Permalänk

Xperia z

Hej. Har efter att ha varit helt frälst i iPhone sedan de kom ut har jag haft alla modeller. Bara för att prova en Android köpte jag en Xperia Z nyligen. Den är fantastisk på många sätt, skärm m.m. Som jag ser det har den dock till min förvåning ett flertal punkter där den är sämre än iPhone 4s.
1. Den är klart laggigare, när man tryckt på ett telefonnummer kan det ibland ta flera, 5-15, sekunder innan det ringer upp. Ska det verkligen vara så på en ny telefon? På jobbet har jag en Xperia Go. Det beter sig på exakt samma sätt. På Go:n kan det ibland ta ännu längre tid innan samtalet kopplas. Börjar fundera på om detta är ett vanligt problem.
2. Klart sämre mottagning än iPhonen, har provat och kört flera parallell-tester med iPhone 4s och Xperia Z. Ofta går dessutom mottagningen ner till 0 i långa stunder. Vill poängtera att jag har mkt god Teliamottagning där jag bor.
3. Klart sämre wi-fi mottagning. Ska enligt uppgift ha förbättrats efter den senaste uppdateringen. Ej testat.
4. Klart lägre räckvidd på Bluetooth-anslutningar. I mitt fall funkar det bara vettigt någon meter innan det börjar hacka. Eftersom jag ofta lyssnar på musik är detta irriterande. Jag har det bästa, nyaste, Plantronics headset vill jag poängtera. Om jag pratar med någon med headsetet nu så hör motparten mig klart sämre än dom gjorde då jag hade iPhonen. Många har klagat på att det hörs dåligt när dom pratar med mig.

Undrar om det bara är mitt exemplar som är extra dåligt eller allt detta ovan är vanligt förekommande. Om det är så att ovan nämnda dåligheter är standard på Xperia så dröjer det inte länge förrän jag går tillbaka till min iPhone 4s eller rent av Iphone 5.
Berätta gärna om era erfarenheter. Gärna en kommentar från Sony.

Permalänk
Medlem

Har inte Xperian Z men polare har den och han har en plånbok liknande skydd som han måste ta bort om han vill surfa. Mobilen tappar kontakten med nätet om skyddet är på.
Att det ska ta 15 sek att koppla sig betyder mest att det är nåt i bakgrunden som spökar. Prova med en återställning.
Och den ska inte lagga, 1,5 ghz quad core cpu med 2 gb ram borde räcka till att köra Sonys launcher utan några ryck. Och den är inte den mest bloated heller.

Permalänk
Medlem

Sitter själv på z:n och måste säga att jag själv inte upplever några av de problem du har.Prova en återställning och även lägga in en ny launcher(kör själv med Apex som fungerar som en dröm).Enda som stör mej än så länge är tiden det tar för kameran att starta upp och högtalarens placering. Frugan har en iphone 4s och enligt mej så är z:n mindre laggig än hennes telefon.

Kan tilläggas att jag kör utan något skydd på telefonen.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk

Det är Android, det laggar. Så är det bara. Man kan göra så den laggar mindre med customroms mm.
Det är ju Linux, det är meningen att man ska anpassa det lite. Det finns ett enormt community, finns ju många forum mm. som handlar om 100% Android, du kan ju besöka ett sådant för tat få tips på customroms.

Vill man att det "bara ska funka" ska man ju inte ha Android.

Edit: Jag valde själv mellan Xperia Z och WP8, valde WP p.g.a Androids lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondajonsson:

Hej. Har efter att ha varit helt frälst i iPhone sedan de kom ut har jag haft alla modeller. Bara för att prova en Android köpte jag en Xperia Z nyligen. Den är fantastisk på många sätt, skärm m.m. Som jag ser det har den dock till min förvåning ett flertal punkter där den är sämre än iPhone 4s.
1. Den är klart laggigare, när man tryckt på ett telefonnummer kan det ibland ta flera, 5-15, sekunder innan det ringer upp. Ska det verkligen vara så på en ny telefon? På jobbet har jag en Xperia Go. Det beter sig på exakt samma sätt. På Go:n kan det ibland ta ännu längre tid innan samtalet kopplas. Börjar fundera på om detta är ett vanligt problem.
2. Klart sämre mottagning än iPhonen, har provat och kört flera parallell-tester med iPhone 4s och Xperia Z. Ofta går dessutom mottagningen ner till 0 i långa stunder. Vill poängtera att jag har mkt god Teliamottagning där jag bor.
3. Klart sämre wi-fi mottagning. Ska enligt uppgift ha förbättrats efter den senaste uppdateringen. Ej testat.
4. Klart lägre räckvidd på Bluetooth-anslutningar. I mitt fall funkar det bara vettigt någon meter innan det börjar hacka. Eftersom jag ofta lyssnar på musik är detta irriterande. Jag har det bästa, nyaste, Plantronics headset vill jag poängtera. Om jag pratar med någon med headsetet nu så hör motparten mig klart sämre än dom gjorde då jag hade iPhonen. Många har klagat på att det hörs dåligt när dom pratar med mig.

