Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Köp av nytt grafikkort, vilken kylare är den tystaste under load och idle?

Permalänk
Medlem

Köp av nytt grafikkort, vilken kylare är den tystaste under load och idle?

Hej som titeln lyder så funderar jag på att köpa nytt grafikkort och undrar vilken kylare jag ska ta, har just nu twinfrozer2 och den är väldigt tyst och bra under idle men så fort grafikkortet måste jobba så låter det hemskt mycket.

Någon som har något förslag på en annan bra högpresterande men är inte så högljudd?

//Robbanj

Permalänk

Tror du får leva med att det är lite högljudt när det är i load. Du kan ju först testa att underclocka kortet om du kan ta det prestanda tappet, det blir ju inte lika varmt då. Och som en följd så behöver inte heller fläktarna jobba lika mycket. Du kan också ändra fläktkurvan om du känner för det.

Annars tror jag att den bästa kylaren, åtminstonne bland det vassaste, är Asus kylare. Tror Gigabytes Windforce X3 är rätt bra också. Men bara du håller dig borta från referenskortskylaren så är det nog ok.

Visa signatur

NZXT Phantom Spec.Edit. Red Stripes | MSI Z77A-GD65 | i5 3570K 4.4 GHz | Corsair H100 | Corsair Vengeance LP 1600 MHz 16 GB | R9 290 MSI Twin Frozr 4 | Samsung 860 EVO 500 GB x2 RAID 0 | Corsair RM1000x 80+ Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalliniho:

Tror du får leva med att det är lite högljudt när det är i load. Du kan ju först testa att underclocka kortet om du kan ta det prestanda tappet, det blir ju inte lika varmt då. Och som en följd så behöver inte heller fläktarna jobba lika mycket. Du kan också ändra fläktkurvan om du känner för det.

Annars tror jag att den bästa kylaren, åtminstonne bland det vassaste, är Asus kylare. Tror Gigabytes Windforce X3 är rätt bra också. Men bara du håller dig borta från referenskortskylaren så är det nog ok.

Asus kylare har jag funderat på då den verkar väldigt bra, har dock lite sämre erfarenhet av Gigabytes Windforce X3 då kortet klockade ned sig själv i mins kompis dator som också har ett Define R4 precis som jag. Dock så är den kylaren väldigt tyst under load men högljudd under idle enligt mig.

Permalänk
Medlem

asus

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU: asus gtx 670 4gb (överklockad) CPU: intel i3470 PSU Cooler Master GX 650W Moder Teresa MSI B75MA-P45

Permalänk
Medlem

Jag har ett Gigabyte GTX 680 med Windforcekylare och det är otroligt tyst, även under load. På full sprutt låter såklart fläktarna en del, men så högt ligger de aldrig under normalt användande. Runt 50% brukar de ligga när jag spelar och då låter de inget nämnvärt alls.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencre:

Jag har ett Gigabyte GTX 680 med Windforcekylare och det är otroligt tyst, även under load. På full sprutt låter såklart fläktarna en del, men så högt ligger de aldrig under normalt användande. Runt 50% brukar de ligga när jag spelar och då låter de inget nämnvärt alls.

Har du ett av dom mer öppna chassin där ute? Nyfiken eftersom jag tidigare nämnde så klockade min kompis 470 med windforce-kylaren på ned sig pga hög temperatur i ett Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av rabbitch:

Har du helt enkelt haft bra erfarenhet av Asus?

Permalänk
Avstängd

Försök dra ner MSI Afterburner och sätt en jämn fläktkurva. Fick ner mitt HD6950 från att vara högljutt till att knappt höras (Sitter med ett Headset på iof). Inte ens under full load.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Jag kör ett ASUS 7970 med en Arctic Accelero Xtreme 7970 på, den skulle jag vilja påstå låter ingenting vid full load, i alla fall så nära ingenting jag tror man kommer med ett high-end grafikkort.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av robbanj:

Hej som titeln lyder så funderar jag på att köpa nytt grafikkort och undrar vilken kylare jag ska ta, har just nu twinfrozer2 och den är väldigt tyst och bra under idle men så fort grafikkortet måste jobba så låter det hemskt mycket.

Någon som har något förslag på en annan bra högpresterande men är inte så högljudd?

//Robbanj

under load går mitt grafikkort upp i 40% när jag kör med en skärm och 47% när jag kör med 2skärmar, då pratar vi om när jag spelar farcry 3 på maxat.

Den är extremt tyst.

(asus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbanj:

Har du ett av dom mer öppna chassin där ute? Nyfiken eftersom jag tidigare nämnde så klockade min kompis 470 med windforce-kylaren på ned sig pga hög temperatur i ett Define R4

Jag har ett Define R2. I princip likadant.
Jag har helt öppet under kortet förutom ett väldigt litet WLAN-kort. Har några fläktar för att få ut varmluft, men på väldigt låga varvtal.
Temperaturerna brukar ligga på runt 30-35 grader i idle till runt 60 i load. T.ex med Crysis 3 eller Bioshock Infinite.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem

Lägger min röst på Gigabyte Windforce kylaren. Har plågat kortet rejält och sällan att det har gått över 60-65 grader

Permalänk
Skrivet av robbanj:

Hej som titeln lyder så funderar jag på att köpa nytt grafikkort och undrar vilken kylare jag ska ta, har just nu twinfrozer2 och den är väldigt tyst och bra under idle men så fort grafikkortet måste jobba så låter det hemskt mycket.

