Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

då åker ju din luft ut nästan direkt och ingen kall luft går till cpu, processor osv, du får ju knappt med något alls. Det normala är att ha insug botten och front och utsug i toppen och längst upp på baksidan.

Standarn hos mig förutom fläktar i toppen. Damm sipprar igenom.

Skrivet av deadich:

varm luft stiger uppåt. Och den fläkten kommer ju inte suga ut lika mycket som fläktarna blåser in, så mycket luft kommer ju stå mer eller mindre stilla i resten av chassit. Detta beror ju iof på hur stort chassi du har och hur stor fläkten är.

Står i signatur.

Skrivet av deadich:

I små chassin så blåser det massvis på grafikkorten, men i större chassin blir det en liten död zon där, vilket en en sidofläkt löser.?

Japp, ingen ide att behålla varm luft i chassit. Den ska ut Min cpu fläkt spottar varmluft i exakt samma riktning som gpu. Lösningen att ha utblås på sidopanelen är därför optimal. Det blir ett himla korsdrag och sämre temps med andra lösningar, fick lära mig det efter att jag hade inblås på sidopanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Funderar också på om det kan vara någonting sådant, men jag har ju också överklockat processorn rätt så mycket så den blir lite varm den också, kanske det är det som gör så att övre grafikkortet går upp i dem graderna.

I "idle" (tittar på livestream för tillfället) så ligger det övre grafikkortet på 43C och det undre på 39C, processorn ligger på 36-45 per kärna nu i idle.

Ja en fläkt i toppen av chassit som hjälper till att frakta ut varmluften lär ju inte skada om det är möjligt.

Det verkar som du har det varmt inne i ditt chassi rent allmänt dock: Dina 43c/39c vid livestream kan jämföras med mina 35c/28c vid youtubande.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Har tänkt skaffa 3 fläktar och med mina 2 nuvarande blir det; 1 blås in fram, 1 blås in bott, 1 blås in sido, 1 blås ut top och 1 blås ut bak - Rätt?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Medlem

Rätt.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Standarn hos mig förutom fläktar i toppen. Damm sipprar igenom. Står i signatur.
Japp, ingen ide att behålla varm luft i chassit. Den ska ut Min cpu fläkt spottar varmluft i exakt samma riktning som gpu. Lösningen att ha utblås på sidopanelen är därför optimal. Det blir ett himla korsdrag och sämre temps med andra lösningar, fick lära mig det efter att jag hade inblås på sidopanel.

Min poäng var tvärtom, att en sidofläkt är jättebra på det, när man blåser in luft. Utsug har alldeles för dålig luftström för att suga med sig allt. Inblås kan ge dåliga temps, det stämmer. Det beror på vad man har för flow i chassit och hur hårt den blåser. En sidofläkt ska inte blåsa in mycket luft, den behöver bara röra på luften så att luften som annars stått stilla flyttar på sig och följer med i luftströmmen som finns i resten av chassit. man kan säkert få bra resultat som utsug också, men jag tror att en bra setup med inblås är bättre än utsug.

Nästa gång jag öppnar datorn ska jag passa på att ändra sidofläkten till utsug och prova. Det kommer nog aldrig fungera i verkligheten dock, skulle aldrig orka att den blåser mig på benet konstant.

vet inte vad du menade med det där om damm, men damm har man filter till.

Skrivet av Chabean:

Har tänkt skaffa 3 fläktar och med mina 2 nuvarande blir det; 1 blås in fram, 1 blås in bott, 1 blås in sido, 1 blås ut top och 1 blås ut bak - Rätt?

Så skulle jag satt dom, men kom ihåg filter! Speciellt på den i botten och fronten som är närmast golvet, helst på alla insug eller alla fläktar öht oavsett vilket håll de blåser åt. Kan vara trevligt att slippa oroa sig för att saker, sladdar osv ska ramla ned i fläkten i toppen också, plus att man får mindre skit i chassit.

Allra bäst är att förutom hur du placerar fläktarna även tänker på styrkan på dom. som du har nu så har du 3 inblås och 2 utblås vilket kommer ge negativt lufttryck om alla är lika starka, min tog in ganska mycket damm där bak där det är små hål längst ner på chassit när jag hade så. Inte provat att köra positivt lufttryck och kolla om det blir mindre damm än.

