Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

detta borde räcka för dina ändamål! dock så skulle du säkert få klagomål ifrån grannar och liknande pågrund av ljudnivån men jävlar vad luft dom flyttar

http://www.youtube.com/watch?v=9Dcj7tB4NCk

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Du vill ha extrema fläktar? Räcker 2000m2/h? (Flyttar ~40ggr mer luft än e "vanlig" datorfläkt.)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-210-83&toc=20906

OBS: Jag tar inte ansvar för hörselskador, skrikande frugor eller rosenrasande grannar vilket kan bli en bieffekt när du använder denna produkt då den lär låta som ett jetplan.

Effekförbrukning max: 105w, inte nådigt det där

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarrgoth:

Det enda undertryck skapar är damm. Värme stiger, alltså ska man bara fläktar som suger ut luft i taket eller längst upp i baken på chassit.
En sidofläkts uppgift är att skicka in frisk luft till grafikkorten, sätter man den att suga ut luft kommer man pajja luftflödet helt.

Håller med dig ang. undertryck, men när det gäller att värme stiger fungerar det inte så bra i praktiken när vi har sådana luftflöden i våra chassin. (det handlar ju inte om mer än 40-50 gradig luft i ett chassi och lyftet från det gör ingen skillnad på hur luften rör sig i chassit när du har fläktar.

Kan inte OP skaffa förlängning av Pci-e porten samt CF bryggan, så han kan flytta isär korten?
typ http://www.ebay.com/sch/sis.html?_kw=Flexible+PCI-E+16x+Slot+...

då kan han ju iaf sätta dit en vanlig fläkt, och behöver inget monster.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk

Köp en delta fläkt! 6000rpm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Burken: i7 3770, Gainward GTX 670 2gb, Kingston HyperX blue 16gb 1600mhz, Kingston HyperX 120gb SSD, EVGA NEX750g, Corsair h60i, Corsair Obsidian 650d.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ak-47:

Sidofläkten ska aldrig blåsa på korten!!

Sidofläkten ska suga ut värmen, annars blir det övertryck i chassit och det blir en ugn istället för en kyl

Regel är att man ska ha så få fläktar som möjligt som suger in luft. Räcker med en i fronten...resten ska blåsa ur värmen.

Helt fel. Övertryck bromsar inflödet lika mycket som undertryck bromsar utflödet. Så argumentet är ogiltigt. Dessutom så leder undertryck till att den suger in luft överallt den kan. Det blir damm överallt på nolltid. Jag ser alltid till att hålla övertryck, sedan jag började med det i kombination med dammfilter vid fläktarna så är min dator dammfri inuti. Och sval är den vill jag lova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=887836 dessa ska vara bra .. plus att de är 120mm vilket gör att den får plats typ överallt

sätt dem på korten istället för chassiesidan
då blir det nog välkylt ^^
eller så fixar ts nya kylare t ex
http://www.inet.se/produkt/5322117/arctic-cooling-accelero-hy... två st såna och båda radiatorerna i botten som inblås ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hjälpsam

Hade en sådan 120mm fläkt från Classe som badrumsfläkt i förra lägenheten.. Den låter och flyttar en jäkla masa luft.

Metallblad så håll fingrarna i styr annars blir det korvsallad.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk

Du kan inte flytta ett kort så du får lite mer utrymme än en slot mellan? Fast vänta nu, korten är två slot, och en ledig mellan. Då får du ju utan problem på en Arctic accellerro 7970. Jag har kört en sån på mitt 6970 i nästan likadant chassie(XL R1) Hur som, bästa luftkylaren jag har haft någonsin, kortet kommer ta ungefär 2.5 slot med en sån på.

Jag har kört CF med 7970's med en sån kylare på översta kortet, inga problem.

Den bygger inte så mkt som du ser, kortet brevid är ett matrix 7970 och den kylaren är 2,5slot så arctic kylaren lär vara mindre än det. Och mycket bättre än Direct CU2 kylaren på Matrix kortet också för den delen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1086524

Permalänk
Medlem

Classe fläkten är ju precis en sån jag har letat! Borde väl fungera, men behöver ju bara ha på den när man spelar och då har än ändå hörlurar!

