Western Digital levererar världens tunnaste hårddiskar

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

En ultrabook skakar man om ofta och jag skulle aldrig sätta in en mekanisk disk i en sådan. Har man råd med en ultrabook då har man råd med 240Gb SSD. Vill man har mera utrymme så finns det moln, USB-stickor och USB-HDD.

Det var en meningslös produkt. Ingenting för den kunnige.

Lägg av.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Häftigt, men lite onödigt. Att ha en trög mekanisk disk i en sådan premium dator är ingen höjdare. SSD ska det vara!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Hur I världen får den ström? Ser ingen SATA Ström?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Så du menar att man köper en tunn, lätt ultrabook för att installera ett dussin spel à 10+ GB och lagra 500 GB filmer?

Tar morsan som exempel då det är hennes laptop jag har tillgång till just nu. Hennes laptop är en Sony Vaio med i5-2450M, 6 GB RAM, någon hyfsad laptop-GPU och 1080p. En bra dator enligt mig. Men den är något så IN. I. HELVETE. Långsam – nästan oanvändbar nu när jag startade den för att kolla hur många gigabyte som används – pga sin värdelösa mekaniska disk. (Och det blir givetvis inte bättre av de över 100 skitprogram som Sony har installerat "åt" henne.)

På hennes 640 GB hårddisk är ungefär 80 GB fyllt, varav en stor del skitprogram som egentligen inte ska finnas. Dessutom ingår alla hennes foton (viktigt för henne). Hon hade alltså LÄTT klarat sig på en 120 GB SSD.

Och hennes dator är en stor, tung 17-tummare, alltså inte en dator man tar med sig överallt. I en ultrabook är behovet av mycket lagring ännu mindre. Dessutom är behovet av stöttålighet och batteritid större i en ultrabook än i en "stationär" laptop.

Så en dator har absolut inga andra användningsområden än spel och film?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av Engie:

Hur I världen får den ström? Ser ingen SATA Ström?

Om du läser igenom nyheten så kommer du att få svar på den frågan

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dual-Tjur:

En ultrabook skakar man om ofta och jag skulle aldrig sätta in en mekanisk disk i en sådan. Har man råd med en ultrabook då har man råd med 240Gb SSD. Vill man har mera utrymme så finns det moln, USB-stickor och USB-HDD.

Det var en meningslös produkt. Ingenting för den kunnige.

Snarare ingenting för den som har pengar. Men säg mig.. Om man har råd med den billigaste ultrabooken.. Vad säger att man har råd med en SSD som kostar mer än själva laptopen? Molntjänster är inget alternativ eftersom det krävs så pass stor kapacitet att jag tvivlar att det finns en billig tjänst att tillgå. Sedan ska vi inte snacka om USB-stickor som kan få för sig att lägga av.. Snabbt är du uppe i vad som anses vara acceptabelt för att köra en mekanisk hårddisk. Men du förutsätter ju tydligen att ALLA "kunniga" ska ha ekonomin nog att köpa en laptop och sedan en 240 GB SSD. 240GB räcker dessutom inte långt och därför skulle jag välja en 500GB mekanisk före en SSD i just en laptop.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Vad som tilltalar mig med denna nyhet är kabellösningen med kombinerad SATA och ström. Kommer denna eller liknande standard till moderkort och SSD för stationära tro?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7900 XTX + 7800X3D

Permalänk

Gulligt med alla 'kunniga' som vet vad man behöver och inte behöver till sin dator. Oavsett budget, vad för användning man ska ha utav datorn och preferenser.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Tumnus:

Hur ska man annars få plats med alla bilder/filmer/clip/ev. spel etc.?

Jag skulle aldrig kunna tänka mig att köra ren SSD pga. att kapaciteten är så pass liten kontra pris att det blir snabbt inte värt det.

Ska mycket till för att en 120/128GB+ SSD ska sjunka så pass mycket att den går för under 1000:- inom ett år.

Nu pratar vi den tunna, bärbara ultrabooken, inte den stationära maindatorn.

