Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Kan jag använda killdisk till att ta bort windows?

Permalänk

Kan jag använda killdisk till att ta bort windows?

Hej, jag har nu beslutat mig till att köpa ett nytt moderkort eftersom mitt är ett sketet b75 m-atx. Ska byta upp mig mot ett Z77 och som jag har förstått behövs en ny windows installation. Då jag inte har Windows 8 skivan som krävs för att avinstallera operativet ( ja i windows 8 behöver man skivan för att ta bort det) tänkte jag först formatera min ssd men då fick jag reda på att man halverar livstiden av ssd'n och då hittade jag killdisk som jag förstog det som att jag bootar ifrån den på ett usb så tar det bort allt innehåll på min ssd? Är det så det fungerar är min fråga och kanske om det finns en bättre/enklare metod att göra detta?

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Medlem

Halvera livstiden på en SSD för att man formaterar den? Vart tusan har du hört det?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Nej du halverar inte livstiden på ssdn av att formatera. Jag har formaterat min ssd minst 5 gånger. Den borde vara död då men den fortsätter att fungera utan några som helst problem.

Är Killdisk inte ett sånt program som skriver över hårddisken många gånger? Det om något skulle förkorta livstiden på en ssd.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Är Killdisk inte ett sånt program som skriver över hårddisken många gånger? Det om något skulle förkorta livstiden på en ssd.

Jag har också för mig att killdisk skriver över hårddisken massor av gånger så det är ingen bra idé alls.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Skrivet av Torach:

Halvera livstiden på en SSD för att man formaterar den? Vart tusan har du hört det?

Min kompis sa det till mig och jag sökte upp det, dom sidorna jag läste på stog det ungefär så, kanske inte att den halverades men den förkortades.

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Skrivet av flyawaynille:

Nej du halverar inte livstiden på ssdn av att formatera. Jag har formaterat min ssd minst 5 gånger. Den borde vara död då men den fortsätter att fungera utan några som helst problem.

Är Killdisk inte ett sånt program som skriver över hårddisken många gånger? Det om något skulle förkorta livstiden på en ssd.

Kanske ska sluta lyssna på min kompis då.

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk

Så någon som har ett sätt för hur jag gör när jag byter windows på min ssd? Kan jag ha kvar allt annat förutom windows på något sätt? Har lite spel och grejer som tog ett tag att ladda ner.

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Medlem

Vad skall du installera för os till det nya moderkortet?

I stort sätt alla os installations program finns det möjlighet att partitionera och formatera hårddisken, denna brukar gömma sig under avancerade inställningar, t ex Drive options se nedan i windows 8.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk

Har inte testat, men det borde väl funka att boota en linux live disk/usb-sticka, radera windows katalogen + windows-filer i roten (swapfil, hiberfil etc), sen installera Windows 7?
Allt du installerat måste förstås installeras om.

Kan bli startproblem om booten är Windows8-specifik, men det kanske går att fixa med en startup repair.

Är du verkligen rädd om filerna så backupa dem först. Är du inte rädd om filerna är det kanske enklast att låta Windows 7 installationen formattera hårddisken.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Det räcker att du tar bort partitionen innan du går vidare med Windows installationen.

Det finns avancerade disk alternativ när man kommer till stället där den frågar var man vill installera Windows på. Den snabb formatera disken automatiskt om du inte skapar en ny partition och du behöver då inte blanda in Killdisk liknande program.

Permalänk
Medlem

Det som inte är bra för en SSD disk är att man defragmenterar den

Don't do it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbvEri:

Så någon som har ett sätt för hur jag gör när jag byter windows på min ssd? Kan jag ha kvar allt annat förutom windows på något sätt? Har lite spel och grejer som tog ett tag att ladda ner.

Formatera hela disken bara. Det är bästa sättet att vara säker på att inget gammalt skit ligger kvar och stör den nya installationen.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av xfade:

Vad skall du installera för os till det nya moderkortet?

I stort sätt alla os installations program finns det möjlighet att partitionera och formatera hårddisken, denna brukar gömma sig under avancerade inställningar, t ex Drive options se nedan i windows 8.

http://osguides.co.uk/site/wp-content/uploads/2012/06/Win8_Re...

Jag ska installera Windows 7 från en retail skiva, men det finns inget sätt att bara ta bort Windows? Problemet är att jag har Windows 8 nu men ingen skiva.

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Medlem

Kan vara så att om du installerar windows 7 på windows 8 så döper den om windows katalogen till windows.old och liknanade. Det gjorde iaf windows 7 som installeras över windows 7. Så testa helt enkelt att installera windows 7 utan att avinstallera windows 8 först.

Formatera disken skadar inte SSD nämnvärt. En formatering det kommer att ta bort alla filer på den. Du verkar inte ha någon bakup disk (enl sig.) och inga partitioner (eftersom du ställer den här frågan ) så det är en dålig idee.

Permalänk
Skrivet av exodeus:

Kan vara så att om du installerar windows 7 på windows 8 så döper den om windows katalogen till windows.old och liknanade. Det gjorde iaf windows 7 som installeras över windows 7. Så testa helt enkelt att installera windows 7 utan att avinstallera windows 8 först.

Formatera disken skadar inte SSD nämnvärt. En formatering det kommer att ta bort alla filer på den. Du verkar inte ha någon bakup disk (enl sig.) och inga partitioner (eftersom du ställer den här frågan ) så det är en dålig idee.

Jag har en disk jag kan lägga backup på men grejen är att jag måste få bort W8 för att få plats med W7 på min ssd.

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Medlem

Så det du vill spara är saker som redan är installerade? Då brukar det inte funka att flytta över dem manuellt, däremot som sagts ovan kan eventuellt windows installationsprogram fixa det.

Hur mycket plats är det som saknas för att du skall kunna installera win 7?

Eventuellt räcker det att stänga av swapfilen, hybernate rensa alla temp filer och internet cache.
Av installera även alla program som du inte vill spara.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Dovidteh:

Det som inte är bra för en SSD disk är att man defragmenterar den

Don't do it!

Det är inte något som sliter speciellt mycket det heller. Misconception!

Dock gör det ingen direkt prestandaskillnad att defragmentera en SSD.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbvEri:

Jag har en disk jag kan lägga backup på men grejen är att jag måste få bort W8 för att få plats med W7 på min ssd.

Äsch, det är ju bara att spara alla viktiga filer, så som arbeten, CV osv. på en annan hårddisk. Skicka in cd'n, gå under avancerade inställningar under installationen, som tidigare kommentar säger. Därifrån klickar du bara på formatera hårddisk, sen kör du installationen. Då är den helt fräsch, program och sånt måste installeras om.

Permalänk
Skrivet av xfade:

Så det du vill spara är saker som redan är installerade? Då brukar det inte funka att flytta över dem manuellt, däremot som sagts ovan kan eventuellt windows installationsprogram fixa det.

Hur mycket plats är det som saknas för att du skall kunna installera win 7?

Eventuellt räcker det att stänga av swapfilen, hybernate rensa alla temp filer och internet cache.
Av installera även alla program som du inte vill spara.

Har runt 20gb kvar efter jag tog bort hibernate

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk

Vill liksom ha kvar bf3 eftersom det tog totalt 40 timmar att ladda ner allt på 0,5 mbit/s lina.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.