Skrivet av tonix:

detta borde räcka för dina ändamål! dock så skulle du säkert få klagomål ifrån grannar och liknande pågrund av ljudnivån men jävlar vad luft dom flyttar

http://www.youtube.com/watch?v=9Dcj7tB4NCk

SHUT UP AND TAKE MY MONEY! hehe finns den i sverige?

Skrivet av thereal_twisted:

Du kan inte flytta ett kort så du får lite mer utrymme än en slot mellan? Fast vänta nu, korten är två slot, och en ledig mellan. Då får du ju utan problem på en Arctic accellerro 7970. Jag har kört en sån på mitt 6970 i nästan likadant chassie(XL R1) Hur som, bästa luftkylaren jag har haft någonsin, kortet kommer ta ungefär 2.5 slot med en sån på.

Jag har kört CF med 7970's med en sån kylare på översta kortet, inga problem.

http://i919.photobucket.com/albums/ad33/thereal_twisted/IMG_2...

Den bygger inte så mkt som du ser, kortet brevid är ett matrix 7970 och den kylaren är 2,5slot så arctic kylaren lär vara mindre än det. Och mycket bättre än Direct CU2 kylaren på Matrix kortet också för den delen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1086524

Den ser ju faktiskt ut att fungera, tack för tipset, nästan omöjligt att hitta en fläkt som passar för cf, bara vatten som gäller.

För övrigt håller jag med om att övertryck är bättre än undertryck, man ser rätt snabbt när man har undertryck, det blir damm överallt, speciellt i cd-läsaren

Permalänk
Medlem

Jag har ett par stycken hemma med mycket bra lyftflöde. Du kanske skulle vilja köpa dom av mig?

Edit: Fast jag såg nu att dom var 120mm:(

Visa signatur

Asrock B85MPro4 - i5 4670K 4.2 GHz - Cooler Master Hyper 212 EVO - Corsair 8GB 1600Mhz - Gigabyte R9 390 - WD 1TB 7200RPM - BenQ XL2411Z - Fractal Design 650W - Windows 8.1 x64 - Func 460 - Qpad UC-50 - Qpad 5K Pro.
Inet Fraktfritt.
W7 boot through USB.

Permalänk
Medlem

Mitt chassi är designat för 140mm så känns dumt att börja krångla dit en 120mm, men tack ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Jag letar en 140mm fläkt med riktigt bra luftflöde...vi snackar ingen tystgående liten smygare utan en högvarvig extrem 140mm fläkt, om det finns 230v varianter så fungerar det också.
har AMD 6970 i cf och dom brinner upp när jag spelar, så tänkte sätta en i sidan på chassit som blåser på dom.

Om inte någon har tips på bra eftermarknadskylare för CF (en ledig slot mellan korten)

Chassiet är define xl R2

Skrivet av magic84:

Nej jag vet, har tom haft en pelarfläkt mot fronten av chassiet (på andra sidan fronten sitter 2st 140mm) och ställt upp iskuber mot chassit.
Ställt gpu fläktarna på manuellt och 70%.

Är ett rätt litet rum jag har datorn i, så det blir snabbt över 30 grader i rummet och låter som ett jas-plan

Antar att det sitter fläktar överallt där det kan sitta i ditt chassi. Om inte så börja med att trycka dit det.

Vet inte hur det ser hut hos dig men jag led av samma problem när jag bodde hämma. var tvungen att köra med kylklampar som vilade på grafikkortet och öppen dörr till rummet (hade fläckar över allt där det gick att ha fläckar och fulmoddat en 200mm fläkt som blåste ut luft i fönstret och en stor tack fläkt)

Lösningen för mig var att flytta ut till garaget och spela, större rum och kalla betong väggar.

Om du har hög budget rekommenderar jag att du köper en ac, tror att ditt största problem är rummet och inte din dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Mitt chassi är designat för 140mm så känns dumt att börja krångla dit en 120mm, men tack ändå

Grejen är dock att 120 mm fläktar är mer vanliga i industriella applikationer. 140 mm fläktarna är något som är rätt specifikt för datorer, så vill du han en extremt kraftfull fläkt så är det 120 mm fläktar du skall leta efter, om du inte skall ha något större.

Men som flera har sagt innan, leta upp ett par Delta 6000 rpm fläktar. Finns inget som slår de monstren i den storleksklassen.

