Swebits-pirat åtalas för uppladdning av över 500 filmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ta fast mördare istället :<

Kan försäkra er om att de gör sitt bästa för ta fast mördare. Men är det någon misstänkt och anmälan skedd så tar IP polisen tag i fildelningen.

Permalänk
Medlem

Släpp filmerna snabbare.

Jag har inget intresse av att gå på bio, jag har en hyfsad bio anläggning hemma så varför skulle jag betala för att använda någon annans? Jag är beredd att betala för filmen men jag har inte ens möjligheten att göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Med i leken får man leken tåla. IP polisen är mer aktiv än man tror. Här finns fler kommande rättegångar och fällande domar. http://5101.se/kommande-rattegangar/

Tittade igenom länken lite snabbt och såg någon stackare som de vill ska punga ut 1.5 miljoner för EN outgiven skiva.
Det måste vara många bra låtar på den skivan...

Permalänk
Medlem

Det lustiga är ju att de själva beskriver problematiken och svaret rakt framför näsan på dem. Släpp allt samtidigt globalt så skulle dessa problem minska markant. Finns ingen anledning att ha olika releasedatum beroende på region.

Systemet där filmer först släpps på bio och senare i handeln är också förlegat. Gör filmerna tillgängliga på alla kanaler samtidigt.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Jävla polis- och åklagarmyndighet som gör sitt jobb och tar någon som, om uppgifterna stämmer, begått ett brott mot svensk lag! Hur vågar de?!

Ja helt sjukt att de vågar ^^

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Stre44:

Man vill ju fortfarande åt 1080p Blu-ray och DTS

Absolut, men för många räcker det med det som erbjuds. Som med ljud - jag föredrar FLAC över allt annat, men Spotify räcker till det den ska göra för stunden.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

Han verkar ju uppriktigt sagt vara riktigt jävla dum i huvudet, för att uttrycka mig snällt.

Visa signatur

:¨·.·¨:
`·.  Det spelar ingen roll vad du än säger för min Mac är bättre än din PC.

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Släpp filmerna snabbare.

Jag har inget intresse av att gå på bio, jag har en hyfsad bio anläggning hemma så varför skulle jag betala för att använda någon annans? Jag är beredd att betala för filmen men jag har inte ens möjligheten att göra det.

Du kan väl köpa filmen när den kommer på DVD/Blue-Ray? Bio är ju ett premium där du får se filmen först och i störst format.

Det går inte att ursäkta sin nedladdning med ett argument som landar i "jag orkar inte vänta".

Jag kan köpa att man tycker att nedladdning är ett smidigt sätt att få tillgång till film, jämfört med att gå in på en betalsida och handla den. Där kan det säkert göras förbättringar i service. Jag kan inte ursäkta mig bara för att jag upplever att servicen saknas.

Permalänk
Skrivet av XHI:

Absolut, men för många räcker det med det som erbjuds. Som med ljud - jag föredrar FLAC över allt annat, men Spotify räcker till det den ska göra för stunden.

"what if im not ok with it being ok"

Visa signatur

Dator:: P9X79 Deluxe || Intel Core i7-3930K CPU @ 3.20GHz, Corsair H100 || Corsair Vengance 4x8 GB @ 1600MHz || Samsung 830 128GB || AMD Radeon HD 7870 ~Stock ||
Laptop:: ASUS Zenbook i7, 4gb ram, nVidia 620m

Permalänk
Entusiast
Skrivet av R34p3r:

Ännu bättre är att referera till lagtext, stödet för detta finner vi i 53 § URL; https://lagen.nu/1960:729#P53S1

Tack så mycket för referensen. Ska läsa igenom den när jag kommer hem ikväll. Det var ett bra tag sedan jag grävde igenom upphovsrättslagen och jag tror att de har modifierat den lite sen dess för att ge extra skydd åt film och musikindustrin.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Undrar hur många av de som klagar här faktiskt kommer rösta på V eller PP som kan göra något åt detta, eller om de bara fortsätter att rösta på de partier som är för starkare upphovsrätt och FRA.

