som utlovats att de ska fungera till Windows 7. Ingen har fungerat. I det första fallet var det ebay, säljaren hade någon butik där de länkade till drivrutiner med sidan var nerlagd. Kontrollerna gick att hitta i Windows utan den drivrutinen men tryckte man på en knapp så registrerade Windows två olika knappar istället. Andra gången köpte jag från Pandawill, då skickade de med en drivrutinsskiva som gick långsamt som sirap att läsa, och inga av drivrutinerna som fanns på fungerade.

Ska det vara så jävla svårt? Det kostar ju 1000:- att köpa PS3-kontroller. Tips?
Måste man göra mer än att installera drivrutiner?
Varför kan man inte 2013 ha ett par schyssta handkontroller till datorn?