120/128 GB kostar redan 700 kr, alltså mindre än 1000.

Skrivet av toxicstone:

Skitsnack, har en TimelineU, hade velat ha en som varit tunnare i underdelen och då hade jag velat kunna ha en mekanisk också för mer utrymme, den ska vara portabel och det kan den inte vara om man ska behöva använda externa hårddiskar.

Ser inte att behovet skulle vara så stort. I de fall då man verkligen behöver ha med sig sin filmkollektion kan man ha med sig en liten extern 2,5-tummare. Där ser jag förresten ett bra användningsområde för WD:s nya tunna diskar.

Skrivet av €lysian:

Jag tror att du gärna glömmer bort att dom flesta människor inte är entusiaster som bryr sig om vad det är för typ av lagringsmedium i sin laptop. Det är väl kanske inte så konstigt att en dator med 500 GB är lättare att sälja till "vanligt folk" än en dator med 120 GB? (Billigare dessutom)

Fullt medveten om detta. Det var just det jag menade: Självklart är det lättare att sälja en dator med HELA FEMHUNDRA GIGABYTE HÅRDDISK, för att de flesta kunderna inte har en aning om att SSD finns. Jag undrar hur länge det ska dröja innan vanligt folk lär sig det, för när de väl gör det kommer det inte gå att lura på dem snigelsega mekaniska diskar längre.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

Fast dom här diskarna behöver ju inte ersätta SSDn utan kan istället fungera som ett komplement. För det är väl knappast omöjligt att klämma in en sån här + en SSD i en 13 tummare. SSDn kan då användas för alla program medan HDDn lagrar all media så som bidler, filmer, musik etc.

Varför skulle behovet av lagring vara mindre i en ultrabook? Om något borde behovet vara större då man vill ha med sig alla sina bilder som man vill visa upp eller kanske ett filmbibliotek för resande. Jag håller med om att SSD är fördelaktigt men dom är fortfarande jävligt dyra som lagringsdiskar och vissa kan prioritera lagring framför stöttålighet då dom kanske inte slänger runt datorn när den är påslagen. Alla har inte samma behov som din mor.

Nja, då föredrar jag en tunnare dator och en extern hårddisk upptill. Behöver jag ha med mig alla mina filmer tar jag med mig den externa disken (som gärna får vara tunn likt den disk som visas i artikeln). Behöver jag inte mer än 120 GB sparar jag ju dessutom in pengarna för den mekaniska disken.

Jag tog morsan som exempel för att hon återspeglar medelsvensson på ett bra sätt: Hon surfar, betalar räkningar, sparar foton, kollar på lite klipp, skapar dokument i Word och Excel. Hon hade haft så enormt mycket större nytta av en liten SSD än en stor snigeldisk. (Hennes dator var i princip oanvändbar när jag satt vid den nyss, trots i övrigt bra specs, och det var irriterande att använda den.)

Om du hellre vill att jag tar mig själv, en entusiast, som exempel gör jag gärna det. Jag hade lätt klarat mig på en 120 GB SSD i min laptop (om jag hade någon). I desktopriggen har jag just en 120 GB SSD plus min gamla enterabytare (och en 2 TB HDD som endast används till Fraps).

***

Det förvånar mig att folk här på SweClockers ofta är väldigt positiva till SSD, men så fort man skriver någonting negativt om slöa mekaniska diskar får man en shitstorm mot sig om att alla minsann behöver minst en terabyte långsam lagring i sina laptops.

Fick jag bestämma skulle de flesta laptops ha en ren SSD. Det skulle även finnas både bärbara och släpbara laptops med SSD+HDD eller någon hybrid, men de skulle inte vara i total dominans som de (tillsammans med ren HDD) är idag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Justbecause:

Så en dator har absolut inga andra användningsområden än spel och film?

Du förstod mycket väl min poäng. Men nämn gärna någon annan anledning till varför DE FLESTA* medelsvensson skulle behöva mer än 120 GB i sina laptops.

* Eftersom de flesta laptops har HDD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Så du menar att man köper en tunn, lätt ultrabook för att installera ett dussin spel à 10+ GB och lagra 500 GB filmer?