Undrar om det bara är mitt exemplar som är extra dåligt eller allt detta ovan är vanligt förekommande. Om det är så att ovan nämnda dåligheter är standard på Xperia så dröjer det inte länge förrän jag går tillbaka till min iPhone 4s eller rent av Iphone 5.
Berätta gärna om era erfarenheter. Gärna en kommentar från Sony.

Jag har haft Xperia Z sen launch.

1. Har jag aldrig märkt av, dock så kan kameran ta flera sekunder att starta...
2. Har sett att täckningen är på 0 ibland då jag tar upp den men efter någon sekund eller två så fungerar det normalt igen. Märker ingen större skillnad på täckning i övrigt i jämförelse med S2 och I4 som jag haft förut.
3. Märker ingen skillnad. Har du något skal?
4. Har bara använt det då jag har telefonen i fickan och då fungerar det utmärkt. Återigen, har du något skal?

Kan vara så att du har något måndagsexemplar eller så är den bara sämre än I4s. Detta är första gången på säkert fem år som Sony faktiskt har en bra telefon som kan kallas för High-end och som tävlar med de andra premium-lurarna så den ligger nog fortfarande lite efter i några aspekter. Vill påpeka att jag är riktigt nöjd med den och jag tror att jag kommer ha riktigt svårt att gå tillbaka till Iphone mest på grund av dess i jämförelse lilla skärm.

EDIT: Jag kör med Nova Launcher Prime och har aldrig upplevt något lagg i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belieberslayer:

Det är Android, det laggar. Så är det bara. Man kan göra så den laggar mindre med customroms mm.
Det är ju Linux, det är meningen att man ska anpassa det lite. Det finns ett enormt community, finns ju många forum mm. som handlar om 100% Android, du kan ju besöka ett sådant för tat få tips på customroms.

Vill man att det "bara ska funka" ska man ju inte ha Android.

Edit: Jag valde själv mellan Xperia Z och WP8, valde WP p.g.a Androids lagg.

Visst Android har lagg. Men efter 4.1 Jelly Bean har det förbättrats rejält. Ser ingen lagg längre på min HTC One.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Visst Android har lagg. Men efter 4.1 Jelly Bean har det förbättrats rejält. Ser ingen lagg längre på min HTC One.

Sjukt hypad 4.1.. Märke INGEN skillnad på min S3a så gick tillslut över till iOS och kommer aldrig tillbaka

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Sjukt hypad 4.1.. Märke INGEN skillnad på min S3a så gick tillslut över till iOS och kommer aldrig tillbaka

Min förra telefon var S3. Uppdaterade till 4.1 och märkte faktiskt dramatisk skillnad. Är du säker på att alla dina appar är avstängda i bakgrunden och att energisparläge är ej aktiverat?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Min förra telefon var S3. Uppdaterade till 4.1 och märkte faktiskt dramatisk skillnad. Är du säker på att alla dina appar är avstängda i bakgrunden och att energisparläge är ej aktiverat?

Ja jag har även kört olika populära customroms. Tycker android känns så föråldrat (förutom coola saker som NFC, jag menar själva upplevelsen känns som att hålla på med något från 2005 smålaggigt.

Dock är detta min personliga åsikt och inte många på detta forum som tycker så :).

Edit: det jag saknade mest med iOS när jag hade android var icloud. Det spöar allt som har med backup/återställning att göra.

Återigen det är bara vad jag tycker. Tycker även likadant i windows mot OSX matchen.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Avstängd

Ios är snabbare, ja.

Permalänk
Medlem

sony ej bra utvecklat, testa s4 eller s3, dock finns det ju lagg där med.