Permalänk
Medlem

Det kan bli riktigt intressant om de lyckas knäcka krypteringen på medlemsregistret, då allt var loggat.
Edit: typo

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Undrar hur många av de som klagar här faktiskt kommer rösta på V eller PP som kan göra något åt detta, eller om de bara fortsätter att rösta på de partier som är för starkare upphovsrätt och FRA.

Jag röstar alltid på PP, enda partiet som jobbar för det de står för. De andra vänder kappan efter vinden för att få så många röster som de kan.

Permalänk
Medlem

Staten kommer alltid att med milda ord ta herr Svensson i tvåan så länge inflytande från andra länder står i fokus. Piratkopiering kan ses som ett problem, det kan också ses som en möjlighet för både konsument och utgivare. Det fungerar inte i längden att slösa flera miljoner kr på att jaga fildelare varje år. Om de är smarta ser de möjligheterna med digitalt distribuerad film och musik. T.ex. som flertalet redan har påstått så kan filmer släppas i handeln, näthandel och på bion samma dag.

Men allt handlar ju om pengar, de insisterar på att släppa på bio först för att locka kunden, sedan köper sagd kund den på skiva där filmen släpps ett halvår senare(om kund gillar filmen d.v.s.). Det finns ju självfallet risker som tillkommer, vilket innebär att de förlorar potentiell inkomst. T.ex. att kund kommer köpa på skiva eller digitalt direkt och skippa bio, detta innebär att bio blir mindre attraktivt och de går miste om en dubbel inkomst.

Så länge vi har gammalt instängt folk i ledningen oavsett stat eller företag kommer nytänkande idéer alltid bli förbipasserande av någon. Det finns så mycket bättre hela världen kan göra men det är alltid någon i toppen med för mycket beslutsförmåner utan kunskap och med allt för många "nej" redo. Det är naturligt att vara rädd för förändring men det betyder inte att man skall undvika det helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARL650:

Du är absolut inte en ensam, jag tillhör också kategorin som sedan spotify kom inte laddat ner en enda "olaglig" musikfil och sedan jag skaffade netflix samt browser addon så att man kan komma åt det amerikanska utbudet inte sett behovet av filmnedladdning på ett olagligt vis (till viss mån).

Jag håller dock med dem som motsäger rättegångarna mot privatpersoner gällande piratkopiering då detta är konsumenternas röst som man bör lyssna på! Om konsumenterna inte önskar fysisk media, sena lanseringar av filmer/serier så har vi inget val än att visa vårt missnöje genom olaglig aktivitet.

Jag personligen avskyr biografer och bojkottar dem då jag inte önskar betala för att se en film som dels inte kan starta på utsatt tid utan då skall det matas reklam, samt att rummet är fyllt med folk som jag kommer att störa mig på.

Sluta stämma och investera de pengar som läggs på dyra advokatarvode, lobbyverksamhet och annat trams på att ta fram sätt att leverera själva produkten på som vi konsumenter önskar!
Då tror jag att de kommer att tjäna tillräckligt med kronor och ören.

Det var en udda åsikt ur mitt perspektiv ^^ Alla är vi olika jag älskar gå på bio och min flickvän med Ut på stan en mysig helg och en bra film på bio så är helgen räddad känns det som Så mysig att gå på Bio tycker jag

Permalänk
Medlem

Man kan tycka att detta är att ta i lite väl.. Jag läste någonstans för ett tag sedan (kan ej hänvisa till källa) att piratkopieringen endast har bidragit till 2% minskade intäkter. 2%!!
Men visst visst, jag laddar inte ner men det är ändå lite överdrivet..

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av LinusNeuman:

Undrar hur många av de som klagar här faktiskt kommer rösta på V eller PP som kan göra något åt detta, eller om de bara fortsätter att rösta på de partier som är för starkare upphovsrätt och FRA.