Permalänk
Medlem

Jag har en 120mm som ger ca 250 cfm, jag vet inte om man kan hitta mycket högre flöde på dessa. Behöver du högt statiskt tryck? Är det om om fläkten låter 80 dBa?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk

cdon har en 120 fläkte på 2000 RPM från nanoxia, de flåsar på rejält så.

Permalänk
Medlem

Byta kylpasta på korten? Så länge varken du eller någon annan nämnt det är det ett självklart första steg IMO.

Permalänk
Medlem

jag har en 140mm fläkt i metall som går 230v. har aldrig vågat testa den, vet inte hur farlig den är
stoppar man in fingrarna i den så hugger väl bladen av dom.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Köp en axialfläkt! Typ en sån här:

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-103-78&t...

Finns fler varianter på samma hemsida!

Permalänk
Medlem

http://www.frozencpu.com/products/8147/fan-500/Delta_Mega_Fas...

Speed: 7160 RPM
Max. Airflow: 252.85 CFM
7.160 m^3/min
Noise: 66.5 dBA

Du behöver för övrigt ingen superfläkt. En fläk som i ett normalt tempo blåser in kall luft räcker.

Skrivet av Ak-47:

Sidofläkten ska aldrig blåsa på korten!!

Sidofläkten ska suga ut värmen, annars blir det övertryck i chassit och det blir en ugn istället för en kyl

Regel är att man ska ha så få fläktar som möjligt som suger in luft. Räcker med en i fronten...resten ska blåsa ur värmen.

ja, för om man har övertryck i chassit så blir det en ugn. idiot. Om du gör som du säger så får man en dator proppfull av damm. den luft som blåses ut måste komma från någonstans, eftersom att bara en fläkt inte är nog för att trycka in tillräckligt med luft så kommer massvis med luft bli insugen ur alla hål som finns.

Att blåsa in kall luft till grafikkorten är knappast dåligt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrNeikter:

Du vill ha extrema fläktar? Räcker 2000m2/h? (Flyttar ~40ggr mer luft än e "vanlig" datorfläkt.)
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-210-83&toc=20906

OBS: Jag tar inte ansvar för hörselskador, skrikande frugor eller rosenrasande grannar vilket kan bli en bieffekt när du använder denna produkt då den lär låta som ett jetplan.

sist jag kollade så kan man inte fästa 280mm-fläktar på en plats för 140mm. 120 brukar dock gå på alla bra chassin då de har fästen fär både 140mm och 120mm.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av deadich:

sist jag kollade så kan man inte fästa 280mm-fläktar på en plats för 140mm. 120 brukar dock gå på alla bra chassin då de har fästen fär både 140mm och 120mm.

Och sen när började datorer vara JET-plan? Om man verkligen vill ha bästa möjliga luftflödet så tror jag man behöver ta till med borrmaskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

jag har en 140mm fläkt i metall som går 230v. har aldrig vågat testa den, vet inte hur farlig den är
stoppar man in fingrarna i den så hugger väl bladen av dom.

skruva fast den någonstans innan typ chassiesidan eller en bänk utomhus..
borde nog kunna montera fläktar innanför chassiesidan också som blåser luft direkt mot dem (att den står på ett litet stativ typ och är placerad någon cm ifrån korten)

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-098-75&t... vet inte om den kommer kunna få plats i 120 mm men luft flyttar den allt ^^

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joojl:

Byta kylpasta på korten? Så länge varken du eller någon annan nämnt det är det ett självklart första steg IMO.

Grafikkorten är helt orginal, aldrig tagit bort kylarna, så det är nog den billigaste skit pastan under, men frågan är om det gör så mycket att byta pasta.
Problemet är egentligen att det övre kortet suger varmluft från det nedre men har man en fläkt som blåser på dom så får dom frisk luft

Permalänk
Skrivet av magic84:

Grafikkorten är helt orginal, aldrig tagit bort kylarna, så det är nog den billigaste skit pastan under, men frågan är om det gör så mycket att byta pasta.
Problemet är egentligen att det övre kortet suger varmluft från det nedre men har man en fläkt som blåser på dom så får dom frisk luft

Jag böt pasta på mitt HD 6950 till Arctix MX-4 och det gav ingenting för mig, möjligen en grad eller två. Referens PCB (samma som 6970) och stock kylaren. Kan väl vara värt att testa innan du går och byter kylare helt och hållet.