Och kom ihåg att starkare fläktar betyder inte alltid bättre temperaturer, har sett ett benchmarks på detta och den med väldigt få fläktar men skitbra flow fick mycket bättre temps än chassit med massvis utav fläktar överallt. starka fläktar är nog bra, men på rätt ställen.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minsc S2:

Ja en fläkt i toppen av chassit som hjälper till att frakta ut varmluften lär ju inte skada om det är möjligt.

Det verkar som du har det varmt inne i ditt chassi rent allmänt dock: Dina 43c/39c vid livestream kan jämföras med mina 35c/28c vid youtubande.

Har nu satt två stycken 140mm fläktar från mitt gamla Define XL i taket... visst tar det längre tid för det övre grafikkortet att nå 80C nu men det går fortfarande upp dit efter ett tag i bioshock.

Dock så är jag ju som sagt rätt så nöjd med 80C, nu tänkte jag fokusera på att dra ner ljudnivån, är det några tysta och bra fläktar som rekommenderas? Jag tittar just nu på "be Quiet! SilentWings 2 140 PWM" x 7 för chassit och sedan en "be Quiet SilentWings 2 120 PWM" för processor kylaren. Men då kom jag till problemet att jag bara har 6 st PWM på mitt moderkort, finns det något sätt att fixa det på? Typ någon slags PWM skarvsladd för två i en? =S
Edit: Hittade http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164649-akasa_forgreni... så nu är det problemet nog löst =3 men är det några andra fläktar som rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Nästa gång jag öppnar datorn ska jag passa på att ändra sidofläkten till utsug och prova. Det kommer nog aldrig fungera i verkligheten dock, skulle aldrig orka att den blåser mig på benet konstant.

haha ja det är förståeligt Själv har jag datorn på vänstra sidan.

Permalänk
Medlem

Hur värt är det att strunta i 670 Windforce OC och ta det här istället?

http://www.inet.se/produkt/5409472/kfa2-geforce-gtx-670-2048m... (KFA2 GeForce GTX 670 2048MB)??

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Skrivet av Chabean:

Hur värt är det att strunta i 670 Windforce OC och ta det här istället?

http://www.inet.se/produkt/5409472/kfa2-geforce-gtx-670-2048m... (KFA2 GeForce GTX 670 2048MB)??

Den är ju billig. Men jag tror det är ref kylare så du kommer ha oljud från fläkten. Jag kör med 2 ref kort själv.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Räcker det med 2 st 140 mm - 1 topp ut och 1 sida/botten in? Har ytterligare 2 st R3 fläktar, fram och bak.

Hade annars tänkte 1 topp, 1 sida och 1 botten, men 3 in och 2 ut funkar det bra eller?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Skrivet av Chabean:

Räcker det med 2 st 140 mm - 1 topp ut och 1 sida/botten in? Har ytterligare 2 st R3 fläktar, fram och bak.

Hade annars tänkte 1 topp, 1 sida och 1 botten, men 3 in och 2 ut funkar det bra eller?

Jag kör med SLI och har 2 st där fram, 1 sida, 1 bak. 4 totalt. Jag tycker personligen inte det gör så stor skillnad om jag höjer fläkthastigheten. Överskattat med många fläktar.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Jag kör med SLI och har 2 st där fram, 1 sida, 1 bak. 4 totalt. Jag tycker personligen inte det gör så stor skillnad om jag höjer fläkthastigheten. Överskattat med många fläktar.

Jag antar att fram och sida blåser in och bak ut, alltså 3 in och 1 ut - Blir det inte mer damm inne i chassit då? Jag kan inte bestämma mig om jag ska köra på 2 in 2 ut eller 3 in och 2 ut

Du har inte haft problem med över/under tryck heller eller :)?

Visa signatur

Hejsvejs

Permalänk
Skrivet av Chabean:

Jag antar att fram och sida blåser in och bak ut, alltså 3 in och 1 ut - Blir det inte mer damm inne i chassit då? Jag kan inte bestämma mig om jag ska köra på 2 in 2 ut eller 3 in och 2 ut

Du har inte haft problem med över/under tryck heller eller :)?

Kommer tyvärr inte ihåg. Inte en aning.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk

Det bästa är ju att ha mer ut än in då de som ska ta in luft kommer ha problem att ta in om det redan är "fullt" med luft i chassit, men man ska ändå försöka balansera så det inte blir fullt med dam i.

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com