Förmodligen ganska många. Det ska bli intressant att se hur det går 2014 dock. Piratpartiet lär få lite mer medial draghjälp än vanligt då de numera ingår i Europaparlamentet. Men visst. Det är grovt hyckleri att sitta här och gnälla om man röstade på någon av partierna som låter rättighetshavarna köpa lagar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av NonnePonne:

"what if im not ok with it being ok"

"Everything is amazing and nobody is happy"

Visa signatur

Live now! Die later!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

Man kan tycka att detta är att ta i lite väl.. Jag läste någonstans för ett tag sedan (kan ej hänvisa till källa) att piratkopieringen endast har bidragit till 2% minskade intäkter. 2%!!
Men visst visst, jag laddar inte ner men det är ändå lite överdrivet..

Tror inte ens det är så mycket. Eftersom att en nerladdning inte är lika med en såld film så går de ju bara att gissa fram siffror.
Finns säkert några som laddar istället för att köpa (i syfte att spara pengar) men tror att majoriteten inte gör det. (Baserat på egna erfarenheter och vänner.)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogiskart:

Kan de inte... Oh i don't know... Försöka ge sig på grova brottslingar istället för personer som laddade upp x antal kassa rullar.

Majoriteten av de som laddar ner på sajter som swebits, tankafetast och thepiratebay är i min ålder, dvs 15-25. Tror filmbolagen helt ärligt att vår generation hade gått och köpt filmen på dvd om den inte funnits på swebits eller dylikt? Sluta ta överdrivet betalt och sluta ha så jävla dåliga tjänster så blir det som med steam. de erbjuder en bättre tjänst än piraterna och surprise, de får fler medlemmar och säljer mer varje år!

Gör om, gör rätt. Jävla hobbymaffia.

Skit samma om fildelare köper filmen eller inte, det förändrar inte lagen. Upphovsrättsägaren har ensamrätt på hur deras verk ska distribueras. Vill du inte köpa så köp inte, men delar du verket utan tillstånd från upphovsrättsägaren så begår du ett brott mot svensk lag. Det är dessutom inte så att det bara finns två poliser och när de båda håller på med fildelningsutredning så händer inget annat. Man arbetar på flera plan parallellt, vilket är anledningen till att vissa poliser gör trafikkontroller, andra föreläser i skolan, några omhändertar en överförfriskad festare, ett par tar emot brottsanmälan och andra utreder mord. Det är så verksamheten ser ut. Det är knappast poliser från mordroteln eller de som arbetar mot organiserad brottslighet som utreder illegal fildelning.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Förmodligen ganska många. Det ska bli intressant att se hur det går 2014 dock. Piratpartiet lär få lite mer medial draghjälp än vanligt då de numera ingår i Europaparlamentet. Men visst. Det är grovt hyckleri att sitta här och gnälla om man röstade på någon av partierna som låter rättighetshavarna köpa lagar.

Piratpartiet = Enfråge parti.

Permalänk
Medlem

Önskar man kunde tycka synd om de som blir åtalade, men som tidigare skrivet, de vet vad de ger sig in i.
Ska de vara med i leken får de tåla reglerna (lagen), inte spela jungfru i nöd som är helt ovetande och oskyldig

Sen är alla argument rejält löjliga om att filmer etc ska kunna spridas fritt för det räknas som "konst" etc etc

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Skit samma om fildelare köper filmen eller inte, det förändrar inte lagen. Upphovsrättsägaren har ensamrätt på hur deras verk ska distribueras. Vill du inte köpa så köp inte, men delar du verket utan tillstånd från upphovsrättsägaren så begår du ett brott mot svensk lag. Det är dessutom inte så att det bara finns två poliser och när de båda håller på med fildelningsutredning så händer inget annat. Man arbetar på flera plan parallellt, vilket är anledningen till att vissa poliser gör trafikkontroller, andra föreläser i skolan, några omhändertar en överförfriskad festare, ett par tar emot brottsanmälan och andra utreder mord. Det är så verksamheten ser ut. Det är knappast poliser från mordroteln eller de som arbetar mot organiserad brottslighet som utreder illegal fildelning.

Äntligen en mer förståelig person med lite koll! Fick just hopp för mänskligheten igen!