Permalänk
Skrivet av magic84:

Grafikkorten är helt orginal, aldrig tagit bort kylarna, så det är nog den billigaste skit pastan under, men frågan är om det gör så mycket att byta pasta.
Problemet är egentligen att det övre kortet suger varmluft från det nedre men har man en fläkt som blåser på dom så får dom frisk luft

Om vi ska hålla oss till verkligheten och glömma jetplan och allt vad det yras om.

Vill du ha extrem fläkt i 140mm så är urvalet inte jättestort. Sen finns det ju hål för 120 också på alla 140 platser i ditt chassie så det är inte svårt eller så på något sätt. Iaf, Schyte GT High speed, jag har en 3000rpm(som är den "klenaste") och det är ett jäkla drag. Finns i 5400rpm i butik i sverige.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=887836

Varning för ljudnivån dock.

Jag är tämligen säker på att en 140mm silverstone air penetrator räcker utmärkt. Dom blåser på riktigt bra och du blir inte döv på kuppen.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=849800

Du bör nog även se över lyftflödet i chassiet rent generellt, fractal XL går ju att få otroligt bra flöde i. Jag körde två st av silverstonefläktarna ovan i fronten på mitt.

Bästa lösningen är dock att byta kylare ockå, drygt 400kr kostar en sån Arctic kylare, skillnaden mot random kylare som kommer med grafikkort är ENORM. Mycket svalare och ljudnivån är minimal. Höll mitt 6970 under 50 grader oavsett mer eller mindre.

Permalänk

Om pris inte är ett problem finns ju denna 140 mm: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=54-120-71&t... (pris ex moms)

Datablad här: http://www.ebmpapst.com/en/products/compact-fans/axial-compac...

Vet dock inte om en 51mm tjock fläkt går in i sidan på chassit.

Edit: Såg dock nu att de inte kommer in förens mot slutet av juli så det är kanske inte ett alternativ

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

air penetrator verkar rätt bra när man kollar deras video. kanske får testa en sån.
Ska även kolla om artic kylaren får plats, men är det som du säger så borde dom ju få plats, nackdelen är väl att dom skickar inte ut luften, utan vispar mest runt den, så kanske ändå bra med en fläkt i sidan.
Förstår att orginalkylaren är värdelös.

Så här ser det ut idag, 2st 140mm i fronten, insug. 1st 140mm i botten, insug. 1st 140mm bak, utblås. Dessa styrs av en fläktkontroller (NZXT SENTRY LX ALUMINIUM DUAL BAY FAN CONTROLLER), normal är den i autoläge och då låter fläktarna knapp, när jag spelar sätter jag den på manuell och max.

Finns även 1st fläktplats i sidan och 2st i toppen av chassit, finns även inbyggd fläktkontroll modell enklare, 5/7/12Volt. tänkte modifiera denna så den blir av/på helt enkelt, eftersom denna fläkt bara behövs vid spel.

Permalänk
Medlem

så ser det ut idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av magic84:

Grafikkorten är helt orginal, aldrig tagit bort kylarna, så det är nog den billigaste skit pastan under, men frågan är om det gör så mycket att byta pasta.
Problemet är egentligen att det övre kortet suger varmluft från det nedre men har man en fläkt som blåser på dom så får dom frisk luft

Jag upplevde en skillnad på runt 7 grader på ett kort när jag hade ett par 5770 i CF, det andra hade liknande förbättring. Då du inte gjort det så kan du alltid testa, inget svårt alls och tar inte lång tid heller. Samma procedur för byte till processorn och i ditt fall tror jag att du får en skillnad i alla fall på några grader.

Absolut. Har du inte redan monterat en sidofläkt som blåser på dem - gör det, blir även där i mitt fall en påtaglig skillnad.

Permalänk
Medlem

Om du haft korten ett bra tag (över två år snart så är nog byte av kylpasta en fördel o göra speciellt om kylpastan inte var bra från början heh.)
en kompis GTX 460 så var den som ganska torr lera (var något rörlig som en skiva ost men annars stel och höll inte ihop bra längre
(fick skrapa bort det mesta heh)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb