Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Strypa syrrans nät?

Vilken funktion i routern låter mig strypa någons nät? Inte till 100% men så att jag får det mästa utav nätet.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Ingen aning angående router, men du kan installera Netlimiter på hennes dator?
Vet den kan strypa bandbredd som man låter olika program få, vet inte om det kan strypa allt från datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Ingen aning angående router, men du kan installera Netlimiter på hennes dator?
Vet den kan strypa bandbredd som man låter olika program få, vet inte om det kan strypa allt från datorn.

Hon använder en Iphone så antar att detta inte fungerar.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Hon använder en Iphone så antar att detta inte fungerar.

Aha Kan en iPhone verkligen dra så mycket bandbredd? ;P haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkop:

Aha Kan en iPhone verkligen dra så mycket bandbredd? ;P haha

Ligger runt 30-50 när jag pingar emot google. Såfort jag låter henne använda nätet hoppar det upp emot 300. Vet inte vad hon gör haha

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Stöldmärkt:

Vilken funktion i routern låter mig strypa någons nät? Inte till 100% men så att jag får det mästa utav nätet.

Skrivet av Stöldmärkt:

Ligger runt 30-50 när jag pingar emot google. Såfort jag låter henne använda nätet hoppar det upp emot 300. Vet inte vad hon gör haha

Det handlar inte om BandBredd. Använd QoP och prioritera de paket du använder för att spela på istället.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det handlar inte om BandBredd. Använd QoP och prioritera de paket du använder för att spela på istället.

Har försökt QoS förut men har aldrig kommet i underfund hur man gör faktist.. Blir alltid någonting fel. Kanske fel på min router? Jag vet inte..

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Har försökt QoS förut men har aldrig kommet i underfund hur man gör faktist.. Blir alltid någonting fel. Kanske fel på min router? Jag vet inte..

Vad blir fel?

Vad gör hon i iphonen? Kikar youtubeklipp, lyssnar spotify?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad blir fel?

Vad gör hon i iphonen? Kikar youtubeklipp, lyssnar spotify?

Yup, hon tittar youtube, spotify, facebook, instagram osv osv.

Det som blir fel är att det inte fungerar.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Hedersmedlem

Jag antar att du också kör trådlöst. Koppla en kabel så ska du se att det löser sig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Min fråga är vad det är för router. Låter snarare som den har problem än själva uppkopplingen, och isåfall hjälper det inte att slå på QoS eftersom det bara belastar routern ännu mer (har varit med om routrar där pingtiden tiodubblats av att dra igång QoS och CPU-användningen ligger på 100% konstant efteråt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag antar att du också kör trådlöst. Koppla en kabel så ska du se att det löser sig.

Jag skulle kunna koppla en kabel om jag kunde. Men det fungerar inte i dagsläget.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xake:

Min fråga är vad det är för router. Låter snarare som den har problem än själva uppkopplingen, och isåfall hjälper det inte att slå på QoS eftersom det bara belastar routern ännu mer (har varit med om routrar där pingtiden tiodubblats av att dra igång QoS och CPU-användningen ligger på 100% konstant efteråt).

Använder en sketen Air:Link 3G. (Riktigt kass, men har man dålig ekonomi så har man..)

Vet du några saker man kan stänga av för att mindre belasta Cpun? Typ firewall eller?

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Jag skulle kunna koppla en kabel om jag kunde. Men det fungerar inte i dagsläget.

För att?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk

Jag vet inte hur det är i den, men jag kan prioritera IP-adresser i min router.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

För att?

Han kanske bor hemma och föräldrarna inte vill ha kabel över hela huset/lägenheten

Permalänk
Skrivet av Stöldmärkt:

Jag skulle kunna koppla en kabel om jag kunde. Men det fungerar inte i dagsläget.

Yeah why not?

När jag var ung och bodde hemma drog jag en 100m kabel från husets balkong och ut genom luften till mitt härbre där jag bodde på andra våningen. Fick fixa som fan för att få till det, hängde typ 10m upp i luften
Finns det en vilja så går allt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag vet inte hur det är i den, men jag kan prioritera IP-adresser i min router.

Hur då? Vart går du in för o göra detta?

Skrivet av wRRM:

Han kanske bor hemma och föräldrarna inte vill ha kabel över hela huset/lägenheten

Precis.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Använder en sketen Air:Link 3G. (Riktigt kass, men har man dålig ekonomi så har man..)

Vet du några saker man kan stänga av för att mindre belasta Cpun? Typ firewall eller?

Vad har du för uppkoppling?

Tror inte cpun i routern blir överbelastad.

Ta och se till att den alltid delar ut samma ip-adress till iphonen och sedan prioriterar du ner iphonen med qos så att hon bara får 1-2mbit ner och 0,5 upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad har du för uppkoppling?

Tror inte cpun i routern blir överbelastad.

Ta och se till att den alltid delar ut samma ip-adress till iphonen och sedan prioriterar du ner iphonen med qos så att hon bara får 1-2mbit ner och 0,5 upp.

Får runt 6-10mbit ner och 1 upp.