Tar morsan som exempel då det är hennes laptop jag har tillgång till just nu. Hennes laptop är en Sony Vaio med i5-2450M, 6 GB RAM, någon hyfsad laptop-GPU och 1080p. En bra dator enligt mig. Men den är något så IN. I. HELVETE. Långsam – nästan oanvändbar nu när jag startade den för att kolla hur många gigabyte som används – pga sin värdelösa mekaniska disk. (Och det blir givetvis inte bättre av de över 100 skitprogram som Sony har installerat "åt" henne.)

På hennes 640 GB hårddisk är ungefär 80 GB fyllt, varav en stor del skitprogram som egentligen inte ska finnas. Dessutom ingår alla hennes foton (viktigt för henne). Hon hade alltså LÄTT klarat sig på en 120 GB SSD.

Och hennes dator är en stor, tung 17-tummare, alltså inte en dator man tar med sig överallt. I en ultrabook är behovet av mycket lagring ännu mindre. Dessutom är behovet av stöttålighet och batteritid större i en ultrabook än i en "stationär" laptop.

Så bara för att du tycker man inte ska ha mycket saker på en ultrabook betyder det att alla tycker så ?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Paprikan:

Så bara för att du tycker man inte ska ha mycket saker på en ultrabook betyder det att alla tycker så ?

Det har jag inte sagt. Jag är däremot fullt övertygad om att DE FLESTA inte behöver lagra mer än 120 GB på sin bärbara laptop. Jag tog min egen mor som exempel då hon är en typisk medelanvändare. Hon har en släpbar laptop men klarar sig ändå LÄTT på 120 GB.

Det läggs alltför mycket fokus på hårddiskens storlek i laptops överlag. De flesta behöver inte mer än ca 100 GB. De som behöver mer kan antingen köpa en dator med större disk eller en extern disk. Problemet är att det är VANLIGARE med stor hårddisk än snabb SSD, trots att det är BETYDLIGT fler som skulle ha större nytta av en relativt liten men i jämförelse BRUTALT mycket snabbare SSD.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Du förstod mycket väl min poäng. Men nämn gärna någon annan anledning till varför DE FLESTA* medelsvensson skulle behöva mer än 120 GB i sina laptops.

* Eftersom de flesta laptops har HDD.

Jag förstår absolut inte din poäng för det finns fler användare än du och svensson, t.ex folk som använder dem i jobb som yrkesfotografer, bilder tar plats och ju större kundkrets desto mer plats, det är ett ex. och det finns fler grupper som både behöver datorn med sig och utrymmet, eller är de bara medelsvensson som får använda dem eftersom det bara är dem du tar upp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk

Skaffa SSD bara... Vem behöver egentligen mer än 120 GB (eller 240 om man måste) på en bärbar egentligen? Om man nu verkligen gör det kan man lika gärna ha en extern med dessa stora filer så kan man ha en ordentligt snabb dator istället. Jag tycker lätt SSD borde vara standard i dyrare bärbara i nuläget.

Visa signatur

Asrock Z77 Extreme4 | i5 3570k | 8 GB Corsair Vengeance LP | MSI HD 7870 TF3 | Samsung 830 128 GB | 2 TB Seagate Barracuda | Optiarc AD-7280S | Antec 650W | Fractal Design Arc | HTC One M8

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HurMycket:

Det har jag inte sagt. Jag är däremot fullt övertygad om att DE FLESTA inte behöver lagra mer än 120 GB på sin bärbara laptop. Jag tog min egen mor som exempel då hon är en typisk medelanvändare. Hon har en släpbar laptop men klarar sig ändå LÄTT på 120 GB.

Det läggs alltför mycket fokus på hårddiskens storlek i laptops överlag. De flesta behöver inte mer än ca 100 GB. De som behöver mer kan antingen köpa en dator med större disk eller en extern disk. Problemet är att det är VANLIGARE med stor hårddisk än snabb SSD, trots att det är BETYDLIGT fler som skulle ha större nytta av en relativt liten men i jämförelse BRUTALT mycket snabbare SSD.

