Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon200213:

Klart det gör. Har du ens en iPad själv?

http://support.apple.com/kb/ht5452

Ja, men det är ju självklart att A1458 betyder iPad 4 Wi-Fi. Att jag inte tänkte på det.

Du vet mycket väl att det inte var det vi pratade om. Ingen kan alla de teckenkombinationerna utantill. Det står inte "iPad 4" eller någonting i stil med "iPad (4th Generation)" varken på kartongen eller i Settings. Det är inte acceptabelt att man ska behöva leta upp en webbsida för att identifiera sin iPad.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Ja, men det är ju självklart att A1458 betyder iPad 4 Wi-Fi. Att jag inte tänkte på det.

Du vet mycket väl att det inte var det vi pratade om. Ingen kan alla de teckenkombinationerna utantill. Det står inte "iPad 4" eller någonting i stil med "iPad (4th Generation)" varken på kartongen eller i Settings. Det är inte acceptabelt att man ska behöva leta upp en webbsida för att identifiera sin iPad.

Ja svårt. Jag är förvånad att man ens kan använda en iPad om man inte ens vet hur man kollar vilken version det är.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av anon200213:

Ja svårt. Jag är förvånad att man ens kan använda en iPad om man inte ens vet hur man kollar vilken version det är.

Vänta lite, jag måste försöka förstå dig. Du tycker alltså att
1) A1458 är en tydligare beteckning än iPad 4 och
2) man ska behöva söka på internet för att ta reda på vilken iPad man har?

(JA, JAG vet att jag har en iPad 4 och JA, JAG kan se skillnad på den och trean. Men om man inte känner till skillnaderna kan man inte ENKELT identifiera en iPad.)

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Inte ens i närheten av samma sak. Du förvränger mina ord.

iPhone 5 ---> kan bara tolkas som den femte iPhonen.
iPad 4th Generation ---> kan förkortas till iPad 4G ---> kan tolkas som iPad med 4G-uppkoppling.

Vad jag kan se heter uppföljaren till Galaxy Tab Galaxy Tab 2.

Du vet att iPhone 5 är den 6e generationen väl? Just sayin.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HurMycket:

Vänta lite, jag måste försöka förstå dig. Du tycker alltså att
1) A1458 är en tydligare beteckning än iPad 4 och
2) man ska behöva söka på internet för att ta reda på vilken iPad man har?

(JA, JAG vet att jag har en iPad 4 och JA, JAG kan se skillnad på den och trean. Men om man inte känner till skillnaderna kan man inte ENKELT identifiera en iPad.)

1) Nej, har jag inte sagt.
2) Nej, har jag inte sagt. (men ja, det kan man ju göra från sin nya surfplatta då, om man förstår hur den fungerar)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Inte ens i närheten av samma sak. Du förvränger mina ord.

iPhone 5 ---> kan bara tolkas som den femte iPhonen.
iPad 4th Generation ---> kan förkortas till iPad 4G ---> kan tolkas som iPad med 4G-uppkoppling.

Vad jag kan se heter uppföljaren till Galaxy Tab Galaxy Tab 2.

Egentligen är det väl inget problem i så fall eftersom iPad 4th Gen har 4G (såvida det inte endast är WiFi varianten, men det bör man väl ändå veta att man valt när man köper den), där emot förstår jag inte hur man kan feltolka det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Klart det gör. Har du ens en iPad själv?

http://support.apple.com/kb/ht5452

Settings kan man se det men det står tex ingenting på baksidan om vilken enhet i ordningen det är. Det står ett modelnummer som man kan googla fram dock.

Lättast är att se det på kontakten. Men det gäller ju bara detta året. Nästa modell kommer ha samma kontakt.

Att de inte börjar namnsätta som de gör med sina andra produkter tycker jag är konstigt dvs som man gör med tex macbook. Macbook fall 2009, Imac 2011 osv.

Då hade man istället haft.
Ipad 4 = Ipad fall 2012
Ipad 3 = Ipad spring 2012
Ipad 2 = Ipad 2011

osv osv

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Finns bara 3 modeller på marknaden och de är väldigt lätta att skilja åt. Ipad 2 har annan kabel samt mycket sämre display, minin är mycket mindre och sen har vi ipad 4.
Ipad 3 slutade apple sälja samma dag som de släppte 4an. Jag kan inte se problemet ni har med att urskilja dem.

Per idag finns det inte något problem om man köper en ny iPad i butik, problemet fanns dock när iPad 4 släpptes och alla butikerna sålde 3e och 4e generationen samtidigt för att bli av med 3e gen enheterna.

Problemet kommer också visa sig igen när en iPad 5 kommer då den mest troligt kommer heta just "iPad" och säljas som "the new iPad" precis som gen 3 och 4 innan. Som vanlig konsument (alltså, inte en som sitter på teknikforum och diskuterar hela dagarna) blir det svårt att veta om man köpt en ny eller ny-gammal produkt och mest troligt för man ej reda på det förräns man kommit hem och börjat använda produkten. iPad 3 - 4 t.ex. där de bytte ut peripheral kontakten vilket ledde till alla slags kompatibilitetsproblem.