Får väll kämpa med QoS ett tag till då.. Önska mig lycka till! :]

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem

Beror på router.

Förövrigt vet jag inte hur man får ut det "mästa" i något scenario.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skrivet av hersses:

För att?

Skrivet av wRRM:

Han kanske bor hemma och föräldrarna inte vill ha kabel över hela huset/lägenheten

TACK wRRM! Kanske lite off topic, men hersses, man får ju ha respekt för vad andra säger. Om man säger att man inte kan, så kan man inte!

Dock vet jag självklart inte varför du frågade, om du tänkte föreslå en vettig lösning, såsom ethernet över elnät, så var det ju en annan grej, men då kan man ju nämna att man frågar för att hjälpa, så inte trådskaparen uppfattar dig som dryg?

(Sorry for raging, men jag har sett liknande kommentarer lite för ofta, börjar bli trött på det!)

Visa signatur

Detta inlägg gjordes i ett nyktert tillstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Får runt 6-10mbit ner och 1 upp.

Får väll kämpa med QoS ett tag till då.. Önska mig lycka till! :]

Har slått på jensen hjemmeside, men fant ingen reell manuell bare instruksjoner om hvordan du oppgraderer programvaren

Permalänk
Medlem

Nu försöker jag fixa med QoS men vet inte riktigt vad jag ska skriva i alla fält.. Om någon är lite bussig och kan titta in bilderna nedan:

Vad fan skriver man här? Vet inte riktigt vad detta betyder. Är det vad hela mitt nätverk har eller vadå?

Detta dyker upp när jag klickar på "Add". Och vad exakt ska jag skriva här? :S

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har slått på jensen hjemmeside, men fant ingen reell manuell bare instruksjoner om hvordan du oppgraderer programvaren

Precis... Riktigt dålig support på deras hemsida.

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt problem beror troligen på kollisioner i nätverket.

Skillnaden mellan moderna trådburna nätverk och trådlösa nätverk är att de trådburna oftast är switchade medan de trådlösa inte är det. Att ett nätverk är switchat betyder enkelt sagt att två enheter inte kan prata i munnen på varandra. Detta är bra, för när två enheter pratar samtidigt så vet inte mottagaren om han hörde den ena eller den andra utan ber båda att sända om sin data. Detta gör att man får högre responstid, det går långsammare osv.

QoS lär inte göra någon nytta, eftersom den inte hindrar enheterna från att prata i munnen på varandra. QoS gör bara så att viss trafik får förtur ut på internet, men det är inte det som är ditt problem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ditt problem beror troligen på kollisioner i nätverket.

Skillnaden mellan moderna trådburna nätverk och trådlösa nätverk är att de trådburna oftast är switchade medan de trådlösa inte är det. Att ett nätverk är switchat betyder enkelt sagt att två enheter inte kan prata i munnen på varandra. Detta är bra, för när två enheter pratar samtidigt så vet inte mottagaren om han hörde den ena eller den andra utan ber båda att sända om sin data. Detta gör att man får högre responstid, det går långsammare osv.

QoS lär inte göra någon nytta, eftersom den inte hindrar enheterna från att prata i munnen på varandra. QoS gör bara så att viss trafik får förtur ut på internet, men det är inte det som är ditt problem.

Och hur löser jag detta problem?

Snälla säg inte att jag måste dra kabel.. *Håller tummarna*

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Och hur löser jag detta problem?

Snälla säg inte att jag måste dra kabel.. *Håller tummarna*

Det enda sättet att verkligen lösa problemet är att använda en nätverkskabel. Dock så kan man ju tex köpa utrustning som gör att du kan använda det befintliga elnätet i huset. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det enda sättet att verkligen lösa problemet är att använda en nätverkskabel. Dock så kan man ju tex köpa utrustning som gör att du kan använda det befintliga elnätet i huset. http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/...

H*lvete. Får väll vara glad att jag har internet överhuvudtaget och vänta tills jag har råd med nåt sånt.

Du tycker inte ens att det är värt att prova fixa med QoS eller?

Visa signatur

Fan glor du på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stöldmärkt:

Nu försöker jag fixa med QoS men vet inte riktigt vad jag ska skriva i alla fält.. Om någon är lite bussig och kan titta in bilderna nedan:

http://img27.imageshack.us/img27/3263/asdihf.png

Vad fan skriver man här? Vet inte riktigt vad detta betyder. Är det vad hela mitt nätverk har eller vadå?

http://img208.imageshack.us/img208/1177/12593015.png

Detta dyker upp när jag klickar på "Add". Och vad exakt ska jag skriva här? :S

Först tar du reda på din totala bandbredd, helst worst case men för att inte dra det för hårt kan du räkna average. Det gör du genom att köra bredbandskollen med en dator igång och inget som stör. Helst med kabel. Mät inte bara en gång vid ett tillfälle. Till att börja när du provar behöver du inte vara så noga, ange det du får på bredbandskollen för stunden.

Den lokala ip-adressen är den du låst på hennes iphone. Strunta i portarna så att det går på alla trafik, även remote adresserna är oviktiga.

vad kan du välja för trafiktyper? Om det går ska du välja both under protokoll.