Så en extern disk är din lösning på om man vill ha mer utrymme än en billig stor disk från början?! Mer kostnader och mer att bära runt på, bra lösning...snart tar man sin bärbara och öser ner de tillbehör man behöver i en skottkärra om man ska ha med sig den på jobb, är ju en jävlig mycket smidigare lösning än att ha en stor disk i den från början

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Ska mycket till för att en 120/128GB+ SSD ska sjunka så pass mycket att den går för under 1000:- inom ett år.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s124802061&o=produkt_pr...

Finns många SSDer på 120/128GB som ligger under 1000-lappen.

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

Borde ju snart gå att kombinera så man har både en hårddisk likt denna och en ssd i en ultrabook. Då skulle man kanske äntligen kunna gå över helt till bärbart.

Permalänk
Medlem

Fattar inte gnället från vissa här...
OS på ssd och en sån här för lagring är ju galet najs? Mycket smidigare än streaming/molnlagring.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk

Intressant, man skulle ha en bärbar med både ssd och mekanisk hårddisk. Min nästa bärbara funderar jag just på en dator med denna konfiguration, kan hända det får bli en 17" då. Men om hårddiskarna blir mindre så kanske det blir vanligare med 15" som har både ssd och mekanisk.

Skrivet av AtomicPunk:

Skaffa SSD bara... Vem behöver egentligen mer än 120 GB (eller 240 om man måste) på en bärbar egentligen? Om man nu verkligen gör det kan man lika gärna ha en extern med dessa stora filer så kan man ha en ordentligt snabb dator istället. Jag tycker lätt SSD borde vara standard i dyrare bärbara i nuläget.

Vem behöver egentligen ha en dator överhuvudtaget?

Jag tycker det är tragisk att så många enbart stirrar sig blinda på deras eget behov och tror att bara för att de klarar sig med en viss redskap för deras behov så duger samma redskap åt alla. Vi som måste ha större hårddisk än 240GB på våra bärbara är faktisk rätt så många, själv har jag en ssd på runt 500GB i min bärbara som både är i minsta och slöaste laget för mina behov, att då komplettera en liten ssd med en extern när min nuvarande ssdn egentligen är för slö är otänkbart.

Men som sagt marknaden styr och folk idag prioriterar större hårddiskar framför snabbare, där anledningarna till detta är många. Men det är ju knappast otänkbart att folk vill ha en dator som duger åt det de ska göra på den och när en 120GB ssd räcker knappt åt windows samt ens grundprogram så faller detta valet bort.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bud_bundy:

Intressant, man skulle ha en bärbar med både ssd och mekanisk hårddisk. Min nästa bärbara funderar jag just på en dator med denna konfiguration, kan hända det får bli en 17" då. Men om hårddiskarna blir mindre så kanske det blir vanligare med 15" som har både ssd och mekanisk.

Vem behöver egentligen ha en dator överhuvudtaget?

Jag tycker det är tragisk att så många enbart stirrar sig blinda på deras eget behov och tror att bara för att de klarar sig med en viss redskap för deras behov så duger samma redskap åt alla. Vi som måste ha större hårddisk än 240GB på våra bärbara är faktisk rätt så många, själv har jag en ssd på runt 500GB i min bärbara som både är i minsta och slöaste laget för mina behov, att då komplettera en liten ssd med en extern när min nuvarande ssdn egentligen är för slö är otänkbart.

Men som sagt marknaden styr och folk idag prioriterar större hårddiskar framför snabbare, där anledningarna till detta är många. Men det är ju knappast otänkbart att folk vill ha en dator som duger åt det de ska göra på den och när en 120GB ssd räcker knappt åt windows samt ens grundprogram så faller detta valet bort.