Skrivet av anon200213:

Klart det gör. Har du ens en iPad själv?
http://support.apple.com/kb/ht5452

Men hallå. Tycker du det är en bra lösning? Om man har tänkt köpa en iPad ska man väl kunna köpa en "ny iPad" utan att behöva kolla om det är 3e, 4e eller 5e generationen genom kolla upp kryptiska modellbeteckningar på Apple's websidor?

Jag har inget emot att produkten heter iPad, det tycker jag egentligen är bättre än iPad 2, iPad 3 eller iPad 4 men det borde likförbannat stå på asken och produkten om det är en 2a, 3e eller 4e generationens produkt. De kunde t.o.m. använt sig av samma fontstorlek som modellbeteckningarna idag. Det vore givetvis bättre för konsumenter om det stod t.ex.;

iPad (stor font)
32 GB (medium font)
4th gen., Wi-Fi+LTE (liten font)

Designed by Apple .... (liten font)

istället för

iPad (stor font)
32 GB (medium font)
Designed by Apple Manufactured in China Model A1560 (liten font)

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tokigt:

Du vet att iPhone 5 är den 6e generationen väl? Just sayin.

Okej, men det jag försökte framföra var att iPhone 5 bara kan tolkas på ett enda sätt.

Skrivet av Justbecause:

Egentligen är det väl inget problem i så fall eftersom iPad 4th Gen har 4G (såvida det inte endast är WiFi varianten, men det bör man väl ändå veta att man valt när man köper den), där emot förstår jag inte hur man kan feltolka det

Skickades från m.sweclockers.com

Du förvränger orden igen. "iPad 4G" kan antingen tolkas som "iPad 4 (alla varianter)" eller "iPad med 4G-uppkoppling (och inte endast wifi)".

Speciellt om man inte är så insatt som vi är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd

Ettt i-lands problem överlag, framför allt så marknadsfördes iPad (3 Gen) som "The New iPad" & iPad (4 Gen) marknadsförs som "iPad med Retina" då det är den första med Retina och håller man inte koll själv på vad som är vad så ska man inte ens köpa dem

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av cheddar_bob5:

Rykten säger att en ny iPad ska komma under detta kvartal med då design likt iPad Mini. Mottog ett mail från Apple i morse där de gör reklam för iPad.

Det jag undrar är om detta är den "nya" eller om det är ett försök att boosta försäljningen av generation 4 till en senare lansering av generation 5? Någon som har mer koll än mig?

Länken i mailet

Världens mest avancerade mobila operativsystem. Är inte det falsk marknadsföring?

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwordSoldier:

Världens mest avancerade mobila operativsystem. Är inte det falsk marknadsföring?

På vilket sätt då menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

På vilket sätt då menar du?

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker du själv att det är avancerat. Är i princip bara ett rutnät med fyrkanter. Android är minst 100 gånger mer avancerat.

Visa signatur

Lagring 2x Intel 330 180 GB/Seagate Barracuda 1 TB/ Western Digital Black 1 TB | Moderkort Asus P8Z77 V - LX2 | CPU Intel i5 3570K | GPU MSI Geforce 660TI | PSU seasonic 520 W | Ram 2x4 GB Corsair Dominator | Chassi Fractal Design R4 black

Tagentbord Tesoro Durandal ultimate Black | Mus Qpad 5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SwordSoldier:

Tycker du själv att det är avancerat. Är i princip bara ett rutnät med fyrkanter. Android är minst 100 gånger mer avancerat.

Det är mycket mer än så även om inte allt är synligt, att vara avancerat betyder inte bara sånt som du kan se, men generellt är det inte mer avancerat än Android, att vara avancerat är ett väldigt brett, det kan t.ex vara avancerat att göra något lätt att använda för slutanvändare

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwordSoldier:

Världens mest avancerade mobila operativsystem. Är inte det falsk marknadsföring?

Det är ju ur deras perspektiv det mest avancerade sen om det är så eller inte är väl upp till konsument att ta reda på om han delar dess åsikt eller hur. Alla företag anser ju att deras produkter är det självklara valet för konsumenten och gärna svänger till med diverse texter som ändå är en högst subjektiv synvinkel.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem

Jag är mer intresserad av en mini med retinaskärm än en bump på den stora om jag ska vara ärlig. Har den första iPaden och den funkar helt okej fortfarande.

Grym livslängd.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Klart det gör. Har du ens en iPad själv?

http://support.apple.com/kb/ht5452

Vad är det för skillnad på den ipaden det står cellular (MM) ? Vad står MM för ?

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cokeman 1337:

Vad är det för skillnad på den ipaden det står cellular (MM) ? Vad står MM för ?