Permalänk
Inaktiv

Android är fortfarande laggit och segt. Till och med S4 har lite små lagg och låser sig ibland. Har ingen själv men har hört av en polare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

sony ej bra utvecklat, testa s4 eller s3, dock finns det ju lagg där med.

Det gör det definitivt. Jag har en iphone 4s och och en galaxy s3, s3'an är definitivt laggigare.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimpanDirr:

Edit: det jag saknade mest med iOS när jag hade android var icloud. Det spöar allt som har med backup/återställning att göra.

Det finns Dropbox. Prova det

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

sony ej bra utvecklat, testa s4 eller s3, dock finns det ju lagg där med.

Nej du,samsungs touchwiz är en av de mest laggiga bloatwares som finns.Sonys xperia gränsnitt är mycket närmare original android och oändligt mindre laggigt/buggigt än samsungs dito.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Visst Android har lagg. Men efter 4.1 Jelly Bean har det förbättrats rejält. Ser ingen lagg längre på min HTC One.

Jo jag har använt S2, S3, S4. Det laggar! Jag gillar Android men skippar det ett tag, får se om det blir bättre nästa år.
Även om det blivit bättre så finns det fortfarande.

Permalänk
Medlem

Upplever inga av dina problem med min, de där med uppkopplingstiden låter riktigt mysko.
Jag kör med RomAur och nova launcher

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Skal.

Skrivet av KurtEgon:

Jag har haft Xperia Z sen launch.

1. Har jag aldrig märkt av, dock så kan kameran ta flera sekunder att starta...
2. Har sett att täckningen är på 0 ibland då jag tar upp den men efter någon sekund eller två så fungerar det normalt igen. Märker ingen större skillnad på täckning i övrigt i jämförelse med S2 och I4 som jag haft förut.
3. Märker ingen skillnad. Har du något skal?
4. Har bara använt det då jag har telefonen i fickan och då fungerar det utmärkt. Återigen, har du något skal?

Kan vara så att du har något måndagsexemplar eller så är den bara sämre än I4s. Detta är första gången på säkert fem år som Sony faktiskt har en bra telefon som kan kallas för High-end och som tävlar med de andra premium-lurarna så den ligger nog fortfarande lite efter i några aspekter. Vill påpeka att jag är riktigt nöjd med den och jag tror att jag kommer ha riktigt svårt att gå tillbaka till Iphone mest på grund av dess i jämförelse lilla skärm.

EDIT: Jag kör med Nova Launcher Prime och har aldrig upplevt något lagg i övrigt.

hej igen. Har i och för sig ett Krusell tunt plastskal på baksidan men jag hade ett exakt likadant på mina iphoner och där har jag aldrig haft några problem. Ska prova utan skal men jag tycker verkligen det ska fungera även med, vill inte ha den naken.

Permalänk
Medlem

hehe testa köra standard Android istället för "bloatat" som Touchwiz lr HTC sence lr the Sony experience. Har den första "Noten" med en custom 4.1.2 "Nexus" ROM alltså en ren 4.1.2 men anpassad ROM till "Noten" =D funkar förträffligt, Käringens iPhone 4s fullt uppdaterad känns "laggigare" och man är så mycket mera låst.

det dära med seg uppkoppling av samtal har jag inte varit med om, ingen skillnad på Iphonen lr noten här hemma iallafall,.. så som några sagt gör några ominstallationer och omstarter så blir nog hela android upplevelsen bättre.

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hondajonsson:

1. Den är klart laggigare, när man tryckt på ett telefonnummer kan det ibland ta flera, 5-15, sekunder innan det ringer upp. Ska det verkligen vara så på en ny telefon? På jobbet har jag en Xperia Go. Det beter sig på exakt samma sätt. På Go:n kan det ibland ta ännu längre tid innan samtalet kopplas. Börjar fundera på om detta är ett vanligt problem.
2. Klart sämre mottagning än iPhonen, har provat och kört flera parallell-tester med iPhone 4s och Xperia Z. Ofta går dessutom mottagningen ner till 0 i långa stunder. Vill poängtera att jag har mkt god Teliamottagning där jag bor.

1. Installera Nova Launcher

2. Kan bero att Z har stöd för 4G också vilket betyder att dess antenn måste klara det också, det är ju som vi vet inte super mycket plats i en smartphone så det är förmodligen därför du upplever sämre styrka.