Det gör det absolut, Windows 32 kräver 16GB och Windows 64 kräver 20GB, kör själv systemet på min stationära med en på 120GB + en massa musikprogramprogram som tar plats och har ändå 30 GB kvar, min sambos laptop har 160 GB på sin laptop och den pationerade jag så att systemet fick 60 GB, fungerar utmärkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem

Nej men gud titta på den! Va söt den är!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Avstängd

Skulle kunna bli ännu mindre, strömsnålare och snabbare om de använde SSD teknik istället.

Lägg ner mekaniska diskar och satsa helhjärtat på SSD istället!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bud_bundy:

Jag tycker det är tragisk att så många enbart stirrar sig blinda på deras eget behov och tror att bara för att de klarar sig med en viss redskap för deras behov så duger samma redskap åt alla. Vi som måste ha större hårddisk än 240GB på våra bärbara är faktisk rätt så många, själv har jag en ssd på runt 500GB i min bärbara som både är i minsta och slöaste laget för mina behov, att då komplettera en liten ssd med en extern när min nuvarande ssdn egentligen är för slö är otänkbart.

Mycket mycket bra skrivet, så bra att det tåls att läsa igen (så att det går in i hjärnan på flera, då upprepning är bästa sättet att lära sig)

(nedan text av bundy)

Jag tycker det är tragisk att så många enbart stirrar sig blinda på deras eget behov och tror att bara för att de klarar sig med en viss redskap för deras behov så duger samma redskap åt alla

Texten speglar med, i mitt tycke, en snart utdöende art! D v s Homo sapiens fangirls som har inställningen att, bara för att dom sitter på den saken/märket, så är allt annat fel.

Ontopic då.

Helt klart väldigt imponerande med en sådan tunn hårddisk. Fem millimeter! Det kommer att öppna upp dörren till många nya vackra och tunna nyskapelser

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Det gör det absolut, Windows 32 kräver 16GB och Windows 64 kräver 20GB, kör själv systemet på min stationära med en på 120GB + en massa musikprogramprogram som tar plats och har ändå 30 GB kvar, min sambos laptop har 160 GB på sin laptop och den pationerade jag så att systemet fick 60 GB, fungerar utmärkt

Skickades från m.sweclockers.com

Du missade poängen totalt med bud_bundys inlägg va?

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem

Varför väljer så många att direkt se rent hypotetiska negativa konsekvenser istället för positiva? Detta är ju ett jättebra sätt att kunna få tunnare laptop med rimliga priser. Det är något som ökar möjligheterna, inte minskar dem. Det kommer inte bli så att datorer med SSD helt plötsligt kommer försvinna som det låter på vissa här. SSD är klart på frammarsch men det är en teknik som inte är lika mogen som hårddiskar, därför måste hårddiskar fortsätta förbättras till SSD eller någon annan teknik kan ta över och på allvar konkurrera. Det går inte heller att enbart säga utifrån sitt eget perspektiv att bara för att det inte passar sig själv så är det inget bra.

Kort och gott, hur kan man vara negativ mot framgång och förbättringar? Det är väl ingen som förväntar sig att hårddiskar som produkt ska försvinna inom den närmaste tiden? Det är nog förmodligen därför som företag som WD fortsätter att forska och förbättra tekniken. Det finns fortfarande mark att vinna och pengar att tjäna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skog1s:

Du missade poängen totalt med bud_bundys inlägg va?

Kan ha gjort det då jag var med han från början och fullkomligt håller med honom, men samtidigt som jag läste så hade/har jag ett autistiskt ADHD yrväder springandes runt mig och vägrar sova samtidigt som jag försökte läsa

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Nja, då föredrar jag en tunnare dator och en extern hårddisk upptill. Behöver jag ha med mig alla mina filmer tar jag med mig den externa disken (som gärna får vara tunn likt den disk som visas i artikeln). Behöver jag inte mer än 120 GB sparar jag ju dessutom in pengarna för den mekaniska disken.

Jag tog morsan som exempel för att hon återspeglar medelsvensson på ett bra sätt: Hon surfar, betalar räkningar, sparar foton, kollar på lite klipp, skapar dokument i Word och Excel. Hon hade haft så enormt mycket större nytta av en liten SSD än en stor snigeldisk. (Hennes dator var i princip oanvändbar när jag satt vid den nyss, trots i övrigt bra specs, och det var irriterande att använda den.)