Saxat från google.com / apple.com

Citat:

A1454 is used for AT&T and similar Canadian networks only, while Sprint, Verizon and overseas carriers use A1455.

All bands are also listed on the specs page:
•Model A1454 •GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)
•UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz)
•LTE (Bands 4 and 17)

•Model A1455 •CDMA EV-DO Rev. A and Rev. B (800, 1900, 2100 MHz)
•GSM/EDGE (850, 900, 1800, 1900 MHz)
•UMTS/HSPA+/DC-HSDPA (850, 900, 1900, 2100 MHz)
•LTE (Bands 1, 3, 5, 13, 25)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Ettt i-lands problem överlag, framför allt så marknadsfördes iPad (3 Gen) som "The New iPad" & iPad (4 Gen) marknadsförs som "iPad med Retina" då det är den första med Retina och håller man inte koll själv på vad som är vad så ska man inte ens köpa dem

Skickades från m.sweclockers.com

Vänta lite nu. Trean har ju faktiskt också retina så hur tänkte du där?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jenz1992:

Vänta lite nu. Trean har ju faktiskt också retina så hur tänkte du där?

Mitt fel, hur som helst så marknadfördes iPad (3 Gen) som "The New iPad" & iPad (4 Gen) marknadsförs som "iPad med Retina"

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Ja, men det är ju självklart att A1458 betyder iPad 4 Wi-Fi. Att jag inte tänkte på det.

Du vet mycket väl att det inte var det vi pratade om. Ingen kan alla de teckenkombinationerna utantill. Det står inte "iPad 4" eller någonting i stil med "iPad (4th Generation)" varken på kartongen eller i Settings. Det är inte acceptabelt att man ska behöva leta upp en webbsida för att identifiera sin iPad.

Man vet väl vad man har köpt? Jag ser ingen mening med att den ska heta iPad 4 eller iPad 5.. Det är en iPad..
Som en person tidigare skrev, Volvo gör samma sak, inte många som klagar på det vad jag vet
Jag har en Volvo S60, jag vet vilken årsmodell det är och jag tror att typ alla andra struntar rätt så mycket i när den är tillverkad

Visa signatur

MacBook Pro Retina 15" 16GB 256GB

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Justbecause:

Ettt i-lands problem överlag, framför allt så marknadsfördes iPad (3 Gen) som "The New iPad" & iPad (4 Gen) marknadsförs som "iPad med Retina" då det är den första med Retina och håller man inte koll själv på vad som är vad så ska man inte ens köpa dem

Men man får gärna skriva om det? iPad 3 har Retina-skärm.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmp:

Volvos V70 ser man åtminstone skillnad på modellerna

Volvo v70 är ju bra! Till skillnad från något annat....:D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Men man får gärna skriva om det? iPad 3 har Retina-skärm.

Det kvittar väl idag eftersom den varken tillverkas eller säljs idag till skillnad från iPad 2, iPad (4:e Gen) & iPad Mini

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Justbecause:

Det kvittar väl idag eftersom den varken tillverkas eller säljs idag till skillnad från iPad 2, iPad (4:e Gen) & iPad Mini

Skickades från m.sweclockers.com

Tycker faktiskt att deras namn sättning på saker med Ipad är tottalt sämst.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Tycker faktiskt att deras namn sättning på saker med Ipad är tottalt sämst.

Ärligt talat så det tycker inte jag, jag tycker de kan slopa siffror helt, Apple's kunder håller reda på deras produkter ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Justbecause:

Ärligt talat så det tycker inte jag, jag tycker de kan slopa siffror helt, Apple's kunder håller reda på deras produkter ändå

Skickades från m.sweclockers.com

Kan jag lova dig att dom inte har.
Hela mitt jobb typ som har 4 eller 5 vet inte ens om dom har 4an eller 5an.
Och jag har all support på iphone mac imac etc ipad allt som har med apple att göra.
Så jag vet hur det ser ut ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tvelander:

Kan jag lova dig att dom inte har.
Hela mitt jobb typ som har 4 eller 5 vet inte ens om dom har 4an eller 5an.
Och jag har all support på iphone mac imac etc ipad allt som har med apple att göra.
Så jag vet hur det ser ut ^^

Fast det var inte riktigt dem jag menade med "Apple's kunder", det finns en stor grupp riktigt inbitna kunder (svenska marknaden inte inräknad då den inte är en stor kund för Apple)

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd

Varför talar ni alla om Apple hela tiden, när det gång på gång urartar i flamewar och diverse drygerier?

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Justbecause:

Fast det var inte riktigt dem jag menade med "Apple's kunder", det finns en stor grupp riktigt inbitna kunder (svenska marknaden inte inräknad då den inte är en stor kund för Apple)

Det finns en relativt liten grupp inbitna kunder, "problemet" är att de är så högljudda av sig att folk flest lyssnar på dem. Att Apple sedan faktiskt är ett bättre val än Android och Windows i vissa fall är heller inte något man kommer undan.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]