Permalänk
Skrivet av ARL650:

Du är absolut inte en ensam, jag tillhör också kategorin som sedan spotify kom inte laddat ner en enda "olaglig" musikfil och sedan jag skaffade netflix samt browser addon så att man kan komma åt det amerikanska utbudet inte sett behovet av filmnedladdning på ett olagligt vis (till viss mån).

Du bryter nog mot Netflix EULA om du går förbi deras restriktioner. Just sayin.

Själv håller jag med dem andra här, hade filmer och framför allt serier släppts på bluray i rimlig tid och INTE ETT ÅR EFTER det sänts i USA så hade jag kanske inte behövt ladda ner. Eller ännu bättre lagts ut på Netflix samma sekund det sänds i USA. Finns det någon som helst anledning att inte göra så? Skulle gissa på att dem har serverkapaciteten.

Inte ens halva min musikkatalog ligger på Spotify eller 90% av det jag kollar på ligger på Netflix, men jag betalar fortfarande för det, för om fler betalar för det märker dom att det finns en marknad för det och förhoppningsvis blir det bättre i framtiden.

Permalänk
Skrivet av Follow90:

Piratpartiet = Enfråge parti.

http://breddning.piratpartiet.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Med i leken får man leken tåla. IP polisen är mer aktiv än man tror. Här finns fler kommande rättegångar och fällande domar. http://5101.se/kommande-rattegangar/

AM-54359-12, den misstänkte är åtalad för annan grövre brottslighet och förundersökningen lades därmed ner den 11:e april.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Skit samma om fildelare köper filmen eller inte, det förändrar inte lagen. Upphovsrättsägaren har ensamrätt på hur deras verk ska distribueras. Vill du inte köpa så köp inte, men delar du verket utan tillstånd från upphovsrättsägaren så begår du ett brott mot svensk lag. Det är dessutom inte så att det bara finns två poliser och när de båda håller på med fildelningsutredning så händer inget annat. Man arbetar på flera plan parallellt, vilket är anledningen till att vissa poliser gör trafikkontroller, andra föreläser i skolan, några omhändertar en överförfriskad festare, ett par tar emot brottsanmälan och andra utreder mord. Det är så verksamheten ser ut. Det är knappast poliser från mordroteln eller de som arbetar mot organiserad brottslighet som utreder illegal fildelning.

Poängen är inte jag tycker det är bra att folk bryter mot lagen. Jag blir mest frustrerad på att filmbolagen själva inte ser över sin businessplan för att se varför folk väljer att ladda ner istället för att gå till en butik och köpa filmen. De verkar ha så jävla svårt att anpassa sig till den moderna marknaden. Om de gjort som steam och tillhandahållit en bättre tjänst än vad piraterna kan erbjuda så hade de inte behövt skicka snuten på folk. Vi ser att tjänster som netflix och viaplay börjar få fäste. Det är positivt att man betalar en rimlig kostnad varje månad och får se hur mycket man vill. På samma sätt som spotify helt tagit bort mitt behov av att ladda ner musik så måste filmbolagen göra samma sak.

På polisfrågan. Många bäckar små gör en stor å. När man tagit hand om de största problemen så kan man börja vända sig till mer oviktiga brott som dessa. Men det känns inte 100% att jaga fildelare istället för att fånga inbrottstjuvar eller lösa palmemordet (heyoo!)

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

"Vi ska inte jaga en hel ungdomsgeneration" Reinfeldt, 2006

Jo men tjena.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Polisens priolista:

1. Personer som piratkopierar
2. Grova brottslingar
3. Övriga småkriminella.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Tror inte ens det är så mycket. Eftersom att en nerladdning inte är lika med en såld film så går de ju bara att gissa fram siffror.
Finns säkert några som laddar istället för att köpa (i syfte att spara pengar) men tror att majoriteten inte gör det. (Baserat på egna erfarenheter och vänner.)

Ja jo, förmodligen. Sen vet jag att OM jag skulle ladda ner exempel Sims 3 så skulle jag endast göra det för att jag redan äger spelet, men har lyckats slarvabort installationsnyckeln.
Sen finns det de som laddar ner för att få en bra uppfattning om hur spelet är, och sen köper det om de gillar spelet.

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->