Om du hellre vill att jag tar mig själv, en entusiast, som exempel gör jag gärna det. Jag hade lätt klarat mig på en 120 GB SSD i min laptop (om jag hade någon). I desktopriggen har jag just en 120 GB SSD plus min gamla enterabytare (och en 2 TB HDD som endast används till Fraps).

***

Det förvånar mig att folk här på SweClockers ofta är väldigt positiva till SSD, men så fort man skriver någonting negativt om slöa mekaniska diskar får man en shitstorm mot sig om att alla minsann behöver minst en terabyte långsam lagring i sina laptops.

Fick jag bestämma skulle de flesta laptops ha en ren SSD. Det skulle även finnas både bärbara och släpbara laptops med SSD+HDD eller någon hybrid, men de skulle inte vara i total dominans som de (tillsammans med ren HDD) är idag.

Alla datorer behöver inte vara anpassade för medelsvensson. Jag tror inte någon här har sagt att ALLA måste ha en stor lagringsdisk i sin ultrabook utan mer att behovet finns. Det är väl bara bra att släps lite mer nischade datorer med?

Permalänk
Skrivet av Chibariku:

Borde ju snart gå att kombinera så man har både en hårddisk likt denna och en ssd i en ultrabook. Då skulle man kanske äntligen kunna gå över helt till bärbart.

Om inte annat så verkar en sån här disk + en SSD kunna staplas på varandra och ta lika mycket plats som en vanlig 2.5 tummare och då kanske få en plats i "vanliga" bärbara.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Fönstrputtsaren:

Alla datorer behöver inte vara anpassade för medelsvensson. Jag tror inte någon här har sagt att ALLA måste ha en stor lagringsdisk i sin ultrabook utan mer att behovet finns. Det är väl bara bra att släps lite mer nischade datorer med?

Fast i verkligheten HAR nästan alla datorer en HDD eller i bästa fall en hybrid, trots att den andel kunder som faktiskt behöver det är mycket mindre än den andel som behöver en SSD. Det är det som är problemet.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Fullt medveten om detta. Det var just det jag menade: Självklart är det lättare att sälja en dator med HELA FEMHUNDRA GIGABYTE HÅRDDISK, för att de flesta kunderna inte har en aning om att SSD finns. Jag undrar hur länge det ska dröja innan vanligt folk lär sig det, för när de väl gör det kommer det inte gå att lura på dem snigelsega mekaniska diskar längre.

Eller så bryr dom sig inte om att SSD är snabbare. Så enkelt kan det vara faktiskt. Det är helt enkelt lagringsutrymmet som säljer.

Jag vet inte hur många gånger jag har försökt intyga mina släktingar och bekanta att det är i princip bortkastade pengar att köpa en stationär märkesdator från typ Elgiganten, när man får så mycket mer för pengarna om man köper en från, låt oss säga Inet eller Komplett. Deras argument är att "då måste man ju hålla på och krångla med frakt fram och tillbaka om något strular och så tar det säkert bara jättelång tid. Näe, det vill jag inte." Fast i själva verket går det oftast snabbare att få sin dator fixad via dom än vad det gör på Elgiganten och andra kedjor, eftersom dom knappt kan tända lamporna i butiken själva. Dessutom har Inet och Komplett en tendens att faktiskt åtgärda problemet, istället för att bara låtsas att det är löst och sen två veckor senare är datorn trasig igen.

Samma princip är det med att få dom att köpa en laptop med SSD.

Jag tror inte att mina släktingar eller bekanta är dom enda i landet som har exakt samma inställning. Dom nöjer sig med nästan vad som helst, och får dom välja mellan 500 GB och 120 GB (oavsett hur mycket snabbare SSD egentligen är) så väljer dom det förstnämnda. Spelar ingen roll vad du och jag tycker om det, det kommer inte ändra sig bara för att vi vill att det ska vara annorlunda. Folk är så trångsynta, faktiskt.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.