Någon som har något förslag på en annan bra högpresterande men är inte så högljudd?

//Robbanj

Jag gick nyligen ifrån ett gigabyte gtx 460 windforce 2x till ett asus gtx 680 DirectCUII. Inte haft det så länge men jag tycker nog allt att den kyler bättre och är tystare. Tänk bara på att det är ett stort kort! Har ett R3 chassi och det var verkligen precis att kortet passade. Väldigt långt kort. Tar dessutom 3 platser. Men jag känner mig väldigt nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk
Antielefant
Skrivet av robbanj:

Hej som titeln lyder så funderar jag på att köpa nytt grafikkort och undrar vilken kylare jag ska ta, har just nu twinfrozer2 och den är väldigt tyst och bra under idle men så fort grafikkortet måste jobba så låter det hemskt mycket.

Någon som har något förslag på en annan bra högpresterande men är inte så högljudd?

//Robbanj

Twin Frozr III är tystaste kylaren på marknaden, så...

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk

Windforce! Har själv en Windforce på mitt GTX 580. Mest imponerad är jag dock över grabbens Gigabyte GTX 480 SOC Windforce.
480:orna blev rätt varma och plågades därför normalt av höga fläktljud, men hans 480 med Windforce är väldigt tyst och sval...precis som mitt 580-kort.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Jag är imponerad av ASUS' DirectCuII, men för att få "tyst" i load krävs nog egentligen ordentlig vattenkylning.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Har en Gigabyte windforce x2 som jag kan dela med mig av mina erfarenheter kring:

I idle: Normalt så är det inte möjligt att dra fläkten under 35% (Vilket motsvarar ca 1300 rpm) vilket på en 100mm fläkt är _klart_ hörbart, även med ett fractal r3 som jag har. Dock så kan man i bios fixa minimi gränsen på fläkten vilket med en egen fläkt profil resulterar i att fläktarna t.om kan stängas av i idle med gott resultat.

I load: Gigabytes fläkt profiler är i mitt tycke för aggressiva, men även detta kan lösas med egna fläkt profiler (t.ex MSI afterburner, har inte hittat något sätt att fixa det i bios, om någon vet så skulle jag bli jätte glad)

Att hitta ett kort som är tyst är inte direkt hokus pokus, man vill som alltid med fläktar ha största möjliga storlek och en stor kylfläns. Sen är tystnad är mycket relativ term, vissa tycker att en 1200 rpm's fläkt är tyst men rent generellt så har jag aldrig upplevt en tyst fläkt som gick i mer än 600-800 rpm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mansonite:

Jag kör ett ASUS 7970 med en Arctic Accelero Xtreme 7970 på, den skulle jag vilja påstå låter ingenting vid full load, i alla fall så nära ingenting jag tror man kommer med ett high-end grafikkort.

Så du har köpt en ny själv och monterat den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbanj:

Har du ett av dom mer öppna chassin där ute? Nyfiken eftersom jag tidigare nämnde så klockade min kompis 470 med windforce-kylaren på ned sig pga hög temperatur i ett Define R4

Jag sitter också med Gigabytes GTX680 med windforce tillsammans med ett R4 chassi och som tidigare nämnt så låter det inte så mycket (under load hör man förstås fläktarna, dock inte så jag stör mig men alla är vi olika). Kan väl nämna att jag har datorn på skrivbordet precis bredvid mig också.
Temperaturmässigt är där inga problem heller, nu har jag inga siffror i huvudet men det är riktigt svalt och skönt i lådan, så jag hade säkert kunna skruva ner fläktarna en hel del utan problem skulle jag tro.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbanj:

Så du har köpt en ny själv och monterat den?

Precis. Köpte det då billigaste 7970 som var asus med referenskylare för 2700 i någon kampanj, skaffade nya kylaren och är störtnöjd!
Enda problemet är att kylaren är så förbannat stor, så jag fick skära bort ett par HDD platser i min R3a för att få plats, men det var det värt.

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem

Kör med Fractal´s R4 och ett Gigabyte 670 OC och fläkten går aldrig över 45%, kör spel som: Metro LL, borderlands 2, bioshock infinite etc. Får aldrig temps över 50 - 55 grader, och hör knappt fläkten då!

Visa signatur

"De som fattar, fattar."

Permalänk

Visst, DC2 kylaren är ganska tyst men långt ifrån tyst som vanliga fläktar på låg RPM. Ja, jag har haft 580 DC2 och 680 DC2 och jag blir ledsen varje gång jag inser att det är grafikkortet som låter mest.

Permalänk
Skrivet av FlytPojken:

Visst, DC2 kylaren är ganska tyst men långt ifrån tyst som vanliga fläktar på låg RPM. Ja, jag har haft 580 DC2 och 680 DC2 och jag blir ledsen varje gång jag inser att det är grafikkortet som låter mest.

Den kyler dock väldigt bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify 2 | CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | Kylning: Arctic Liquid Freezer II 360 RGB | GPU: RTX 4090 24GB AORUS MASTER | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz | Mobo: Gigabyte X570 AORUS MASTER | PSU: Corsair RM850X 850W v2 | SSD: Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | MONITOR 1: Alienware AW3423DW | MONITOR 2: Asus PG278Q

Permalänk

Du kan jag alltid ställa in egen fläktkurva i MSI Afterbruner. Bara för att kortet jobbar 100% behöver ju inte fläkten öka för det. Det avgör ju du själv. Tempen är dock en annan femma.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||